فشار خون

فرآورده های طبیعی /قلبی عروقی/ فشار خون

فشار خون بالا هنگامی اتفاق می افتد که فشار خون شما به سطوح ناسالم افزایش یابد. برای اندازه گیری فشار خون میزان خون در حال عبور از رگ های خونی و میزان مقاومت خون در حین پمپاژ قلب را در نظر می گیرند. عروق باریک باعث افزایش مقاومت می شوند. هرچه رگ های شما باریکتر باشد ، فشار خون بالاتر می رود. در طولانی مدت، افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی، از جمله بیماری های قلبی شود. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

 فشار خون بالا بسیار شایع است. فشار خون بالا به طور معمول در طی چندین سال ایجاد می شود. معمولاً هیچ علائمی مشاهده نمی کنید. اما حتی بدون علائم، فشار خون بالا می تواند به رگ ها و اندام های شما به ویژه مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها آسیب برساند. تشخیص زودهنگام مهم است. قرائت منظم فشار خون می تواند به شما و پزشک کمک کند تا متوجه هر تغییری شوید. درمان فشار خون بالا هم شامل تجویز داروهای تجویزی و هم تغییر در سبک زندگی سالم است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

چه چیزی منجر به فشار خون بالا می شود؟

فشار خون دو نوع است. هر نوع علت متفاوتی دارد.

فشار خون اولیه: به فشار خون اولیه فشار خون اساسی نیز گفته می شود. این نوع فشار خون بالا با گذشت زمان ایجاد می شود. بیشتر افراد این نوع فشار خون را دارند. هنوز مشخص نیست که چه مکانیزمی باعث می شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

۱) ژن ها: برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون هستند. این ممکن است از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین باشد.

۲) تغییرات جسمی: اگر چیزی در بدن شما تغییر کند، ممکن است در سراسر بدن خود با مشکلاتی روبرو شوید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال، تصور می شود که تغییر در عملکرد کلیه شما به دلیل افزایش سن ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را بر هم بزند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شما شود.

۳) محیط: با گذشت زمان، انتخاب های ناسالم در سبک زندگی مانند کمبود فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب می توانند تأثیرات زیادی بر بدن شما بگذارند. انتخاب سبک زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

فشار خون ثانویه: فشار خون ثانویه اغلب به سرعت اتفاق می افتد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است باعث فشاریخون ثانویه شود عبارتند از:

۱) بیماری کلیوی

۲) نقص مادرزادی قلب

۳) مشکلات تیروئید

۴) عوارض جانبی داروها

۵) مشکلات غده فوق کلیه

۶) تومورهای غدد درون ریز

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به طور کلی یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علائمی را تجربه نخواهند کرد. ممکن است سال ها یا حتی دهه ها طول بکشد تا وضعیت به اندازه کافی شدید باشد که علائم آشکار شود. حتی در آن زمان، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود. علائم فشار خون شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) سردرد

۲) تنگی نفس

۳) خون دماغ شدن

۴) گرگرفتگی

۵) سرگیجه

۶) درد قفسه سینه

۷) خون در ادرار

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. بهترین راه برای آگاهی از فشار خون بالا، اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب های پزشکان در هر ملاقات فشار خون را اندازه می گیرند. به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید یا عوامل خطرساز برای ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال بررسی کنید. این به شما و پزشک کمک می کند تا قبل از بروز مشکل مراقبت های لازم را انجام دهید.

تشخیص فشار خون بالا

تشخیص فشار خون بالا با اندازه گیری فشار خون بدست می آید. بیشتر مطب های پزشکان فشار خون را به عنوان بخشی از یک ویزیت معمول بررسی می کنند. پزشک شما باید شواهدی از یک مشکل پایدار را ببیند. به این دلیل که محیط زندگی شما می تواند به افزایش فشار خون کمک کند، مانند استرسی که ممکن است با حضور در مطب پزشک احساس کنید. همچنین، سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند. اگر فشار خون شما بالا بماند، پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای رد شرایط زمینه ای انجام می دهد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) آزمایش ادرار

۲) غربالگری کلسترول و سایر آزمایشات خون

۳) آزمایش فعالیت الکتریکی قلب با الکتروکاردیوگرام (EKG، گاهی اوقات به عنوان نوار قلب)

۴) سونوگرافی از قلب یا کلیه ها

این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات ثانویه را که باعث افزایش فشار خون می شود، تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند تأثیراتی را که فشار خون بالا بر اندام های شما داشته است را بررسی کنند. در این مدت، پزشک ممکن است درمان فشار خون بالا را شروع کند. درمان زودرس ممکن است خطر آسیب دائمی شما را کاهش دهد.

گزینه های درمان فشار خون بالا

تعدادی از عوامل به پزشک کمک می کنند تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. این عوامل شامل این است که به کدام نوع فشار خون بالا مبتلا هستند و علل آن چیست.

درمان فشار خون اولیه

اگر پزشک شما فشار خون اولیه را تشخیص دهد، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. اگر تغییر در شیوه زندگی به تنهایی کافی نباشد، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

درمان فشار خون ثانویه

اگر پزشک شما یک مسئله اساسی را در ایجاد فشار خون بالا مشاهده کند، درمان بر روی آن مسئله متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر دارویی که شروع به مصرف آن کرده اید باعث افزایش فشار خون می شود، پزشک داروهای دیگری را که این عارضه جانبی را ندارند، امتحان می کند.

بعضی اوقات، با وجود درمان علت اصلی، فشار خون بالا پایدار است. در این حالت، پزشک ممکن است برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و تجویز داروهایی برای کمک به کاهش فشار خون با شما همکاری کند.

دارو برای فشار خون بالا

بسیاری از افراد با داروهای فشار خون مرحله آزمایش و خطا را پشت سر می گذارند. ممکن است لازم باشد که داروهای مختلفی را امتحان کنید تا زمانی که یک یا ترکیبی از داروها برای شما مناسب باشد. برخی از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند عبارتند از:

۱) بتا-بلاکرها: بتا-بلاکرها ضربان قلب شما را کندتر و با نیروی کمتر می کنند. با این کار میزان خون پمپ شده از طریق شریان ها کاهش می یابد که فشار خون را کاهش می دهد. همچنین هورمون های خاصی را در بدن شما مسدود می کند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند.

۲) داروهای ادرار آور: سطح بالای سدیم و مایعات اضافی در بدن می تواند فشار خون را افزایش دهد. داروهای ادرار آور، که به آن ها قرص آب نیز گفته می شود به کلیه ها کمک می کند تا سدیم اضافی را از بدن خارج کنند. با خروج سدیم، مایعات اضافی در جریان خون به ادرار منتقل می شوند، که به کاهش فشار خون کمک می کند.

۳) مهارکننده های ACE: آنژیوتانسین ماده شیمیایی است که باعث سفت شدن و تنگ شدن رگ های خونی و دیواره شریان ها می شود. این امر به شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. انسداد گیرنده های آنژیوتانسین II (ARB): در حالی که هدف مهارکننده های ACE جلوگیری از ایجاد آنژیوتانسین است، ARB از اتصال آنژیوتانسین با گیرنده ها جلوگیری می کند.

داروهای خانگی فشار خون بالا

تغییر سبک زندگی سالم می تواند به شما در کنترل عواملی که باعث فشار خون بالا می شوند، کمک کند. در اینجا برخی از رایج ترین درمان های خانگی آورده شده است.

۱) ایجاد یک رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی مناسب برای قلب برای کمک به کاهش فشار خون حیاتی است. همچنین برای کنترل فشار خون بالا و کنترل خطر ابتلا به عوارض مهم است. این عوارض شامل بیماری قلبی ، سکته مغزی و حمله قلبی است. یک رژیم غذایی مناسب برای قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر است:

۱) میوه ها

۲) سبزیجات

۳) پروتئین هایی مانند ماهی

۲) افزایش فعالیت بدنی: رسیدن به وزن سالم باید شامل فعالیت بدنی بیشتر باشد. علاوه بر کمک به کاهش وزن، ورزش می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.

۳) رسیدن به وزن سالم: اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

۴) مدیریت استرس

۵) عدم مصرف نیکوتین: هر سیگاری که به طور موقت می کشید پس از اتمام کار برای چند دقیقه فشار خون را افزایش می دهد. اگر سیگاری شدید، فشار خون شما می تواند برای مدت طولانی افزایش یابد.

۶) عدم مصرف الکل: نوشیدن یک لیوان شراب قرمز در کنار شام کاملاً خوب است. اما نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل می تواند منجر به بسیاری از مسائل و مشکلات، از جمله فشار خون بالا شود. نوشیدن بیش از حد الکل همچنین می تواند باعث کاهش اثر بخشی داروهای فشار خون شود.

توصیه های رژیم غذایی برای افرادی که فشار خون بالا دارند. یکی از ساده ترین راه های درمان فشار خون و جلوگیری از عوارض احتمالی، رژیم غذایی شما است. آنچه می خورید می تواند تا حد زیادی به کاهش یا از بین بردن فشار خون کمک کند.

۱) گوشت کمتر و غذاهای گیاهی بیشتری بخورید

۲) مصرف سدیم را کاهش دهید: بهترین راه برای کاهش سدیم، پختن غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای بسته بندی شده که غالباً دارای مقدار زیادی سدیم هستند خودداری کنید.

۳) مصرف شیرینی را کاهش دهید: غذاها و نوشیدنی های شیرین حاوی کالری فراوان هستند اما محتوای غذایی ندارند.

تأثیر فشار خون بالا بر بدن چیست؟

از آنجا که فشار خون بالا اغلب یک بیماری خاموش است، می تواند سال ها قبل از آشکار شدن علائم به بدن شما آسیب برساند. اگر فشار خون بالا درمان نشود ، ممکن است با عوارض جدی ، حتی کشنده ای روبرو شوید. عوارض فشار خون بالا شامل موارد زیر است.

۱) عروق آسیب دیده: عروق سالم انعطاف پذیر و قوی هستند. فشار خون بالا باعث سخت شدن، تنگ شدن و کشش عروق می شود. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد و در نهایت ، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

۲) قلب آسیب دیده: فشار خون بالا باعث می شود قلب شما بیش از حد کار کند. افزایش فشار در رگ های خونی، عضلات قلب را مجبور می کند که بیشتر از فشار قلب سالم به پمپاژ بپردازند. این ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود. بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

– نارسایی قلبی

– حمله قلبی

۳) آسیب به مغز: مغز شما برای عملکرد درست خود به خون غنی از اکسیژن متکی است. فشار خون بالا می تواند میزان خون رسانی مغز شما را کاهش دهد.

پیشگیری

۱) غذاهای سالم را به رژیم خود اضافه کنید

۲) شام سبک بخورید

۳) شکر کم بخورید

۴) وزن خود را کاهش دهید

۵) فشار خون خود را مرتباً کنترل کنید

.

? در طب سنتی برای درمان پر فشاری خون، داروهای گیاهی از چاي ترش و سير و نیز داروهای گیاهی ترکیبی متعددی (زیتون+سرخ ولیک+قره قات+عناب+پونه)، (دم آلبالو+ذرت+ خارخاسک+پونه) مورد اشاره قرار گرفته است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️  قرص گیاهی  HYPOREX-B تهیه شده از عصاره خشك چاي ترش است كه به عنوان کاهنده فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

☘️  پودر گیاهی OLEA CRAT حاوی برگ زیتون، میوه سرخ ولیک، میوه قره قات، میوه عناب و برگ پونه می باشد و در درمان زیادی فشار خون به کار می رود.

☘️  پودر گیاهی DIURETIC Powder  تهيه شده از دم آلبالو، کاکل ذرت، میوه خارخاسک و برگ پونه می باشد و به منظور تخفیف نشانه های خیز در نارسایی احتقانی قلب و کم‌کاری کلیه،عفونت های دستگاه ادراری و کمک به دفع سنگ های مجاری ادرار و همینطور درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

☘️  داروهای های گیاهی ALICOM ,ALLIUM-S GARCIN , GARLICAP, GARLIC و GARLET به شکل قرص یا کپسول از پودر سير تهیه شده اند و به منظور درمان زیادی فشار خون، زیادی چربی خون، تصلب شرایین و پیشگیری از ترومبوز به كارمی روند

منابع:

https://www.healthline.com/health/high-blood-pressure-hypertension#effects-of-high-blood-pressure

https://www.healthline.com/health/high-blood-pressure-home-remedies#relieve-stress

 

 

فهرست