سرفه

فرآورده های طبیعی /دستگاه تنفس/ سرفه

سرفه یک عمل انعکاسی متداول است که گلو را از مخاط یا مواد تحریک کننده خارجی پاک می کند. در حالی که همه افراد برای پاک شدن گلوگاه خود گاه به گاه سرفه می کنند، تعدادی از شرایط باعث سرفه مکرر می شود. در بیشتر مواقع سرفه در طی دو هفته برطرف می شوند یا حداقل به طور قابل توجهی بهبود می یابند. سرفه مداوم که بیش از هشت هفته طول بکشد، سرفه مزمن است. اگر سرفه با گذشت چند هفته بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر می تواند نشان دهنده مسئله جدی تری باشد. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علائم و علل این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

چه عواملی باعث سرفه می شود؟

سرفه می تواند ناشی از چندین بیماری باشد، چه موقتی و چه دائمی.

۱) پاکسازی گلو: سرفه یک روش استاندارد برای پاکسازی گلو است. وقتی مجاری هوایی با مخاط یا ذرات خارجی مانند دود یا گرد و غبار مسدود شود، سرفه یک واکنش انعکاسی است که سعی در پاک کردن ذرات و مجاری تنسی دارد.

۲) ویروس ها و باکتری ها: شایع ترین علت سرفه عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. عفونت های دستگاه تنفسی معمولاً توسط ویروس ایجاد می شوند و ممکن است از چند روز تا یک هفته ادامه داشته باشند. رفع عفونت های ناشی از آنفولانزا ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و گاهی ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

۳) سیگار کشیدن: سیگار کشیدن دلیل اصلی سرفه است. سرفه ناشی از سیگار کشیدن تقریباً یک سرفه مزمن با صدای مشخص است.

۴) آسم: یکی از دلایل عمده سرفه در کودکان خردسال آسم است. به طور معمول، سرفه آسم شامل خس خس است، که شناسایی آن را آسان می کند. موارد تشدید آسم باید با استفاده از دستگاه استنشاقی درمان شوند.

۵) داروها: بعضی از داروها باعث سرفه می شوند، اگرچه این به طور کلی یک عارضه جانبی نادر است. دو مورد از رایج ترین موارد عبارتند از:

Zestril (Lisinopril)

Vasotec (enalapril)

با قطع دارو سرفه متوقف می شود.

سایر شرایطی که ممکن است باعث سرفه شود عبارتند از:

۱) آسیب به تارهای صوتی

۲) عفونت های باکتریایی مانند ذات الریه، سرفه سیاه

۳) شرایط جدی مانند آمبولی ریوی (pulmonary embolism) و نارسایی قلبی

بیماری شایع دیگری که می تواند باعث سرفه مزمن شود بیماری ریفلاکس معده (GERD) است. در این شرایط، محتوای معده دوباره به مری جریان می یابد. این جریان برگشتی با تحریک رفلکس در نای باعث سرفه فرد می شود.

چه موقع سرفه اضطراری است؟

بیشتر سرفه ها طی دو هفته برطرف می شوند یا حداقل به طور قابل توجهی بهبود می یابند. اگر سرفه ای دارید که مدتی است که بهبود نیافته است، به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است این یک علامت از یک مشکل جدی تر باشد. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

۱) تب

۲) درد قفسه سینه

۳) سردرد

۴) خواب آلودگی

۵) گیجی

سرفه چگونه درمان می شود؟

با توجه به علت، سرفه ها به روش های مختلفی قابل درمان هستند.

درمان های خانگی:

سرفه ناشی از ویروس با آنتی بیوتیک قابل درمان نیست. با این حال می توانید آن را به روش های زیر تسکین دهید:

۱) با نوشیدن آب فراوان هیدراته باشید.

۲) هنگام خواب سر خود را با بالش های اضافی بلند کنید.

۳) برای تسکین گلو از قطره های سرفه استفاده کنید.

۴) برای از بین بردن مخاط و آرامش گلو، مرتباً با آب نمک گرم غرغره کنید.

۵) از تحریک کننده ها، از جمله دود و گرد و غبار، خودداری کنید.

۶) برای تسکین سرفه و پاکسازی مجاری تنفسی، عسل یا زنجبیل را به چای داغ اضافه کنید.

۷) عسل: طبق مطالعات، عسل می تواند سرفه را به طور موثرتری نسبت به داروهای OTC که حاوی دکسترومتورفان (DM) ، داروی مهار کننده سرفه است، تسکین دهد. شما می توانید با مخلوط کردن ۲ قاشق چای خوری عسل با چای یا آب گرم و لیمو، سرفه خود را در خانه  درمان کنید.

۸) پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که می توانند انبوهی از فواید سلامتی را فراهم کنند. اگرچه آن ها به طور مستقیم سرفه را تسکین نمی دهند، اما به تعادل فلور دستگاه گوارش کمک می کنند. فلور (flora ) دستگاه گوارش باکتری هایی است که در روده شما زندگی می کنند. این تعادل می تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن در سراسر بدن پشتیبانی کند. با توجه به تنوع پروبیوتیک های موجود، باید با پزشک خود درمورد اینکه کدام یک از پروبیوتیک ها برای شما و شرایط شما مناسب است صحبت کنید. طبیعی ترین راه دریافت پروبیوتیک از طریق غذاهای تخمیر شده است، از جمله:

۱) ماست

۲) کفیر

۳) کامبوجا

۹) Bromelain: شما معمولاً آناناس را به عنوان داروی سرفه تصور نمی کنید، اما این ممکن است به این دلیل باشد که شما هرگز در مورد بروملین چیزی نشنیده اید. بروملین آنزیمی که فقط در ساقه و میوه آناناس وجود دارد  می تواند به سرکوب سرفه و همچنین شل شدن مخاط در گلو کمک کند. برای بهره مندی از بیشترین فواید آناناس و بروملین، یک برش آناناس بخورید یا سه بار در روز آب آناناس تازه بنوشید.

۱۰) نعناع فلفلی: برگ نعناع به دلیل خواص درمانی بسیار شناخته شده است. منتول موجود در نعناع فلفلی گلو را تسکین می دهد و به عنوان ضد احتقان عمل می کند و به تجزیه مخاط کمک می کند. شما می توانید با نوشیدن چای نعناع و یا استنشاق بخارهای نعناع از فواید آن بهره مند شوید.

۱۱) آویشن: بعضی از افراد از آویشن برای بیماری های تنفسی استفاده می کنند. برگ ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که التهاب را کاهش می دهند.

۱۲) غرغره نمک و آب: در حالی که این درمان نسبتاً ساده به نظر می رسد، غرغره نمک و آب می تواند به تسکین خارش گلو کمک کند که باعث سرفه می شود.

۱۳) زنجبیل ممکن است سرفه خشک یا آسم را تسکین دهد، زیرا دارای خواص ضد التهابی است. همچنین ممکن است حالت تهوع و درد را تسکین دهد. با افزودن ۲۰-۴۰ گرم (گرم) برش زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ، یک چای زنجبیل تهیه کنید و بنوشید.

مراقبت پزشکی

به طور معمول، مراقبت های پزشکی شامل این است که پزشک گلو را معاینه می کند، به سرفه گوش می دهد و از علائم دیگر سوال می کند. اگر پزشک نتواند دلیلی برای سرفه بیمار پیدا کند، ممکن است آزمایش های اضافی را تجویز کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) اشعه ایکس قفسه سینه برای ارزیابی اینکه ریه های سالم است یا خیر

۲) آزمایش خون

۳) سی تی اسکن: سی تی اسکن نمای عمیق تری از مجاری تنفسی و قفسه سینه را ارائه می دهد.

در صورت عدم درمان چه نتیجه ای حاصل می شود؟

در بیشتر موارد، سرفه در طی یک یا دو هفته به طور طبیعی از بین می رود. سرفه به طور معمول هیچ آسیب یا علائم طولانی مدت ایجاد نمی کند. در بعضی موارد، سرفه شدید ممکن است عوارض موقتی مانند:

۱) خستگی

۲) سرگیجه

۳) سر درد

۴) شکستگی دنده

این موارد بسیار نادر هستند و با از بین رفتن سرفه به طور معمول متوقف می شوند. سرفه ای که علامت یک بیماری جدی تر است بعید است به خودی خود برطرف شود. در صورت عدم درمان، وضعیت ممکن است بدتر شده و علائم دیگری ایجاد کند.

 

 

برای جلوگیری از سرفه چه اقدامات پیشگیرانه ای می توان انجام داد؟

۱) ترک سیگار: سیگار کشیدن یک عامل اصلی در سرفه مزمن است. بعد از ترک سیگار، احتمال سرماخوردگی یا سرفه مزمن شما بسیار کمتر است.

۲) تغییر رژیم غذایی: یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۴ نشان داد افرادی که رژیم های غذایی حاوی میوه، فیبر و فلاونوئیدهای زیادی دارند کمتر علائم تنفسی مزمن مانند سرفه را تجربه می کنند.

۳) شرایط پزشکی: برای جلوگیری از تماس با میکروب ها از هر فردی که بیماری مسری مانند برونشیت دارد، اجتناب کنید. دستان خود را مرتبا بشویید و وسایل، حوله یا بالشت را به اشتراک نگذارید.

سرفه واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی، آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات محسوب می شود.

عفونت، ریفلاکس معده‌ای مروی، آلودگی هوا، سینوزیت، حساسیت، جسم خارجی، و همینطور عوامل روانی، ممکن است علت ایجاد سرفه باشد.بدیهی است که اصلی ترین اقدام برای درمان سرفه، مراجعه به پزشک به منظور شناسایی و رفع علت زمینه ای ایجاد این عارضه است.

? در طب سنتی جهت درمان سرفه، داروهای گیاهی از آویشن، عشقه، زنجبیل وحشی اروپایی و نیز داروهای گیاهی ترکیبی متعددی به اشکال زیر در دسترس می باشد: (شیرین بیان+اکالیپتوس+فلفل قرمز)، (ختمی+آقطی+ سرخارگل)، (آویشن+عشقه)،(آویشن+عسل)، (آویشن+ تیمول)، (آویشن+انیسون ستاره ای)، (آویشن شیرازی+رازیانه شیرین) و (آویشن+اکالیپتوس+ مرزه+رازیانه).

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

? داروهای گیاهی زیر از عصاره سرشاخه گلدار آویشن تهیه شده است، به شکل شربت یا قطره  ساخته شده و به عنوان ضد سرفه و خلط آور به کار می روند:

BRONCOSIN ,AVIPECT ,TUSSIAN, DIATUSSIN ,THYMICOLD ,BRONCHO T.D, THYMORANT, DEROSIL

☘️ داروهای گیاهی HONY TUSS، DIATUSSIN,از ترکیب عصاره گیاه آویشن و عسل تهیه شده اند و به عنوان ضدسرفه و خلط آور به کار می‌روند.

☘️ داروی گیاهی THYMEX حاوی عصاره هیدروالکلی آویشن و تیمول می باشد که به عنوان ضد سرفه و خلط آور استفاده می گردد.

☘️ داروی گیاهی TUSSIGOL تهیه شده از عصاره آویشن  و اسانس انیسون ستاره ای است که به شکل قطره و به عنوان ضد سرفه و خلط آور مصرف می شود.

☘️ قطره گیاهی TUSSIVIN از اسانس آویشن شیرازی و اسانس رازیانه شیرین تهیه شده و به عنوان ضد سرفه و خلط آور به کار می رود.

☘️ داروی گیاهی THYMAKSAN از عصاره هیدروالکلی آویشن و عشقه تهیه شده است و به شکل شربت به عنوان ضد سرفه و خلط آور استفاده می گردد.

☘️ شربت های گیاهی PECTOGOL و PRUSPITAN تهیه شده از عصاره خشک برگ گیاه عشقه است و در درمان سرفه به خصوص سرفه های خلط دار و برونشیت به کار می رود.

☘️ داروی گیاهی TUSSIVIN تهیه شده از دانه رازیانه، برگ مرزه، برگ اکالیپتوس و عصاره هیدروالکلی برگ آویشن است که به صورت قطره خوراکی تهیه شده و به عنوان ضد سرفه و خلط آور استفاده می شود.

☘️ داروی گیاهی LICOPHAR شامل عصاره خشک شیرین بیان، اسانس اکالیپتوس،  فلفل قرمز و منتول می باشد که به صورت قرص مکیدنی به عنوان ضدالتهاب، خلط آور و ضدسرفه مصرف می گردد.

☘️ داروی گیاهی PHYTOCOLD حاوی ریشه ختمی، گل آقطی و اندام های هوایی گیاه سرخارگل به شکل قرص است و در درمان کمکی علائم سرماخوردگی، گرفتگی بینی و سینوس ها و به عنوان خلط آور به کار می رود.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/allergies/best-natural-cough-remedies#call-your-doctor

https://www.healthline.com/symptom/cough

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322394#seeing-a-doctor

 

فهرست