Arginine

آرژنین چیست؟

آرژنین یک آمینواسید نیمه ضروری است که پیشساز ترکیب مهمی به نام نیتریک اکساید (NO) می باشد. به این دلیل به آرژنین نیمه ضروری گفته می شود که بدن در شرایط طبیعی قادر به ساخت آن می باشد اما در شرایطی که منجر به افزایش متابولیسم و استرس بدن می شود و نیز در هنگام کمبود پروتئین بدن قادر به ساخت این آمینواسید نیست بنابراین لازم است در این شرایط آرژینین از مکمل ها تامین شود.

آنچه باید درباره نیتریک اکساید بدانید!

این ترکیب به طور طبیعی در بدن از آرژنین ساخته می شود. نیتریک اکساید جزء ترکیبات موسوم به vasodilator یا گشادکننده عروق می باشد که قادر اند با افزایش سطح مقطع عروق باعث افزایش جریان خون به بافت ها و اندام های مختلف شوند. علاوه بر این نیتریک اکساید با افزایش ضخامت دیواره ی عروق باعث افزایش قدرت عروق و حتی افزایش قدرت قلب در پمپاژ خون می شود بنابراین جریان خون را به طور چشمگیری افزایش می دهد و منجر به تطبیق بدن با متابولیسم بالا از طریق تامین جریان خون کافی به اندام های مختلف می گردد.

مکمل آرژینین و فواید آن

  • مکمل آرژینین منجر به افزایش حجم عضلات می شود چون منجر به افزایش روند سنتز پروتئین عضلانی می گردد.
  • این مکمل عضلات شما را قوی می ساز چراکه با افزایش خون رسانی به عضلات مواد مغذی را برای آن ها فراهم می کند و سرعت و قدرت آن ها می افزاید.
  • آرژینین هم چنین به عنوان پیشساز کراتین در بدن مورد استفاده قرار می گیرد و قادر است انرژی و پروتئین سازی را طی تمرین افزایش دهد.
  • مکمل آرژینین با تحریک ترشح هورمون رشد به ساخت پروتئین و کاهش چربی بدن کمک میکند.

اثراتی که مکمل آرژنین که از طریق تبدیل شدن به NO در بدن می گذارد :

تبدیل مکمل آرژنین به نیتریک اکساید در بدن از طریق افزایش جریان خون و کاهش فشار خون منجر به بهبود خون رسانی به عضلات می گردد. یکی از مهم ترین اثرات نیتریک اکساید خاصیت تعدیل آب در بدن است که از این طریق از احتباس آب در بدن جلوگیری می شود. این امر در بدنسازان اهمیت زیادی دارد چراکه در دوره ی افزایش حجم بسیاری به دنبال داشتن بدنی خشک برای نمایان شدن حجم عضلات و رگ های خونی هستند و وجود مقادیر زیاد آب در بدن از این موضوع جلوگیری می کند و ظاهر بدن را اصطلاحا پفدار نشان می دهد. بنابراین بدنسازانی که به دنبال گرفتن حجم خشک و علاوه بر آن ورزشکارانی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز می توانند از مکمل آرژینین برای دستیابی به این اهداف بهره گیرند. یکی دیگر از نقش های مکمل آرژینین در بدن دفع مواد زائد حاصل از متابولیسم در عضلات است که از این طریق به بهبودی عضلات آسیب دیده نیز کمک شایانی می کند.

طریقه ی مصرف مکمل آرژنین

مکمل آرژینین جزء مکمل های پری ورک است و زمان مصرف آن معمولا قبل از تمرین برای تامین پروتئین مورد نیاز عضلات و افزایش جریان خون عضلات است. اما امروزه توصیه می شود مکمل آرژینین در ۳ بازه ی زمانی در روز که شامل بعد از صبحانه، قبل از تمرین و بعد از تمرین است. مصرف این مکمل بعد از تمرین به ریکاوری و بازسازی عضلات کمک می کند.

هر قرص آرژینین معمولا حاوی ۱ گرم آرژینین است بنابراین توصیه می شود روزانه ۳-۵ عدد قرص مصرف شود. پس از دوماه مصرف مکمل آرژینین باید مصرف مکمل را قطع کرد و در صورت نیاز پس از گذشت ۱ ماه مجددا از سرگرفته شود.

عوارض مصرف مکمل آرژنین

مکمل آرژنین همانند سایر مکمل های پروتئینی در صورت مصرف در دوز های بالا و یا مدت طولانی تر از دوماه میتواند اثرات سوئی بر کلیه ها داشته باشد. مصرف آن در بیماران دچار ناراحتی های کبدی و کلیوی توصیه نمی گردد. برای مصرف این مکمل در طول مدت بارداری یا شیردهی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

فهرست