تقویت و حفظ سلامت آقایان

مراقبت و درمان پروستات، یکی از اجزاء مهم برای حفظ سلامت عمومی در آقایان به شمار می رود. مصرف مکمل درمان پروستات، هم در مراقبت از این اندام و هم در کمک به درمان بیماری های مرتبط با آن نقش دارد. در ادامه به بررسی بیماری های مرتبط با پروستات پرداخته می شود. شناخت و درمان این بیماری ها با کمک مصرف مکمل درمان پروستات در مراقبت از سلامت عمومی آقایان و جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر اهمیت فراوانی دارد.

پروستات و بیماری های مرتبط با آن

غده پروستات یک غده کوچک است که در ساختار دستگاه تناسلی آقایان وجود دارد. این غده در حد فاصل مثانه و اندام تناسلی آقایان قرار دارد. اندازه پروستات در شرایط معمول از یک گردو بزرگتر نیست. بخش عمده دستگاه ادراری تناسلی آقایان به کمک پروستات اداره می شود. میزراه که وسیله ای برای انتقال ادرار از مثانه به اندام تناسلی است از غده پروستات عبور می کند. علاوه بر این پروستات با تولید و ترشح یک مایع غنی از پروتئین و مواد قندی، به تغذیه سلول های جنسی آقایان (اسپرم) کمک می کند. وجود این مایع برای بلوغ و حرکت اسپرم ها ضروری به نظر می رسد.

بیماری های مرتبط با پروستات در اولین قدم منجر به تغییر شکل و بزرگ شدن اندازه این غده می شوند. بسته به نوع بیماری ممکن است، علائم دیگری نیز بروز کند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

پروستاتیت (التهاب پروستات)

التهاب و تورم پروستات چنانچه همراه با درد، تب و سایر علامت های عفونت باشد، پروستاتیت نامیده می شود. علت اصلی این بیماری ابتلا به عفونت باکتریایی است. عدم رعایت بهداشت فردی، استفاده از سرویس های بهداشتی آلوده، ارتباط جنسی بدون توجه به موارد بهداشتی و … می تواند منجر به بروز پروستاتیت شود. افراد در سنین میانسالی، مبتلایان به عفونت های ادراری و افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پروستات هستند. درمان پروستاتیت به وسیله آنتی بیوتیک های ترکیبی صورت می گیرد.

عدم توجه به درمان به موقع منجر به ظهور عوارض متعدد ناشی از پروستاتیت می شود. احساس درد در ناحیه لگن، خونریزی در ادرار، اختلال در دفع ادرار، عدم توانایی کنترل ادرار واختلال در فرآیند انزال از عوارض رایج ناشی از عدم درمان پروستاتیت هستند. مصرف مکمل پروستات در پیشگیری از بروز این بیماری موثر است. با این حال رعایت بهداشت فردی و تقویت سیستم ایمنی از اولین گام ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به شمار می روند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

هیپرپلازی یا بزرگ شدن پروستات نوعی بیماری است که بیشتر در آقایان در سنین بالا رخ می دهد. اختلال در عملکرد هورمون های جنسی در آقایان می تواند منجر به (benign prostatic hyperplasia) BPH شود. بزرگ شدن غیرطبیعی پروستات با فشار به میزراه روند تخلیه ادرار را دچار مشکل می کند. علاوه بر این در بسیاری از موارد منجر به اختلال انزال در آقایان می شود. مشکل در دفع ادرار در برخی از افراد به شکل پر ادراری و بی اختیاری بروز می کند و در برخی دیگر منجر به قطع جریان ادرار می شود. هیپرپلازی پروستات با آسیب به میزراه منجر به خون ریزی در ادرار می شود. هم چنین با طولانی شدن روند قطع ادرار؛ سنگ مثانه، آسیب به دیواره مثانه و عفونت های مکرر ادراری بروز می یابند. عدم درمان BPH به تدریج باعث بروز آسیب های دائمی در کلیه ها می شود.

پیشگیری و درمان BPH تا حد زیادی به سبک زندگی مرتبط است. افزایش وزن و سندروم متابولیک از عوامل موثر هستند که مستقل از سن، ریسک این عارضه را افزایش می دهند. بنابراین یکی از نخستین اقدامات برای پیشگیری از BPH، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و … است. برای درمان این بیماری از انواعی از دارو های هورمونی و ضد التهاب استفاده می شود. مکمل های کمک کننده به درمان پروستات حاوی ترکیبی از عصاره گیاهان و مواد معدنی موثر در تنظیم هورمون های جنسی هستند. این مکمل ها همچنین حاوی مواد آنتی اکسیدانی هستند که از پروستات در برابر بیماری های گوناگون محافظت می کنند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات نیز با افزایش اندازه پروستات ظهور می یابد؛ با این حال این افزایش اندازه ناشی از تقسیم غیرطبیعی توده سلولی در این غده است. سرعت پیشرفت علائم سرطان پروستات بسیار آهسته است. بنابراین ممکن است در بسیاری از موارد در موقع مناسب تشخیص داده نشوند. توصیه می شود آقایان در سنین میانسالی و سالمندی غربالگری سرطان پروستات را به طور سالیانه انجام دهند. مهم ترین عامل بروز سرطان پروستات افزایش سن است. چاقی و اختلالات ژنتیکی ارثی نیز از دیگر عوامل موثر در بروز این بیماری هستند.

مهم ترین عارضه ناشی از سرطان پروستات، عدم کنترل بر ادرار و انزال جنسی است. بی اختیاری ادرار و یا احتباس ادرار عوارض رایج است که در مبتلایان به سرطان پروستات رخ می دهد. درصورت تداوم این اختلال ممکن است، آسیب های جبران ناپذیری بر کلیه ها نیز وارد شود. عارضه دیگر ناشی از سرطان پروستات، اختلال در نعوظ آلت تناسلی و ناتوانی جنسی است. این اختلال ممکن است مرحله به مرحله با بیماری پیشرفت کند. معمولا طی کردن روند درمان شامل مصرف دارو یا رادیوتراپی، این عوارض را تا حد زیادی کاهش می دهند. در موارد شدید و برای جلوگیری از گسترش سرطان، لازم است غده پروستات طی عمل جراحی به طور جزئی یا کامل خارج شود.

ترکیبات مغذی موجود در مکمل پروستات

مکمل درمان پروستات در پیشگیری از بروز عوارضی مانند: هیپرپلازی و سرطان پروستات بسیار موثر است. علاوه بر این در ضمن درمان این اختلالات، مصرف مکمل پروستات می تواند عوارضی از قبیل، اختلال نعوظ، عدم کنترل بر ادرار و ناتوانی جنسی را محدود نماید. این مکمل حاوی ترکیبات گیاهی و مواد مغذی ویژه ای هستند که در مراقبت از پروستات و پیشگیری از آسیب به آن نقش موثری دارند. مهم ترین مواد مغذی موثر در سلامت پروستات که در ترکیب بسیاری از مکمل های پروستات یافت می شوند عبارتند از:

ایزوفلاوونوئید ها

ایزوفلاوونوئید ها زیرمجموعه ای از فلاوونوئید ها محسوب می شوند. این ترکیبات نقش مهمی در حفاظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی رادیکال های آزاد دارند. ایزوفلاوونوئید های مشتق از سویا یکی از ترکیبات اساسی در ساختار مکمل های پروستات هستند. وجود این ترکیبات به حفظ فعالیت مناسب غده پروستات کمک می کند. هم چنین در جلوگیری از بروز سرطان های مرتبط با اختلالات هورمونی به ویژه سرطان پروستات نیز موثر هستند. ایزوفلاوونوئید ها با کنترل میزان ساخت هورمون های استروئیدی در غذه پروستات از فعالیت بیش از حد و بزرگ شدن این غده ممانعت می کنند.

سلنیوم

سلنیوم یکی از موثر ترین مواد معدنی در جلوگیری از رشد بی رویه سلول ها می باشد. این ماده با تنظیم تقسیم سلولی در غده پروستات، مانع از تولید سلول های مازاد و ایجاد توده سرطانی در پروستات می گردد. سلنیوم به صورت مستقیم و یا در غالب عصاره های گیاهی به مکمل های محافظت کننده از پروستات اضافه می گردد. این ماده مغذی هم چنین در بهبود روند ترمیم سلول های پروستات پس از دوره رادیوتراپی و یا عمل جراحی در مبتلایان به سرطان پروستات نیز نقش دارد. 

لیکوپن

غنی ترین منابع لیکوپن در رژیم غذایی گوجه فرنگی و گریپ فوروت صورتی هستند. از گذشته مصرف این مواد غذایی جهت محافظت از پروستات توصیه شده است. لیکوپن نوعی کاروتونوئید است که دارای خاصیت ضد التهاب و ضد سرطانی بالا برای پروستات است. مصرف مکمل پروستات به دلیل وجود عصاره لیکوپن در جلوگیری از بروز التهاب و تغییر اندازه پروستات، بسیار موثر است. لیکوپن نه تنها از سرطان پروستات پیشگیری می کند، بلکه خطر بروز پروستاتیت و عفونت های مرتبط با دستگاه ادراری تناسلی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

ویتامین E

یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی، ویتامین E است. این ویتامین دارای نقش محافظت کننده از پروستات و دستگاه تناسلی آقایان است. وجود آلودگی های محیطی از قبیل اشعه های مضر، فلزات سنگین موجود در آب، آلودگی خاک ها به ترکیبات شیمیایی و …، از جمله مواردی هستند که در ایجاد ناباروری و بیماری های مرتبط با پروستات به ویژه سرطان، نقش مهمی دارند. وجود ویتامین E در ترکیب مکمل های پروستات، با تقویت سیستم ایمنی و افزایش توان بدن در مقابله با رادیکال های آزاد و سرطان زا، مانع از بروز این اختلالات می شود. به طورکلی مصرف این ویتامین به ویژه در سنین میانسالی و سالمندی در آقایان، احتمال آسیب های ناشی از افزایش سن بر دستگاه تناسلی از قبیل؛ اختلال نعوظ، هیپرتروفی پروستات و ناتوانی جنسی را کاهش می دهد.

لازم است بدانید، مکمل درمان پروستات نمی تواند به عنوان درمان اصلی برای بیماری های مرتبط با پروستات مورد مصرف قرار گیرد. این مکمل ها در کنار نقش پیشگیری کننده، تنها به عنوان درمان مکمل به همراه دارو یا روش های دیگر درمان بیماری های پروستات نقش دارند. در بخش زیر انواع مکمل های مناسب برای مراقبت از پروستات و کمک به درمان پروستات را مشاهده می کنید. این مکمل ها در داروخانه آنلاین نسخه اول در دسترس و قابل خریداری می باشند.

فهرست