Glutamine

مکمل گلوتامین، مکملی چند جانبه

همان طور که می دانید سوخت اصلی تمامی سلول های بدن از جمله سلول های عضلانی گلوکز می باشد که از مصرف منابع کربوهیدراتی تامین می گردد. در شرایط عادی وجود گلوکز در غذا نیاز بدن را برطرف می کند و منجر می شود تا سلول ها اعمال طبیعی خود را دنبال کنند. اما در شرایطی ماوراء شرایط معمول مثلا ورزش، گرسنگی، فشار های عصبی، ترس، بیماری یا… به اصطلاح به بدن استرس وارد می شود و در این هنگام هورمون هایی آزاد می شوند که منبع تامین سوخت بدن را از گلوکز به پروتئین تغییر می دهد تا گلوکز موجود به مصرف مغز برسد. بنابراین پروتئین های عضلات و سایر ارگان ها وارد جریان خون شده و به مصرف سلول ها می رسد. چنانچه این روند بدون جایگزینی پروتئین ها از منابع خارجی ادامه یابد، پروتئین های عضلات از دست می رود و بدن دجار کمبود پروتئین می شود.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین نوعی آمینواسید غیرضروری است که در زمان استرس اولین گزینه برای تامین سوخت عضلات است. این اسید آمینه یکی از فراوان ترین آمینواسید های موجود در بدن است و حدود دوسوم مخزن آمینواسیدی عضلات را تشکیل می دهد. به دلیل ساختارش قادر است به سرعت تجزیه شود و برای تامین انرژی مورد استفاده ی عضلات قرار گیرد. این اسید آمینه اثر زیادی بر تحریک ترشح هورمون رشد در بدن دارد و از این طریق می تواند میزان رشد و حجم عضلات را افزایش دهد. امروزه این آمینواسید به صورت مکمل در بازار وجود دارد و به شکل پودری قابل استفاده است. یکی از مزیت های مکمل گلوتامین نسبت به دیگر مکمل های آمینواسیدی این است که این مکمل با وجود تحریک هورمون رشد، ترشح انسولین را افزایش نمی دهد بنابراین نمیتواند ایجاد مخاطراتی چون مقاومت به انسولین و… در بدن مصرف کننده ایجاد کند.

مکمل گلوتامین در بدن چه اثراتی دارد؟

یکی از اصلی ترین نقش های مکمل گلوتامین تحریک تقسیم سلولی در بدن است، که از این طریق باعث افزایش تعداد و تقسیم سلول های عضلانی می شود و همزمان حجم عضلات را به طور چشمگیری افزایش می دهد. در ورزشکاران حرفه ای با تمرین های قدرتی شدید، گلوتامین عضلات مرتبا مورد مصرف قرار می گیرد بنابراین مصرف مکمل گلوتامین برای جایگزینی گلوتامین از دست رفته ضروری می باشد. مکمل گلوتامین همچنین به بازسازی و ریکاوری عضلات تخریب شده کمک بسزایی می کند زیرا از یک طرف پروتئین مورد نیاز عضلات را تامین می کند و از سوی دیگر به پاکسازی مواد زائد تجمع یافته در عضلات کمک می کند. آمونیوم حاصل از شکست گلوتامین عضلانی با تجمع در عضلات ایجاد کرامپ و گرفتگی می کند و از طرفی با بالا رفتن غلظتش از عضلات به سمت کلیه ها حرکت می کند و می تواند منجر به تخریب و آسیب دیدگی کلیه ها گردد. مکمل گلوتامین حاوی آمونیاک است که قادر است با آمونیوم ترکیب شده و آن را به شکل محلول در آورده و سرعت دفع آن از طریق ادرار را افزایش دهد پس این مکمل در محافظت از سیستم کلیوی نیز نقش دارد. در ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی عضلانی شده اند مصرف مکمل گلوتامین می تواند رودند بهبودی را تسریع کرده و به این افراد کمک کند تا سریع تر به چرخه ی تمرینات بازگردند.

به طور کلی باید مقدار آمینواسید گلوتامین را در بدن همواره ثابت و بالا نگه داشت و مصرف مکمل گلوتامین این شرایط را تضمین می کند.

آیا میتوان گلوتامین را به چشم مکمل انرژی زا نگریست؟

در پاسخ به این سوال باید ابندا روشن شود که توقع شما از انرژی زایی در چه سطحی است؟

ترکیب گلوتامین در بسیاری از مکمل های پمپ به چشم می خورد یکی از دلایل اصلی این امر این است که ساختار این آمینواسید به گونه ای است که میتواند پس از تجزیه به گلوکز تبدیل شود و به مصرف سلول های عضلات و حتی مغز برسد از سوی دیگر مقادیر بالای این آمینواسید در عضلات آن را به سوختی مناسب و قابل دسترس برای بدن تبدیل می کند. اما از نظر انرژی زایی نسبت به مکملی مثل پمپ که حاوی سایر مواد مغذی نیز می باشد قدرت پایین تری دارد.

بهترین زمان برای مصرف مکمل گلوتامین

مقدار مصرف مکمل گلوتامین بازه ی وسیعی را دربر می گیرد برای شروع می توان روزانه ۵۰۰ میلی گرم از این مکمل را مصرف کرد و با گذشت زمان این مقدار را در ورزشکاران حرفه ای می توان تا ۱۵ گرم در روز نیز افزایش داد. بهترین زمان برای مصرف مکمل گلوتامین بلافاصله پس از بیداری به طور ناشتا به میزان ۵ گرم (یک اسکوپ از مکمل) می باشد چرا که نیاز بدن به انرژی و پروتئین را پس از یک دوره طولانی بی غذایی تامین می نماید. علاوه براین میتوان از این مکمل قبل از تمرین و بعد از تمرین نیز برای تامین پروتئین و ریکاوری عضلات بهره گرفت.

نحوه مصرف مکمل گلوتامین

 این مکمل را می توان در آب یا آب میوه حل کرده و مورد مصرف قرار داد نکات مهم در مصرف این مکمل عبارتند از:

  •  سعی کنید مکمل را به آرامی و با قاشق در آب حل کنید و از مخلوط کرن سریع آن در شیکر پرهیز کنید چرا که با آزاد شدن گاز آمونیاک آن اثرات مکمل از بین می رود.
  •  مکمل را حتما در آب سرد بریزید زیرا مصرف مکمل با آب گرم اثر آن را خنثی می کند.

آیا مصرف مکمل گلوتامین عوارضی دارد؟

به طور معمول مصرف این مکمل عوارضی به دنبال ندارد اما در صورت مشاهده علائم آلرژی چون تنگی نفس، کهیر و… مصرف مکمل را قطع کنید. در افراد باردار یا شیرده و نیز در بیماران کلیوی و کبدی بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت شود.

فهرست