چشم

چشم عضو بسیار مهمی از بدن به شمار میرود و مراقبت از آن ها امر مهمی است. برای پیشگیری  و درمان بیماری های چشم لازم است، اصول تغذیه ای و مراقبت های اولیه ی چشم را رعایت کنید. در ادامه به مهم ترین اصول مراقبت از چشم پرداخته خواهد شد.

مراقبت های اولیه ی لازم برای چشم که از قبل با آنها آشنایی دارید عبارتند از:

  • استفاده از عینک آفتابی با محافظت کامل در برابر اشعه ماورای بنفش
  • پرهیز از نگاه کردن به صفحه ی نمایشگر موبایل، تبلت، کامپیوتر و…
  • استراحت مناسب چشم ها بعد از مطالعه یا کار طولانی
  • خودداری از فشار و مالش مداوم چشم ها
  • پرهیز از تماس دست آلوده با چشم ها
  • مصرف مقدار آب کافی
  • و …

مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت چشم

لنز و شبکیه چشم در معرض خطرآسیب اکسیداتیو هستند. مواد آنتی اکسیدان مانند؛ ویتامین های A ، C و E به عنوان محافظی برای سلول، نقش پیشگیری کننده از بیماری های چشم را به عهده دارند. در افراد مسن، به علت رژیم غذایی نامناسب مصرف ویتامین ممکن است ناکافی باشد. بنابراین مصرف مکمل های ویتامینی می تواند کمک شایانی به بهبود دید در این افراد کند.

روی یک ماده ی معدنی است که در متابولیسم شبکیه نقش دارد. کمبود آن معمولا در افراد مبتلا به اختلال در عصب بینایی به چشم می خورد. برای جلوگیری از این اتفاق، لازم است کمبود روی توسط منابع غذایی آن مانند، جگر، عدس، نان کامل یا همان نان سبوس دار و… جبران شود. یکی دیگر از راه های تامین روی مصرف مکمل های زینک است.

سلنیوم نیز نقش آنتی اکسیدانی دارد. این ماده ی معدنی همانند ویتامین های آنتی اکسیدان، نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های چشمی دارد. سلنیم یکی از آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن به شمار می رود. می توانید با مصرف مواد غذایی از قبیل، ماهی، قارچ، اسفناج و … آن را برای بدن تامین کنید. در صورت کمبود سلنیوم می توانید با مصرف مکمل آن از عوارض ناشی از کمبود جلوگیری کنید.

اسید های چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ هم چون لینولئیک اسید، لینولنیک اسید و مشتقات آن (EPA و DHA) و سایر اسید های چرب مانند گاما-لینولنیک اسید (GLA)، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم دارند. این مواد در دوران جنینی نقش مهمی در شکل گیری و تکامل عصب بینایی دارند. علاوه بر این کمبود اسید های چرب ضروری در سنین مختلف می تواند زمینه ساز خشکی چشم و سایر بیماری های چشمی مانند سندروم شوگرن باشد. 

مشکلات چشمی رایج

  • خستگی چشم  

چشمان شما ممکن است پس از تمرکز شدید روی فعالیتی مانند مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر، مطالعه کتاب یا رانندگی برای مدت طولانی احساس سوزش، خارش و یا تحریک کنند. این عارضه به عنوان خستگی چشم شناخته می شود و معمولا ناشی از خشکی لایه ی قرنیه ی چشم است. از جمله راه های درمان دارویی آن استفاده از قطره های چشم است. مصرف قطه های چشمی برای کاهش درد و قرمزی چشم کاربرد دارد. یکی از قطه های چشمی رایج، اشک مصنوعی است. مصرف اشک مصنوعی برای رفع خشکی سطح چشم در افرادی که به صفحه نمایش الکترونیکی نگاه می کنند و یا  افرادی که عمل های چشم از نوع  فمتو اسمایل و پی آر کی می کنند مناسب است. علاوه بر این شما با نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز (حداقل ۸ لیوان) می توانید به بهبود خشکی چشم و جلوگیری از خستگی چشمی کمک کنید.

  • کاتاراکت یا آب مروارید

این بیماری بر  اثر تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود. مهم ترین روش درمانی برای آن، عمل جراحی است که طی آن عدسی کدر را خارج و عدسی مصنوعی جایگزین می شود. یکی از عوامل اصلی کدر شدن عدسی چشمی، آسیب اکسیداتیو و تخریب سلول های چشمی است. مصرف میوه و سبزیجات و مکمل های ویتامینی مانند مولتی ویتامین و … می تواند در پیشگیری از ابتلا به آب مروارید موثر باشد.

  • گلوکوم یا آب سیاه

این بیماری یکی از عوارض ابتلا به بیماری های متابولیک مانند فشار خون، دیابت و نارسایی قلبی است. در این شرایط فشار داخل چشم به شدت افزایش می یابد و به قرنیه آسیب می رساند. برای درمان بیماری آب سیاه از عمل های جراحی استفاه می شود. توجه داشته باشید که با کاهش منابع سدیم و نمک در رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و … می توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

  • رتینو پاتی دیابتی

در این بیماری اختلالات عروقی و خونریزی شبکیه موجب اشکالات دید و بینایی در آنان می گردد، دیدن لکه های سیاه از جمله نشانه های آن است. در افراد مبتلا به دیابت استفاده از مکمل روی سطح انسولین و قند خون ناشتا را پایین می آورد. مصرف منظم انسولین و رژیم غذایی مناسب بیماران دیابتی، خطر ابتلا به این عارضه را کاهش می دهد.

  • AMD یا تخریب ماکولار وابسته به سن

این عارضه به نوعی همانند پیر چشمی است و بیشتر در سنین بالا به چشم می خورد. در این بیماری تخریب ماکولار (قسمت مرکزی شبکیه ی چشم) باعث از دست رفتن دید مرکزی می شود. مهم ترین عامل پیشگیری از این عارضه مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن است. در کنار آن درمان چاقی و اضافه وزن، ترک سیگار و … نیز نقش تاثیر گذاری در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارند.

در بخش زیر با مهم ترین مکمل های غذایی محافظت کننده از چشم آشنا می شوید.

فهرست