بواسیر (هموروئید) و شقاق ( فیشر مقعد)

فرآورده های طبیعی /دستگاه گوارش/ بواسیر

بواسیر رگ هایی متورم است که در اطراف مقعد یا در راست روده قرار دارند. حدود ۵۰ درصد بزرگسالان علائم بواسیر را تا سن ۵۰ سالگی تجربه کردند. بواسیر می تواند داخلی یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در مقعد یا راست روده ایجاد می شود. بواسیر به عنوان توده نیز شناخته می شود. بواسیر خارجی شایع ترین و دردسرسازترین است. بواسیر باعث درد، خارش شدید و مشکل در نشستن می شود. لذا با توجه با اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

علائم بواسیر چیست؟

علائم بواسیر شامل موارد زیر است:

۱) خارش شدید در اطراف مقعد

۲) تحریک و درد در اطراف مقعد

۳) توده خارش دار یا دردناک یا تورم نزدیک مقعد

۴) بعد از دفع مدفوع، خون ایجاد می شود

۵) نشت مدفوع

بواسیر خارجی :

این ها زیر پوست اطراف مقعد شما هستند. نشانه ها و علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) خارش یا تحریک در ناحیه مقعد شما

۲) درد یا ناراحتی

۳) تورم در اطراف مقعد

۴)خون ریزی

بواسیر داخلی:

بواسیر داخلی در داخل رکتوم قرار دارد. معمولاً آنها را نمی بینید یا احساس نمی کنید، و بندرت ناراحتی ایجاد می کنند. اما درد یا سوزش هنگام عبور مدفوع می تواند نشانه بواسیر باشد:

خونریزی بدون درد هنگام حرکات روده. ممکن است مقدار کمی خون قرمز روشن را روی بافت توالت یا مدفوع مشاهده کنید.

باید توجه کرد که بواسیر بیماری دردناکی می باشد اما در غالب موارد بدون درمان از بین می رود.  در موارد بسیار نادر بواسیر می تواند سبب کم خونی نیز بشود.

علل ایجاد بواسیر

اینکه چه عواملی سبب بواسیر می شود کاملا مشخص نیست اما عوامل احتمالی عبارتند از:

۱) فشار آوردن در حین دفع

۲) عوارض ناشی از یبوست مزمن

۳) به مدت طولانی نشستن ، به خصوص در توالت

۴) سابقه خانوادگی بواسیر

عوامل خطر آفرین

بواسیر می تواند از طریق ژنتیکی از والدین به کودک منتقل شود، بنابراین اگر والدین شما بواسیر داشته باشند، بیشتر احتمال دارد که به آن مبتلا شوید. بلند کردن اشیا سنگین، چاقی یا فشارهای دائمی دیگر بر روی بدن می تواند خطر بواسیر را افزایش دهد. ایستادن زیاد بدون وقفه برای نشستن می تواند باعث بواسیر شود. رابطه جنسی مقعدی و اسهال مداوم همچنین می تواند خطر ابتلا به بواسیر را افزایش دهد.  در زنان حامله احتمال ابتلا بیشتر می باشد که علت آن افزایش فشار بر روی رگ روده بزرگ می باشد. باید توجه نمود که درمان بواسیر در زنان حامله ضروری می باشد.

علایم بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

در غالب موارد بواسیر با معاینه بصری تشخیص داده می شود اما روش های دیگری نیز وجود دارد به عنوان مثال پزشک در سیگموئیدوسکوپی از یک دوربین کوچک برای تشخیص بواسیر داخلی استفاده می‌کند. این دوربین فیبر نوری کوچک، به نام سیگموئیدوسکوپ، درون یک لوله کوچک قرار گرفته و سپس داخل رکتوم قرار می‌گیرد. از این آزمایش، پزشک نمای واضحی از داخل رکتوم مشاهده می‌کند تا بتواند بواسیر را از نزدیک بررسی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هنگام حرکات روده دچار خونریزی شده اید یا بواسیر دارید که بعد از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نمی یابد، با پزشک خود مشورت کنید. تصور نکنید که خونریزی روده به دلیل بواسیر است، به خصوص اگر در عادات روده تغییراتی داشته باشید یا اگر مدفوع شما در رنگ یا قوام تغییر می کند. خونریزی رکتوم می تواند با سایر بیماری ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد ایجاد شود. اگر مقادیر زیادی خونریزی روده ، سرگیجه یا ضعف دارید ، در صورت نیاز به اورژانس خبر دهید.

راه های درمان بواسیر چیست؟

تسکین درد: نشستن در یک وان آب گرم به مدت ده دقیقه در روز می تواند درد بواسیر را کاهش داد. اگر درد غیر قابل تحمل است می توان برای کاهش درد از شفاف یا پماد استفاده کرد.

مکمل‌های فیبر برای درمان بواسیر: یبوست می تواند درد بواسیر را افزایش دهد لذا استفاده از این مکمل ها می تواند به کاهش درد ناشی از بواسیر کمک کند.

درمان خانگی بواسیر چیست؟

استفاده از کرم بواسیر و hydrocortisone از راه های درمانی رایج می باشد که ناراحتی را کاهش می دهد. راه دیگر این است که هر روز مقعد خود برا با آبگرم تمیز کنید اما باید توجه نمود که از صابون استفاده نشود زیرا سبب تشدید این بیماری می شود. همچنین می توان از کاغظ توالت نیز استفاده نمود. استفاده از کمپرس یخ روی مقعد نیز در کاهش تورم و کاهش درد موثر می باشد. برای کاهش درد می توان از این مسکن هایی مانند  استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپیرین نیز می توان استفاده نمود.

درمان پزشکی برای بواسیر چیست؟

از روش های معمول استفاده از باند لاستیکی می باشد. در این روش پزشک با قرار دادن یک باند لاستیکی در اطراف توده گردش خون آن را قطع می کند و این کار سبب می شود خون رسانی به توده کاهش یابد و سبب کوچک شدن آن شود. این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود و از انجام از در منزل خوداری کنید. روش دیگر این است که پزشک مستقیما به توده ماده ای شیمیایی تزریق می کند که باعث می شود اندازه بواسیر کاهش یابد. انعقاد (مادون قرمز ، لیزر یا دو قطبی). تکنیک های انعقادی از لیزر یا نور مادون قرمز یا گرما استفاده می کنند. آنها باعث سفت شدن و کوچک شدن بواسیر داخلی می شوند. انعقاد عوارض جانبی کمی دارد و معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می کند.

روش های جراحی بواسیر:

فقط درصد کمی از مبتلایان به بواسیر نیاز به عمل جراحی دارند. اما اگر روش های دیگر موفقیت آمیز نبوده یا بواسیر بزرگی دارید، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را توصیه کند:

برداشتن بواسیر (هموروئیدکتومی): با انتخاب یکی از تکنیک های مختلف، جراح شما بافت اضافی که باعث خونریزی می شود را از بین می برد. این عمل جراحی را می توان با بی حسی موضعی همراه با آرام بخش، بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام داد.

هموروئیدکتومی مؤثرترین و کاملترین روش برای درمان بواسیر شدید یا عود کننده است. عوارض می تواند شامل مشکل موقتی در تخلیه مثانه باشد که می تواند منجر به عفونت ادراری شود. این عارضه عمدتاً پس از بی حسی نخاعی رخ می دهد. اکثر افراد بعد از عمل درد دارند که داروها می توانند از بین بروند. نشستن در حمام گرم نیز ممکن است کمک کند.

پیشگیری از بواسیر

برای پیشگیری یا جلوگیری از بدتر شدن بواسیر، از فشار آوردن هنگام دفع مدفوع خودداری کنید. همچنین سعی کنید میزان مصرف آب را افزایش دهید. نوشیدن آب کافی می‌تواند جلوی سخت شدن مدفوع را بگیرد. به محض احساس دفع به دستشویی رفته و آن را به تاخیر نیندازید. ورزش را فراموش نکنید و به مدت طولانی روی سطوح سخت مانند بتن یا کاشی ننشینید. مصرف غذاهایی که فیبر زیادی دارند می تواند خطر ابتلا به بواسیر را در آینده به حداقل برساند. منابع فیبر غذایی مناسب برای پیشگیری و درمان بواسیر شامل موارد زیر است:

۱) گندم

۲) سبوس

۳) هویج

۴) جو دوسر

شکاف مقعدی (شقاق)

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی یک برش یا پارگی کوچک در پوشش مقعد است. شکاف در پوست باعث درد شدید و برخی خونریزی ها در حین و بعد از حرکات روده می شود. شکاف مقعدی معمولاً یک بیماری جدی نیست. این بیماری می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد و اغلب در نوزادان و کودکان کم سن مشاهده می شود زیرا یبوست یک مشکل شایع در این گروه های سنی است. در بیشتر موارد ، اشک در طی چهار تا شش هفته به خودی خود بهبود می یابد. در مواردی که شکاف بیش از هشت هفته ادامه داشته باشد ، مزمن محسوب می شود. برخی از درمان ها می توانند باعث بهبودی و تسکین ناراحتی شوند ، از جمله نرم کننده های مدفوع و مسکن های موضعی. اگر با این روش های درمانی شکاف مقعدی بهبود نیافت، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

علائم شقاق مقعدی چیست؟

شکاف مقعدی (شقاق) ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد کند:

۱) پارگی قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد

۲) درد شدید در ناحیه مقعد در حین حرکات روده

۳) رگه های خون روی مدفوع یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن

۴) سوزش یا خارش در ناحیه مقعد

چه عواملی باعث ایجاد شکاف مقعدی (شقاق)  می شود؟

شقاق مقعدی اغلب در هنگام دفع مدفوع رخ می دهد. یبوست مزمن یا اسهال مکرر نیز می تواند پوست اطراف مقعد شما را پاره کند. سایر علل شایع عبارتند از:

۱) بیماری التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون

۲) کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال

۳) عضلات اسفنکتر مقعدی بیش از حد تنگ یا اسپاستیک

۴) فشار آوردن در هنگام زایمان یا حرکات روده

در موارد نادر، ممکن است شکاف مقعدی سبب بیماری های زیر شود:

۱) سرطان مقعد

۲) HIV

۳) تبخال

۴) بیماری سل

چه کسانی در معرض شکاف مقعدی هستند؟

شکاف مقعدی در دوران نوزادی شایع است. افراد مسن نیز به دلیل کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال، مستعد شکاف مقعدی هستند. در حین زایمان و پس از آن، زنان به دلیل فشار در هنگام زایمان در معرض شکاف مقعدی هستند. همچنین افراد مبتلا به IBD خطر بیشتری برای ایجاد شکاف مقعدی دارند. التهابی که در پوشش روده ایجاد می شود، بافت اطراف مقعد را مستعد پارگی می کند. افرادی که به طور مکرر دچار یبوست می شوند نیز در معرض خطر افزایش ترک های مقعدی هستند. خستگی و دفع مدفوع بزرگ و سفت از شایعترین دلایل شقاق مقعدی است.

چگونه شکاف مقعدی تشخیص داده می شود؟

یک پزشک معمولاً می تواند شکاف مقعدی را به سادگی با معاینه اطراف مقعد تشخیص دهد. با این حال، آنها ممکن است بخواهند معاینه مقعدی را برای تأیید تشخیص انجام دهند. در طول این معاینه، پزشک ممکن است یک  anoscopeرا در راست روده شما قرار دهد تا دیدن پارگی آسان تر شود. استفاده از آنوسکوپ همچنین ممکن است به پزشک کمک کند تا دلایل دیگر درد مقعدی یا مقعدی مانند بواسیر را پیدا کند. در برخی موارد از درد مقعدی ، ممکن است برای ارزیابی بهتر علائم خود به آندوسکوپی نیاز داشته باشید.

شقاق مقعدی چگونه درمان می شود؟

اکثر شکاف های مقعدی نیاز به درمان گسترده ای ندارند. با این حال، برخی از داروهای خانگی می توانند به بهبود کمک کرده و علائم ناراحت کننده را تسکین دهند. شما می توانید شکاف مقعدی را در خانه درمان کنید:

۱) نرم کننده های مدفوع. نرم کننده مدفوع ممکن است در جلوگیری از یبوست کمک کند. نرم کننده های مدفوع ملین نیستند و معمولاً بی خطر تلقی می شوند و با عوارض جانبی کمی همراه هستند.

۲) نوشیدن مایعات بیشتر. کمبود آب بدن می تواند به پیشرفت یبوست کمک کند. به طور کلی توصیه می شود که مردان حدود ۱۳ فنجان و زنان حدود ۹ فنجان روزانه آب بنوشند. بعد از ورزش یا حاملگی یا شیردهی به موارد بیشتری نیاز است.

برخی از غذاها با محتوای آب بالا عبارتند از: کلم بروکلی، کلم، طالبی، کرفس، خیار، کاهو، اسفناج، توت فرنگی، فلفل شیرین، گوجه فرنگی هندوانه

 

۳) مصرف مکمل های فیبر و خوردن غذاهایی با فیبری بیشتر، مانند میوه ها و سبزیجات خام. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بیشتر بزرگسالان هر روز بین ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر بخورند. دلیل خوردن مقدار مناسب فیبر این است که از سخت شدن مدفوع (یبوست) یا مایع بودن بیش از حد (اسهال) جلوگیری می کند. یک مدفوع نرم و به راحتی دفع شده در ناحیه شکاف ضربه کمتری خواهد داشت و از تحریک بیشتر آن جلوگیری می کند. اگر در طول روز نمی توانید فیبر کافی در غذا دریافت کنید، یک مکمل فیبر می تواند کمک کند. مهم این است که به آرامی با مکمل های فیبر شروع کنید و مقدار مصرف شده را به مرور افزایش دهید تا از عوارض جانبی مانند نفخ شکم و گاز جلوگیری کنید.

۴) حمام کردن برای شل کردن عضلات مقعد، تسکین تحریک و افزایش جریان خون در ناحیه آنورکتال. حمام آب گرم درد ناشی از شقاق را کاهش می دهد. برخی از افراد در صورت عدم دسترسی به وان حمام پلاستیکی از وان خود استفاده می کنند، اما مهم این است که وان را از قبل تمیز کرده و مدت زیادی در آن ننشینید.

۵) استفاده از پماد نیتروگلیسیرین برای تقویت جریان خون در منطقه یا کرم هیدروکورتیزون مانند کورتیزون ۱۰ برای کمک به التهاب

۶) استفاده از مسکن های موضعی، مانند لیدوکائین، در مقعد برای کاهش ناراحتی

اگر طی دو هفته از درمان علائم شما برطرف نشد، برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند از تشخیص صحیح شما اطمینان حاصل کند و می تواند سایر روش های درمانی را نیز به شما توصیه کند. درمان احتمالی دیگر تزریق بوتاکس در اسفنکتر مقعدی است. این تزریق ها با فلج موقت عضله از اسپاسم در مقعد شما جلوگیری می کند. این اجازه می دهد تا شکاف مقعدی بهبود یابد در حالی که از تشکیل شکاف های جدید جلوگیری می کند. اگر شقاق مقعدی شما نتواند به سایر روش های درمانی پاسخ دهد، ممکن است پزشک اسفنکتروتومی مقعدی را به شما پیشنهاد دهد. این روش جراحی شامل ایجاد یک برش کوچک در اسفنکتر مقعدی برای شل شدن عضله است. همه شکاف های مقعدی نشانه رژیم های کم فیبر و یبوست نیستند. شکاف های ضعیف، ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

چگونه می توان از شکاف مقعدی جلوگیری کرد؟

همیشه نمی توان از شکاف مقعدی جلوگیری کرد، اما با اقدامات پیشگیرانه زیر می توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

۱) خشک نگه داشتن ناحیه مقعدی

۲) ناحیه مقعدی را به آرامی با صابون ملایم و آب گرم تمیز کنید

۳) نوشیدن مایعات فراوان، خوردن غذاهای فیبری و ورزش منظم برای جلوگیری از یبوست

۴) معالجه اسهال

۵) تعویض مداوم پوشک نوزادان

شکاف های مقعدی ممکن است باعث ایجاد درد شدید و مقدار کمی خون قرمز روشن با حرکات روده شود.

? در طب سنتی برای درمان بیماری های بواسیر (هموروئید) و شقاق (فیشر مقعد)، داروهای گیاهی متعددی از جمله هاماملیس، مورد، شاه بلوط هندی، پوسته خارجی گندم و نیز داروی ترکیبی (بابونه+بلوط) معرفی شده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ داروی HEMOROHERB یک داروی گیاهی است که از ترکیب آب هاماملیس، تنطور بنژوئن و اکسید روی تهیه شده است که جهت کاهش علائم ناشی از هموروئید مانند خونریزی، درد، خارش، درد موقع اجابت مزاج، پرولاپس و تحریکات مقعد به کار می‌رود.

☘️ داروی گیاهی MG از اسانس گیاه مورد تهیه شده است و جهت کاهش علائم ناشی از هموروئید مانند خونریزی، درد دائم، درد موقع اجابت مزاج، خارش، سوزش و سنگینی مقعد به کار می ‌رود.

☘️ داروی گیاهی VENOGOL از عصاره خشک میوه گیاه شاه بلوط هندی ساخته می شود و به عنوان درمان کمکی برای درمان دردهای ناشی از اختلالات عروق محیطی، اسپاسم و التهاب عروق پا (واریس)، فلبیت و هموروئید کاربرد دارد.

☘️ داروی گیاهی ANTIFISSUER یک داروی ترکیبی حاوی عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه و عصاره هیدرو الکلی بلوط می‌باشد که در درمان بیماری شقاق نقش به سزایی دارد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases conditions/hemorrhoids/symptoms-causes/syc-20360268

https://www.healthline.com/health/anal-fissure

https://www.healthline.com/health/hemorrhoids

 

 

 

 

 

 

فهرست