آرام بخش و ضدافسردگی

با شیوع روز افزون افسردگی در جامعه، مصرف مکمل ضد افسردگی در گروه های سنی مختلف رواج پیدا کرده است. افسردگی نوعی اختلال روانی است که ممکن است به حالات مختلفی بروز پیدا کند. ابتلا به افسردگی در هر سنی ممکن است. افسردگی بر اثر فشار های روانی، تنش، استرس، شوک حاصل از یک حادثه ناگوار و یا حتی در مراحلی از زندگی مانند: بارداری، سالمندی و … اتفاق می افتد. درمان افسردگی معمولا نیازمند صرف زمان طولانی است؛ بنابراین، در کنار دارو درمانی رعایت اصول تغذیه ای و مصرف مکمل های آرام بخش نیز نقش موثری در درمان افسردگی دارد. در این نوشته با نقش موثر تغذیه و مکمل های غذایی ضد افسردگی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول، برای بهبود و تسریع روند درمان افسردگی بیشتر آشنا می شوید.

اثر تغذیه و مکمل ضد افسردگی بر درمان افسردگی

یکی از مهم ترین نقش های تغذیه در درمان افسردگی و اختلالات روانی، حفظ ساختار و عملکرد مراکز مغزی است. این بخش های مغز درواقع ارتباط بدن را با محیط هماهنگ می کنند. بروز هرگونه اختلال در این بخش ها منجر به بروز رفتار های ناهماهنگ و نا متناسب با اجتماع می شود. مجموع این رفتار ها به عنوان انواع اختلالات روانی از جمله افسردگی شناخته می شود. تغییرات تغذیه ای با تحت تاثیر قرار دادن سطوح قند خون و تعادل درشت مغذی ها، تاثیر زیادی بر وضعیت روانی از قبیل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی دارد. مکمل های ضد افسردگی نیز همانند تغذیه، بر فرآیند های مرتبط با تغییر احساسات و رفتارها در افراد افسرده، موثر هستند.

انواع مواد مغذی در ترکیب مکمل ضد افسردگی

ترکیبات موجود در مکمل های ضد افسردگی ممکن است متفاوت باشد. ترکیبات موجود در این مکمل ها همراه با سایر مواد مغذی منجر به تسریع روند بهبودی افراد مبتلا به افسردگی می شوند. مهم ترین مواد مغذی موثر بر افسردگی عبارتند از:

اسید چرب امگا۳

دئکوزا هگزانوئیک اسید یا DHA نوعی اسید چرب امگا ۳ می باشد. میزان نیاز به DHA در افراد افسرده افزایش می یابد. در واقع مغز و بخش های مرتبط با اعصاب و روان به شکل DHA بیشتر از اشکال دیگر اسید های چرب امگا۳ نیاز دارد. مصرف مکمل امگا۳ در کنار دارو های ضد افسردگی اثرات سودمندی دارد. به طور کلی میزان امگا۳ به ویژه در خانم های مبتلا به افسردگی، کاهش می یابد. مصرف مکمل امگا۳ هم چنین در پیشگیری از افسردگی و سایر اختلالات روانی نیز موثر است. DHA ممکن است در دوز های ۱۲۰-۱۸۰ میلی گرم در مکمل ضد افسردگی غنی شده باشد. در کنار مصرف مکمل ضد افسردگی، مصرف مکمل روغن ماهی تا دوز روزانه ۳ گرم، بر درمان افسردگی و بهبود شرایط روانی اثرات سودمند فراوانی دارد.

ویتامین B1

وجود ویتامین B1 (تیامین) برای سنتز گابا (گاما آمینو بوتریک اسید)، استیل کولین و سروتونین ضروری است. همانطور که می دانید این انتقال دهنده های عصبی از اجزای اصلی مکمل ضد افسردگی، به شمار می روند. ذخایر تیامین در طی گرسنگی به سرعت کاهش می یابد. کاهش ویتامین B1، یکی از علل اصلی اختلالات عصبی و روانی از جمله افسردگی می باشد. مصرف مکمل تیامین در اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری و حتی موارد افسردگی در کودکان نیز موثر است.

ویتامین B12

اختلالات روانی مرتبط با کمبود ویتامین B12 شامل: افسردگی، اختلالات دوقطبی، سایکوز، فوبیا و … است. کمبود ویتامین B12 منجر به افزایش سطوح هموسیستئین و در نتیجه، آتروفی برخی نواحی مغز می شود. این نواحی معمولا نقش کنترل رفتار های بیرونی و خلق و خو را در انسان به عهده دارند. افراد تحت درمان با داروهای ضد افسردگی، با دریافت مکمل ویتامین B12 پاسخ بهتری به درمان می دهند. توصیه به مصرف مکمل های ویتامین B12 در کنار مکمل ضد افسردگی معمولا در سطوح پایین تر از ۴۵۰ نانوگرم از این ویتامین، صورت می گیرد.

ویتامین B9

کمبود ویتامین B9 (فولات) منجر به افسردگی و اسکیزوفرنی می شود. مکمل یاری با ویتامین B9، علائم افسردگی و اسکیزوفرنی را تا حد زیادی کاهش می دهد. درواقع کمبود ویتامین B9 منجر به کاهش تولید سروتونین و دوپامین می شود. کمبود این انتقال دهنده های عصبی، منجر به اختلال در خلق و خو و رفتار می شود. در بسیاری از موارد مکمل یاری ویتامین B9 و ویتامین B12 در کنار مکمل ضدافسردگی صورت می گیرد. جبران کمبود این ویتامین ها باعث کاهش سطوح هموسیستئین و بهبود روند ساخت سروتونین می گردد. در نتیجه روند درمان افسردگی را تسریع می نماید.

ویتامین D

ویتامین D یکی از موثرترین ویتامین ها در کنترل علائم روانی در بیماران افسرده است. اختلالات خلقی و افسردگی در فرم های خفیف تا شدید با کمبود ویتامین D در ارتباط هستند. برای پاسخگویی مناسب به مکمل ضد افسردگی و داروهای درمان افسردگی، لازم است، سطوح ویتامین D در میزان ۶۰ تا ۸۰ میلی گرم حفظ شود. تماس مناسب با نور آفتاب در کنار مصرف مکمل ویتامین D و مکمل های آرامبخش، از توصیه های رایج در درمان افسردگی به شمار می روند.

روی

بسیاری از فرآیند های تخریب کننده سیستم عصبی (نورودژنراتیو) با کاهش سطوح روی سرمی در ارتباط هستند. تخریب نواحی مغزی باعث افسردگی و اختلال روانی می شود. بنابراین کنترل سطوح روی در بدن اهمیت ویژه ای دارد. روی در تنظیم بازجذب دوپامین و سروتونین و بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. مصرف مکمل ضد افسردگی حاوی روی، خطر ابتلا به افسردگی را به ویژه در سالمندان به مقدار زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این مصرف مکمل روی در کودکان در سنین رشد، در بهبود تمرکز و کاهش خطر افسردگی در بزرگسالی موثر است.

N- استیل سیستئین

N استیل سیستئین یا مشتقات آن مانند گابا (گاما آمینو بوتریک اسید)، یکی از مهم ترین اجزاء مکمل ضد افسردگی محسوب می شوند. این ماده در درمان بسیاری از بیماری های روانی از جمله افسردگی، وسواس، اختلالات دوقطبی، اسکیزوفرنی و اعتیاد نیز نقش دارد. معمولا دوز های ۲۰۰-۵۰۰ میلی گرم N استیل سیستئین در قالب مکمل یا داروی ضد افسردگی، برای درمان افسردگی مینور یا ماژور تجویز می شود.

نقش مکمل های آرام بخش در درمان سایر اختلالات روانی

علاوه بر افسردگی، سایر اختلالات روانی نیز به درمان با مکمل های آرام بخش پاسخ می دهند. البته گام اول در درمان بیماری های روانی مراجعه به روان درمانگر است. پس از تشخیص صحیح بیماری اقداماتی از قبیل مشاوره، دارو درمانی و تغذیه مناسب در کنار مصرف مکمل های ضد افسردگی و آرام بخش، مهم ترین اقدامات درمانی به شمار می روند.

درمان اختلالات دوقطبی

یکی از دارو های اصلی برای درمان این اختلال، لیتیوم است. حفظ سطوح نرمال لیتیوم در بدن، خطر تشدید بیماری و خودکشی را به شدت کاهش می دهد. دریافت سطوح متوسط سدیم و نمک در رژیم غذایی برای کنترل سطح لیتیوم در بدن ضروری است. علاوه بر این بهتر است، میزان شکر و کافئین رژیم غذایی نیز تا حدی کاهش پیدا کند. مکمل یاری با امگا۳، منیزیوم و N استیل سیستئین، در کنار مکمل ضد افسردگی، برای درمان اختلالات دوقطبی رایج است.

درمان حملات اضطراب و استرس

در بسیاری از موارد عدم تعادل هورمون های تیروئیدی و جنسی باعث تحریک استرس و حمله اضطراب می شود. مکمل های آرام بخش حاوی گابا و اینوزیتول در درمان این بیماری اهمیت دارند. کنترل سطوح قند خون و کاهش دریافت منابع ساکارز، چای، قهوه و سایر منابع کافئین توصیه های رایج تغذیه ای در این بیماران هستند. مکمل یاری با ویتامین های گروه B، کروم، روی، سلنیوم و از همه مهم تر منیزیوم نیز توصیه می شود.

درمان اسکیزوفرنی

میزان نیاز به انرژی و به ویژه چربی، در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نسبت به افراد عادی کاهش می یابد. در این بیماران معمولا گلوتن و کازئین از رژیم غذایی حذف می گردد. مکمل یاری با سلنیوم و امگا۳ نیز، ضروری به نظر می رسد. تغییرات جزئی در مقادیر آهن، مس، منیزیوم و منگنز می تواند در روند پیشرفت بیماری تاثیرگذار باشد.

عوارض مصرف مکمل ضد افسردگی و آرام بخش

در برخی از افراد مصرف مکمل ضد افسردگی می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. علاوه بر این مصرف طولانی مدت مکمل آرام بخش منجر به افزایش سطوح قند و چربی خون می گردد. عوارض رایج مصرف این مکمل ها شامل، بی اشتهایی، اسهال، تهوع و استفراغ است. کنترل این عوارض با مصرف دوز های مناسب مکمل ضد افسردگی امکان پذیر می باشد.

فهرست