سردرد میگرنی

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ میگرن

میگرن یک بیماری عصبی است که می‌تواند علائم متعددی ایجاد کند. اغلب با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می‌شود و علائم آن شامل حالت تهوع، استفراغ، اشکال در گفتار، بی حسی یا گزگز و حساسیت به نور و صدا است. این مشکل اغلب در خانواده‌ها به طور ارثی مشاهده می‌شود و در تمام سنین امکان ایجاد آن وجود دارد. تشخیص سردردهای میگرنی توسط پزشک و بر اساس سابقه بالینی، علائم گزارش شده و با رد سایر علل صورت می‌گیرد. سردردهای میگرنی می‌تواند از کودکی شروع شود و یا در برخی مواقع ممکن است تا اوایل بزرگسالی رخ ندهد. بررسی‌ها نیز نشان داده است زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند و داشتن سابقه خانوادگی یکی از رایج‌ترین عوامل ابتلا به میگرن است. اگر شما هم سرددرهای میگرنی را تجربه کرده باشید، بی شک حاضرید هرکاری بکنید تا از این مشکلات رها شوید. همان طور که می‌دانید تجویز‌های دارویی زیادی برای درمان میگرن وجود دارند، ولی بسیاری درمان‌های گیاهی و خانگی با عوارض جانبی کمتر نیز می‌تواند به رفع این مشکل به شما کمک کند. لذا در این مقاله ما گیاهان دارویی موثر در درمان سردردهای میگرنی و بهترین فرآورده‌های طبیعی درمان میگرن را به شما معرفی کرده‌ایم تا بتوانیم در بهبود این بیماری به شما کمک کنیم. 

علائم میگرن

علائم میگرن ممکن است یک تا دو روز قبل از خود سردرد شروع شود. این مرحله به نام Prodrome شناخته می‌شود. علائم در این مرحله شامل موارد زیر می‌شود:

۱) افسردگی

۲) خستگی یا انرژی کم

۳) خمیازه مکرر

۴) بیش فعالی

۵) سفتی گردن

پس از مرحله ابتدایی، مرحله بعدی به عنوان مرحله حمله شناخته می‌شود. این مرحله حاد یا شدیدترین مرحله است که درد واقعی میگرن ایجاد می‌شود. علائم فاز حمله می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. علائم میگرن در افراد مختلف متفاوت است. برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) افزایش حساسیت به نور و صدا

۲) داشتن حالت تهوع

۳) سرگیجه یا احساس ضعف

۴) درد در یک طرف سر، یا در سمت چپ، سمت راست، جلو یا عقب و یا در شقیقه‌ها

۵) استفراغ

درد میگرن

بیشتر مردم درد میگرن را اینگونه توصیف می‌کنند: دردی که حالت کوبنده و ضربان‌دار دارد و ناتوان کننده است. همچنین می‌تواند مانند یک درد شدید، کسل کننده و مداوم احساس شود. درد میگرن معمولاً در ناحیه پیشانی تأثیر می‌گذارد و اغلب در یک طرف سر است، اما می تواند در هر دو طرف رخ دهد یا تغییر مکان دهد. بیشتر سردردهای میگرنی حدود ۴ ساعت دوام می‌آورند و اگر تحت درمان قرار نگیرند یا به درمان پاسخ ندهند، می‌توانند تا ۷۲ ساعت تا یک هفته طول بکشند.

حالت تهوع میگرن

بیش از نیمی از افراد مبتلا به میگرن حالت تهوع به عنوان یک علامت دارند. بیشتر آنها نیز استفراغ می‌کنند. این علائم ممکن است همزمان با شروع سردرد شروع شوند. اگرچه معمولاً حدود یک ساعت پس از شروع سردرد شروع می‌شوند. حالت تهوع و استفراغ می‌تواند به اندازه خود سردرد نگران کننده باشد. اگر فقط حالت تهوع دارید، ممکن است بتوانید داروهای معمول میگرن خود را مصرف کنید هر چند استفراغ می‌تواند از مصرف قرص ها جلوگیری کند یا از اینکه آنها را به اندازه کافی در بدن نگه دارد تا جذب بدن شود، خودداری کند.

درمان حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ

اگر حالت تهوع بدون استفراغ دارید، ممکن است پزشک برای تسکین حالت تهوع دارویی به نام داروهای ضد تهوع یا ضد استفراغ پیشنهاد کند. در این حالت، داروی ضد استفراغ می‌تواند به جلوگیری از استفراغ و بهبود حالت تهوع  شما کمک کند.

آزمایشات میگرن

پزشکان میگرن را با گوش دادن به علائم شما، گرفتن شرح حال پزشکی و خانوادگی و انجام معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهند تا بتوانند سایر علل احتمالی را رد کنند. اسکن‌های تصویربرداری، مانند سی تی اسکن یا MRI، می تواند سایر دلایل را رد کند، از جمله:

۱) تومورها

۲) ساختارهای غیر طبیعی مغز

۳) سکته

علت میگرن چیست؟

محققان علت قطعی میگرن را شناسایی نکرده‌اند. با این حال، آنها برخی از عوامل موثر را یافته‌اند که می‌ توانند باعث تحریک این بیماری شوند. این شامل تغییر در مواد شیمیایی مغز، مانند کاهش سطح سروتونین شیمیایی مغز است. سایر عواملی که می‌توانند میگرن را تحریک کنند عبارتند از:

۱) چراغ‌های روشن ۲) گرمای شدید ۳) کمبود آب بدن ۴) تغییرات هورمونی در زنان مانند نوسانات استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی ۵) استرس بیش از حد ۶) صداهای بلند ۷) فعالیت بدنی شدید ۸) سیگار کشیدن ۹) مصرف الکل

در صورت بروز میگرن، پزشک ممکن است از شما بخواهد یک دفترچه سردرد تهیه کنید. نوشتن اینکه چه کاری انجام می‌دهید، چه غذاهایی می‌ خورید و چه داروهایی قبل از شروع میگرن مصرف می‌کنید، می‌تواند باعث شناسایی عوامل محرک شما شود.

غذاهایی که میگرن را تحریک می‌کنند

برخی از غذاها یا مواد غذایی خاص ممکن است بیش از سایرین باعث ایجاد میگرن شوند که شامل موارد زیر است:

۱) الکل یا نوشیدنی‌های کافئین دار

۲) مواد افزودنی غذایی مانند نیترات (ماده نگهدارنده در گوشت‌های پخته شده)، آسپارتام (یک نوع قند مصنوعی) یا گلوتامات مونو سدیم (MSG)

۳) تیرامین که به طور طبیعی در برخی از غذاها وجود دارد

۴) غذاهایی که بسیار سرد هستند مانند یخ

۵) غذاهایی که حاوی مونوسدیم هستند

۶) شکلات

تیرامین همچنین هنگام تخمیر یا پیر شدن مواد غذایی افزایش می‌یابد. این شامل غذاهایی مانند برخی از پنیرهای پیر، ترشی کلم و سس سویا است. با این حال، تحقیقات بیشتر به دنبال بررسی نقش تیرامین در میگرن است.

انواع میگرن

میگرن انواع مختلفی دارد. دو نوع متداول میگرن بدون هاله و میگرن همراه با هاله (Aura) است. بعضی از افراد هر دو نوع را دارند.

۱) میگرن بدون هاله: این نوع میگرن قبلاً میگرن معمولی نامیده می‌شد. اکثر افراد مبتلا به میگرن هاله‌ای را تجربه نمی‌کنند. طبق انجمن بین المللی سردرد، افرادی که میگرن بدون هاله دارند حداقل پنج حمله داشته‌اند که این خصوصیات را دارند:

در صورت عدم درمان، سردرد معمولاً ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و سردرد حداقل دو مورد از این ویژگی‌ها را دارد: ۱) فقط در یک طرف سر اتفاق می‌افتد (یک طرفه)، ۲) سطح درد متوسط یا شدید است، ۳) درد هنگام حرکت مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها بدتر می‌شود، ۴) درد ضربان‌دار است، ۵) این باعث می‌شود شما به نور حساس باشید (فتو فوبیا) و ۶) این باعث می‌شود شما نسبت به صدا حساسیت پیدا کنید.

۲) میگرن با هاله: این نوع میگرن قبلاً میگرن کلاسیک، میگرن پیچیده و میگرن همی پلژیک نامیده می‌شد. میگرن همراه با هاله در ۲۵ درصد افرادی که میگرن دارند، اتفاق می‌افتد. طبق انجمن بین المللی سردرد، حداقل باید دو حمله داشته باشید که دارای این ویژگی‌ها باشد:

۱) مشکلات بینایی، ۲) مشکلات حسی بدن، صورت یا زبان مانند بی حسی، گزگز یا سرگیجه، ۳) مشکلات گفتاری یا زبانی و ۴) مشکلات حرکتی یا ضعف، که ممکن است تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

۳) میگرن مزمن: میگرن مزمن قبلاً سردرد مختلط خوانده می‌شد زیرا می‌تواند از ویژگی‌های سردردهای میگرنی و تنشی برخوردار باشد. همچنین گاهی اوقات میگرن شدید نامیده می‌شود و می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد از دارو ایجاد شود. افرادی که میگرن مزمن دارند، بیش از ۱۵ روز در ماه دچار تنش شدید یا سردرد میگرنی می‌شوند.

۴) میگرن حاد: نام دیگر این نوع میگرن اپیزودیک است. افرادی که میگرن اپیزودیک دارند تا ۱۴ روز در ماه سردرد دارند. بنابراین، مبتلایان به میگرن اپیزودیک ماهانه سردرد کمتری نسبت به افراد مزمن دارند.

 

میگرن در کودکان

کودکان نیز می‌توانند بسیاری از انواع میگرن مشابه بزرگسالان را داشته باشند. همچنین مانند بزرگسالان می‌توانند افسردگی و اختلالات اضطرابی را به همراه میگرن تجربه کنند. تا سن بزرگسالی، کودکان ممکن است علائمی در دو طرف سر داشته باشند. به ندرت اتفاق می‌افتد که کودکان دچار سردرد در پشت سر شوند ومیگرن آنها می‌تواند ۲ تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

میگرن و بارداری

برای بسیاری از زنان، میگرن آنها در دوران بارداری بهبود می‌یابد. با این حال، ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی هورمون، پس از زایمان بدتر شوند. سردردها در دوران بارداری برای اطمینان از درک علت سردرد نیاز به توجه ویژه‌ای دارند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما یک مطالعه کوچک اخیر نشان داد که زنان مبتلا به میگرن در دوران بارداری میزان بالاتری از موارد زیر را تجربه کرده‌اند:

۱) زایمان زودرس یا دیررس

۲) Preeclampsia

۳) نوزادی که با وزن کم به دنیا آمده است

برخی از داروهای میگرن مانند آسپرین ممکن است در دوران بارداری بی‌خطر تلقی نشوند. اگر در دوران بارداری میگرن دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا روش‌هایی برای درمان میگرن پیدا کنید که به کودک در حال رشد آسیب نرساند.

پیشگیری از میگرن

ممکن است بخواهید برای جلوگیری از میگرن این اقدامات را انجام دهید:

۱) یاد بگیرید که چه چیزی میگرن شما را تحریک می‌کند و از این موارد اجتناب کنید.

۲) هیدراته بمانید. در روز، مردان باید حدود ۱۳ فنجان مایعات و زنان ۹ فنجان مایعات بنوشند.

۳) از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی خودداری کنید.

۴) خواب با کیفیت داشته باشید.

۵) ترک سیگار

۶) کاهش استرس در زندگی خود را در اولویت قرار دهید و یاد بگیرید که از راه‌های مفید با آن کنار بیایید.

۷) مهارت‌ های آرام سازی را بیاموزید.

۸) به طور منظم ورزش کنید. ورزش ممکن است به شما کمک کند تا علاوه بر کاهش استرس، کاهش وزن نیز داشته باشید. کارشناسان معتقدند چاقی با میگرن ارتباط دارد. حتماً ورزش را آرام شروع کنید تا کم کم گرم شود.

میگرن در مقابل سردرد تنشی

میگرن و سردرد تنشی، متداول ترین نوع سردرد هستند و علائم مشابهی دارند. با این حال، میگرن همچنین با علائم بسیاری همراه است که در سردردهای تنشی مشترک نیستند. میگرن و سردردهای تنشی به روش‌های درمانی مختلف، پاسخ متفاوت می‌دهند ولی شباهت‌هایی نیز دارند. هم سردردهای تنشی و هم میگرنی می توانند موارد زیر را داشته باشند:

۱) درد خفیف تا متوسط

۲) یک درد ثابت

۳) درد در دو طرف سر

ولی فقط میگرن می‌تواند این علائم را داشته باشد:

۱) درد متوسط تا شدید

۲) کوبیدن یا ضربان

۳) ناتوانی در انجام فعالیت‌های معمول خود

۴) درد در یک طرف سر

۵) حساسیت به نور، صدا یا هر دو

درمان میگرن

متاسفانه باید گفت سردردهای میگرنی قابل درمان نیستند، اما پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا آنها را کنترل کنید تا کمتر به آنها مبتلا شوید و علائم را در هنگام بروز درمان کنید. برنامه درمانی شما به موارد زیر بستگی دارد:

۱) سن

۲) دفعات میگرن

۳) نوع میگرن

۴) شدت آن بر اساس مدت دوام و درد

۵) سایر شرایط سلامتی که ممکن است داشته باشید و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید

برنامه درمانی شما ممکن است ترکیبی از این موارد را شامل شود:

۱) تغییر سبک زندگی، از جمله مدیریت استرس و جلوگیری از عوامل میگرنی

۲) داروهای OTC مانند NSAID یا استامینوفن

۳) داروهای تجویزی میگرن که هر روز برای کمک به جلوگیری از میگرن و کاهش دفعات سردرد استفاده می‌کنید

۴) داروهای تجویزی برای کمک به حالت تهوع یا استفراغ

۵) چنانچه به نظر می‌رسد میگرن با چرخه قاعدگی شما مرتبط است، هورمون درمانی نیز باید انجام دهید

جراحی میگرن

جالب است بدانید امروزه چند روش جراحی وجود دارد که برای درمان میگرن استفاده می‌شود. با این حال، هیچ کدام از آنها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید نشده‌اند.

راهکارهای درمان خانگی میگرن

درمان خانگی میگرن، با استفاده از گیاهان دارویی و برخی مراقبت‌ها ممکن است. اما توصیه می‌شود با کنترل رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از حمله‌های میگرن پیشگیری نمایید. شما می‌توانید موارد زیر را در خانه امتحان کنید که ممکن است به شما در رفع درد میگرن کمک کند:

۱) در اتاقی آرام و تاریک دراز بکشید.

۲) پوست سر یا شقیقه‌های خود را ماساژ دهید.

۳) یک پارچه سرد را روی پیشانی یا پشت گردن خود قرار دهید.

۴) روغن اسطوخودوس بزنید.

۵) طب فشاری: طب فشاری عملی است که با فشار انگشتان و دست ها به نقاط خاصی از بدن برای تسکین درد و سایر علائم فشار می آورد. طبق یک بررسی سیستماتیک ۲۰۱۴، طب فشاری یک درمان جایگزین معتبر برای افرادی است که از سردردهای مزمن و سایر بیماری ها رنج می‌برند. یک مطالعه جداگانه نشان داد که طب فشاری ممکن است به رفع حالت تهوع مرتبط با میگرن نیز کمک کند.

۶) مقداری روغن نعناع روی پیشنانی خود بمالید: طبق یک مطالعه ۲۰۱۰، منتول موجود در روغن نعناع ممکن است جلوی میگرن را بگیرد.

۷) برای کاهش حالت تهوع دمنوش زنجبیل بنوشید. زنجبیل حالت تهوع ناشی از بسیاری از بیماری ها، از جمله میگرن را کاهش می دهد. طبق نظر محققان، پودر زنجبیل شدت و مدت زمان میگرن و همچنین داروی تجویز شده سوماتریپتان (Sumatriptan) را کاهش داده و عوارض جانبی آن را کمتر می کند.

۸) تمرینات یوگا را اینجام دهید. یوگا از تنفس، مراقبه (Meditation) و حالت های بدن برای ارتقا سلامتی استفاده می کند ومی تواند مدت زمان درد و شدت میگرن را کاهش دهد.

۹) به رژیم غذایی خود منیزیم اضافه کنید. کمبود منیزیم با سردرد و میگرن ارتباط دارد. مطالعات نشان می دهد که مکمل اکسید منیزیم به جلوگیری از میگرن با هاله کمک می‌کند. همچنین ممکن است از میگرن مربوط به قاعدگی جلوگیری کند. منیزیم را می‌توانید از غذاهایی مانند کنجد، دانه آفتابگردان، بادام، کره بادام زمینی، تخم مرغ و شیر دریافت کنید.

گیاهان دارویی مناسب برای درمان میگرن

جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف است. عصاره این گیاه، از برگ‌های سبز خشک‌ آن جمع آوری می‌شود و به عنوان عصاره مایع، کپسول و قرص در دسترس است و مردم به دلایل مختلف از آن استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای درمانی جینکوبیلوبا کمک به درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی مانند کم شدن حافظه، سرگیجه، وزوز گوش و سردرد است. مصرف محصولات دارویی تولید شده از این گیاه باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود و در نتیجه با بهبود گردش خون، به درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

بابونه

چندین گونه شناخته شده از گیاه بابونه مانند بابونه رومی، بابونه آلمانی، بابونه گاو چشم، بابونه زرد، بابونه وحشی و غیره در جهان وجود دارد که هریک از خواص دارویی ویژه‌ای برخوردار هستند. در این میان بابونه آلمانی و گاو چشم از گیاهان دارویی مفید برای درمان سردردهای میگرنی هستند. طبق پژوهش‌های صورت گرفته فلاونوئید و کامازولن موجود در گل بابونه با مهار نشانگر‌های زیستی التهابی باعث تسکین درد می‌شوند و هم در درمان حملات حاد میگرن و هم به عنوان پیشگیری از شروع سردردهای میگرنی موثر هستند. همچنین بابونه خاصیت بی‌حس‌کنندگی و ضد تشنج دارد و یک مسکن طبیعی موثر در درمان سردرد، دردهای عضلانی و اسکلتی، آرامبخشی اعصاب و رفع اضطراب محسوب می‌شود.

گل راعی

گل راعی (هایپیریکوم) معروف به علف چای نوعی گیاه علفی و پایا است که معمولا به شکل خودرو در مزارع گندم و ذرت می‌روید. مهم‌ترین ماده شیمیایی علف چای، هاپیرین و ماده قرمز رنگی به نام هایپریسین است. همچنین حاوی فلاونوئیدها، تانن، اسید نیکوتی، اسانس، ‏پروسیانیدین، گزانتون‌ها، کاروتنوئیدها و فنل‌های اسید کربوکسیلیک است که خواص ‏درمانی ارزشمندی را به آن داده است و در این میان خاصیت آرامبخش، ضد افسردگی، تسکین سردردهای میگرنی و سردردهای دوران قاعدگی آن به اثبات رسیده است. تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به درمان ایدز و بیماری‌های عصبی، رفع تپش قلب، اختلال حواس و درمان التهاب پوست و دردهای عضلانی از دیگر خواص این گیاه است.  ‏

سنبل الطیب

سنبل الطیب (والریان) از گیاهان دارویی شناخته شده در طب سنتی و مدرن است.  اين گياه پرخاصیت به دلیل خواص ضد اسپاسم و آرامبخشی که دارد در كاهش سردردهای ميگرنی موثر است و آن را تسكين می‌دهد. همچنین مطالعات مختلف بر روی آن نشان داده است که سنبل الطیب زمان موردنیاز برای به ‌خواب رفتن را کاهش و کیفیت خواب را نیز ارتقا می‌دهد. از دیگر خواص سنبل الطیب و فرآورده‌های دارویی به دست آمده از آن کمک به درمان افرادی است که فشار خون بالا با منشأ عصبی دارند و به کاهش فشار خون آنها کمک می‌کند، همچنین مصرف سنبل الطیب باعث تقویت رگ‌های خونی می‌شود و خاصیت ارتجاعی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 رازیانه

رازیانه یکی دیگر از گیاهان دارویی پر مصرف، با خواص فراون است. این گیاه طبع گرم و خشکی دارد و در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضد بلغم یاد می‌شود که رطوبت و تری را از بدن دور می‌کند. از این رو متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف دمنوش رازیانه به تسکین سردردهای میگرنی ناشی از غلبه سردی مغز کمک می‌کند ضمن اینکه خاصیت آرامبخش نیز دارد و باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود. خواص دارویی رازیانه متعدد بوده شامل تقویت چشم، کم کرن خطر ابتلا به آب مروارید، ضد نفخ، شاداب کننده پوست، افزایش میل جنسی زنان، رفع اختلالات قاعدگی و علائم یائسگی و … است.

اسطوخودوس

محصولات مختلف اسطوخودوس برای تسکین سردردهای میگرنی، سردردهای عصبی و سردردهای ناشی از تنش کاربرد دارند، به طوری که منخصصان معتقدند ماساژ چند قطره از روغن این گیاه بر روی پیشانی، عضلات سفت که اغلب موجب سردرد می‌شوند را شل می‌کند، همچنین از آن به عنوان یک درمان کمکی برای برخی تیک‌های عصبی استفاده می شود. علاوه بر این استنشاق اسانس اسطوخودوس نیزمی‌تواند درد میگرن را تسکین دهد. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۲، افرادی که در طی حمله میگرن به مدت ۱۵ دقیقه از روغن اسطوخودوس استنشاق کردند، نسبت به افرادی که داروهای دیگر استنشاق می‌کردند، تسکین سریع‌تری داشتند. همچنین اسطوخودوس در درمان افسردگی نیز موثر است و اثرات ضد دمانس و ضد آلزایمر دارد. در یکی از مطالعات اسطوخودوس برای درمان اختلالات هیجانی به ویژه بیماری‌های تحلیل برنده (دژنراتیو) سیستم عصبی اثربخش بود و اثرات ضد اضطراب و ضد آژیتاسیون قوی بدون عارضه جانبی داشت. 

تربد

تربد گیاهی چند ساله از تیره پیچک صحرایی است و از ساقه زیرزمینی گیاه به دلیل صمغ موجود در آن در طب سنتی برای کمک به درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. تربد خاصیت تب‌بر، مدّر و  ملیّن دارد و داروی خوبی برای درمان سردرد، تسکین دردهای مفاصل، نقرس و روماتیسم است. تاکنون وجود این گیاه در ایران گزارش نشده است اما در برخی از کتاب‌ های قدیمی طب سنتی آمده است که در مناطقی از خراسان دیده شده است. محل رویش این گیاه در کشورهایی مثل هندوستان، سیلان و مالزی است. درمان سرفه، تنگی نفس، مارگزیدگی و عقرب گزیدگی، بازسازی نسوج و معالجه کولیک از دیگر خواص این گیاه است.

ریوند چینی

گیاه ریوند چینی که با نام‌های روبارب، ریواس و راوند نیز در منابع فارسی شناخته می‌شود، در کتب طب سنتی برای پاکسازی سر از اخلاط ناپسند و درمان انواع سردردهای سرد و صفراوی، فلج، سرگیجه، تشنج، جنون و مالیخولیا استفاده می‌شود. ساقه زیرزمینی (ریزوم) این گیاه سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان است و امروزه کاربردهای متعددی در صنعت داروسازی دارد. همچنین از این گیاه در آروماتراپی (رایحه درمانی) برای تقویت اعصاب، رفع خستگی، سستی و بی‌حالی استفاده می‌شود. علاوه بر این یکی از کاربردهای مهم درمانی ریوند چینی، استفاده از آن در ساخت تعدادی از داروهای گیاهی ترک اعتیاد برای کمک به ترک آسانتر و رفع عوارض ناشی از آن مانند سردرد، مشکلات گوارشی، یبوست و بهبود تهوع است.

بید

پوست درخت بید یکی از مسکن‌های طبیعی بسیار خوب است که سبب تسکین سردردهای عصبی و میگرنی می‌شود. این گیاه حاوی گلیکوزیدهای فنولیک شامل سالیسین، سالی کورتین و سالی رپوزید است که خواص درمانی ارشمندی را به آن بخشیده است. سالیسین، ماده شیمیایی اصلی موجود در پوست درخت بید است و نتایج آزمایشات نشان داده است زمانی که بدن این ماده را را فرآوری می‌کند، آن را به اسید سالیسیلیک تبدیل کرده که شکل نخستین ماده شیمیایی برای آسپرین است. گفتنی است یکی از دلایلی که ترجیح داده می‌شود، افراد از پوست درخت بید به عنوان جایگزینی برای آسپرین استفاده کنند این است که عوارض جانبی مشابه با آسپرین ندارد. آسپرین و دیگر داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی می‌توانند موجب تحریک معده شوند در حالی که مصرف مقدار طبیعی از پوست درخت بید این عارضه را به همراه ندارد. مقابله با سردرد، دردهای کمری، تسکین درد آرتروز و کاهش التهاب از خواص این گیاه است.

نعناع فلفلی

عصاره روغنی نعناع فلفلی خاصیت ضد التهابی دارد و آرامبخش است، به همین دلیل مانند یک مسکن طبیعی برای تسکین سردردهای تنشی عمل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است اسانس گیاه نعناع فلفلی به صورت موضعی موجب بهبود گردش خون و تحریک بالقوه کانال کاتیونی می‌شود و به همین دلیل اثر ضد درد خود را اعمال می‌کند و با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند درد را برطرف کند. از دلایل دیگر این خاصیت می‌توان به وجود منتول در نعناع فلفلی اشاره کرد. ترکیب منتول دارای خاصیت خنک کنندگی است و مانند یک مسکن عمل می‌کند. خاصیت ضدعفونی کننده و ضد میکروب، کاهش درد دندان، ضد التهاب، ضد خارش، رفع سرماخوردگی، تقویت مو و رفع شپش، رفع آکنه و درمان آسم از دیگر خواص درمانی این گیاه است.

بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی دارویی با خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس، ضد اسپاسم، ضد درد و ضد اکسیداسیون است و از آن در صنعت داروسازی به طور گسترده استفاده می‌شود. این گیاه توسط کمیسیون E، به عنوان درمانی برای تسکین سردردهای عصبی و بی‌خوابی تأیید شده است و به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عرق، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و محصولات دارویی مختلف استفاده میشود.  آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، تسکین سردردهای یک طرفه، سرگیجه، عصبانیت و رفع افسردگی برخی از خواص شناخته شده گیاه بادرنجبویه برای درمان بیماری‌ها است.  

فرآورده‌های طبیعی درمان میگرن

قرص میـگراگــل و قطره آنتی میگرن گل دارو دو فرآورده طبیعی حاوی مخلوط عصاره خشک ریشه سنبل الطیب، رازیانه، بید و برگ بادرنجبویه هستند. به پیشگیری و برطرف کردن سردردهای میگرنی و عصبی کمک می‌کنند و شدت سردرد، تکرار حملات و زمان سردرد را کاهش می‌دهند.

قرص هایپیفور و قطره گیاهی هایپیران، قرص پرفوران گل دارو و نروکسین دینه همگی از عصاره گیاه علف چای یا گل راعی تهیه شده‌اند و در درمان میگرن، سردردهای عصبی و سردردهای دوران قاعدگی موثرند. همچنین به رفع افسردگی، بی خوابی و اضطراب کمک می‌کنند.

کپسول میگرافار یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی پیشگیری و درمان میگرن است که از گیاه تاناستوم یا بابونه گاو چشم (از تیره کاسنی) و کامومیل (بابونه آلمانی) ساخته شده است و موجب کاهش شدت و تکرار سردردهای میگرنی می‌شود. همچنین تهوع و استفراغ ناشی از حملات حاد میگرنی را نیز کاهش می‌دهد.

کپسول میگراکپس و کپسول پارتنوکپس اروم طب دارو از گیاه بابونه کبیر ساخته شده‌اند و برای پیشگیری از سردردهای میگرنی به کار می‌روند.

کپسول راوند بوعلی دارو حاوی تربد، هلیله کابلی، ریوند چینی، مقل ازرق و ایارج فیقرا است و یکی دیگر از داروهای گیاهی درمان میگرن و سردرد است.

اسپری میگرن کات میم دارو یک فرآورده طبیعی کاملا گیاهی است که از مجموعه ای از گیاهان مفید برای درمان میگرن مانند اسطوخودوس تهیه شده است و توانسته بیماری میگرن را در بیش از ۸۰ درصد استفاده کنندگان به طور کامل درمان نماید. 

محلول موضعی پین مکس از اسانس‌های صد در صد طبیعی نعنا فلفلی و اسطوخودوس تهیه شده است و یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی مناسب  با اثرات ضد میگرن است. این محصول مسکن بوده و خاصیت آرامبخش نیز دارد.

 

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/migraine#complex-migraine

https://www.healthline.com/health/natural-ways-to-reduce-migraines#The-takeaway

فهرست