ضد آفتاب

اهمیت استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب برای سلامت پوست در دنیای امروزی بر کسی پوشیده نیست.

تقریباً تمام افراد، ساعات زیادی از روز را در تماس با اشعه خورشید سپری می کنند. بیشترین تابش خورشید در حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر است، به این ترتیب افرادی که بیرون از خانه مشغول به کار و فعالیت هستند، به شدت در برابر این اشعه مضر قرار دارند. محافظت از پوست دست و صورت می ‌تواند عارضه های پوستی را کاهش دهد و موجب سلامت، شادابی و نشاط سلول‌های پوستی شود.

ضدآفتاب

چنانچه کرم ضد آفتاب برای پوست به کار رود، از نفوذ اشعه ماورای بنفش خورشید به پوست جلوگیری می شود. این اشعه عامل ایجاد لکه های پوستی، آفتاب سوختگی، خارش و آکنه های پوستی است. در صورتی که نسبت به این محصول مفید، کوتاهی شود یا پس از مشاهده عارضه های پوستی برای درمان آن اقدام نگردد، موجب می‌شود سرطان‌های پوستی به طرز جبران ناپذیری گسترش پیدا کنند. اشعه ماورای خورشید شامل دو نوع پرتو UVA , UVB  است. اشعه UV بیشتر نفوذ سطحی داشته و سبب آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست می شود. UVA سوختگی کمتری ایجاد می کند ولی در عوض به لایه درم (لایه عمقی تر پوست) نفوذ کرده و مشکلات و بیماری هی پوستی، پیری و سرطان های پوستی را ایجاد می کند.

استفاده از انواع کرم ضد آفتاب برای تمام افراد ضرورت دارد. حتی برای کودکان هم برخی محصولات خاص با خاصیت ضد آفتاب وجود دارند. این کرم ها به عنوان یک سد محافظ برای پوست عمل می‌کنند. زمانی که کرم ضد آفتاب را روی پوست خود استفاده می‌کنید، یک لایه نازک را تشکیل می دهد و از نفوذ اشعه مضر خورشید به سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

آشنایی با ساختار کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب که نوع تخصصی کرم های مراقبت از پوست هستند دارای دو نوع فیلتر فیزیکی (معدنی) و شیمیایی هستند. فیلتر های فیزیکی با انعکاس نور از سطح پوست از جذب نور خورشید جلوگیری می کنند در صورتی که فیلتر های شیمیایی با واکنش دادن با پرتوهای نور خورشید از جذب آن ها توسط پوست خودداری می کنند. هردو این فیلتر ها پس از گذشت ۳ الی ۴ ساعت پس از استعمال، باید تجدید شوند زیرا اشباع شده و دیگر اثر فیلتری خود را از دست می دهند و همچنین سبب تیرگی پوست می شوند. فیلتر های شیمیایی ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا در لایه شاخی نفوذ کرده و مانع اثرات زیان بار نور خورشید شوند، به همبن دلیل بهتر است حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قبل از خروج از منزل، لایه ای ضخیم از کرم بر سطح پوست مالیده شود.

۱- فیلتر فیزیکی (معدنی) : اکسید های فلزی مانند تیتانیوم دی تکسید و اکسید روی

۲-فیلتر شیمیایی که دودسته هستند.

الف) جاذب های UVA : بنزوفنون ها و آنترانیلات ها از این دسته هستند.

ب) جاذب های UVB : سینامات ها و سالیسیلات ها از این دسته هستند.

تاثیر پرتو فرابنفش بر پوست

پس از جاذب ها که جز اصلی مواد موثر ضد آفتاب ها هستند، مواد آبرسان، نرم کننده، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها از دیگر ترکیبات موثری هستندکه در کرم های ضد آفتاب به کار می روند تا آبرسانی و حفظ نرمی و لطافت پوست را داشته باشند. همچنین ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیز با مهار رادیکال های آزاد، از پیری و چین و چروک پوست جلوگیری می کنند.

مواد پایه نیز که در همه کرم ها و محصولات نقش های مختلف از جمله حلال، امولسی فایر، نگهدارنده، خوشبو کننده، رنگ مجاز آرایشی، کیلیت کننده و ….را دارند و برای ساخت کرم ها ضروری هستند.

 نکات مهم در خرید بهترین کرم ضد آفتاب

انتخاب و خرید بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس رنگ پوست و نوع پوست افراد انجام می‌شود. آن دسته از افرادی که پوست حساس و آسیب پذیر دارند می توانند از کرم های ضدآفتاب استفاده کنند. برخی از لوسیون های مخصوص محافظت از پوست هم خاصیت ضد آفتابی دارد.

دو عامل مهم در خرید بهترین کرم های ضدآفتاب معمولاً مطرح می‌شود؛ یکی از آنها عدد SPF یا ضد آفتاب بودن است و عامل دیگر رنگی بودن یا شفاف بودن کرم می باشد. تحقیقات ثابت کرده است که بهترین عدد SPF برای ضدآفتاب بین ۳۰ تا ۶۰ است. هیچ شواهدی وجود ندارد که بگوید عددهای SPF بالاتر از ۶۰ برای کرم ‌های ضد آفتاب، خاصیت بهتری  برای محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید دارند.

 

هنگامی که می‌خواهید کرم ضدآفتاب را خریداری کنید، به اعتبار برند در بازار توجه داشته باشید. کرم ها باید متناسب با پوست شما انتخاب شوند تا اثرات منفی نداشته باشند. از خرید کرم های ارزان قیمت و بدون مجوزهای مربوطه خودداری کنید؛ چرا که موجب آسیب رساندن بیشتر به پوست شما می شود.

ضد آفتاب

از میان محصولات زیر می توانید بهترین انواع کرم های ضد آفتاب برای پوست دست و صورت را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر برای هر نمونه می توانید با کارشناس فروش در داروخانه صحبت کنید.

فهرست