Amino

مکمل آمینو چیست؟

آمینواسید به مولکول های نیتروژن داری اطلاق میشود که به عنوان پیشساز پروتئین در بدن مورد استفاده قرار میگیرند. درواقع اگر آمینواسیدی نباشد بدن قادر به ساخت پروتئین های مورد نیاز اندام های مختلف از جمله عضلات نخواهد بود. به طورکلی دودسته آمینواسید وجود دارد. دسته ول که بدن می تواند در درون خود بسازد و یا از پروتئین های تخریب شده بازیافت کند. به این دسته که در بدن همواره در دسترس است آمینواسید های غیر ضروری گفته می شود. گلیسین، آلانین، گلوتامین، آسپاراژین، لیستین و … از اسید های آمینه غیرضروری هستند.

دسته دیگر آمینواسید هایی هستند که بدن توان ساخت آنها را ندارد و باید از منابع غذایی یا مکمل هل تامین شود. در صورت عدم تامین این آمینواسید ها پروتئین سازی در بدن مختل می شود و کلیه اعمال بدن متوقف می گردد چرا که برای ساخت پروتئین وجود تمامی اسیدامینه های ضروری و غیرضروری لازم است. آرژنین، لیزین، ترئونین، لوسین، میونین، والین، فنیل آلانین، ایزو لوسین و … از اسید های آمینه ضروری هستند. مکمل آمینو شامل تمامی اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری می باشد در نتیجه این مکمل عامل پروتئین سازی در بدن ورزشکاران است.

ترکیبات موجود در مکمل های آمینو

این مکمل ها معمولا حاوی اسیدآمینه های فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، تریپتوفان، متیونین و هیستیدین می باشد همچنین در برخی مکمل ها لستین نیز وجود دارد. هریک از این اسیدهای آمینه در ساخت ترکیب خاصی در بدن نقش دارند و میتوانند اعمال متنوعی در بدن داشته باشند.

مکمل های آمینو به چه صورتی هستند و چگونه مصرف میشوند؟

این مکمل ها میتوانند به صورت پودر ، مایع یا کپسول مورد استفاده قرار گیرند اما شکل پودری رایج تر است . آن چیز که درباره ی مصرف این مکمل حائز اهمیت است، این است که در طول روز در ۳ تا ۴ نوبت مورد استفاده قرار گیرد. البته زمان طلایی برای مصرف آن پس از تمرین است اما اگر تنها در این زمان مصرف شود نتایج خود را نشان نمی دهد. معمولا توصیه می شود که حداقل مقدار ۵-۶ گرم از مکمل آمینو در طول روز و طی ۴ نوبت، بعد از صبحانه، قبل از تمرین، پس از تمرین و آخر شب مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف مکمل آمینو چه اثراتی دارد؟

همانطور که می دانید این مکمل در پروتئین سازی شرکت دارد. بنابراین از مهم ترین اثرات آن که در صورت مصرف به صورت مکرر در طول روز مشاهده می شود، عضله سازی و افزایش حجم عضلات می باشد. علاوه بر آن مصرف این مکمل به ریکاوری پس از تمرین و بازسازی پروتئین های تخریب شده کمک بسزایی می کند. مصرف پروتئین عامل اصلی افزایش متابولیسم بدن و پایه اصلی رژیم های چربی سوزی در سراسر جهان می باشد. در نتیجه می توان گفت مکمل آمینو قادر است توده ی چربی را در بدن به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. تقویت قدرت و توان عضلانی طی تمرین از دیگر فواید مصرف مکمل آمینوکمپلکس می باشد. همه ی اثرات این مکمل در صورت همزمانی با تمرینات مناسب قدرتی در تایم قابل توجه، تشدید می گردد.

یکی دیگر از کاربرد های امروزه مکمل آمینو مصرف آن جهت کاهش وزن و لاغری است اما چگونه ؟

در رژیم های لاغری به علت کاهش کالری مصرفی روزانه درصدی از کالری که به پروتئین ها اختصاص دارد کاهش می یابد. این امر میتواند در نوجوانان یا افراد ورزشکار که نیاز بیشتری به پروتئین دارند روند رشد و یا حتی اعمال بدن را نیز دچار اختلال کند و فرد دچار علائم کمبود پروتئین شود. بنابراین در این رژیم ها خصوصا رژیم هایی با کالری بسیار پایین به فرد توصیه می شود از پودر های پروتئینی یا مکمل آمینو جهت تامین نیاز روزانه و جلوگیری از ابتلا به کمبود پروتئین و سوء تغذیه پروتئینی استفاده کند.

آیا مصرف مکمل آمینو می تواند در بدن ایجاد عوارض کند؟

مصرف بیش از حد مکمل آمینو می تواند باعث ایجاد اختلالات کلیوی مانند دفع کلسیم یا پروتئین گردد. به علاوه مصرف بیش از ۶ ماه مکمل آمینو می تواند سطوح آمونیوم خون را بالا برده و ایجاد صدمات مغزی کند. پس در افرادی که دچار بیماری های عصبی چون پارکینسون هستند مصرف این مکمل خطرناک است. مکمل های آمینو معمولا حاوی اسید های آمینه فنیل آلانین و تیروزین هستند که در بیماران کبدی و نوجوانان دچار فنیل کتونوری منع مصرف دارد. آمینو اسید دیگری به نام لوسین در مکمل های آمینو وجود دارد که در افراد دچار افت قند خون میتواند این حالت را تشدید کند بنابراین مصرف آن در این افراد مسلتزم رعایت احتیاط می باشد.

فهرست