زخم معده و اثنی عشر

فرآورده های طبیعی /دستگاه گوارش/ زخم معده

زخم معده چیست؟

زخم معده زخم های دردناکی است که در پوشش داخلی معده ایجاد می شود. باید توجه کردکه زخم معده هر زخمی است که هم معده و هم روده کوچک را تحت تأثیر قرار دهد. زخم معده هنگامی اتفاق می افتد که لایه ضخیم مخاطی که از معده شما در برابر اسیدهای گوارشی محافظت می کند، کاهش یابد و این سبب می شود تا اسیدهای گوارشی بافت های پوشاننده معده را از بین ببرند و باعث ایجاد زخم شوند. زخم معده را می توان به راحتی درمان کرد، اما بدون درمان مناسب می تواند شدید و خطرآفرین شود. لذا با توجه با اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

چه عواملی باعث زخم معده می شود؟

۱) عفونت با باکتری Helicobacter pylori (H. pylori)

۲) استفاده طولانی مدت از داروهای مانند آسپیرین ، ایبوپروفن یا ناپروکسن

۳) به ندرت ، شرایطی که به سندرم زولینگر-الیسون معروف است با افزایش تولید اسید در بدن می تواند باعث زخم معده و روده شود. این سندرم در واقع عامل کمتر از ۱ درصد از کل زخم های معده ایجاد شده می باشد.

 

علائم زخم معده

رایج ترین علامت ، احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین سینه و ناف می باشد. به طور معمول، درد هنگام خالی بودن معده شدیدتر خواهد بود و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

سایر علائم و نشانه های معمول زخم عبارتند از:

۱) نفخ شکم.

۲) اجتناب از خوردن غذا به دلیل وجود درد.

۳) کاهش وزن.

۴) حالت تهوع یا استفراغ.

۵) آروغ زدن یا ریفلاکس اسید.

۶) دردی که ممکن است هنگام خوردن، نوشیدن یا مصرف آنتی اسیدها بهبود یابد.

۷) کم خونی ، که علائم آن می تواند شامل خستگی ، تنگی نفس ، یا پوستی کم رنگ تر باشد.

توجه: در صورت مشاهده علائم زخم معده، به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر ناراحتی خفیف باشد، اگر زخم درمان نشود، می تواند بدتر شود.

زخم معده چگونه تشخصی داده می شود؟

تشخیص و درمان زخم معده به علائم و شدت زخم بستگی دارد برای رد عفونت هلیکوباکترپیلوری، ممکن است آزمایش خون، مدفوع یا آزمایش تنفس انجام شود. آزمایش‌ها و روش‌های دیگری که برای تشخیص زخم معده وجود دارد که مرسوم ترین آن آندوسکپی می باشد. در این روش یک لوله نازک و سبک از طریق دهان وارد معده و قسمت اول روده باریک می شود. این آزمایش برای یافتن زخم، خونریزی و هر بافت غیر طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

درمان زخم معده

درمان های متعددی برای این بیماری وجود دارد و بیشتر زخم ها با تجویز پزشک معالجه می شود ولی گاها به جراحی نیاز می باشد.

۱) درمان غیر جراحی: داروهای متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد اما اگر زخم معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری باشد، به آنتی بیوتیک و داروهایی به نام مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) نیاز خواهد بود PPI سلول‌های معده‌ای تولید کننده اسید را مهار می کند. راه معمول دیگر که پزشک تجویز می کند مصرف داروهایی است که تولید اسید را مهار می کند.

۲) درمان با جراحی: درموارد بسیار نادر با تشدید بیماری نیاز به عمل جراحی می باشد. غالبا زخم هایی که خونریزی دارند، بهبود نمی یابند و یا مانع از ورود غذا به روده باریک می شوند حراجی می شوند. در طی عمل جراحی یا کل زخم برداشته می شود یا شریانی که سبب خونریزی شده را می بندند و یا اینکه منبع عصبی معده را قطع میکنند که ترشح اسید کاهش یابد.

تاثیر رژیم غذایی سالم بر زخم معده

تصور اشتباهی که در بین مردم رواج دارد این است که غالبا گمان می کنند رژیم غذایی می تواند سبب زخم معده شود. باید توجه کنیم غذایی که می خوریم زخم معده را ایجاد یا درمان نمی کند. اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند برای دستگاه گوارش و سلامت کل بدن مفید باشد. به عنوان مثال سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم، اسفناج و همچنین توت فرنگی می توانند در مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری مفید باشد. علاوه بر این، از آنجا که زخم معده ممکن است با ریفلاکس اسید همراه باشد، بهتر است تا زمانی که زخم بهبود می یابد از مصرف غذاهای پر ادویه، تند و ترش پرهیز شود.

درمان های خانگی برای زخم معده

باید توجه داشت که مواردی که در این بخش به آن می پردازیم علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش اثرات هلیکوباکترپیلوری، باکتری مسئول بسیاری از زخم های معده، کمک کند. توجه به این نکته ضروری است که موارد بیان شده برای جایگزینی داروهای تجویز شده یا برنامه درمانی نمی باشد. این موارد عبارتند از ۱) پروبیوتیک ها ۲) عسل ۳) گلوتامین (منابع غذایی شامل مرغ، ماهی، اسفناج، تخم مرغ و کلم)

۱) فلاونوئیدها: محققان پیشنهاد کردند که فلاونوئیدها، ممکن است یک درمان موثر برای زخم معده باشد. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارند. غذاها و نوشیدنی های غنی از فلاونوئیدها عبارتند از: دانه های سویا، حبوبات، انگور قرمز، کلم، چای به خصوص چای سبز

۲) پروبیوتیک: پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مخمر هستند که میکروارگانیسم های سالم و مهمی را برای دستگاه گوارش فراهم می کنند. آنها در بسیاری از غذاهای رایج، به ویژه غذاهای تخمیر شده وجود دارند که شامل: دوغ، ماست، کفیر می باشد.

۳) عسل: بسته به گیاهی که از آن گرفته شده است، می تواند تا حدود ۲۰۰ عنصر از جمله پلی فنول ها و سایر آنتی اکسیدان ها را داشته باشد. عسل یک ضد باکتری قدرتمند است و نشان داده شده است که مانع رشد هلیکوباکتر پیلوری می شود.

۴) سیر: سیر نیز خاصیت ضد باکتریای دارد و اگر طعم مزه آن را دوست ندارید میتوانید عصاره سیر را بصورت مکمل استفاده کنید. سیر به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند، بنابراین اگر از وارفارین (کومادین) ، سایر داروهای رقیق کننده خون یا آسپرین استفاده می کنید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۵) میوه ها، سبزیجات و غلات: رژیم غذایی حاوی میوه ها، سبزیجات و غلات کامل نه تنها برای سلامت بدن مفید است بلکه طبق نظر محققان، یک رژیم غذایی غنی از ویتامین می تواند به بدن کمک کند تا زخم را التیام بخشد. به عنوان مثال رزماری، بذر کتان، پونه و همچنین شکلات تلخ بسیار مفید می باشد. 

 

غذاهایی که باید در رژیم غذایی محدود شود یا حذف گردد

۱) قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار ۲) نوشیدنی های گازدار ۳) فلفل قرمز و فلفل تند ۴) غذاهایی با مقدار زیاد نمک ۵) غذاهای سرخ شده ۶) غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی ۷) الکل

پرخوری و خواب پس از غذا نیز ممکن است علائم ریفلاکس اسید را بدتر کند.

راه های پیشگیری از زخم معده

برای جلوگیری از انتشار باکتری های عامل زخم معده بهتر است دست ها به طور منظم با آب و صابون شسته شود. همچنین اطمینان حاصل شود که تمام مواد غذایی به درستی تمیز شده و در صورت لزوم آن‌ها کاملاً پخته شود تا تمامی باکتری‌ها از بین برود.

زخم معده و اثنی عشر، نوعی آسیب خوش‌خیم به مخاط و زیرمخاط دستگاه گوارش است. عامل اصلی این زخم‌ها وجود و تکثیر نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می باشد.
معمولاً بین این زخم ها و ترشح اسید معده ارتباط وجود دارد.

? در طب سنتی، برای درمان زخم معده و اثنی عشر، داروهای گیاهی متعددی از جمله شیرین بیان و داروهای ترکیبی مانند (شیرین بیان+بومادران+بابونه)، (شیرین بیان+همیشه بهار+ختمی) و (شیرین بیان + زیره سبز + رازیانه + گل ختمی) معرفی شده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ داروی ترکیبی گیاهی GASTERIN حاوی پودر خشک عصاره آبی شیرین بیان، بومادران و بابونه است که به عنوان ضدالتهاب ومسکن درد معده در زخم معده و اثنی عشر به کارمی ‌رود.

☘️ داروی ترکیبی گیاهی SHIRINUSH حاوی ریشه شیرین بیان، گل بابونه و سرشاخه های گلدار بومادران می‌باشد که در بهبود زخم معده اثنی عشر موثر است.

☘️ داروی ترکیبی گیاهی GASTRODIN که حاوی شیرین بیان، عصاره گل همیشه بهار و پودر ریشه ختمی است و در بهبود زخم معده اثنی عشر موثر است.

☘️ داروی گیاهی D-REGLIS حاوی عصاره شیرین بیان در هر قرص می‌باشد که برای درمان زخم معده واثنی عشر به کار می‌ رود.

☘️ داروی ترکیبی گیاهی REGLIS MOATTAR حاوی عصاره خشک شیرین بیان، پودر ریشه شیرین بیان، زیره سبز، رازیانه و گل ختمی می‌ باشد که برای درمان زخم معده اثنی عشر کاربرد دارد.

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/stomach-ulcer#diet

https://www.healthline.com/health/natural-home-remedies-ulcers

فهرست