اسهال

فرآورده های طبیعی /دستگاه گوارش/ اسهال

بر اساس تعریف، چنانچه فردی دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع داشته باشد، به اسهال مبتلا شده است. بدیهی است که اگر این حالت چند روز به طول بیانجامد، موجب کم آبی بدن می‌شود. نشانه‌های کم آبی معمولاً با از بین رفتن کشش طبیعی پوست و تغییر در رفتار آغاز می‌شود و اگر درمان به موقع انجام نشود، می تواند حیات فرد را به خطر اندازد.
اسهال با مدفوع شل و آبکی یا نیاز مکرر به دفع مدفوع مشخص می شود. این معمولاً چند روز طول می کشد و اغلب بدون هیچ درمانی از بین می رود. اسهال می تواند حاد یا مزمن باشد. اسهال حاد زمانی اتفاق می افتد که این بیماری به مدت یک تا دو روز ادامه داشته باشد. ممکن است در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ، اسهال را تجربه کنید. در مواقع دیگر ممکن است به دلیل مسمومیت غذایی باشد. حتی یک بیماری به نام اسهال مسافرتی شناخته شده است، که وقتی در تعطیلات در یک کشور در حال توسعه در معرض باکتری یا انگل هستید، دچار اسهال می شوید. اسهال مزمن به اسهالی گفته می شود که حداقل چهار هفته طول بکشد. این معمولاً نتیجه یک بیماری یا اختلال روده ای مانند بیماری celiac یا Crohn است. لذا با توجه با اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

چه عواملی باعث اسهال می شوند؟

علل احتمالی اسهال عبارتند از:

۱) عدم تحمل غذایی، مانند عدم تحمل لاکتوز

۲) آلرژی غذایی

۳) واکنش نامطلوب به یک دارو

۴) عفونت ویروسی

۵) یک عفونت باکتریایی

۶) یک عفونت انگلی

۷) جراحی کیسه صفرا یا معده

روتاویروس دلیل اصلی اسهال در کودکان است. عفونت های باکتریایی ناشی از سالمونلا یا E.coli  و غیره نیز شایع هستند. اسهال مزمن ممکن است علامت یک بیماری جدی تر مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده باشد. اسهال مکرر و شدید می تواند نشانه ای از بیماری روده یا اختلال عملکرد روده باشد.

علائم اسهال چیست؟

علائم مختلفی از اسهال وجود دارد. ممکن است فقط یکی از این ها یا هر ترکیبی از همه آن ها را تجربه کنید. علائم به علت بستگی دارد.

۱) حالت تهوع

۲) درد شکم

۳) نفخ شکم

۴) کمبود آب بدن

۵) تب

۶) مدفوع خونین

۷) حجم زیادی از مدفوع

کمبود آب بدن و اسهال

اسهال می تواند مایعات شما را به سرعت از بدن دفع کند و شما را در معرض کم آبی قرار دهد. اگر برای اسهال درمانی دریافت نمی کنید، می تواند اثرات بسیار جدی داشته باشد. علائم کم آبی بدن عبارتند از:

۱) خستگی

۲) افزایش ضربان قلب

۳) سر درد

۴) تشنگی

۵) دهان خشک

۶) کاهش ادرار

اگر فکر می کنید اسهال باعث کمبود آب بدن شما شده است در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

اسهال در نوزادان و کودکان خردسال

کمبود آب در کودکان بسیار جدیست و اگر علائم کم آبی بدن را مشاهده کردید، با پزشک کودک خود تماس بگیرید یا به مراقبت های اضطراری بپردازید. اگر هر یک از موارد زیر در مورد فرزند شما مشاهده شود، فوراً به دنبال درمان باشید.

۱) آنها ۲۴ ساعت یا بیشتر دچار اسهال شده اند.

۲) آنها تب ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارند.

۳) آنها مدفوع حاوی خون دارند.

۴) آنها مدفوع سیاه و قیر رنگ دارند.

نحوه تشخیص اسهال

پزشک شما هنگام تعیین علت اسهال معاینه فیزیکی را انجام داده و سابقه پزشکی شما را در نظر می گیرد. آنها همچنین ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی را برای بررسی نمونه های ادرار و خون درخواست کنند.

راه کارهای درمانی برای اسهال کدامند؟

درمان اسهال معمولاً نیاز به جایگزینی مایعات از دست رفته دارد. این به این معنی است که شما باید آب بیشتری بنوشید.

پزشک درمان را بر اساس موارد زیر تعیین می کند:

۱) شدت اسهال

۲) درجه وضعیت کم آبی بدن

۳) سابقه پزشکی بیمار

۴) سن بیمار

چگونه می توانیم از اسهال جلوگیری کنیم؟

۱) با شستشوی مكرر آشپزخانه و توجه به نظافت در تهیه غذا می توانید از بروز اسهال ناشی از مسمومیت غذایی خودداری كنید.

۲) غذا را بلافاصله پس از تهیه سرو کنید.

۳) غذای باقی مانده را به سرعت در یخچال قرار دهید.

جلوگیری از اسهال مسافرتی

با انجام مراحل زیر هنگام سفر می توانید به جلوگیری از اسهال مسافرتی کمک کنید:

۱) از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید قبل از سفر مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید. این امر خطر ابتلا به اسهال مسافرتی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

۲) هنگام سفر از مصرف آب لوله کشی و محصولات تازه ای که احتمالاً با آب شیر شسته شده اند، خودداری کنید.

۳) آب معدنی مصرف کنید.

جلوگیری از شیوع عفونت های ویروسی یا باکتریایی

اگر به اسهال مبتلا هستید که به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی است، می توانید با شستن مرتب دست ها، از سرایت عفونت به دیگران جلوگیری کنید. هنگام شستن دست ها، از صابون استفاده کنید و به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

هنگام اسهال چه بخورید؟

هنگامی که یک دوره اسهال را تجربه می کنید، غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید برای کمک به سیستم هضم خود در مسیر درست خود استفاده کنید. همچنین غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. BRAT مخفف “موز ، برنج ، سیب ، نان تست” است. این غذاها نرم هستند، بنابراین سیستم هضم را بدتر نمی کنند. آنها همچنین برای کمک به محکم شدن مدفوع الزام آور هستند. همچنین باید مایعات زیادی بنوشید تا بتوانید هیدراته بمانید و مایعاتی را که از دست می دهید جایگزین کنید. مقدار زیادی آب بنوشید و تکه های یخ را بخورید. مایعات دیگری که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

۱) چای کم رنگ و بدون کافئین

۲) آبگوشت هایی مانند آب مرغ یا آب گوشت قرمز

غذاهایی که هنگام اسهال باید از آنها اجتناب کنید

هنگامی که اسهال را تجربه می کنید یا از آن بهبود می یابید، تعداد زیادی غذا وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. این غذاها می توانند سیستم هضم را تحریک کرده و اسهال را تشدید یا طولانی کنند.

۱) شیر و محصولات لبنی

۲) غذاهای سرخ شده و چرب

۳) غذاهای ادویه دار

۴) سبزیجات خام

۵) مرکبات

۶) پیازها

۷) ذرت

۸) میوه های دیگر، مانند آناناس، گیلاس، توت های دانه دار، انجیر، توت و انگور

۹) الکل

۱۰) قهوه ، نوشابه و سایر نوشیدنی های کافئین دار یا گازدار

۱۱) شیرین کننده های مصنوعی ، از جمله سوربیتول

درمان خانگی

بسیاری از موارد اسهال کوتاه مدت هستند و به خوبی به درمان های خانگی مانند رژیم غذایی اصلاح شده، مصرف مایعات سنگین و داروهای بدون نسخه (OTC) پاسخ می دهند. با نظارت پزشک، در صورت شدید نبودن علائم ، چندین داروی بدون نسخه می تواند به اسهال حاد کمک کنند.درمان های OTC شامل داروهای ضد اسهال مانند Pepto-Bismol  و یا loperamide است که می تواند به توقف یا کند شدن اسهال کمک کند. گرچه این داروها می توانند علائم اسهال را تسکین دهند، اما علت اصلی را درمان نمی کنند.

توجه شود که اگر به اسهال مزمن مبتلا هستید، نباید بدون رضایت پزشک از این داروها استفاده کنید. اسهال مزمن اسهالی است که بیش از ۱۴ روز طول می کشد.در برخی موارد، اسهال ناشی از انگل یا عفونت باکتریایی است و ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک باشد. پروبیوتیک ها منابعی از باکتری های “خوب” هستند که در دستگاه روده شما برای ایجاد یک محیط روده سالم کار می کنند. آنها اساساً میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در برخی غذاها وجود دارند ، از جمله: زیتون های سبز، ترشی، ماست پنیر… صرف پروبیوتیک در اسرع وقت پس از ابتلا به اسهال می تواند با وارد کردن مجدد باکتری های سالم به سیستم گوارش، از بروز واکنش های سو verse به آنتی بیوتیک ها جلوگیری کند. باکتری های خوبی که در دستگاه روده شما زندگی می کنند برای عملکرد طبیعی سیستم گوارشی شما ضروری هستند. آنها نقش مهمی در محافظت از روده در برابر عفونت دارند. وقتی سیستم شما با آنتی بیوتیک تغییر می کند یا تحت تأثیر باکتری ها یا ویروس های ناسالم قرار می گیرد ، می توانید به اسهال مبتلا شوید. پروبیوتیک ها با بازیابی تعادل باکتری ها در روده می توانند به اسهال کمک کنند.پروبیوتیک ها به صورت پودر یا قرص نیز وجود دارند. این همچنین می تواند به جلوگیری از موارد بعدی اسهال کمک کند. در حالی که بسیاری از موارد اسهال را می توان در خانه با داروهای OTC ، استراحت و رژیم غذایی معالجه کرد، ام  اگر بیماری ادامه یافت باید با پزشک خود مشورت کنید بخصوص اگر اسهال بیش از دو روز بدون بهبودی ادامه یابد و بدن کم آب شود. سایر علائم مورد مراقبت شامل مدفوع سیاه یا خونی، درد شدید شکم، یا تب ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است.

? بر اساس تعریف، چنانچه فردی دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع داشته باشد، به اسهال مبتلا شده است. بدیهی است که اگر این حالت چند روز به طول بیانجامد، موجب کم آبی بدن می‌شود. نشانه‌های کم آبی معمولاً با از بین رفتن کشش طبیعی پوست و تغییر در رفتار آغاز می‌شود و اگر درمان به موقع انجام نشود، می تواند حیات فرد را به خطر اندازد.
با توجه به اینکه اصلی‌ترین علت اسهال، عفونت روده‌هاست، رعایت بهداشت فردی، مهم ترین عامل در پیشگیری از بروز اسهال محسوب می شود.
برای درمان اسهال، مهم ترین اقدام باز تامین آب بدن و از بین بردن علت زمینه ای ایجاد کننده این بیماری توسط پزشک است. علاوه بر این، مصرف بعضی از گیاهان دارویی می تواند در کاهش اسهال مفید باشد.

? در طب سنتی، داروهای گیاهی بسیاری برای درمان اسهال معرفی شده است که از آنها می توان به مرزه و ترکیب بارهنگ و نعناع اشاره کرد.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘ قطره گیاهی LOMEX که از اسانس گیاه مرزه تهیه شده است، جهت رفع دل پیچه و کمک در درمان علائم اسهال غیرعفونی به کار می‌رود.

☘ داروی گیاهی PLANTAGEL از ترکیب دانه بارهنگ و برگ نعناع ساخته می شود و برای درمان اسهال غیرعفونی مورد استفاده قرار می گیرد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/digestive-health/most-effective-diarrhea-remedies

https://www.healthline.com/health/what-to-eat-when-you-have-diarrhea#when-to-see-your-doctor

فهرست