بوی بد دهان

فرآورده های طبیعی / دهان و دندان/ بوی بد دهان

برخی مواقع بوی بد دهان بر همه تأثیر می گذارد. بو می تواند از دهان ، دندان یا در نتیجه یک مشکل اساسی سلامتی ایجاد شود. بوی بد دهان می تواند یک مشکل موقتی یا یک بیماری مزمن باشد. اگر بو بد دهان به دلیل مواد غذایی در دهان نباشد ممکن است از بین نرود حتی اگر دندان های خود را مسواک بزنید و از دهان شویه استفاده کنید. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در بازار ایران را شناسایی کردیم و به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

چه عواملی باعث بوی بد دهان می شود؟

۱) بهداشت نامناسب دندان: باکتری ها ذرات غذایی را که در دندان ها یا دهان محبوس شده اند، تجزیه می کنند. ترکیبی از باکتری ها و مواد غذایی پوسیده در دهان شما بوی نامطبوعی ایجاد می کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتباً مواد غذایی محبوس شده را از بین می برد. مسواک زدن همچنین پلاک ها را از بین می برد که این پلاک ها باعث بوی بد می شود. تجمع پلاک می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری پریودنتال شود. اگر از دندان های مصنوعی استفاده می کنید و هر شب آنها را تمیز نمی کنید، بوی بد دهان می تواند مشکل ساز شود.

۲) غذاها و نوشیدنی های قوی:  هنگامی که پیاز، سیر یا غذاهای دیگر با بوی شدید می خورید، معده شما هنگام هضم، روغن را از غذاها جذب می کند. این روغن ها به جریان خون شما منتقل می شوند و به ریه ها می روند. این بویی تولید می کند که دیگران می توانند تا ۷۲ ساعت در نفس شما متوجه شوند. نوشیدن نوشیدنی هایی با بوی شدید مانند قهوه نیز می تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد.

۳) سیگار کشیدن: کشیدن سیگار باعث بوی بد و خشکی دهان می شود که می تواند بوی بد دهان شما را حتی بدتر کند.

۴) دهان خشک: بزاق به تمیز نگه داشتن دهان و کاهش بو کمک می کند.

۵) بیماری پریودنتال: بیماری پریودنتال یا بیماری لثه زمانی اتفاق می افتد که پلاک را به موقع از روی دندان پاک نکنید. غذا، باکتری و پلاک های دندانی می توانند بوی شدیدی ایجاد کنند.

۶) شرایط سینوس، دهان یا گلو: اگر موارد زیر را داشته باشید ممکن است بوی بد دهان شما تشدید شود: عفونت سینوس، برونشیت مزمن، عفونت در سیستم تنفسی فوقانی یا تحتانی شما

۷) بیماری ها: بوی بد دهان غیرمعمول می تواند نشانه برخی بیماری ها باشد. این شامل: بیماری کلیه یا نارسایی، بیماری یا نارسایی کبدی، دیابت، اختلال ریفلاکس معده (GERD)، که علت نسبتاً شایع بوی بد دهان است.

بوی نفس چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک بوی نفس شما را استشمام می کند و از شما درباره مشکلتان سوال می کند. برای تشخیص اینکه چه عواملی باعث بوی بد دهان شما می شود، پزشک بوی دهان، بینی و زبان شما را استشمام می کند تا سعی کند منبع بو را تشخیص دهد.

گزینه های درمانی برای بوی بد دهان چیست؟

اگر بوی بد به دلیل تجمع پلاک باشد، تمیز کردن دندان ممکن است مشکل را برطرف کند. در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال، تمیز کردن دندان های عمیق ضروری است. درمان مشکلات پزشکی زمینه ای، مانند عفونت سینوس یا بیماری کلیوی، نیز می تواند به بهبود بوی بد کمک کند. اگر خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد در شما شود، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند از یک محصول بزاق مصنوعی استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.

چگونه می توانم از بوی بد دهان جلوگیری کنم؟

شما باید دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید. روزانه نخ دندان بکشید، مطمئن شوید که تمام دندان های خود تمیز می کنید.  برای از بین بردن باکتری ها روزانه از دهان شویه ضد میکروبی استفاده کنید. مسواک زدن زبان با مسواک نیز می تواند به از بین بردن باکتری ها کمک کند. هیدراته ماندن اغلب می تواند به از بین بردن یا جلوگیری از بوی نفس کمک کند. برای شستشوی ذرات غذا و مرطوب نگه داشتن دهان خود آب بنوشید.

چندین روال وجود دارد که می تواند به جلوگیری از بوی بد نفس کمک کند:

۱) هر ۳ ماه مسواک قدیمی خود را با یک مسواک جدید جایگزین کنید.

۲) هر ۶ ماه یک تمیزکاری و معاینه دندان را برنامه ریزی کنید.

۳) دندان های مصنوعی، محافظ های دهان و نگه دارنده های خود را روزانه تمیز کنید.

درمان خانگی

بهداشت خوب دندان

 طبق مطالعات تحقیقاتی منبع معتبر، بهداشت نادرست دندان شایع ترین علت بوی بد دهان است. جلوگیری از تجمع پلاک کلید حفظ سلامت دهان است. باید حداقل دو بار در روز (صبح و شب) با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید دندان های خود را مسواک بزنید. برخی افراد می دانند که مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان ضروری است. برای جلوگیری از رشد باکتری ها روی تکه های غذایی که در دندان های شما گیر کرده است، حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

جعفری

جعفری یک داروی محبوب مردمی برای بوی بد دهان است. عطر و بوی تازه و مقدار کلروفیل زیاد آن حاکی از آن است که می تواند اثر معطر سازی داشته باشد.

آب آناناس

بسیاری از مردم معتقدند که آب آناناس سریعترین و مثرترین درمان برای بوی بد دهان است.

آب

منبع معتبر نشان می دهد که خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می شود. بدون آن باکتری رشد می کند. هنگام خواب دهان شما به طور طبیعی خشک می شود، به همین دلیل است که نفس صبح معمولاً بدتر می شود. با مرطوب نگه داشتن بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید. حداقل هشت لیوان آب در روز هدف داشته باشید.

ماست

ماست حاوی باکتری های سالم به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری های سالم می توانند به مبارزه با باکتری های بد در قسمت های مختلف بدن مانند روده کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که ماست همچنین می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که پس از شش هفته خوردن ماست، ۸۰ درصد از شرکت کنندگان کاهش بوی بد دهان داشتند. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند.

شیر

شیر یک درمان شناخته شده برای بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن شیر پس از خوردن سیر می تواند به طور قابل توجهی بوی بد را بهبود بخشد.

دانه های رازیانه یا انیسون

از زمان های بسیار قدیم از دانه های رازیانه و انیسون برای تازه سازی نفس استفاده می شد. آنها طعم شیرین دارند و حاوی روغن های اساسی معطر هستند که بوی تازه ای به تنفس می بخشد.

پرتقال

پرتقال نه تنها یک دسر سالم می باشد، بلکه باعث بهداشت دندان نیز می شود. تحقیقات نشان می دهد ویتامین C به افزایش بزاق کمک می کند، که می تواند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند.

زینک

روی برای کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در تنفس شما کار مفید می باشد. تحقیقات نشان داده است که شستشوی منظم با محلول حاوی روی می تواند حداقل در مدت ۶ ماه در کاهش بوی بد دهان موثر باشد. یک آدامس روی که برای افرادی که دهانشان خشک است طراحی شده است.

چای سبز

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان است. نعنا اثرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای نعناع ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای نفس باشد.

سیب

برخی ترکیبات طبیعی موجود در سیب ترکیبات بدبوی سیر را خنثی می کند. این امر به ویژه برای افرادی که نفس سیر (بوی بد ناشی از سیر) آنها پایدار است بسیار مفید است، زیرا ترکیبات موجود در جریان خون را خنثی می کند، نه فقط بو از دهان.

? در طب سنتی، از گیاهان دارویی: نعناع، میخک، هل، آویشن و اکالیپتوس به عنوان رفع کننده بوی بد دهان نام برده شده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️  داروی گیاهی CINNAMOL از ترکیب گل میخک، پوست ساقه دارچین و میوه هل تهیه شده است. این فرآورده به شکل قطره دهانشویه، به عنوان ضدعفونی کننده و خوشبوکننده دهان به کار می رود.

☘️ دهانشویه گیاهی HIZEST از ترکیب اسانس گیاهان آویشن، اکالیپتوس و نعناع تشکیل شده است و این فرآورده برای از بین بردن باکتریهای ایجاد کننده التهاب لثه، بوی تنفس و آفت استفاده می گردد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-bad-breath

https://www.healthline.com/health/bad-breath

 

Datura stramonium تاتوره یا علف شیطان،گیاهی است سمی با ساقه های منشعب و برگ های تخم مرغی یا به شکل لوزی. گل های این گیاه قیفی شکل بوده و به رنگ سفید یا ارغوانی مشاهده می شود. تاتوره…
بیشتر بخوانید
فهرست