کم شدن حافظه و تمرکز

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ کم شدن حافظه و تمرکز

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کلیدهایتان را گم یا وسیله‌ای را پنهان کرده باشید و بعد هر چه فکر می‌کنید، به یاد نیاورید آن را کجا گذاشته‌اید! حتی گاهی اوقات فراموش کنید می‌خواستید چه کاری انجام دهید و یا برخی اسامی را از یاد ببرید! هر چند ممکن است فراموش کردن مسائل ساده زندگی چندان با اهمیت به نظر نیاید اما فراموشی در جوانی می‌تواند نگرانی از ابتلا به بیماری آلزایمر در پیری را افزایش دهد. در این مقاله ما به بررسی علت‌های کم شدن حافظه و راه‌های پیشگیری و درمان آن پرداخته‌ایم و در پایان با معرفی گیاهان دارویی مفید برای تقویت حافظه، بهترین فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از آنها را معرفی می‌کنیم تا با اطمینان بیشتری حافظه خود را تقویت کنید و تمرکزتان را افزایش دهید. 

علل اصلی کاهش حافظه و فراموشی  

از مهم‌ترین علل کم شدن حافظه و در برخی مواقع از دست دادن موقت و یا دائمی حافظه، موارد زیر را می‌توان نام برد: 

۱) کمبودهای تغذیه‌ای و رژیم غذایی غلط

سوء تغذیه و داشتن رژیم غذایی غلط از علل اصلی ضعف حافظه به ویژه در کودکان و سالمندان است. البته تا به حال هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که خوردن یک خوراکی خاص حافظه را یک شبه افزایش دهد ولی به طور حتم مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل پروتئین‌ها و چربی‌های با کیفیت بالا، سبزیجات و میوه‌های مختلف است و چربی‌های اشباع شده کمتری دارد در سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل بسیار موثر است. در طب سنتی علت اصلی فراموشی را خوردن زیاد خوراکیهای با طبع سرد مانند کاهو، دوغ و .. می‌دانند، همچنین متخصصان طب سنتی معتقدند اگر در محل سرد و مرطوب بخوابید فراموشی میآورد. بنابراین مهمترین راهکار پیشگیری از کم شدن حافظه را مصرف گیاهان دارویی و خوراکی‌های با طبع گرم و خشک می‌دانند.

۲) مصرف الکل

تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که اعتیاد به الکل سبب آسیب به مغز می‌شود و خطر ابتلا به دِمانس (اختلال شناختی و حافظه) را افزایش می‌دهد. در افرادی که از الکل به مدت طولانی استفاده می‌کنند، حجم ماده سفید مغز که ارتباط بین بخش‌های مغز را برقرار می‌کند، کاهش می‌یابد و به ویژه بر روی قسمتی از حافظه که مسئول به خاطر سپردن واژه‌ها است، تاثیر نامطلوب می‌گذارد. همچنین «سندرم کورساکوف»، نوعی زوال مغزی است که ممکن است بر اثر اعتیاد به الکل رخ بدهد. این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و در افراد معتاد به الکل شایع‌تر است.

۳) مصرف سیگار و مواد مخدر

کشیدن سیگار، تنباکو و مصرف دیگر مواد مخدر با کاهش میزان اکسیژن و اختلال در جریان خون مغز، به حافظه آسیب می‌رساند و ثابت شده است افراد سیگاری نسبت به سایر افراد، دچار کاهش سریع تر عملکرد مغز با افزایش سن می‌شوند.

۴) کم خوابی

یکی دیگر از مهمترین علل کم شدن حافظه، کم خوابی است و کمیت و کیفیت خواب هر دو برای حافظه مهم هستند. بی‌خوابی‌های طولانی و از دست دادن نیمی از خواب شب، می‌تواند به حافظه آسیب جدی برساند و بر رفتار عادی سلول‌های مغز تاثیر منفی بگذارد. همچنین کم خوابیدن یا بیدار شدن مکرر در شب می‌تواند منجر به خستگی شود، که این امر توانایی تحکیم و بازیابی اطلاعات را مختل می‌کند.

۵) افسردگی و استرس

فشارهای روانی مختلف مانند افسردگی، اضطراب و استرس نیز از دیگر علل کم شدن حافظه و تمرکز هستند. افسردگی می‌تواند با تاثیر بر توجه و تمرکز، حافظه را تحت تاثیر منفی قرار دهد، از طرفی استرس و اضطراب درمان نشده نیز می‌تواند منجر به افسردگی و کاهش عملکرد مغز شود. گفتنی است استرس ناشی از ضربه عاطفی نیز یکی از علل از دست حافظه موقت است و می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه شود.

۶) داروها

تعدادی از داروهای تجویز شده و بدون نسخه می‌توانند باعث اختلال در حافظه و یا از بین رفتن حافظه شوند. این داروها عبارتند از: داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد اضطراب، شل کننده‌های عضلانی، آرامبخش‌ها، داروهای خواب آور و داروهای مسکن که بعد از جراحی داده می‌شوند.

۷) آسیب سر

ضربه شدید به سر به عنوان مثال زمین خوردن یا تصادف اتومبیل می‌تواند به مغز آسیب برساند و باعث از دست رفتن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شود. 

۸) سکته

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون رسانی به مغز به دلیل انسداد رگ خونی مغز متوقف شود. فردی که سکته کرده ممکن است خاطرات زنده‌ای از وقایع کودکی داشته باشد اما قادر به یادآوری آنچه برای ناهار داشته‌اند، نباشد.

۹) افزایش سن

بالا رفتن سن از دیگر علل کم شدن حافظه است زیرا پس از کامل شدن رشد، مغز دیگر سلول‌های مغزی جدیدی تولید نمی‌کند؛ یعنی در ازای  سلول‌هایی که می‌میرند، هیچ سلول‌ جدیدی جایگزین نمی‌شود و درنتیجه تعداد سلول‌های مغز کم می‌شود. در این حالت فعال بودن و کار کشیدن از حافظه مانند یادگیری یک زبان تازه، انجام بازی‌های فکری مانند شطرنج و فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند مفید باشد.

علل دیگر: سایر علل احتمالی از دست دادن حافظه شامل کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، استفاده غیرقانونی از داروها و عفونت‌هایی مانند HIV، سل و سفلیس است که بر مغز تأثیر می‌گذارد.

یافتن علت از دست دادن حافظه

چنانچه به تازگی متوجه شده‌اید که به طور فزاینده‌ای فراموش کار شده یا اگر مشکلات حافظه در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند، برای تعیین علت و بهترین روش درمان به پزشک خود مراجعه کنید. برای ارزیابی از دست دادن حافظه، پزشک معاینه بدنی و همچنین یک آزمایش عصبی را انجام می‌دهد و برای آزمایش توانایی ذهنی از شما سوالاتی می‌پرسد. بسته به نتایج، ارزیابی بیشتر ممکن است شامل آزمایش خون و ادرار، آزمایشات عصبی و آزمایشات تصویربرداری از مغز CAT یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) باشد.

راه‌های درمان و پیشگیری از کم شدن حافظه و تمرکز 

روش‌های درمان

درمان از دست دادن حافظه به علت آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، ممکن است با درمان به موقع حافظه شما برگشت‌پذیر باشد. به عنوان مثال، کاهش حافظه به دلیل استفاده از داروها ممکن است با قطع دارو و تغییر آن برطرف شود. همچنین مکمل‌های غذایی می‌توانند در برابر از دست دادن حافظه ناشی از کمبود تغذیه مفید باشند. در برخی موارد مانند سکته مغزی درمان ممکن است به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه بعضی کارها مانند راه رفتن یا بستن کفش را انجام دهند. در برخی دیگر، حافظه ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. درمان‌ها همچنین ممکن است مختص شرایط مربوط به از دست دادن حافظه باشد. به عنوان مثال، داروهایی برای درمان مشکلات حافظه مربوط به بیماری آلزایمر در دسترس هستند و داروهایی که به کاهش فشار خون کمک می کنند می‌توانند به کاهش آسیب بیشتر مغز در اثر زوال عقل مربوط به فشار خون کمک کنند.

 روش‌های پیشگیری

۱٫ گیاهان دارویی موثر برای تقویت حافظه 

مویز 

یکی از خوارکی‌های مفید برای تقویت حافظه مویز است. مویز طبع گرمی دارد و حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که مصرف آن موجب تقویت حافظه می‌شود. علاوه بر تقویت حافظه مصرف این خوراکی موجب حفظ سلامت سلول‌های عصبی و در نتیجه کاهش افسردگی که یکی از علل اصلی کم شدن حافظه است، نیز می‌شود. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند روزانه حداقل ۵ تا ۱۵ عدد مویز دانه درشت را به گونه‌ای مصرف کنید که تمام قسمت‌های مویز از جمله هسته آن به صورت کامل جویده شود.

جینکوبیلوبا

یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه گیاه جینکوبیلوبا یا جینکو است. بخش دارویی این گیاه برگهای آن است و امروزه از آن در ساخت انواع فرآورده‌های طبیعی برای افزایش حافظه و تمرکز، بهبود عملکرد ذهن و پیشگیری از آلزایمر استفاده می‌شود. علاوه بر این مصرف این گیاه  باعث حس آرامش و کاهش استرس و افسردگی در فرد می‌شود. پیشگیری از سرطان، بهبود روان پریشی، درمان سرگیجه و پیشگیری از سکته از دیگر خواص این گیاه است.

کندر 

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص کندر تقویت حافظه و استفاده از آن برای درمان فراموشی است. بررسی منابع طب گذشته ما نشان می‌دهد که بيشتر عالمان طب سنتی از کندر به عنوان ماده‌ای موثر در افزايش هوش و تقويت حافظه نام می‌برند، و از جمله معتقدند که اگر مادران آن را در دوران بارداری، مصرف کنند، موجب افزايش هوش، توانايی يادگيری و تقويت حافظه در فرزندان می‌شود. از دیگر خواص کندر کاهش تپش قلب، تسکین اعصاب، درمان زخم، بازشدن گرفتگی صدا ، استحکام لثه‌ها و … است.   

زردچوبه

زردچوبه حاوی دو ماده ارزشمند پلی فنل و کورکومین است، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان داشته، طبع آن گرم و خشک است و اثر قابل توجهی در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر دارد. تحقیقات متعدد نشان داده است افرادی که کورکومین ماده موثره موجود در این گیاه را دریافت کرده بودند، شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه، افزایش تمرکز و توانایی توجه‌شان بودند. همچنین کورکومین موجود در زردچوبه نقش موثری در مقابله با افسردگی از علل کاهش حافظه دارد. جالب است بدانید بهبود حافظه ارتباط عکسی با حالت مقاومت سلول ها به انسولین دارد و زردچوبه با کاهش مقاومت سلول‌ها به انسولین باعث بهبود حافظه می‌شود. درمان التهاب مفاصل، بهبود زخمها و پیشگیری از بیماری‌های از دیگر خواص این ادویه خوش رنگ است.

آویشن

آویشن طبع گرمی دارد و همین طبیعت گرم برای تحریک سلول‌های عصبی و مغزی بسیار مفید است. همچنین به دلیل تیمول ماده موثره موجود در آن، خاصیت محرک سیستم عصبی مرکزی و مقوی اعصاب دارد و در تقویت قوای فکری و مغزی نقش بسزایی خواهد داشت. همچنین این گیاه در ضدعفونی کردن مجاری تنفسی و سینوس‌ها و درمان برونشیت و آسم (تنگی نفس) بسیار موثر است و به تقویت دستگاه گوارش و رفع برخی ناراحتی‌های گوارشی کمک شایانی می‌کند.

زعفران

زعفران از دسته گیاهانی است که برای تقویت سیستم مغز و افزایش سطح یادگیری و حافظه کاربرد قابل توجهی دارد. ابن سینا معتقد بود که زعفران، کندر و عسل را به صورت خمیر تهیه کنند و از آن برای درمان کندذهنی استفاده کنند. امروزه نیز فرآورده‌های طبیعی از عصاره زعفران تهیه شده است که برای کمک به درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر تجویز می‌شود. علاوه بر این استفاده از زعفران در بهبود خلق و خو نیز تاثیرگذار است. 

اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی برای افرایش تمرکز و بهبود حافظه کاربرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مختلف استفاده می‌شده است. این گیاه پرخاصیت طبع گرم و خشکی دارد و همانطور که گفته شد خوراکی‌های با طبع گرم برای تحریک سلول‌های عصبی و مغزی بسیار تاثیر گذار هستند. همچنین یکی دیگر از خواص اسطوخودوس رفع درمان بی‌خوابی و مشکلات خواب است که از مهمترین علل اختلال حافظه و تمرکز است. علاوه بر آن مصرف اسطوخودوس اضطراب و افسردگی از علل کاهش حافظه را کاهش می‌دهد. پاکسازی مایع مغزی نخاعی از اخلاط سرد بلغمی و سودایی و کاهش ورم‌های بافتی عصبی از دیگر خواص این گیاه محسوب می‌شود.

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین های ب ۵، ب ۶ و ب ۱۲ است که تاثیر ویژه‌ای برای تقویت حافظه دارند، همچنین این گیاه در رفع اختلالات خواب و  اضطراب از علل کم شدن حافظه موثر است و مصرف آن و فرآورده‌های به دست آمده از آن موجب آرامش می‌شود. رایج‌ترین خواص درمانی بادرنجبویه در طب سنتی خاصیت آرام بخشی، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است و از گذشته از آن به عنوان تقویت کنندۀ حواس و ذهن استفاده می‌شده است.

باکوپا

گیاه باکوپا از مدتها پیش توسط پزشکان برای بهبود حافظه، کاهش اضطراب و درمان صرع به کار می‌رفته است. تحقیقات جدید پژوهشگران نیز نشان داده است که ترکیبات موجود در این گیاه، عملکرد مغز را در برابر اضطراب و استرس تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق بررسی و آزمایشی که متخصصان استرالیایی از بین افراد جمع‌آوری کرده‌اند به این نتیجه رسیدند که مصرف گیاه باکوپا تأثیر عجیبی در سلامت روانی و همچنین افزایش سطح تصمیم‌گیری سریع و واکنش‌های سریع داشته است. این نتایج نشان می‌دهد که گیاه باکوپا به افزایش قدرت سلول‌های عصبی کمک می‌کند و باعث تقویت حافظه و بهبود سطح یادگیری افراد در مدت ۲ تا ۳ ماه می‌شود.

۲٫ راه‌های طبیعی موثر برای تقویت حافظه

۱) شکر کمتری بخورید: خوردن بیش از حد شکر با بسیاری از مسائل بهداشتی و بیماری های مزمن مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی مملو از قند می‌تواند منجر به ضعف حافظه و کاهش حجم مغز، به ویژه در ناحیه مغز که حافظه کوتاه مدت را ذخیره می‌کند، شود. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی بیش از ۴۰۰۰ نفر نشان داد که کسانی که مصرف بیشتری نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه دارند، به طور متوسط در مقایسه با افرادی که قند کمتری مصرف می کنند، حجم کل مغز کمتری دارند و از حافظه ضعیف تری برخوردارند.

۲) مکمل روغن ماهی را امتحان کنید: روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) است. این چربی‌ها برای سلامت کلی بدن مهم هستند و نشان داده شده است که خطر بیماری‌های قلبی و التهاب را کاهش می‌دهند و همچنین استرس و اضطراب را از بین می‌برد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل‌های ماهی و روغن ماهی ممکن است باعث بهبود حافظه به خصوص در افراد مسن شود.

۳) داشتن وزن متعادل: حفظ وزن مناسب برای سلامتی بدن ضروری است و یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت بدن و روان است. چندین مطالعه چاقی را به عنوان یک عامل خطر برای کاهش حافظه شناسایی کرده‌اند. جالب توجه است که چاقی در واقع می‌تواند باعث تغییر ژن‌های مرتبط با حافظه در مغز شود و بر حافظه تأثیر منفی بگذارد. چاقی همچنین می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین و التهاب شود که هر دو می‌توانند بر روی مغز تأثیر منفی بگذارند.

۴) خواب کافی: کمبود خواب مناسب با حافظه ضعیف همراه است. خواب نقش مهمی در تحکیم حافظه دارد، فرآیندی که در آن حافظه های کوتاه مدت تقویت می‌شوند و به خاطرات طولانی مدت تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، یک مطالعه اثرات خواب در ۴۰ کودک بین ۱۰ تا ۱۴ سال را بررسی کرد. گروهی که بین آموزش و آزمایش خوابیده بودند، ۲۰٪ در تست های حافظه عملکرد بهتری داشتند.

۵) تمرین ذهن آگاهی: ذهن آگاهی یک حالت ذهنی است که در آن شما با حفظ آگاهی از محیط پیرامون و احساسات خود بر وضعیت فعلی خود تمرکز می‌کنید. مطالعات نشان داده‌اند که ذهن آگاهی در کاهش استرس و بهبود تمرکز و حافظه موثر است. یک مطالعه بر روی ۲۹۳ دانشجوی روانشناسی نشان داد که کسانی که تحت آموزش ذهن آگاهی قرار داشتند، هنگام یادآوری اشیا، عملکرد حافظه بهتری داشتند، در مقایسه با دانشجویانی که آموزش ذهن آگاهی نداشتند.

۶) نوشیدن کمتر الکل: مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی از بسیاری جهات می تواند برای سلامتی مضر باشد و حافظه را تحت تأثیر قرار دهد.

۷) کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید: مصرف مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده مانند کیک، غلات، کلوچه، برنج سفید و نان سفید ممکن است برای حافظه مضر باشد. این غذاها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند، به این معنی که بدن این کربوهیدرات ها را به سرعت هضم می‌کند و منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود.

۸) سطح ویتامین D خود را آزمایش کنید: ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که نقش‌های حیاتی بسیاری در بدن دارد. مقادیر کم ویتامین D با بسیاری از مسائل بهداشتی از جمله کاهش عملکرد مغز مرتبط است. کمبود ویتامین D خصوصاً در مناطق سردسیر و در مناطقی که پوست تیره دارند بسیار شایع است. با پزشک خود در مورد انجام آزمایش خون صحبت کنید تا متوجه شوید آیا به مکمل ویتامین D نیاز دارید یا خیر.

۹) غذاهای ضد التهابی مصرف کنید: مصرف یک رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهاب ممکن است به بهبود حافظه شما کمک کند. آنتی اکسیدان‌ها با کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها را میتوان در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات یافت. بررسی اخیر در ۹ مطالعه با بیش از ۳۱۰۰۰ نفر نشان داد که کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری می‌خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از این غذاهای مغذی مصرف می‌کنند، خطر کاهش شناخت و زوال عقل کمتری دارند.

۱۰) مقداری کاکائو به رژیم غذایی خود اضافه کنید: کاکائو نه تنها خوشمزه بلکه مغذی است و دوز آنتی اکسیدانی قدرتمند به نام فلاونوئیدها را فراهم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد فلاونوئیدها به ویژه برای مغز مفید هستند. آنها ممکن است به تحریک رشد رگهای خونی و سلول های عصبی کمک کرده و جریان خون را در قسمت هایی از مغز که با حافظه درگیر هستند افزایش دهند. مطالعه ای روی ۳۰ فرد سالم نشان داد که کسانی که از شکلات تلخ حاوی ۷۲۰ میلی گرم فلاونوئید کاکائو استفاده می‌کنند، حافظه بهتری را نسبت به افرادی که از شکلات سفید بدون فلاونوئیدهای کاکائو استفاده می‌کنند، نشان می‌دهند. برای بهره‌مندی بیشتر از فواید شکلات، شکلات تلخ را با محتوای ۷۰٪ کاکائو یا بالاتر انتخاب کنید.

معرفی فرآورده‌های طبیعی برای مشکل کم شدن حافظه و تمرکز

بسیاری از افراد با مصرف برخی از مواد غذایی و گیاهان برای تقویت حافظه خود تلاش می‌کنند و عده‌ای دیگر با مصرف داروهای مصنوعی و انواع قرص تقویت حافظه سعی در افزایش تمرکز و حافظه خود دارند و به سمت قرص‌های شیمیایی می‌روند. در حالی‌ که از مضرات این قرص‌ها اطلاعی ندارند و از مفید بودن فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از گیاهان دارویی برای بهبود حافظه و عوارض بسیار کمتر آن‌ها آگاه نیستند. تلاش ما این است با معرفی با کیفیت‌ترین محصولات طبیعی موجود در کشور به شما در رفع این مشکل یاری رسانیم. 

مهمترین داروهای گیاهی موثر برای تقویت حافظه عبارتند از:

کپسول و قرص‌های گیاهی جینکوگل، جینکوبیلوبا اس تی پی فارما، کپسول جینکوپلاس، قرص جینکوبیلوبا ویتامونیل، ممورکس، هراکلس، فیتومان، آرتی فرگت، جینگو بی زد، جینکو تیدی، سیمموری، قرص جینکو و جینسینگ ۲۰ – ۶۰ شاری، فیتوتون، جینکورا اهورا و شربت جیکوویتون همگی در شرکت‌های داروسازی معتبر داخل کشور تولید شده‌اند و در ساخت آنها  از عصاره برگ گیاه جینکوبیلوبا استفاده شده است. این محصولات طبیعی برای تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز، بهبود کارایی مغز  و کمک به درمان و پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر به کار می‌روند.

کپسول کورکومین از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای مشکل کم شدن حافظه و تمرکز است که از کورکومین ماده موثره موجود در زردچوبه در دو غلظت ۴۰ و ۸۰ میلی گرم ساخته شده است و برای درمان آلزایمر و پارکینسون تجویز می‌شود.

کپسول سافروتین حاوی عصاره خشک شده گیاه زعفران است و به پیشگیری و درمان بیماری زوال عقل یا آلزایمر کمک می‌کند و در کاهش اختلالات مربوط به حافظه و سایر علائم بیماری آلزایمر موثر است.

کپسول مموکوپا حاوی اندام هوایی گیاه باکوپا (از دیگر گیاهان مفید برای تقویت حافظه) ساخته شده است. افزایش حافظه، تمرکز و یادگیری، افزایش عملکرد ذهنی و کاهش سرعت فراموش کردن اطلاعات جدید و بهبود درک و عملکرد شناختی از کاربردهای درمانی این محصول است.

قرص نوراگل، کپسول ملیتروپیک پژوهشکده گیاهان دارویی و شربت نوروسد از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای رفع مشکل کم شدن حافظه و تمرکز هستند. در ساخت این محصولات از عصاره  گیاه بادرنجبویه استفاده شده است و به درمان و کنترل بیماری آلزایمر و کاهش علایم تحریک پذیری آن کمک می‌کنند.

کپسول ممورال گل دارو، شربت معجون کندر بیوفیتا، معجون کندر کیمیاگر و قرص اکتیو مایند حاوی صمغ کندر هستند و برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان، پیشگیری از آلزایمر، تقویت مغز و اعصاب به کار می‌روند. 

 

 

منابع:

https://www.webmd.com/brain/memory-loss#2

https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-improve-memory#TOC_TITLE_HDR_15

 

فهرست