التهاب و خارش گلو

فرآورده های طبیعی /دستگاه تنفس/ التهاب و خارش گلو

فارنژیت التهاب حلق است که در پشت گلو قرار دارد. اغلب از آن به عنوان (گلودرد) یاد می شود. فارنژیت همچنین می تواند باعث ایجاد خراش در گلو و مشکل در بلع شود. طبق نظر انجمن AOA آمریکا، گلودرد ناشی از التهاب بینی، یکی از دلایل عمده مراجعه به دکتر است. موارد بیشتری از فارنژیت در ماه های سرد سال اتفاق می افتد. برای درمان صحیح گلودرد، شناسایی علت آن مهم است. فارنژیت ممکن است در اثر عفونت های باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود. صحیح ترین اقدام در مواقع بروز التهاب گلو، مراجعه به پزشک به منظور شناسایی علت این عارضه و به کار گیری روش درمان صحیح است. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل و علایم این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه انلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

علل فارنژیت

عوامل ویروسی و باکتریایی بی شماری وجود دارد که می تواند باعث ورم حلق شود. آنها عبارتند از:

۱) سرخک

۲) آدنو ویروس (adenovirus)، که یکی از دلایل سرماخوردگی است

۳) ابله مرغان

۴) سیاه سرفه

۵) استرپتوکوک گروه A

ویروس ها شایع ترین علت گلودرد هستند. فارنژیت معمولاً به دلیل عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا مونونوکلئوز ایجاد می شود. عفونت های ویروسی به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند و درمان فقط برای کمک به تسکین علائم ضروری است. به ندرت، فارنژیت در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. عفونت های باکتریایی به آنتی بیوتیک نیاز دارند. شایع ترین عفونت باکتریایی گلو، استرپتوکوک گلو است که توسط استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود. دلایل نادر فارنژیت باکتریایی شامل سوزاک، کلامیدیا و کورینباکتریوم است. قرار گرفتن مکرر در معرض سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند خطر ابتلا به فارنژیت را افزایش دهد. این امر خصوصاً در مورد افرادی که مشاغل بهداشتی، آلرژی و عفونت های مکرر سینوسی دارند، بیشتر صدق می کند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز ممکن است خطر شما را افزایش دهد.

علائم فارنژیت چیست؟

دوره کمون معمولاً دو تا پنج روز است. علائمی که همراه با فارنژیت هستند بسته به شرایط زمینه ای متفاوت است. علاوه بر گلودرد، خشک یا خراشیده شدن گلو، سرماخوردگی یا آنفولانزا ممکن است ایجاد کند:

۱) عطسه کردن

۲) آبریزش بینی

۳) سردرد

۴) سرفه

۵) خستگی

۶) بدن درد

۷) لرز

۸) تب (تب درجه پایین همراه با سرماخوردگی و تب درجه بالاتر همراه با آنفولانزا)

علائم مونونوکلئوز علاوه بر گلودرد، شامل موارد زیر است:

۱) تورم غدد لنفاوی

۲) خستگی شدید

۳) تب

۴) دردهای عضلانی

۵) از دست دادن اشتها

۶) جوش صورت

گلودرد همچنین می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

۱) مشکل در بلعیدن

۲) گلو قرمز با تکه های سفید یا خاکستری

۳) تورم غدد لنفاوی

۴) تب

۵) لرز

۶) از دست دادن اشتها

۷) حالت تهوع

۸) طعم غیرمعمول در دهان

سرماخوردگی معمولاً کمتر از ۱۰ روز طول می کشد. علائم، از جمله تب، ممکن است حدود سه تا پنج روز به اوج خود برسد.

چگونه فارنژیت تشخیص داده می شود؟

۱) معاینه بدنی

اگر علائم فارنژیت را تجربه می کنید، پزشک گلو شما را بررسی می کند. آنها از نظر لکه های سفید یا خاکستری، تورم و قرمزی بررسی می کنند. پزشک ممکن است در گوش و بینی شما نیز نگاه کند. برای بررسی تورم غدد لنفاوی ، آنها دو طرف گردن شما را احساس می کنند.

۲) گرفتن نمونه از گلو

اگر پزشک شما شک داشته باشد که گلودرد دارید، به احتمال زیاد از گلو نمونه می گیرد. اکثر پزشکان قادر به انجام آزمایش سریع در مطب هستند.

 

۳) آزمایش خون

اگر پزشک شما به علت دیگری از فارنژیت شما مشکوک باشد ، ممکن است آزمایش خون را در دستور کار خود قرار دهند. یک نمونه کوچک از خون از بازو یا دست شما گرفته شده و سپس برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. این آزمایش می تواند تشخیص دهد که شما مونونوکلئوز دارید یا خیر. برای تعیین اینکه نوع دیگری از عفونت دارید یا خیر، ممکن است آزمایش شمارش کامل خون (CBC) انجام شود.

مراقبت در منزل و دارو

مراقبت در منزل

اگر ویروسی باعث فارنژیت شما شده باشد، مراقبت در منزل می تواند به تسکین علائم کمک کند. مراقبت در منزل شامل موارد زیر است:

۱) نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کمبود آب بدن

۲) خوردن سوپ گرم

۳) غرغره آب گرم و نمک (۱ قاشق چای خوری نمک در هر ۸ اونس آب)

۴) استراحت کنید تا حالتان بهتر شود

درمان خانگی

۱) عسل: عسل مخلوط شده در چای یا خوردن عسل به تنهایی یک درمان رایج خانگی برای گلودرد است. یک مطالعه منبع معتبر نشان داد که عسل حتی در تعدیل سرفه های شبانه بسیار موثرتر از داروهای ضد سرفه است.

۲) آب نمک: غرغره با آب نمک گرم می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. همچنین شناخته شده است که به از بین بردن باکتری های گلو کمک می کند. یک محلول آب نمک را با یک نیم قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم درست کنید. برای کمک به کاهش تورم و تمیز نگه داشتن گلو ، آن را غرغره کنید. این کار باید هر سه ساعت یا همین حدود انجام شود.

۳) چای بابونه: مدت هاست که برای اهداف دارویی مانند تسکین گلو درد استفاده می شود. این ماده اغلب به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی استفاده می شود. منبع معتبر نشان داده است که استنشاق بخار بابونه می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی، از جمله گلودرد کمک کند. نوشیدن چای بابونه می تواند همان مزیت را داشته باشد. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و به بدن شما کمک کند تا از عفونی که باعث گلودرد شما شده است، مقابله کند.

۴) نعناع فلفلی: نعناع فلفلی به دلیل توانایی در بهبود تنفس معروف است. اسپری های روغن نعناع رقیق شده ممکن است گلودرد را نیز تسکین دهد. نعناع فلفلی همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که ممکن است باعث ترمیم شود.

۵) غرغره جوش شیرین: در حالی که غرغره آب نمک بیشتر استفاده می شود، غرغره جوش شیرین مخلوط با آب نمک می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. غرغره این محلول می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از رشد مخمر و قارچ جلوگیری کند.

۶) شنبلیله: شنبلیله فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین اشکال مختلفی دارد. می توانید دانه شنبلیله بخورید، از روغن موضعی استفاده کنید یا چای شنبلیله بنوشید. چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلودرد است. شنبلیله می تواند درد را تسکین داده و باکتری های عامل تحریک یا التهاب را از بین ببرد. شنبلیله نیز یک ضد قارچ موثر است. منابع معتبر پیشنهاد می کنند که زنان باردار از مصرف شنبلیله پرهیز کنند.

۷) ریشه گل ختمی حاوی ماده ای است که گلو را پوشانده و درد را تسکین می دهد. کافی است مقداری از ریشه خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید تا چای درست شود. نوشیدن چای دو تا سه بار در روز ممکن است به تسکین درد گلو کمک کند. افراد دیابتی قبل از استفاده از ریشه گل ختمی باید با پزشک صحبت کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شود.

۸) سیر: سیر همچنین دارای خواص ضد باکتری طبیعی است. این ماده حاوی آلیسین است که یک ترکیب ارگانوسولفر است و به دلیل داشتن توانایی در مقابله با عفونت ها شناخته می شود. منابع معتبر نشان داده اند که مصرف مکمل سیر به طور منظم می تواند به جلوگیری از ویروس سرماخوردگی کمک کند. افزودن سیر تازه به رژیم غذایی نیز راهی برای به دست آوردن خواص ضد میکروبی آن است.

۹) سرکه سیب: سرکه سیب  (ACV) در بسیاری از موارد طبیعی ضد باکتری استفاده می کند. مطالعات متعدد اثرات ضد میکروبی سرکه سیب را نشان می دهد. به دلیل خاصیت اسیدی بودن، می تواند برای تجزیه مخاط در گلو و جلوگیری از انتشار باکتری مورد استفاده قرار گیرد. اگر احساس می کنید گلودرد در شما شروع شده، سعی کنید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرگه سیب را در یک فنجان آب رقیق کرده و با آن غرغره کنید. در بین دفعات غرغره حتماً مقدار زیادی آب بنوشید. روش های مختلفی برای استفاده از ACV برای درمان گلودرد وجود دارد که به شدت بیماری و همچنین حساسیت بدن به سرکه بستگی دارد. بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰) ریشه شیرین بیان: از مدت ها قبل برای درمان گلو درد از ریشه شیرین بیان استفاده می شده است. به گفته منابع معتبر، زنان باردار و شیرده باید از این روش درمانی اجتناب کنند.

برای تسکین درد و تب، مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن (Advil) را در نظر بگیرید. از داروهای جایگزین گاهی برای درمان ورم حلق استفاده می شود. با این حال، برای جلوگیری از تداخلات دارویی یا سایر عوارض سلامتی ، باید قبل از استفاده با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از گیاهان متداول شامل:

۱) پیچ امین الدوله

۲) شیرین بیان

۳) ریشه گل ختمی

درمان دارویی

در برخی موارد، درمان پزشکی برای ورم حلق ضروری است. این به ویژه در مواردی رخ می دهد که ناشی از عفونت باکتریایی باشد. برای چنین مواردی، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری منبع معتبر (CDC)، آموکسی سیلین و پنی سیلین رایج ترین روش های درمانی برای استرپتوکوک گلو هستند. مهم است که کل دوره آنتی بیوتیک را مصرف کنید تا از بازگشت یا بدتر شدن عفونت جلوگیری کنید. دوره کامل این آنتی بیوتیک ها معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.

پیشگیری از فارنژیت

رعایت بهداشت مناسب می تواند از بسیاری از موارد التهاب حلق جلوگیری کند. برای جلوگیری از فارنژیت:

۱) از به اشتراک گذاشتن غذا، نوشیدنی و ظروف غذا خودداری کنید.

۲) از ارتباط با افراد بیمار خودداری کنید.

۳) دستان خود را به خصوص قبل از غذا خوردن و بعد از سرفه یا عطسه بشویید.

۴) هنگامی که آب و صابون در دسترس نیست، از ضد عفونی کننده های ضد الکلی استفاده کنید.

۵) از کشیدن سیگار و استنشاق دود سیگار اجتناب کنید.

بیشتر موارد فارنژیت با موفقیت در خانه قابل درمان است. با این حال، برخی علائم وجود دارد که برای ارزیابی بیشتر نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

۱) بیش از یک هفته گلودرد داشته باشید

۲) غدد لنفاوی شما متورم باشد

۳) علائم شما پس از اتمام دوره کامل آنتی بیوتیک بهبود نمی یابد

۴) علائم شما پس از اتمام دوره آنتی بیوتیک بازگردد

پیشگیری

دستان خود را مرتبا بشویید. سعی کنید از مصرف غذاهای پرادویه و اسیدی پرهیز کنید و از بخارهای شیمیایی یا دودهایی که باعث التهاب می شوند خودداری کنید.

.

?در طب سنتی برای درمان التهاب و خارش گلو از گیاهان دارویی متعددی نام برده شده است. گیاهان بابونه، مریم گلی، نعناع، شیرین بیان، رازیانه و ختمی از جمله این گیاهان به شمار می آیند.

?در حال حاضر شرکت های داروسازی، داروهای گیاهی سودمندی را از بابونه و مریم گلی و نیز داروهای گیاهی ترکیبی متعددی از (نعناع+شیرین بیان)، (نعناع+شیرین بیان+رازیانه)، (شیرین بیان+رازیانه) و (شیرین بیان+نعناع+ ختمی) را تهیه و در اختیار ما قرارداده اند

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ داروهای گیاهی MATRICA و BABOONEH به شکل قطره از عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه تهیه شده اند و برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان و سایر قسمت های دستگاه گوارش و التهاب مجاری تنفسی (به صورت بخور) به کار می رود. علاوه بر این،این داروها  دارای اثرات ضداسپاسم و ضدنفخ نیز می باشند.

☘️ داروی گیاهی MASUMINT حاوی اسانس نعناع  و عصاره شیرین بیان می باشد که برای درمان حساسیت و خارش گلو، سرفه و نفخ معده به کار می‌رود.

☘️ داروی گیاهی MENTHAZIN  به شکل قرص از ترکیب اسانس نعناع، اسانس رازیانه و عصاره شیرین بیان تهیه شده است و در درمان حساسیت و خارش گلو، سرفه و نفخ معده استفاده می شود.

☘️ داروی گیاهی RASIN  که به صورت قرص عرضه می شود حاوی اسانس رازیانه و عصاره ریشه شیرین بیان می باشد که برای درمان نفخ معده، سرفه، حساسیت و خارش گلو کاربرد دارد.

☘️ داروی گیاهی SALVISAN حاوی عصاره هیدروالکلی مریم گلی است که به صورت ژل موضعی برای برای رفع التهاب غشای مخاطی دهان و گلو مصرف می گردد.

☘️ داروی گیاهی ALTHADIN حاوی عصاره تام ریشه شيرين بيان،  پودر گل ختمي و نعناع می باشد و به منظور درمان التهاب و تحريكات مخاط گلو و نیز به عنوان خلط آور در سرفه هاي تحريكي ناشی از افزايش ترشحات مجاري تنفسی فوقانی به شکل قرص مکیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/cold-flu/sore-throat-natural-remedies#honey

https://www.healthline.com/health/pharyngitis#_noHeaderPrefixedContent

فهرست