بزرگ شدگی پروستات و مشکلات دفع ادرار

فرآورده های طبیعی / دستگاه ادراری / بزرگ شدگی پروستات

 

پروستات یک غده عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان است. پروستات مجرای ادرار شما را احاطه کرده و بیشتر مایعات منی شما را تولید می کند. عملکرد عضلانی پروستات به حرکت مایع منی کمک می کند تا از طریق آلت تناسلی مرد هنگام ارضای جنسی حرکت کند. در بسیاری از مردان ، پروستات می تواند بزرگ شود. گاهی اوقات منجر به علائم و به مرور زمان عوارض دیگری می شود. با این حال، روش های درمانی وجود دارد.

بزرگ شدن پروستات را هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می نامند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سلول های غده پروستات شروع به تکثیر می کنند.

این سلول های اضافی باعث تورم غده پروستات می شود که مجرای ادرار را فشرده و جریان ادرار را محدود می کند. BPH سرطان پروستات نیست و خطر سرطان را افزایش نمی دهد. با این حال، می تواند علائمی ایجاد کند که می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. BPH در مردان بالای ۵۰ سال شایع است. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل و علائم این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

BPH

BPH یک بیماری طبیعی پیری مردان در نظر گرفته می شود و بسیاری از مردان بالای ۸۰ سال علائم BPH دارند. اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است ، اما تغییرات در هورمون های جنسی مردانه که همراه با افزایش سن است ، می تواند یک عامل باشد. هرگونه سابقه خانوادگی در مشکلات پروستات یا هرگونه ناهنجاری در بیضه ها ممکن است خطر ابتلا به BPH را افزایش دهد.

علائم BPH

علائم BPH اغلب در ابتدا بسیار خفیف است، اما اگر درمان نشود جدی تر می شود. علائم رایج عبارتند از:

۱) شب ادراری یعنی نیاز به ادرار دو بار یا بیشتر در شب

۲) بی اختیاری یا نشت ادرار

۳) نیاز به فشار در هنگام ادرار کردن

۴) جریان ادراری ضعیف

۵) تمایل ناگهانی به ادرار کردن

۶) جریان ادراری کند یا تأخیری

۷) ادرار دردناک

۸) خون در ادرار

تشخیص BPH

هنگام بررسی از نظر BPH، پزشک معمولاً با انجام معاینه فیزیکی و پرسش از شما در مورد سابقه پزشکی شروع می کند. معاینه فیزیکی شامل معاینه مقعدی است که به پزشک اجازه می دهد اندازه و شکل پروستات شما را تخمین بزند. سایر آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) آنالیز ادرار: ادرار شما از نظر خون و باکتری بررسی می شود.

۲) نمونه برداری از پروستات: مقدار کمی از بافت پروستات برداشته شده و از نظر وجود ناهنجاری بررسی می شود.

۳) آزمایش اورودینامیک (Urodynamic): مثانه شما از طریق کاتتر (catheter) با مایع پر می شود تا فشار مثانه شما را در حین ادرار اندازه گیری کند.

۴) آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): این آزمایش خون سرطان پروستات را بررسی می کند.

۵) سیستوسکوپی: این معاینه مجرای ادرار و مثانه شما با یک فضای کوچک و روشن است که به مجرای ادرار شما وارد می شود.

۶) پیلوگرافی یا اوروگرافی داخل وریدی: این یک معاینه با اشعه ایکس یا سی تی اسکن است که پس از تزریق رنگ به بدن شما انجام می شود. این رنگ کل سیستم ادراری شما را بر روی تصاویر تولید شده توسط اشعه ایکس یا CT برجسته می کند.

همچنین ممکن است پزشک در مورد داروهایی که مصرف می کنید و ممکن است بر سیستم ادراری شما تأثیر بگذارد، سوال کند مانند:

_ داروهای ضد افسردگی

_ ادرار آور

_ آنتی هیستامین ها

_ آرامبخش

درمان BPH

درمان BPH می تواند با مراقبت از خود شروع شود. اگر علائم از طریق مراقبت از خود کاهش نیابد ، ممکن است دارو یا جراحی توصیه شود. سن و سلامت عمومی شما نیز در درمان تجویز شده تأثیر می گذارد.

۱) مسدود کننده های آلفا برای BPH: این دسته از داروها با شل سازی عضلات مثانه و فیبرهای عضلانی پروستات کار می کنند. شل شدن عضله باعث سهولت در دفع ادرار می شود. اگر از مسدودکننده آلفا برای BPH استفاده کنید، می توانید در طی یک یا دو روز افزایش ادرار و نیاز مکرر به ادرار داشته باشید. مسدود کننده های آلفا شامل موارد زیر هستند:

_ آلفوزوسین (Uroxatral)

_ دوکسازوسین (Cardura)

_ سیلودوسین (Rapaflo)

_ تامسولوسین (Flomax)

_ ترازوسین (Hytrin)

۲) مهارکننده های ۵-آلفا ردوکتاز برای BPH: این نوع دارو با مسدود کردن هورمون هایی که رشد غده پروستات شما را تحریک می کنند ، اندازه غده پروستات را کاهش می دهد. دوتاستراید (Avodart) و فیناستراید (Proscar) دو نوع بازدارنده ۵-آلفا ردوکتاز هستند. به طور کلی باید سه تا شش ماه برای تسکین علائم با مهارکننده های ۵-آلفا ردوکتاز صبر کنید.

۳) حرارت را تحمل کنید: در مواردی که درمان دارویی برای تسکین علائم BPH کافی نیست گزینه های جراحی با حداقل تهاجم وجود دارد. این روش ها شامل گرما درمانی مایکروویو از راه مجاری ادرار (TUMT) است.

۴) درمان  :TUNAدر این روش از سوزن استفاده می شود. امواج رادیویی با فرکانس بالا که از طریق سوزن های دوقلو وارد می شوند و در این روش منطقه خاصی از پروستات را می سوزانند. TUNA منجر به جریان بهتر ادرار می شود و علائم BPH را تسکین می دهد. این روش سرپایی می تواند احساس سوزش ایجاد کند.

 

درمان خانگی

۱) Pygeum (عصاره آلو آفریقا): نشان داده شده است که Pygeum حاوی طیف گسترده ای از اسیدهای چرب، الکل ها و استرول ها مانند بتا سیتوسترول است که دارای اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بر روی دستگاه ادراری تناسلی هستند.

۲) Saw palmetto (مکمل نخل اره ای): Saw palmetto یکی از پرمصرف ترین و محبوب ترین مکمل های گیاهی است که برای درمان BPH استفاده می شود. مطالعات متعددی palmetto را با کاهش علائم BPH مرتبط کرده اند. این امر به احتمال زیاد به این دلیل است که از تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) جلوگیری می کند و اندازه پوشش داخلی پروستات را کاهش می دهد.

۳) Cernilton: برخی از افراد برای درمان علائم BPH از مکمل های گیاهی ساخته شده از گرده گل چاودار استفاده می کنند.

۴) گزنه: گزنه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیاری است. از ریشه گزنه گاهی اوقات در ترکیب با نخل اره ای استفاده می شود.

۵) دانه کدو تنبل: دانه های کدو تنبل حاوی بتا-سیتوسترول هستند. مطالعات اولیه نشان داده است که بتا-سیتوسترول ممکن است جریان ادرار را بهبود بخشد و مقدار ادرار باقی مانده در مثانه را پس از ادرار کاهش دهد.

۶) لیکوپن: لیکوپن یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مطالعات نشان داده اند که ممکن است به کند شدن پیشرفت BPH کمک کند. گوجه فرنگی غنی ترین منبع لیکوپن در دسترس اکثر مردم است. اما چند میوه و سبزیجات دیگر حاوی مقادیر کمتری از این آنتی اکسیدان هستند. معمولاً هرچه رنگ میوه و سبزیجات صورتی یا قرمز عمیق تر باشد، میزان لیکوپن آن بیشتر است. منابع دیگر لیکوپن عبارتند از:

_ papaya

_ گریپ فروت صورتی

_ هندوانه

_ هویج

_ فلفل دلمه ای قرمز

_ زردآلو

_ کلم قرمز

۷) زینک: نشان داده شده است که کمبودهای مزمن روی به طور بالقوه احتمال ابتلا به BPH را افزایش می دهد. مصرف مکمل های روی یا افزایش مصرف روی در رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم ادراری مرتبط با بزرگ شدن پروستات کمک کند. روی در طیور، غذاهای دریایی و انواع مختلفی از دانه ها و مغزها مانند کنجد و کدو تنبل یافت می شود.

۸) چای سبز: چای سبز دارای آنتی اکسیدان های زیادی به نام کاتچین است که نشان داده شده است سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به طور بالقوه پیشرفت سرطان پروستات را کند می کند.

۹) زرد چوبه: به نظر می رسد کورکومین که یکی از ترکیبات زردچوبه است، دارای خواص ضد التهابی است. مطالعات نشان داده است که کورکومین با تغییر در عملکرد برخی ژن ها می تواند علائم این بیماری را کاهش دهد. افراد می توانند ادویه را به غذا اضافه کنند یا کپسول زردچوبه مصرف کنند.

۱۰) زنجبیل: زنجبیل یک ریشه و ادویه است که به نظر می رسد دارای خواص ضد التهابی است.

۱۱) نکات مربوط به سبک زندگی برای مدیریت BPH: نکات مربوط به سبک زندگی که به فرد کمک می کند تا علائم بزرگ شدن پروستات را کنترل کند شامل موارد زیر است:

_پیش از خروج از منزل یکبار ادرار کنید تادتحت فشار قرار نگیرید

_ سعی کنید در ۲ ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید

_ سعی کنید با نوشیدن حداقل ۲ لیتر آب در روز هیدراته باشید

_ سعی کنید تا حد ممکن وزن بدن را حفظ کنید

_به طور منظم ورزش کنید

_استرس را کاهش دهید

_ از مصرف کالاهایی که باعث کم آبی بدن می شوند مانند داروهای سرماخوردگی و ضد احتقان ها خودداری کنید

_ پس از ادرار کردن، با فشار دادن آرام انگشتان به سمت بالا از قاعده بیضه، از ماساژ مجرای ادرار استفاده کنید تا ادرار باقی مانده در مجرای ادرار را فشرده کنید و بعداً از نشت آن جلوگیری کنید.

BPH در مقابل سرطان پروستات

BPH و سرطان پروستات می توانند علائم زیادی داشته باشند. سرطان پروستات وضعیت جدی تری نسبت به BPH است. در بیشتر موارد، سرطان پروستات نیاز به درمان دارد. به همین دلیل مهم است که اگر علائم BPH دارید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند آزمایش کند تا مطمئن شود علائم شما به سرطان پروستات مربوط نیستند.

خطرات مربوط به بزرگ شدن پروستات

عوامل خطر احتمالی بزرگ شدن پروستات عبارتند از:

۱) سن

۲) دیابت

۳) چاقی

۴) سابقه خانوادگی

۵) بیماری های قلبی

غذاهایی که ممکن است کمک کنند

انواع مختلفی از غذاها و مواد مغذی می توانند BPH و علائم مربوط به آن را کاهش یا تحریک کنند. غذاهایی که ممکن است برای BPH مفید باشند عبارتند از:

۱) غذاهای غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، حبوبات، لوبیا و سبزیجات تیره و برگ دار

۲) میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان

۳) غذاهای غنی از روی مانند تخم مرغ، اکثر غذاهای دریایی و آجیل

۴) محصولاتی که حاوی فیتواستروژن هستند مانند غذاهای سویا، نخود، یونجه و حبوبات

۵) غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، از جمله بیشتر ماهی ها و برخی از مغزها و دانه ها

غذاهایی که مبتلایان به BPH یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند، باید از مصرف آن جلوگیری کنند، شامل موارد زیر است:

۱) کافئین

۲) شیرین کننده های مصنوعی

۳) الکل

۴) نیکوتین

۵) نوشیدنی های گازدار

۶) گوشت قرمز

سخن آخر

BPH همیشه به درمان پزشکی نیاز ندارد اما معاینه منظم توسط پزشک ضروری می باشد تا علائم و اندازه پروستات مدام کنترل شود. تغییر شیوه زندگی، دارو و جراحی از گزینه های درمانی برای این بیماری هستند.

?در طب سنتی برای درمان بزرگ شدگی پروستات و مشکلات دفع ادرار، داروهای گیاهی متنوعی از گیاهان کدو، گزنه، گیلاس آفریقایی (پیجیوم) و پنج انگشت و همینطور داروهای گیاهی ترکیبی (گزنه+تخم کدو بدون پوست+ بابونه+خارخاسک+ انیسون)معرفي شده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

البته باید در نظر داشت که استفاده از داروهای گیاهی نمی تواند جایگزین داروهای متعارفی باشدکه توسط پزشک تجویز می شود.

☘️ قطره گیاهی PROSTACIN از روغن تخم کدوی بدون پوست تهیه شده است و در موارد التهاب حاد و مزمن پروستات، سوزش و تکرار ادرار کاربرد دارد.

☘️ داروی گیاهی PROSTATAN از ریشه و اندام هوایی گیاه گزنه، تخم کدوی بدون پوست، گل بابونه، میوه خارخاسک و میوه انیسون به شکل های قرص و قطره ساخته می شود و به منظور درمان التهاب حاد و مزمن پروستات، سوزش و تکرار ادرار به کار میرود.

☘️ قطره های گیاهی URTAN و URTIDIN حاوی عصاره هیدروالکلی گیاه گزنه است و به عنوان دیورتیک و برطرف کننده مشکلات دفع ادرار در هایپرپلازی خوش خیم پروستات درجه ۱ و ۲ مورد استفاده قرار می گیرد.

☘️ كپسول گیاهی PYGIUM AFRICANUM  حاوی عصاره گیاه گیلاس آفریقایی می باشد. این دارو در درمان اختلالات ادراری ناشی از ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات کاربرد دارد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/enlarged-prostate/treatment#surgery

https://www.medicalnewstoday.com/articles/316926#relieve-symptoms

فهرست