تقویت و حفظ سلامت بانوان

مکمل های غذایی / خانم ها / تقویت و حفظ سلامت بانوان

در حالی که خیلی از توصیه های تغذیه ای هم برای خانم ها وهم آقایان مفید است ، سلامت بانوان، نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به آقایان می طلبد. چراکه به دلایل فیزیولوژیکی سلامت بانوان، در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. برای مثال پدیده هایی مثل قائدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی می تواند، به طور ویژه ای بر روی وضعیت بدنی و نیاز های تغذیه ای خانم ها تاثیر گذار باشد.

علاوه بر این خانم ها در سلامت فرزندان و خانواده شان نقش اساسی دارند. از این رو توجه به وضعیت سلامت خانم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه انواع مکمل های بانوان چه به صورت تکی و چه به صورت ترکیب با هم مثل انواع مولتی ویتامین ها با دوز ها و نسبت های مختلف توسط شرکت های دارویی تولید و عرضه می گردند. همچنین این مکمل ها می توانند متناسب با نیازهای خانم ها در شرایط خاص برای مثال مکمل های مولتی ویتامین مخصوص بارداری یا شیرده و…  متفاوت باشند.

مکمل های مواد مغذی برای حفظ سلامت بانوان

دریافت مکمل های مواد مغذی در بهبود سلامت بانوان نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه با مهم ترین مکمل های بانوان آشانا می شویم. توجه به این نکته ضروری است که دریافت مکمل ها نیازمند مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه می باشد. چرا که دریافت خودسرانه و بیش از حد مکمل ها می تواند مانند کمبود آن سلامت خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

آهن، اسید فولیک و ویتامین های گروه  B

یکی از رایج ترین مشکلات سلامت خانم ها، کم خونی فقر آهن و یا کم خونی های مرتبط با کمبود ویتامین های دخیل در ساخت خون مثل اسیدفولیک، ویتامین B6 ، B12 می باشد. از دلایل مهم آن، خونریزی در سیکل ماهانه به خصوص در اوایل نوجوانی، بارداری و زایمان، عفونت های انگلی و همچنین بدغذایی هایی است، که ممکن است در خانم ها معمول تر باشد. علی الخصوص کاهش دریافت منابع غذایی آهن از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزیجات تیره و… .

کم خونی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت زندگی و سلامت بانوان ایجاد کند. برای مثال عوارضی شامل: خستگی، کمبود انرژی، ضعف و بی حالی، ضعف تمرکز، ضعف سیستم ایمنی، عصبانیت و تحریک پذیری بیش از حد ، ریزش مو و آسیب به ناخن ها و… . علاوه بر آن، در دوران بارداری، کم خونی می تواند تهدید کننده سلامت جنین باشد. بنابراین علاوه بر داشتن یک برنامه ی غذایی متنوع، نیاز به دریافت مکمل برای پیشگیری و درمان کم خونی در بانوان ضروری می باشد.

کلسیم و ویتامین D

یکی دیگر از نیازهای اساسی برای حفظ سلامت خانم ها، دریافت کافی کلسیم و ویتامین D می باشد. کمبود این دو ماده ی مغذی در خانم ها بسیار شایع می باشد. این کمبود می تواند از دلایل مهم برای مشکلات استخوانی از جمله پوکی استخوان، شکستگی های استخوانی به ویژه بعد از سن یائسگی باشد. در دوره ی بارداری و شیردهی بدن کلسیم مورد نیاز فرزند را از بافت های استخوانی مادر تامین می کن بنابراین دریافت کافی کلسیم برای جبران این برداشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین خانم ها به دلیل پوشش بیشتر و فعالیت های خارج از منزل کمتر، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D باشند. این کمبود، علاوه بر مشکلات استخوانی که ذکر شد، می تواند آن ها را در معرض خطر بیماری هایی از قبیل فشار خون، دیابت، بیماری قلبی، سرطان و مشکلات درتخمک گذاری و باروری قرار دهد.

مکمل های مفید برای بهبود سلامت بانوان

علاوه بر مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت بانوان و جلوگیری از بروز کمبود مواد مغذی، برخی مکمل ها برا بهبود سلامت خانم ها طراحی شده اند. این مکمل ها شامل مکمل های تخصصی برای سلامت بانوان و مکمل های سلامت عمومی هستند. مصرف این مکمل منجر به تقویت سلامت در خانم ها وبهبود کیفیت زندگی می شود.

آنتی اکسیدان ها

زندگی مدرن امروزی درکنار افزایش رفاه، عواضی مانند؛ استرس ها و فشار های کاری و اجتماعی، آلودگی ها، ارتباط بیشتر با مواد شیمیایی و… را نیز با خود به ارمغان آورده است. همه این عوارض ترکیبات اکسیدانی به نام رادیکال آزاد در بدن ایجاد می کنند. که می تواند بر وضعیت سلامتی اثرات مخربی از جمله تضعیف سیستم ایمنی، سرطان، آسیب به پوست و مو و…برجای می گذارد. آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن، روی و… می توانند تا حد زیادی با این رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثر آن ها را از بین ببرند.

به دلیل حساسیت بیشتر پوست و مو در خانم ها، سلامت آن ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش ویژه ای در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری هایی از قبیل دیابت، فشارخون،بیماری قلبی و… دارند. علاوه بر این در حفظ و تقویت سلامت و شادابی پوست و مو نیز دارای اهمیت باشد. برای مثال نقش های ویژه ویتامین A و بتاکاروتن در حفظ انسجام و یکپارچگی پوست، ویتامین E برای بهبود درخشندگی،لطافت و سلامت پوست و مو، روی برای بهبود رشد و سلامت مو و ناخن و جلوگیری از سفید شدن مو ها، ویتامین C برای بهبود زخم ها و حفظ کشسانی و بافت پوست می باشد.

امگا ۳ و امگا ۶

دریافت مکمل های حاوی اسید چرب های ضروری امگا ۳ و امگا ۶ نیز می تواند در بهبود سلامت بانوان بسیار مفید باشد. این ترکیبات در بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از افسردگی، سلامت پوست و مو نقش ویژه ای دارند. همچنین در دوره ی بارداری و شیردهی بر روی رشد و تکامل جنین به خصوص رشد مغزی و شبکه ی بینایی بسیار مهم هستند. کمبود این مواد در رژیم غذایی مادر می تواند باعث مشکلاتی در خود و فرزندش شود.

در افرادی که از بیماری های متابولیک مثل چربی خون، پرفشاری خون، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و آرتریت یا بیماری های اعصاب و روان مثل افسردگی رنج می برند، سیستم التهابی فعال شده و باعث بدتر شدن مشکلشان می شود. اما دریافت این اسیدهای چرب ضروری در کاهش این التهاب و بهبود بیماری می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

پروبیوتیک ها

یکی از اساسی ترین ترکیبات مورد نیاز بدن پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید برای بدن هستند. با تغذیه ی ناسالم و سبک زندگی نادرست این باکتری های مفید تعدادشان کاهش پیدا کرده و سلامت خانم ها را دچار مشکل می کنند. این پروبیوتیک ها در تقویت سیستم ایمنی موثرند و نقش های ویژه ای در بدن ایفا میکنند.

برای مثال در بهبود مشکلات گوارشی مثل نفخ، اسهال و یبوست که به خصوص در خانم ها در قبل از شروع قائدگی رخ می دهد، می توانند کمک کننده باشند. از آنجا که منابع غذایی دارای مقدار کمی پروبیوتیک هستند استفاده از مکمل های غذایی حاوی پروبیوتیک از بهترین گزینه ها می تواند باشد. علاوه بر فواید گوارشی این مکمل ها در بهبود مخاط پوشاننده مجاری تناسلی خانم ها نیز نقش دارند. بنابراین خطر بروز عفونت های گوارشی و تناسلی را کاهش می دهدند.

در ادامه مکمل های حفظ و تقویت کننده سلامت بانوان موجد در داروخانه آنلاین نسخه اول را مشاهده می کنید.

فهرست