اضطراب

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ اضطراب

اضطراب پاسخ طبیعی بدن شما به استرس است. روز اول مدرسه، رفتن به مصاحبه شغلی یا سخنرانی ممکن است باعث ترس بیشتر و عصبی شدن بیشتر افراد شود. اما اگر احساس اضطراب شدید دارید که بیش از شش ماه طول کشیده است و زندگی شما را مختل کرده، ممکن است دچار اختلال اضطراب شده باشید. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل این بیماری پرداخته ایم و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول شما به شما در درمان این بیماری یاری می دهیم.

اختلالات اضطرابی چیست؟

احساس اضطراب در مورد انتقال به مکان جدید، شروع کار جدید یا شرکت در امتحان امری طبیعی است. این نوع اضطراب ناخوشایند است، اما ممکن است انگیزه شما را برای کار بیشتر و انجام کار بهتر فراهم کند. اضطراب معمولی احساسی است که می آید و می رود، اما در زندگی روزمره شما تداخلی ایجاد نمی کند. در مورد اختلال اضطراب، احساس ترس ممکن است همیشه با شما باشد این می تواند شدید و گاهی اوقات ناتوان کننده باشد. این نوع اضطراب ممکن است باعث شود دیگر از کارهایی که لذت می برید دست بکشید. در موارد شدید، ممکن است مانع از ورود شما به آسانسور ، عبور از خیابان یا حتی خارج شدن از خانه شود. در صورت عدم درمان، اضطراب بدتر می شود. اختلالات اضطرابی شایع ترین شکل اختلال عاطفی است و در هر سنی می تواند هر کسی را درگیر کند. طبق انجمن روانپزشکی آمریکا، زنان بیشتر از مردان دچار اختلال اضطراب می شوند.

انواع اختلالات اضطرابی کدامند؟

اضطراب بخشی اساسی در چندین اختلال مختلف است که شامل:

۱) اختلال هراس (panic): تجربه حملات وحشت و ترس مکرر در زمان های غیر منتظره.

۲) فوبیا (phobia): ترس بیش از حد از یک شی object ، موقعیت یا فعالیت خاص.

۳) اختلال اضطراب اجتماعی (social anxiety): ترس شدید از قضاوت توسط دیگران در موقعیت های اجتماعی.

۴) وسواس: افکار غیر منطقی مکرر که شما را به انجام رفتارهای خاص و مکرر سوق می دهد.

۵) اختلال اضطراب جدایی: ترس از دوری از خانه یا عزیزان.

۶) اضطراب بیماری: اضطراب در مورد سلامتی شما (قبلا hypochondria نامیده می شد).

۷) اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): اضطراب به دنبال یک واقعه آسیب زا.

علائم اضطراب چیست؟

اضطراب بسته به شخصی که آن را تجربه می کند متفاوت است. احساسات می توانند از درد معده گرفته تا تپش قلب باشند. علائم اضطراب عبارتند از:

۱) افزایش ضربان قلب

۲) تنفس سریع و پی در پی

۳) بی قراری

۴) مشکل در تمرکز

۵) مشکل خوابیدن

علائم اضطراب شما ممکن است کاملاً با علائم شخص دیگر متفاوت باشد.

حمله اضطراب چیست؟

حمله اضطرابی احساسی از دلهره، نگرانی، پریشانی یا ترس است. برای بسیاری از افراد، حمله اضطراب به آرامی ایجاد می شود. با نزدیک شدن به یک واقعه استرس زا ممکن است بدتر شود. حملات اضطراب می تواند بسیار متفاوت باشد و علائم ممکن است در افراد متفاوت باشد. به این دلیل که بسیاری از علائم اضطراب برای همه اتفاق نمی افتد و آنها می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. علائم رایج حمله اضطرابی عبارتند از:

۱) احساس ضعف یا سرگیجه

۲) تنگی نفس

۳) دهان خشک

۴) تعریق

۵) لرز یا گرگرفتگی

۶) دلهره و نگرانی

۷) بی قراری

۸) پریشانی

۹) ترس

۱۰) بی حسی یا سوزن سوزن شدن

حمله وحشت ((panic و حمله اضطرابی علائم مشترکی دارند، اما یکسان نیستند.

چه عواملی باعث اضطراب می شود؟

محققان از علت دقیق اضطراب اطمینان ندارند. اما، به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل نقش دارند. اینها شامل عوامل ژنتیکی و محیطی و همچنین شیمی مغز است. علاوه بر این، محققان بر این باورند که ممکن است مناطقی از مغز که مسئولیت کنترل ترس را دارند تحت تأثیر قرار گیرد.

آیا آزمایشاتی وجود دارد که اضطراب را تشخیص دهد؟

با یک آزمایش نمی توان اضطراب را تشخیص داد. تشخیص اضطراب نیاز به یک پروسه طولانی از معاینات بدنی، ارزیابی سلامت روان و پرسشنامه روانشناسی دارد. بعضی از پزشکان ممکن است یک معاینه بدنی، از جمله آزمایش خون یا ادرار، انجام دهند تا شرایط پزشکی زمینه ای را که می تواند در علائمی که شما تجربه می کنید، رد کند.

درمان های اضطراب چیست؟

پس از تشخیص اضطراب، می توانید گزینه های درمانی را با پزشک خود بررسی کنید. برای برخی از افراد، درمان پزشکی لازم نیست. تغییر شیوه زندگی ممکن است برای کنار آمدن با علائم کافی باشد. با این حال، در موارد متوسط یا شدید، درمان می تواند به شما کمک کند تا بر علائم غلبه کنید و یک زندگی روزمره با کنترل بیشتری داشته باشید. درمان اضطراب به دو دسته تقسیم می شود: روان درمانی و دارو. ملاقات با یک درمانگر یا روانشناس می تواند به شما در یادگیری ابزاری برای استفاده و راهکارهایی برای کنار آمدن با اضطراب هنگام بروز آن کمک کند. داروهایی که به طور معمول برای درمان اضطراب استفاده می شوند شامل داروهای ضد افسردگی و آرامبخش هستند. آنها برای تعادل شیمی مغز، جلوگیری از بروز اضطراب و دفع شدیدترین علائم اختلال کار می کنند.

از چه روش های درمانی طبیعی برای اضطراب استفاده می شود؟

تغییر سبک زندگی می تواند روشی موثر برای تسکین بخشی از استرس و اضطرابی باشد که هر روز با آن روبرو هستید. بیشتر “درمان های” طبیعی شامل مراقبت از بدن ، شرکت در فعالیت های سالم و از بین بردن اقدامات ناسالم است.

این شامل:

۱) خواب کافی

۲) meditating: مدیتیشن می تواند به کند شدن افکار منفی کمک کند و مدیریت استرس و اضطراب را آسان تر می کند.

۳) ورزش کردن

۴) داشتن یک رژیم غذایی سالم

۵) فعال ماندن و کار کردن

۶) اجتناب از الکل

۷) اجتناب از کافئین

۸) ترک سیگار

۹) مکمل های گیاهی

۱۰) بابونه: بابونه دو نوع است که مردم می توانند از آن به صورت دارویی استفاده کنند: بابونه رومی و بابونه آلمانی. برای کمک به تسکین استرس و اضطراب از بابونه می توان به اشکال زیر استفاده می کرد: چای، عصاره،کرم پوست

۱۱) سنبل الطیب: قرن ها است که مردم از ریشه این گیاه برای کمک به درمان مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی استفاده می کنند. ریشه سنبل الطیب به اشکال چای و یا قرص موجود است. مطالعات نشان می دهد که سنبل الطیب معمولاً بی خطر است. با این حال، NCCIH خاطرنشان می کند که هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده طولانی مدت یا ایمنی سنبل الطیب در گروه های زیر وجود ندارد: زنان حامله، مادران شیرده، کودکان زیر ۳ سال

همچنین باید توجه نمود که سنبل الطیب ممکن است باعث ایجاد خواب شود.

۱۲) اسطوخودوس: بسیاری از افراد برای کمک به آرامش اعصاب و رفع اضطراب از اسطوخودوس استفاده می کنند. افراد ممکن است از اسطوخودوس به این روش ها استفاده کنند: دمنوش، استفاده از روغن

۱۳) گل ساعت: برخی مطالعات نشان می دهد که یک گونه خاص از این گیاه با نامP. Incarnate   ممکن است در درمان بی قراری عصبی و اضطراب موثر باشد.

اضطراب و افسردگی

اگر دچار اختلال اضطراب هستید، ممکن است افسرده باشید. در حالی که اضطراب و افسردگی می تواند به طور جداگانه رخ دهد، غیر معمول نیست که این موارد با هم اتفاق بیفتند. اضطراب می تواند علامت افسردگی بالینی یا اساسی باشد. به همین ترتیب، بدتر شدن علائم افسردگی می تواند توسط یک اختلال اضطرابی ایجاد شود. علائم هر دو بیماری را می توان با بسیاری از درمان های مشابه کنترل کرد: روان درمانی (مشاوره)، داروها و تغییر سبک زندگی.

چگونه به کودکان دارای اضطراب کمک کنیم

اضطراب در کودکان امری طبیعی و شایع است. در واقع از هر هشت کودک یک نفر دچار اضطراب می شود. هنگامی که کودکان بزرگ می شوند و از والدین، دوستان و سرپرستان خود می آموزند و مهارت هایی را برای آرام کردن خود و کنار آمدن با احساس اضطراب در خود پرورش می دهند. اما، اضطراب در کودکان همچنین می تواند مزمن و مداوم شود، و به یک اختلال اضطرابی تبدیل شود. اضطراب کنترل نشده ممکن است در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند و کودکان ممکن است از تعامل با همسالان یا اعضای خانواده خود جلوگیری کنند. علائم یک اختلال اضطرابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) عصبانیت

۲) تحریک پذیری

۳) بی خوابی

۴) احساس ترس

۵) شرم

۶) احساس انزوا

چگونه به نوجوانان مبتلا به اضطراب کمک کنیم

نوجوانان ممکن است دلایل زیادی برای اضطراب داشته باشند. آزمون ها، بازدید از دانشگاه و اولین قرار ملاقات ها در این سال ها مهم می باشند. اما نوجوانانی که احساس اضطراب می کنند یا علائم اضطراب را مکرراً تجربه می کنند ممکن است دچار اختلال اضطراب شوند. علائم اضطراب در نوجوانان ممکن است شامل عصبی بودن، کمرویی، رفتارهای انزواطلبانه باشد. به همین ترتیب، اضطراب در نوجوانان ممکن است منجر به رفتارهای غیرمعمول شود. آنها ممکن است بازی کنند، در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند، از رویدادهای اجتماعی بگریزند و حتی به مصرف مواد یا الکل بپردازند. برای برخی از نوجوانان، افسردگی ممکن است با اضطراب همراه باشد. تشخیص هر دو بیماری مهم است تا درمان بتواند موارد اساسی را برطرف کرده و به تسکین علائم کمک کند. متداول ترین روش های درمانی برای اضطراب در نوجوانان گفتاردرمانی و دارو است. این روش های درمانی به رفع علائم افسردگی نیز کمک می کنند.

آیا غذاها می توانند اضطراب را درمان کنند؟

از دارو و مکالمه درمانی معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می شود. تغییر در سبک زندگی، مانند خواب کافی و ورزش منظم، نیز می تواند کمک کند. علاوه بر این ، برخی تحقیقات نشان می دهد اگر به طور مکرر دچار اضطراب شوید ، غذاهایی که می خورید ممکن است تأثیر مفیدی بر مغز شما بگذارد. این غذاها عبارتند از:

۱) ماهی سالمون

۲) بابونه

۳) زردچوبه

۴) شکلات تلخ

۵) ماست

۶) چای سبز

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322396#other-treatment-options

https://www.healthline.com/health/anxiety#foods

https://www.medicalnewstoday.com/articles/herbs-for-anxiety#other

 

فهرست