خونریزی لثه

فرآورده های طبیعی / دهان و دندان / خونریزی لثه

خونریزی لثه رایج ترین علامت بیماری لثه است. اما همچنین می تواند به سایر مشکلات سلامتی نیز اشاره کند. خونریزی گاه به گاه لثه ها می تواند در اثر مسواک زدن بیش از حد شدید دندان ها یا استفاده از پروتزهای نامناسب باشد. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در بازار ایران به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

راه های خونریزی مکرر لثه نیز می تواند شرایط جدی تری را نشان دهد، از جمله:

۱) پریودنتیت (نوعی بیماری پیشرفته لثه)

۲) سرطان خون (سرطان خون)

۳) کمبود ویتامین

۴) کمبود سلولهای لخته کننده (پلاکت)

شرایط دندانی که می تواند باعث خونریزی لثه شود. مسائل مربوط به مراقبت از دندان علت اصلی خونریزی لثه است. التهاب لثه (التهاب لثه) و پریودنتیت لثه های شما را حساس و مستعد خونریزی می کند.

التهاب لثه

بیشتر افراد وقتی پلاک به مدت طولانی روی خط لثه بماند، دچار التهاب لثه می شوند. پلاک به بقایای و باکتری های چسبیده به دندان های شما گفته می شود.

مسواک زدن پلاک ها را برطرف می کند و می تواند از ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) جلوگیری کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است پلاک روی خط لثه شما بماند. اگر پلاک برداشته نشود، می تواند پیشرفت کند و این باعث افزایش خونریزی می شود. تجمع پلاک در مجاورت لثه نیز می تواند باعث التهاب لثه شود. علائم التهاب لثه عبارتند از:

۱) لثه های پف کرده

۲) درد در دهان و اطراف لثه ها

۳) خونریزی لثه

پریودنتیت

بیماری پریودنتال (پریودنتیت) می تواند با پیشرفت ورم لثه رخ دهد. بیماری پریودنتال عفونت لثه، استخوان فک و بافت های حمایتی است که دندان ها و لثه ها را به هم متصل می کند. پریودنتیت می تواند باعث شل شدن دندان ها یا ریزش آن شود.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین C و ویتامین K نیز می تواند به راحتی منجر به خونریزی لثه شود. اگر خونریزی لثه دارید که ناشی از مراقبت های نامناسب دندان نیست، از پزشک خود بخواهید تا سطح ویتامین های C و K شما را بررسی کند. همچنین، برای اطمینان از دریافت ویتامین های لازم برای سالم ماندن، از رژیم غذایی پیروی کنید.

غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از:

۱) میوه و مرکبات مرکبات

۲) کلم بروکلی

۳) توت فرنگی

۴) گوجه فرنگی ها

۵) سیب زمینی ها

۶) فلفل دلمه ای

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

۱) شاهی

۲) کلم پیچ

۳) اسفناج

۴) روغن کانولا

۵) روغن زیتون

۶) سبزی خردل

دلایل دیگر خونریزی لثه

افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند نیز ممکن است گاهی دچار خونریزی لثه شوند. این احتمال بیشتر زمانی است که دندان های مصنوعی خیلی محکم قرار بگیرند. اگر دندان مصنوعی یا سایر وسایل دهان باعث خونریزی لثه می شود با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید. بارداری معمولاً باعث خونریزی لثه می شود.

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد می تواند باعث حساسیت لثه شود. اختلالات خونریزی مانند هموفیلی و سرطان خون نیز می تواند خطر خونریزی لثه را افزایش دهد. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون ممکن است لثه های شما بیشتر خونریزی کند. داروهای این کلاس شامل وارفارین ، آسپیرین و هپارین است.

درمان خونریزی لثه

بهداشت مناسب دندان اولین مرحله برای کنترل خونریزی لثه است. برای تمیزکاری حرفه ای سالانه دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک در صورت ابتلا به التهاب لثه به شما اطلاع می دهد و نحوه مسواک زدن صحیح دندان ها را به شما آموزش می دهد. مسواک زدن مناسب و استفاده از نخ دندان می تواند پلاک را از خط لثه شما خارج کرده و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است به شما نشان دهد چگونه می توانید از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید تا پلاک های ایجاد شده در دهان شما به حداقل برسد و شستشوی آب نمک گرم می تواند به آرام شدن لثه های متورم که به راحتی خونریزی می کنند کمک کند از مسواک نرم استفاده کنید به خصوص اگر پس از مسواک زدن دچار خونریزی شوید. ممکن است استفاده از مسواک برقی را نیز در نظر داشته باشید.

۱۰ راه برای جلوگیری از خونریزی لثه

خونریزی از لثه نشان دهنده یک مشکل اساسی است. عواملی مانند مسواک زدن بیش از حد ، آسیب دیدگی ، بارداری و التهاب می تواند در خونریزی لثه نقش داشته باشد. شناسایی علت خونریزی لثه کلید تعیین مناسب ترین روش درمانی است. هنگامی که علت را شناختید، می توانید از بین این ۱۰ راه ممکن برای جلوگیری از خونریزی استفاده کنید.

۱) بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید: خونریزی لثه ممکن است نشانه عدم رعایت بهداشت دندان باشد. اگر به اندازه کافی مسواک یا نخ دندان نزنید، باکتری ها گسترش می یابند و باعث پوسیدگی دندان یا بیماری لثه می شوند. برای بهبود بهداشت دهان و دندان، حداقل روزانه دو بار مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید. بهداشت دهان و دندان به ویژه برای زنان باردار مهم است. نوسانات هورمونی در دوران بارداری همچنین می تواند باعث بیماری لثه و خونریزی لثه شود.

۲) دهان خود را با پراکسید هیدروژن بشویید: به نظر می رسد که پراکسید هیدروژن می تواند پلاک را از بین ببرد، باعث سلامت لثه شود و خونریزی لثه را متوقف کند. اگر لثه شما خونریزی دارد ، دهان خود را پس از مسواک زدن با پراکسید هیدروژن بشویید، اما محلول را قورت ندهید.

۳) سیگار نکشید: سیگار کشیدن علاوه بر افزایش خطر سرطان ریه ، بیماری های قلبی و سکته مغزی ، با بیماری لثه ارتباط دارد. در حقیقت، سیگار کشیدن یکی از علل اصلی بیماری های شدید لثه در ایالات متحده است. سیگار کشیدن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهد ، بنابراین مبارزه با باکتری های پلاک برای بدن شما دشوارتر می شود. این می تواند منجر به بیماری لثه شود. ترک سیگار می تواند به التیام لثه و جلوگیری از خونریزی کمک کند. با پزشک خود در مورد بهترین روش برای کمک به ترک سیگار صحبت کنید.

۴) سطح استرس را کاهش دهید: یک مطالعه منبع معتبر ارتباط بین بیماری پریودنتال و استرس عاطفی را نشان می دهد. به گفته محققان، استرس عاطفی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد. این ممکن است منجر به ضعف دفاعی بدن شود تا جایی که نتواند با عفونت لثه مبارزه کند. با این حال، برای تعیین میزان استرسی که می تواند باعث شروع این بیماری شود، تحقیقات بیشتری لازم است. اعتقاد بر این است که استرس عاطفی ممکن است باعث شود بعضی از افراد از سلامت دهان و دندان خود غافل شوند ، که می تواند به تجمع پلاک کمک کند.

۵) مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید: خوردن غذاهای غنی از ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به مقابله با عفونت های لثه که باعث خونریزی لثه می شوند، کمک کند. برعکس، دریافت نکردن کافی ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است باعث خونریزی در صورت ابتلا به بیماری لثه شود. در حقیقت، کمبود ویتامین C می تواند منجر به خونریزی لثه شود حتی اگر عادات دهان و دندان خوبی داشته باشید.

غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از:

۱) پرتقال ها

۲) سیب زمینی های شیرین

۳) فلفل قرمز

۴) هویج

۶) مصرف ویتامین K خود را افزایش دهید: همچنین مصرف مکمل ویتامین K ممکن است باعث تسکین خونریزی لثه شود. ویتامین K یک ماده مغذی مهم است زیرا به لخته شدن خون کمک می کند. کمبود آن می تواند باعث خونریزی لثه شود.

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

۱) اسفناج

۲) کلم پیچ

دفتر مکمل های غذایی توصیه می کند که مردان بزرگسال روزانه ۱۲۰ میکروگرم و زنان ۹۰ میکروگرم ویتامین K دریافت کنند.

۷) کمپرس سرد بزنید: خونریزی لثه همیشه ناشی از بیماری لثه نیست. لثه های شما همچنین ممکن است به دلیل ضربه یا آسیب به بافت لثه خونریزی کنند. کمپرس سرد که به خط لثه زده می شود ، تورم را کاهش داده و جریان خون را برای جلوگیری از خونریزی محدود می کند.

۸) کربوهیدرات کمتری بخورید: منبع معتبر تحقیق نشان داده است که کاهش مصرف کربوهیدرات ممکن است باعث بهبود سلامت لثه و جلوگیری از بیماری لثه شود. کربوهیدرات ها و غذاهای شیرین باعث رشد باکتری ها می شوند. هر چقدر پلاک روی لثه شما جمع شود، احتمال خونریزی لثه بیشتر است. اگرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم می تواند این تجمع را کاهش دهد ، اما کاهش کربوهیدرات ها از تشکیل پلاک جلوگیری می کند.

۹) چای سبز بنوشید: نوشیدن چای سبز به صورت روزانه همچنین ممکن است خونریزی لثه را متوقف کند. چای سبز حاوی کاتچین، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند پاسخ التهابی بدن را به باکتری های دهان کاهش دهد. مصرف روزانه توصیه شده چای سبز سه تا چهار فنجان است ، اگرچه برخی از محققان معتقدند که شما باید ۱۰ فنجان در روز بنوشید.

۱۰) دهان خود را با آب نمک بشویید: از آنجا که باکتری و التهاب در دهان باعث بیماری لثه می شود ، شستشوی مرتب دهان با مخلوط آب نمک گرم همچنین باعث کاهش باکتری ها و توقف خونریزی لثه می شود. نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دهان خود را برای چند ثانیه سه تا چهار بار در روز بشویید. اگر خونریزی ناشی از آسیب یا ضربه باشد ، شستشو با مخلوط آب نمک دهان را نیز تمیز نگه می دارد و باکتری هایی را که می توانند باعث عفونت زخم شوند از بین می برد.

.

? استفاده از گیاهان دارویی روبارب، مسواک، بومادران و نعناع، به منظور درمان خونریزی لثه،  در طب سنتی ما مورد تاکید قرار گرفته است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️  داروی گیاهی PERSICA، از ترکیب عصاره هیدروالکلی گیاه مسواک ، بومادران و نعناع تهیه شده است و به صورت قطره دهانشویه به منظور پیشگیری از  پوسیدگی و تشکیل جرم روی دندان ها، خونریزی و امراض لثه و به عنوان ضدعفونی کننده دهان و مسکن درد دندان و لثه مصرف می شود.

☘️  داروی IRALVEX، یک داروی ترکیبی گیاهی حاوی عصاره هیدروالکلی ریزوم روباب (ریواس چینی) و سالیسیلیک اسید می باشد که به عنوان برطرف کننده التهاب و خونریزی لثه و همینطور در آفت خفیف استفاده می شود.

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/bleeding-gums

https://www.healthline.com/health/how-to-stop-bleeding-gums#2.-Rinse-your-mouth-with-hydrogen-peroxide

 

فهرست