دردهای عضلانی – اسکلتی و استئوآرتریت

فرآورده های طبیعی /دستگاه ماهیچه ای و اسکلتی/ دردهای عضلانی_اسکلتی

درد اسکلتی – عضلانی به دردی در عضلات، استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و اعصاب اشاره دارد. این درد را می توانید فقط در یک ناحیه از بدن مانند پشت خود احساس کنید. اگر بیماری گسترده ای مانند فیبرومیالژیا (fibromyalgia) داشته باشید، می توانید آن را در سراسر بدن خود داشته باشید. این درد می تواند از خفیف تا شدید باشد تا در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کند. این دردها می‌تواند واکنش ثانویه به یک آسیب زمینه‌ای، واکنش التهابی بدن، کاهش خونرسانی به عضله، عفونت، تومور یا اسپاسم عضلانی باشند. لذا اولین و بهترین اقدام، مراجعه به پزشک متخصص به منظور تشخیص علت زمینه ای ایجاد این نوع دردها و انتخاب مناسب ترین شیوه درمان است. این دردها ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و کوتاه مدت باشد که به آن درد حاد می گویند. دردی که بیش از ۳ تا ۶ ماه طول بکشد را درد مزمن می نامند. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل و علائم این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم. 

علل

این اختلالات به طور مستقیم بر روی استخوان ها، عضلات ، مفاصل و رباط ها تأثیر می گذارد. شایع ترین علت درد اسکلتی عضلانی آسیب به استخوان ها، مفاصل، عضلات، تاندون ها یا رباط ها است. سقوط، صدمات ورزشی و تصادفات رانندگی تنها مواردی است که می تواند منجر به درد شود. بیش از ۱۵۰ اختلال مختلف اسکلتی – عضلانی وجود دارد. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

۱) آرتروز، از جمله آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریازیس، لوپوس، آرتروز، نقرس و اسپوندیلیت آنکیلوزان

۲) پوکی استخوان

۳) آسیب هایی مانند شکستگی و دررفتگی

۴) از دست دادن عضله (sarcopenia)

۵) مشکلات در ساختار استخوان ها یا مفاصل، مانند اسکولیوز

اختلالات اسکلتی غیر عضلانی

این ها برخی از اختلالات غیر عضلانی اسکلتی است که باعث درد در استخوان ها، عضلات، مفاصل و رباط ها می شود:

۱) وضعیت بد بدن

۲) استراحت طولانی مدت در رختخواب، مانند زمان بیماری یا بعد از عمل جراحی

۳) عفونت های استخوان ها، عضلات یا سایر بافت های نرم

۴) تومورهایی که به تاندون ها و استخوان ها فشار وارد می کنند، از جمله تومورهای سلول غول پیکر تنوسینویال (TGCT) مانند سینوویت ویلونودولار رنگی (PVNS).

انواع

کمردرد شایع ترین نوع درد اسکلتی عضلانی است. انواع دیگر عبارتند از:

۱) درد عضلانی (myalgia) در اثر آسیب، عفونت، گرفتگی یا اسپاسم، از دست دادن جریان خون در عضله یا تومور.

۲) درد تاندون و رباط، مانند پیچ خوردگی، کشیدگی یا التهاب ناشی از تاندونیت یا تنوسینوویت.

۳) درد مفاصل ناشی از آرتروز.

۴) فیبرومیالژیا، که باعث درد در تاندون ها، عضلات و مفاصل در سراسر بدن می شود.

علائم و نشانه ها

کیفیت درد می تواند بر اساس مکانی که در آن قرار دارد متفاوت باشد. درد استخوان کسل کننده و عمیق است. معمولاً از درد عضلات یا تاندون ناراحت کننده تر است. درد عضلانی می تواند شدید و کوتاه مدت باشد. در صورت آسیب دیدگی ممکن است درد تاندون شدیدی احساس شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) درد

۲) ورم

۳) صدای ترک خوردن در مفصل

۴) ضعف

۵) خستگی

۶) مشکل خواب

۷) اسپاسم عضله

۸) کبودی

تشخیص

از آنجا که درد اسکلتی – عضلانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، ابتدا پزشک شرح حال پزشکی مفصلی را ارائه می دهد و از علائم شما سوال می کند. انتظار می رود به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهید:

۱) درد از کی شروع شد؟

۲) در آن زمان چه کاری انجام می دادید (به عنوان مثال ، کار کردن یا ورزش کردن)؟

۳) احساس سوزش، درد، سوزن سوزن شدن چیست؟

۴) چه علائم دیگری دارید (مشکل خواب ، خستگی و غیره)؟

۵) چه چیزی آن را بدتر یا بهتر می کند؟

پزشک ممکن است ناحیه آسیب دیده را فشار داده تا محل دقیق درد شما را پیدا کند. تعدادی از آزمایشات می توانند علت درد شما را مشخص کنند، از جمله:

۱) آزمایش خون برای یافتن علائم التهاب که ممکن است آرتروز را نشان دهد

۲) با اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای یافتن مشکلات استخوان ها

۳) با MRI می شود مشکلات موجود در بافت های نرم مانند عضلات، رباط ها و تاندون ها را پیدا کند

درمان

پزشکان اغلب درد اسکلتی عضلانی را درمان می کنند. فیزیوتراپیست ها، روماتولوژیست ها، استئوپات ها، متخصصان ارتوپدی و سایر متخصصان نیز ممکن است در مراقبت شما نقش داشته باشند. درمانی که دریافت می کنید براساس آنچه باعث درد شما می شود است. گزینه های درمان به چند نوع تقسیم می شوند.

درمان های خانگی

۱) بسته های یخ: RICE مخفف شناخته شده ای برای تسکین درد اسکلتی عضلانی است به ویژه پس از آسیب دیدگی ورزشی: R برای استراحت ، I برای یخ ، C برای فشرده سازی و E برای (elevation). اما مقاله ای که در مجله پزشکی در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است می گوید که استفاده از یخ ممکن است همیشه بهترین گزینه برای درد عضلات نباشد، به خصوص اگر فقط کمی از بازی به خود استراحت می دهید و قصد دارید دوباره به آن برگردید. محققان ۳۵ مطالعه قبلی را بررسی کردند و دریافتند اگرچه یخ می تواند درد را تسکین دهد و مضر نیست، اما قدرت عضلات را نیز کاهش می دهد و تأثیر منفی بر عملکرد دارد.

۲) NSAIDs: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا NSAID از رایج ترین مسکن های درد موجود هستند. این داروها شامل داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. NSAID ها نه تنها درد را تسکین می دهند ، بلکه باعث کاهش التهاب کاهش تب و جلوگیری از لخته شدن خون می شوند. از آنجا که کاهش التهاب در درمان درد اسکلتی عضلانی کلیدی است، NSAID ها به عنوان یک درمان خط اول برای دردهای عضلانی در نظر گرفته می شوند.

۳) مسکن موضعی: راه دیگر برای تسکین درد اسکلتی عضلانی استفاده از مسکن های موضعی است. پمادها، کرم ها، لوسیون ها یا ژل هایی که مستقیماً به پوست در محل درد مالیده می شوند.

۴) فیزیوتراپی و کاردرمانی: فیزیوتراپی از ترکیبی از تسکین درد و فیزیوتراپی برای درمان آسیب ها و اختلالاتی استفاده می شود که توانایی عملکرد فرد را مختل می کند. تمرینات فیزیکی و کاردرمانی به شما کمک می کند دامنه حرکتی خود را بازیابی کنید، بدن را تقویت کرده و شما را برای کارهای مختلف آماده می کند.

۵) ورزش و کشش: اگر عضلات شما به اندازه کافی قوی نباشند ممکن است در معرض درد اسکلتی – عضلانی باشید. تمرینات قدرتی می تواند عضلات شما را برای مقابله با دردها، کشیدگی ها آماده کند و می تواند به پشتیبانی بیشتر مفاصل مانند مفصل آرنج و زانو کمک کند و در نتیجه از آسیب دیدن جلوگیری کند. علاوه بر این، ورزش های کششی عضلات را طولانی و انعطاف پذیر نگه می دارد و می تواند به آزاد شدن فشار و درد عضلات کمک کند.

۶) ماساژ درمانی: ماساژ درمانی ابزاری باستانی برای درمان درد اسکلتی عضلانی است که امروزه نیز همچنان محبوب است. متخصصان ماساژ با فشار دادن و مالیدن عضلات و بافت های نرم بدن به تسکین درد کمک می کنند.

۷) طب سوزنی و طب فشاری: طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که در آن سوزن های فلزی نازکی برای تسکین درد اسکلتی عضلانی وارد پوست می شود. سوزن ها در مکان های خاصی از بدن قرار می گیرند تا نقاط انرژی را تحریک کنند. طب فشاری با همان اصل طب سوزنی عمل می کند ، اما شامل فشار دادن آن نقاط با انگشتان به جای قرار دادن سوزن در آنها است.

۸) آرامش: برخی از افراد برای کنترل درد اسکلتی عضلانی خود از ریلکسیشن استفاده می کنند. مراقبه و سایر روش های آرام سازی می توانند سطح هورمون استرس را در بدن شما کاهش دهند و میزان دردی را که درک می کنید کاهش دهند.

داروها

۱) استامینوفن (تیلنول)

۲) داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپیرین، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve)

۳) تزریق کورتیکواستروئید در ناحیه دردناک

۴) مشتقات تریاک (فقط برای دردهای شدیدتر به دلیل خطر اعتیاد و عوارض جانبی)

عمل جراحی

جراحی معمولاً مختص مواردی است که با درمان های محافظه کارانه تر بهبود نمی یابند. مراحل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تعویض مفصل

لامینکتومی

ترمیم بافت نرم و غضروف

آرتروسکوپی

اصلاح سبک زندگی

در مورد صدمات یا مشکلات مربوط به استفاده بیش از حد، پزشک ممکن است توصیه کند که به قسمت آسیب دیده بدن تا زمان بهبودی استراحت دهید. اگر آرتروز یا درد عضلانی دیگری دارید، انجام برخی از حرکات کششی و سایر تمرینات تحت نظر یک متخصص طب فیزیکی ممکن است مفید باشد. گاهی اوقات مفید است که با کسی در مورد درد خود صحبت کنید. درمان شناختی رفتاری (CBT) روش هایی را برای کنترل موثرتر درد خود به شما می آموزد.

? در طب سنتی برای درمان دردهای عضلانی-اسکلتی و استئوآرتریت، داروهای گیاهی از بید، فلفل، زنجبيل، پنجه شيطان و نعناع و نیز داروهای گیاهی ترکیبی متعددی از (زردچوبه+کندر+ زنجبیل+پنجه گربه)، (فلفل+کاپسایسین)، (پنجه شیطان+کندر+ منتول+کامفر+ روغن زیتون+روغن دانه انگور+روغن گل مغربی+متیل سولفونیل متان+گلوگزآمین سولفات+نعناع)، (نعناع+ کرفس) و (رزماری+کامفر+ منتول) معرفی شده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

البته باید در نظر داشت که استفاده از داروهای گیاهی نمی تواند جایگزین داروهای متعارفی باشد که توسط پزشک تجویز می شود.

☘️ داروهای گیاهی موضعی:

CAPEX ,CAPSAICIN+MEDIPHARM, CAPODERM ,CAPSIAN, CAPSIDIN

به شکل کرم یا پماد از عصاره فلفل یا مواد موثره این گیاه تهیه شده اند و به منظور رفع درد و اسپاسم های عضلانی، دردهای روماتیسمی، لومباگو و آرتریت مزمن به کار می روند.

☘️ داروهای گیاهی ROSEMARY و ROSMARIDIN به اشکال پماد یا کرم، شامل اسانس رزماري، کامفر و منتول می باشد و برای تسکین موضعی دردهای عضلانی و مفصلی مصرف مي شود.

☘️ پماد گیاهی RAHAMIN تهيه شده از عصاره خشک پنجه شیطان، پودر کندر، منتول، کامفر، روغن زیتون، روغن دانه انگور، اسانس نعناع، گلوکزآمین سولفات، متیل سولفونیل متان و روغن گل مغربی است كه جهت کمک به کاهش دردهای عضلانی و مفصلی ناشی از استئوآرتریت و اختلالات روماتیسمی به کار می رود.

☘️ پماد گیاهی BISALEN حاوی ریزوم گیاه زنجبیل می باشد که برای درمان دردهای مربوط به آرتریت و ضرب‌دیدگی و کوفتگی‌های عضلانی به کار می رود.

☘️ لوسيون گیاهی CM حاوی اسانس اندام هوایی نعناع و اسانس بذر کرفس است كه براي تسکین دردهای عضلانی- اسکلتی، استئوآرتریت زانو، کشیدگی تاندون و گرفتگی عضلانی استفاده مي شود.

☘️ ژل گیاهی MARYNTHOL شده از اسانس رزماری، کامفر، منتول است و برای تسکین موضعی دردهای عضلانی و مفصلی مصرف می شود.

☘️ قطره گیاهی LIQUID MENTHOL تهيه شده از اسانس گیاه نعناع است که علاوه بر کاربرد به عنوان ضداحتقان بینی، به منظور برطرف نمودن دردهای موضعی، به خصوص در ناحیه سر، صورت و گردن نیز به کار می رود.

☘️ داروهای گیاهی CAPSICUM POROUS و LION CAPSICUM به شکل مشمع ضد درد، از پودر خشک فلفل ساخته می شوند و برای رفع دردهای موضعی مانند التهاب استخوان‌ها، مفاصل و روماتیسم مفصلی بسیار سودمند هستند.

☘️ داروهای گیاهی RHUMATOGOL, TALENTAL, ARTHROHERB به شکل قرص خوراکی حاوی عصاره گیاه پنجه شیطان هستند كه جهت درمان روماتیسم، استئوآرتریت دردناک و نیز درمان کمکی در بیماری های دژنراتیو بافت همبند به کار می رود.

☘️ داروی گیاهی PHYTOARTHRIT به شکل کپسول حاوی عصاره خشک ریزوم زردچوبه، پودر صمغ کندر، عصاره خشک ریزوم زنجبیل، عصاره خشک پوست پنجه گربه می باشد و جهت برطرف نمودن درد، سختی و سفتی مفاصل ناشی از التهاب روماتیسمی استفاده مي شود.

☘️ قرص گیاهی PHYTOSPRIN و اسپري گیاهی MENTHOLATED NEUROGIC حاوی عصاره خشک پوست گیاه بید می باشد و جهت درمان های علامتی روماتیسم، استئوآرتریت و بیماری های همراه تب و سردرد و درد ناشی از التهاب به کار می رود.

 

سخن آخر

درد اسکلتی-عضلانی می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اگر دردی شدید دارید که در عرض چند هفته بهبود نیافت، برای بررسی علت، به پزشک خود مراجعه کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/tgct/musculoskeletal-pain

https://www.everydayhealth.com/pain-management-photos/treating-musculoskeletal-pain.aspx

 

 

فهرست