دردهای عصبی نوروپاتی

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ دردهای عصبی نوروپاتی

بیماری نوروپاتی یا درد عصبی، ناشی از آسیب به اعصاب محیطی است. نوروپاتی در اثر بیماری‌های آسیب زننده به عصب مانند زونا و دیابت، صدمات فیزیکی و یا برخی داروهای تاثیرگذار بر دستگاه عصبی ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب با ضعف، بی‌حسی و درد در دست‌ها و پاها همراه است و می‌تواند به مرور زمان شدیدتر شود. پزشکان برای درمان نوروپاتی اغلب از مسکن‌هایی که برای بافت آسیب‌دیده تجویز می‌شود، استفاده می‌کنند. همچنین گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی و ضد صرع نیز برای درمان درد‌های عصبی نوروپاتی به کار می‌‌رود. پیدا کردن علت و عواملی که باعث تشدید درد می‌شود، یکی از بهترین راه‌ها برای درمان و پیشگیری از نوروپاتی است. از این رو با توجه به شیوع گسترده دردهای عصبی نوروپاتی و اهمیت آن، در این مقاله ابتدا به معرفی علائم درد نوروپاتی و عوامل به وجود آورنده آن پرداخته‌ایم و در پایان با معرفی گیاهان دارویی موثر در تسکین درد نوروپاتی، بهترین فرآورده های طبیعی به دست آمده از آنها را معرفی کرده‌ایم.

چه عواملی باعث درد نوروپاتیک می‌شود؟

شایع‌ترین دلایل درد نوروپاتیک به چهار دسته اصلی بیماری‌ها، صدمات، عفونت و از دست دادن عضوی از بدن تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

۱) بیماری

بیماری یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد دردهای عصبی نوروپاتی است. این بیماری‌ها شامل دیابت، بیماری‌های خود ایمنی و سرطان می‌شوند. طبق آمار جهانی، دیابت مسئول ۳۰ درصد موارد نوروپاتیک به ویژه نورپاتی دست و پا است. مبتلایان به دیابت معمولاً دچار بی‌حسی می‌شوند و به دنبال آن درد، سوزش و گزگز در اندام خود احساس می‌کنند. مبتلایان به سرطان نیز تا حدودی درگیر دردهای عصبی می‌شوند. علاوه بر این فرایند درمان سرطان نیز ممکن است باعث درد نوروپاتیک شود. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد سیگنال‌های درد غیر معمول شود.

۲) صدمات فیزیکی

آسیب به بافت، عضلات یا مفاصل از جمله مشکلات کمر مانند دیسک‌های فتق شده و بیماری‌های پا، یکی دیگر از دلایل دردهای عصبی است. حوادثی مانند تصادف و صدماتی که در اثر فشار یا وارد آمدن ضربه بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارند، نیز می‌تواند باعث درد نوروپاتیک شود و آسیبی درازمدت را به عصب‌ها وارد کند. در نتیجه احتمال دارد بیمار تا سال‌ها بعد از سانحه از دردی مداوم شکایت داشته باشد. 

۳) عفونت

برخی از عفونت‎‌های ویروسی یا باکتریایی از جمله بیماری لایم، زونا، عفونت سیفلیس، ویروس اپشتین‎بار، هپاتیت B و C، جذام، دیفتری و اچ آی وی از دیگر دلایل بروز دردهای عصبی هستند و می‌تواند باعث ایجاد چندین هفته درد نوروپاتیک شود. مبتلایان به این بیماری‌های عفونی، از دردی رنج می‌برند که علت قابل توضیحی ندارد.

۴) از دست دادن اندام

در صورت قطع دست یا پا، یک شکل غیر معمول از درد نوروپاتیک به نام سندرم اندام فانتوم (Phantom) اتفاق می‌افتد. در این نوع درد، اعصاب نزدیک به عضو قطع شده، دچار اختلال می‌شوند و سیگنال‌های معیوب را به مغز می‌فرستند. علاوه بر دست و پا، درد فانتوم ممکن است در انگشتان دست، انگشتان پا، آلت تناسلی مردان، گوش و سایر اعضای بدن نیز احساس شود.

از دیگر عوامل ایجاد کننده درد عصبی نوروپاتی کمبود ویتامین B، مشکلات تیروئید، سندروم تونل کاربال، مشکلات عصب صورت، بیماری آرتریت در ستون فقرات و اختلالات ارثی است.

علائم درد‌های عصبی نوروپاتی چیست؟

نشانه‎‌های درد نوروپاتیک در هر فرد ممکن است کمی متفاوت باشد. شایع‌ترین علائم درد عصبی نوروپاتی عبات است از:

۱) سوزش یا درد شدید

۲) احساس سوزن سوزن شدن همراه با گزگز و بی‌حسی

۳) دردی که ناشی از اتفاقاتی است که معمولاً دردناک نیستند مانند تماس با چیزی، قرار گرفتن در دمای سرد یا مسواک زدن

۴) مشکل در خواب یا استراحت

۵) درد خود به خودی یا دردی که بدون محرک شروع شده باشد

۶) داشتن یک احساس ناخوشایند و مزمن

۷) بروز مشکلات روانی ناشی از تحمل یک درد مداوم

راهکارهای پیشگیری از دردهای عصبی نوروپاتی چیست

حذف بسیاری از روش‌های نادرست زندگی روزانه، می‌تواند در پیشگیری از بروز دردهای عصبی موثر باشد. این موارد شامل انجام منظم ورزش، داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم، حفظ وزن بدن،کنترل قند خون، اجتناب از مصرف الکل، ترک سیگار و … است.

روش‌های درمان دردهای عصبی نوروپاتی چیست

مهم‌ترین راهکار برای درمان درد نوروپاتیک، شناسایی علت بیماری یا وجود بیماری‌های زمینه‌ای است که عامل به وجود آمدن درد هستند. متداول‌ترین روش‌های درمان دردهای عصبی نوروپاتی عبارتند از:

۱) تجویز داروهای مسکن: اولین راه درمان درد عصبی نوروپاتی تجویز داروهای مسکن است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند Aleve و Motrin از دسته مسکن‌هایی هستند که  اغلب برای درمان درد نوروپاتیک استفاده می‌شوند. با این حال، تجربه بسیاری از بیماران بیانگر موثر نبودن این داروها برای تسکین درد است، زیرا این داروها منشا درد را هدف قرار نمی‌دهند.

۲) استفاده از داروهای ضد افسردگی: مصرف داروهای ضد افسردگی از اصلی‌ترین راه‌های درمان درد نوروپاتیک است. دو نوع داروی ضد افسردگی که معمولا برای افراد مبتلا به این بیماری تجویز می‌شود، مهارکننده‌های جذب مجدد سروتونین- نوراپی نفرین و داروهای ضد افسردگی Antidepressants هستند.

۳) استفاده از داروهای ضد تشنج: استفاده از داروهای ضد تشنج از دیگر روش‌های درمان درد نوروپاتیک است. پرکاربردترین داروها از این دسته گاباپنتین می‌باشد، هر چند مشخص نیست که چرا داروهای ضد تشنج برای بهبود این  بیماری موثر هستند، اما محققان معتقدند که این داروها با سیگنال‌های درد تداخل ایجاد کرده و انتقال ناقص را متوقف می‌کنند.

۴) استفاده از دستگاه: این روش نیاز به جراح برای قرار دادن دستگاهی در بدن شما دارد. وقتی دستگاه در جای خود قرار گرفت، می‌تواند تکانه‌های الکتریکی را به مغز، نخاع یا اعصاب بفرستد. تکانه‌ها ممکن است سیگنال‌های عصبی نامنظم را متوقف کرده و علائم درد را کنترل کنند. این روش درمان و استفاده از دستگاه‌، معمولاً فقط در افرادی که به سایر گزینه‌های درمانی پاسخ خوبی نداده باشند، استفاده می‌شود.

۵) تغییر سبک زندگی: از دیگر روش‌های موثر برای تسکین دردهای عصبی نوروپاتی تغییر سبک زندگی بیمار است. در این میان استفاده از روش‌های درمانی فیزیکی، ریلکسیشن و ماساژ برای تسکین علائم درد نوروپاتیک متداول‌تر می‌باشد و به تسکین درد عضلات کمک می‌کند. استراحت به عنوان یکی از راهکارهای تغییر سبک زندگی، بهترین درمان برای التیام دادن عصب تحت فشار است. بنابراین توصیه می‌شود از انجام دادن فعالیت‌های تشدید کننده‌ درد خودداری و هر نوع فعالیتی را که موجب آسیب‌دیدگی شده است، متوقف کنید.

۶) مصرف ویتامین‌ها: تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها در حفظ سلامت و افزایش توان اعصاب موثر هستند و در نتیجه به کاهش علائم نوروپاتی کمک می‌کنند. ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای، اسیدهای چرب امگا۳، گلوتامین، منیزیم و کلسیم از دسته مواد معدنی و ویتامین‌های مفید برای کمک به دردمان دردهای عصبی نوروپاتی می‌باشند.

از دیگر روش‌های تسکین درد نوروپاتی می‌توان اقدامات لازم برای کاهش قند خون، مصرف آمینواسیدهایی مانند استیل ـ ال ـ کارنیتین برای تسکین درد عصبی ناشی از شیمی درمانی، مصرف داروهای لازم برای درمان ویروس هرپس و تزریق کورتیکواستروئید را نام برد. همچنین استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های به دست آمده از این گیاهان نیز یکی از مطمئن‌ترین و بهترین راه‌حل‌های درمان دردهای عصبی نوروپاتی است. عوارض جانبی مصرف این فرآورده‌ها نسبت با سایر روش‌های درمانی بسیار کمتر است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای کمک به شما باشد.

گیاهان دارویی مفید برای درمان دردهای عصبی نوروپاتی

تعدادی از گیاهان دارویی مانند نعناع، گل ساعتی، آرنیکا، فلفل قرمز، پوست بید، رازیانه، آویشن و کرفس، گیاهانی هستند که به اندازه مسکن‌های شیمیایی برای تسکین درد مفید می‌باشند. در عین حال، عوارض جانبی مانند آسیب به کبد، کلیه‌ها و روده را برای بیمار ندارند. بسیاری از این گیاهان نیروبخش و انرژی‌زا بوده، خاصیت آرامبخش و ضد افسردگی دارند و از این طریق به تقویت اعصاب نیز کمک می‌کنند. فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از این گیاهان به دلیل تداخل کمتر با سایر داروها، عوارض جانبی ناچیز و عدم ایجاد وابستگی، امروزه به یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمان نوروپاتی تبدیل شده‌اند.

نعناع 

گیاه نعناع خاصیت ضد التهاب و ضد درد دارد و از این رو مصرف محصولات حاوی عصاره آن، در تسکین سریع دردهای عصبی نوروپاتی موثر است. همچنین نعناع خاصیت شل کننده عضلانی دارد، منتول موجود در برگ‌های آن باعث افزایش جریان خون و احساس خنکی می‌شود و میزان درد را کاهش می‌دهد. استفاده از منتول استخراج شده از گیاهان خانواده نعناع به عنوان یک مسکن ضد درد موضعی، در اروپا به صورت کرم یا ژل و در آمریکا به صورت شیاف متداول است و در کشور ما نیز کرم‌های گیاهی حاوی عصاره منتول در بازار دارویی وجود دارد. منتول به صورت ویژه در کاهش دردهای اسکلتی- عضلانی نظیر درد مفاصل، رگ به رگ شدن، اسپاسم یا گرفتگی عضلات و نیز سردردها کاربرد دارد.

آرنیکا

فرآورده‌‌های طبیعی تولید شده از گیاه آرنیکا یا همیشه بهار کوهی همانند یک ضد التهاب غیر استروئیدی در تسکین درد آرتروز و روماتیسم موثر است. آرنیکا در بهبود دردهای ماهیچه‌‌ای، کاهش دردهای عصبی نوروپاتی، رفع التهاب مفاصل ‏و بهبود سایر بیماری‌های التهابی که با افزایش سن رخ می‌دهد، کاربرد دارد. همچنین این گیاه برای درمان کشیدگی ربات‌های مفصلی، پیچیدگی مفاصل (رگ به ‏رگ شدن) و رفع گرفتگی عضلات نیز مفید است. ‏

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای تسکین دردهای عصبی نوروپاتی است. تحقیقات نشان داده است، فلفل قرمز به طور مستقیم سلول‌های گيرنده درد در بدن را هدف قرار می‌دهد و باعث بی‌حسی موضعی و کرخ‌شدگی در محل درد می‌شود. ماده موثره موجود در فلفل قرمز که این تاثیر را دارد، “آدلا” نامیده می‌شود. دانشمندان اميدوارند بتوانند با استفاده از این ماده، دردهای بسيار سخت را به ویژه در بيماران مبتلا به سرطان‌های بدخيم مهار کرده و تسکين دهند.

کامفر

 کامفر از ترکیبات ارگانیک موجود در طبیعت است و از درختی آسیایی به همین نام تهیه می‌شود. کامفر خواص ضد التهابی قوی دارد و باعث افزایش گردش خون در محل می‌گردد، در نتیجه استفاده موضعی از آن در تسکین دردهای خفیف عضلانی موثر است. همچنین استعمال موضعی روغن کامفر باعث کاهش ورم مفاصل می‌شود. کامفر در مواردی مانند بعد از باز کردن گچ و پانسمان که عضلات هفته‌ها بی‌حرکت بوده‌ و در اصطلاح تحلیل رفته‌اند، به باز شدن عضله و تسهیل در حرکت آن کمک بسیاری خواهد کرد. این ترکیب دارای اثرات ضد عفونی کننده و ضد انعقاد نیز می‌باشد و کاربردهای دیگری مانند درمان مشکلات تنفسی، رفع آکنه و بهبود زخم دارد.

گل ساعتی

گل ساعتی دارای اثرات مختلفی بر روی سیستم عصبی و مغز است که مهم‌ترین آن خاصیت آرامبخش است. ترکیبات موجود در این گیاه از طریق مهار نوعی آنزیم به نام مونوآمین اکسیداز، سبب آثار تحریکی می‌شوند و ترکیبات قندی موجود در گیاه نیز باعث آرامش عصبی می‌شود. همچنین فلاونوئیدهای موجود در گیاه گل ساعتی، باعث کاهش عملکردهای حرکتی، تسکین دردهای عصبی نوروپاتی و اثرات ضد اضطراب و ضد تشنج می‌شوند.

سنبل الطیب

سنبل الطیب نیز یکی دیگر از گیاهانی است که مصرف آن باعث آرام کردن دردهای عصبی نوروپاتی می‌شود. مصرف این گیاه، ضد اسپاسم است و  علاوه بر افزایش نشاط، تقویت قلب، رفع دلهره، بهبود سردردهای عصبی و برطرف کردن خستگی، برای درمان بیماری‌هایی که منشا عصبی دارند نیز مفید است. سنبل الطیب یک آرامبخش طبیعی است و مصرف آن به آرامش ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده نعنائیان بوده، همانند نعناع از گیاهان مفید برای تسکین دردهای عصبی است. در طب سنتی از کمپرس دم کرده گل‌های بارنجبویه برای کاهش دردهای ناشی از ناراحتی‌های عصبی استفاده می‌شود. بادرنجبویه خواص ضد اسپاسم و ضد التهاب نیز دارد و باعث تسکین کوفتگی عضلات می‌شود.

رازک

رازک گیاهی دارویی از خانواده شاهدانه است که از آن برای درمان تحریک‌پذیری عصبی، کاهش بی‌قراری، رفع تنش و اضطراب، بهبود اختلالات خواب و اختلال نقص توجه  استفاده می‌شود. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، مخروط‌های ماده (گل‌های ماده) آن است و جالب است بدانید برخی اوقات، اثرات آرامبخش در افرادی که رازک می‌چیدند، مشاهده شده است. در زمان‌های قدیم، از گل‌های رازک، به عنوان داروی مسکن استفاده می‌کردند و به منظور رفع مشکلات عصبی، گل های رازک را در بالش قرار می‌دادند. به یاد داشته باشید رازک با برخی داروهای آرام بخش تداخل داشته، به حدی که می‌تواند اثرات این داروها را در افراد افزایش دهد. 

بابونه

بابونه گیاهی متعلق به خانواده کاسنی، با خواص دارویی فراوان از جمله خاصیت تسکین درد، ضد التهاب و ضد اسپاسم است. استفاده از عصاره این گیاه در کاهش دردهای عصبی، تسکین درد مفاصل و کاهش درد عضلات موثر است و به درمان درد روماتیسم مفصلی کمک می‌کند. در طب سنتی از روغن بابونه برای بهبود آسیب‌های استخوانی، از بین بردن کمر درد و نقرس استفاده می‌شود. علاوه بر این بابونه برای کاهش سردرد‌های شدید، درمان درد سینوس‌ها و دندان درد عصبی نیز مفید است. این گیاه همچنین در کاهش درد شدید عصبی که به دلیل انقباض رگ‌های خونی رخ می‌دهد، کاربرد دارد. 

گزنه

یکی از مهم‌ترین کاربردهای درمانی گیاه گزنه، درمان کمر درد، آرتروز، گرم کردن عضلات و بهبود درد نقرس است. طبع این گیاه بسیار گرم و خشک است و در طب سنتی نیز از ضماد گزنه و جوشانده برگ‌های آن برای درمان روماتیسم و تسکین درد مفاصل استفاده می‌شود. گزنه علاوه بر کاهش درد، خاصیت ضد التهاب نیز دارد. بر اساس تحقیقات، استفاده از فرآورده‌های گزنه به صورت منظم، در کاهش درد‌های عضلانی و انقباض ماهیچه‌ها نقش چشمگیری دارد. همچنین، مصرف موضعی عرق گزنه یا دم کرده آن روی ناحیه دچار درد یا کبودی، می‌تواند تاثیرات مشابهی داشته باشد.

آویشن

آویشن از گیاهان خانواده نعنائیان است و همانند دیگر اعضای این خانواده، خاصیت ضد درد، ضد التهاب و ضد اسپاسم دارد. آویشن به تسکین درد سیاتیک، درمان دردهای عصبی نوروپاتی، درد مفاصل، رگ به رگ شدن، ضعف عضلات، درمان آرتروز و روماتیسم کمک زیادی می‌کند. همچنین مصرف آویشن اضطراب، استرس و افسردگی را رفع و طبع گرم آن بی‌حالی و رخوت را از بدن دور می‌کند. این گیاه خاصیت آرامبخش دارد و موجب تسکین اعصاب شده، مقوی مغز و اعصاب است و از این طریق نیز در بهبود دردهای عصبی موثر است.

کرفس

کرفس خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد، حاوی لئوتلین و فیتوکیمیکال است و در همه بخش‌های بدن حتی مغز، می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. این گیاه پرخاصیت دارای خواص آرامبخش نیز است و در طب سنتی از آن برای درمان روماتیسم و نقرس استفاده می‌شود. به دلیل خواص آرامبخش، ضد افسردگی و ضد درد استفاده از آن برای تسکین دردهای عصبی نوروپاتی نیز مفید است. لیمونین موجود در کرفس به عنوان یک آرام‌بخش خفیف و كلسیم موجود در آن، اعصاب تحت فشار را آرام می‌کند.

رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی، گیاهی دارویی از خانواده نعنائیان است و از برگ و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می‌شود. درمان روماتیسم، گردن درد، کمر درد، تسکین دردهای عضلانی و مفاصل یکی از مهم‌ترین خواص رزماری است. این گیاه با داشتن عوارض جانبی بسیار کمتر نسبت به مسکن‌های شیمیایی به تسکین درد بیماران کمک می‌کند. کارنوزیک اسید و اورسولیک اسید موجود در رزماری دارای اثر ضد التهاب، ضد درد و خاصیت آرامبخش است. علاوه بر این منتول به عنوان ماده موثره موجود در رزماری، با اتساع عروق خونی منطقه، سبب افزایش گردش خون و در نتیجه داغ شدن و گرمی آن بخش از بدن می‌شود و از طرفی با بلوک کانال‌های کلسیمی در نرون‌ها، سبب کاهش احساس درد در فرد بیمار می‌گردد.

رازیانه ‏

رازیانه دارای ویژگی آرام کننده عضلات صاف است و عصاره آن همانند آسپیرین، می‌تواند علائم درد را کاهش دهد. متخصصان معتقدند استعمال موضعی فرآورده‌های رازیانه به تسکین درد عضلات، درد مفاصل و درمان آرتروز کمک زیادی می‌کند. این گیاه خاصیت ضد التهاب نیز دارد و به علت شباهت ساختمانی آنتول موجود در آن با دوپامین، باعث کاهش درد می‌شود. همچنین با توجه به میزان کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K که در رازیانه وجود دارد، در تقویت استخوان‌ها و استحکام آنها موثر است. 

هوفاریقون یا علف چای

هوفاریقون نیز از دسته گیاهان دارویی با خاصیت ضد التهاب و ضد درد بوده، در بهبود آسیب‌های وارد بر بافت عصبی موثر است. فرآورده‌های طبیعی تولید شده از این گیاه به درمان درد نورالژی (نوعی درد کوبنده، سوزشی و غالباً شدید که به دلیل تحریک یا آسیب‌دیدگی عصب ایجاد می‌شود)، درمان آرتریت و تسکین درد سیاتیک کمک زیادی می‌کند. همچنین استعمال موضعی این گیاه یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای بهبود درد دنبالچه، کاهش التهاب عضلات و مفاصل و تسکین درد کمر است. علف چای تقویت کننده اعصاب بوده، در درمان افسردگی‌های خفیف توأم با اختلالات اضطرابی موثر است و از این طریق نیز به تسکین دردهای عصبی کمک می‌کند.

هسته انگور

روغن هسته انگور خواص ضد التهابی فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل مصرف خوراکی و استعال موضعی آن در کاهش درد و التهاب مفاصل موثر است. این روغن سرشار از کلسیم است که نقش مهمی در افزایش قدرت و استحکام استخوان‌ها دارد. استفاده از آن می‌تواند تولید کلاژن را تقویت کند و بافت‌های پیوندی مفاصل را سالم نگه دارد. همچنین مصرف این روغن جریان خون و انعطاف‌پذیری مفصل‌ها را بهبود می‌بخشد.

پوست بید

پوست بید سفید یکی از بهترین مسکن‌های طبیعی برای مقابله با درد است و عملکردی مشابه آسپرین در بدن دارد. همچنین پوست درخت بید به دلیل دارا بودن سالیسین باعث کاهش التهاب می‌شود. استفاده از دم کرده پوست بید به طور مستقیم یا فرآورده‌های به دست آمده از آن برای تسکین دردهای مفصلی، آرتروز، دردهای عصبی، دردهای قاعدگی و بهبود کمرد درد مفید است. این گیاه برای درمان سردرد و مقابله با بی‌خوابی نیز موثر است و باعث افزایش سلامت عمومی بدن می‌شود.

فرآورده‌های طبیعی درمان دردهای عصبی نوروپاتی

ژل گیاهی آیس لافارر از عصاره منتول استخراج شده از نعناع و عصاره آرنیکا تهیه شده است. این محصول به تسکین سریع دردهای عصبی نوروپاتی کمک می‌کند. همچنین برای کاهش التهاب‌های حاد و مزمن ناشی از جراحت و آسیب‌های فیزیکی، تسکین درد مفاصل ناشی از آرتروز و روماتیسم، صدمات و آسیب‌های ورزشی و رفع کبودی مفید است.

کرم گرم کننده و تسکین دهنده چیلی لافارر نیز از فرآورده‌های مناسب برای تسکین دردهای ناشی از آسیب و تحریک عصبی نوروپاتی است. ماده موثره این محصول فلفل قرمز و کامفر است. التیام درد به واسطه افزایش گرمای موضع و کاهش دردهای مفصلی و عضلانی از دیگر خواص این محصول گیاهی است.

کرم کپکس باریج اسانس از دیگر فرآورده های طبیعی موثر برای تسکین دردهای عصبی نوروپاتی ناشی از بیماری دیابت، آرتریت روماتوئید و تسکین دردهای عصبی بعد از زونا است. این محصول حاوی عصاره فلفل قرمز است و به تسکین درد مفاصل و رفع گرفتگی عضلات نیر کمک می‌کند.

قرص والی فلور نیاک حاوی عصاره سنبل الطیب و گل ساعتی است. این فرآورده در رفع تنش‌های عصبی، بی‌خوابی و اضطراب به کار می‌رود و در تسکین دردهای عصبی (نوروپاتی دیابتی و زونا) موثر است.

قرص ترانکی وال دینه نیز از فرآورده‌های بسیار پرطرفدار برای کاهش دردهای عصبی نوروپاتی است. این محصول گیاهی از عصاره گل ساعتی، ریشه سنبل الطیب، برگ بادرنجبویه و عصاره رازک ساخته شده است. کاربرد اصلی این داروی گیاهی برای کاهش اضطراب، هیجان، بی‌قراری، رفع مشکلات خواب و برطرف کردن اسپاسم‌های عصبی است. این محصول دارای اثر مسکن است و مصرف آن باعث کاهش تحریک‌پذیری عصبی می‌شود، به ویژه اسپاسم و دردهایی با منشا عصبی در کودکان را تسکین می‌بخشد.

کرم کاپسیدین دینه حاوی عصاره فلفل قرمز است. این محصول برای تسکین نوروپاتی‌های دیابتی و دردهای عصبی مزمن تجویز می‌شود. علاوه بر این به دلیل خاصیت ضد دردی که دارد از آن برای تسکین درد آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، نورالژی، دردهای ناحیه شانه، بازو، ستون فقرات و اسپاسم‌های عضلانی نیز استفاده می‌شود.

کرم ماساژ بدن ویشکا مدل هربال از عصاره هفت گیاه شامل بابونه، مورد، گزنه، آویشن، کرفس، رزماری و رازیانه تهیه شده است و یک مسکن گیاهی مفید برای تسکین دردهای عصبی، رفع خستگی ناشی از کار زیاد، کاهش درد عضلانی و مفصلی است.

قطره گیاهی هایپیران پورسینا حاوی عصاره گیاه هوفاریقون است. کاربرد این دارو در درمان افسردگی و اضطراب، تسکین سردردهای میگرنی و سردردهای دوران قاعدگی است. همچنین در بهبود تحریکات عصبی، نورالرژی، بد خوابی، ترس و آشفتگی‌های روانی به کار می‌رود.

مکمل کرامپز اوی کاروسوس نچرال هلث از ترکیب گیاهانی مانند عصاره هسته انگور و پوست درخت بید به همراه ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف تهیه شده است. این فرآورده به تسکین درد عصبی و درد مفاصل کمک می‌کند و در رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات موثر است.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/neuropathic-pain#outlook

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326779#seeing-a-doctor

فهرست