درمان کم توانی جنسی

کم توانی یا ناتوانی جنسی یکی از مشکلات شناخته شده است که عوامل مختلفی از جمله اختلالات عاطفی و جسمی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. از جمله مهم ترین عواملی که افراد را مستعد کم توانی جسمی می سازد، اختلالات و بیماری های متابولیک است. خطر افزایش ناتوانی جنسی با افزایش سن بیشتر می شود و در مردانی که دچار یک یا چند فاکتور سندروم متابولیک هستند بیشتر به چشم می خورد.

همانطور که گفته شد این اختلال دلایل متعددی می تواند داشته باشد اما دلیل پرداختن به سندروم متابولیک در این نوشته این است که؛ این عامل یکی از قابل پیشگیری و درمان پذیر ترین عوامل می باشد. شما به راحتی می توانید با در پیش گرفتن یک الگوی رژیمی صحیح از بروز سندروم متابولیک و عوارض ثانویه ی آن مانند، چاقی، دیابت، اختلالات فشار خون، بیماری های قلبی و اختلالات جنسی مانند ناتوانی و یا کم توانی جنسی جلوگیری کنید.

سندروم متابولیک چیست؟

سندروم متابولیک مجموعه ای از علائم است که ریسک بیماری های مرتبط با متابولیسم و به تبع آن بیماری های ثانویه از جمله ناتوانی جنسی را افزایش می دهد. مهم ترین نشانه های آن عبارتند از:

  • سطح بالای قندخون ناشتا: ۱۰۰mg/dL و بالاتر
  • سطح بالای تری گلیسیرید خون: ۱۵۰mg/dl و بالاتر
  • سطح پایین HDL خون: کمتر از ۴۰mg/dl در آقایان
  • فشارخون بالا: فشار خون ۱۳ رو ۸ و بالاتر
  • دور کمر بالا: بالاتر از ۱۰۲ در آقایان

مهم ترین عواملی که منجر به این سندروم و بیماری های متعاقب آن می شوند، شامل؛ مصرف سیگار، کم تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل، مصرف نکردن آنتی اکسیدان های طبیعی و … هستند. در توضیح اثر متقابل سندروم متابولیک و ناتوانی جنسی دلایل گوناگونی وجود دارد.

یکی از عوارض اصلی سندروم متابولیک دیابت و اختلالات غدد درون ریز است. سیستم غدد درون ریز بدن هورمونی برای تنظیم متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، نوسانات خلقی و موارد دیگر را ترشح می کند. اختلال در این غدد منجر به اختلالات هورمونی می شود که بر ناتوانی جنسی تاثیر بسیاری دارد. اختلال نعوظ یکی از عوارض ناشی از دیابت در مردان است. هرچه قند خون در فرد مبتلا به دیابت بالاتر باشد احتمال ابتلا به بیماری اختلال نعوظ بیشتر است. کنترل سطح قند خون در مبتلایان به دیابت، خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را به طور چشمگیری کاهش می هد.

فشار و چربی بالای خون می تواند باعث ایجاد اختلال نعوظ شود. به طور کلی افزایش غلظت خون منجر به کاهش پمپاژ و جریان خون به اندام تناسلی می شود. بنابراین منجر به ناتوانی جنسی در آقایان می شود. از طرف دیگر بسیاری از آقایانی که دچار کم توانی جنسی هستند طی سال های بعد به اختلالات فشار خون و یا افزایش کلسترول مبتلا می شوند. بنابراین این دو عامل دارای اثر متقابل بر یکدیگر می باشند.

بیماری های قلبی که منجر به کاهش قدرت پمپاژ قلب می شوند، ممکن است باعث ناتوانی جنسی نیز بشوند. عدم خونرسانی کافی به آلت تناسلی می تواند منجر به بروز اختلالات نعوظ شود. آترواسکلروز(گرفتگی عروق)، نارسایی احتقانی قلب و رگ های خونی باعث می شوند که خون کافی به اندام جنسی نرسد و این اندام قدرت عملکردی خود را از دست بدهد.

سایر عوامل مانند ترس، اضطراب، تنش های روانی و … نیز می توانند از عوام مهم ابتلا به کم توانی جنسی باشند.

رژیم غذایی مناسب برای بهبود ناتوانی جنسی چیست؟

رعایت یک رژیم غذایی موثر در کنترل سندروم متابولیک در جلوگیری از بروز اختلالات ناتوانی و کم توانی جنسی نقش مهمی دارد. این رژیم غذایی شامل؛ کاهش مصرف چربی های مضر، مصرف میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین به میزان کافی و عدم مصرف الکل و دخانیات است.

سایر مواد غذایی مفید برای بهبود اختلالات ناتوانی جنسی به شرح زیر اند:

مواد غذایی حاوی لیکوپن در درمان کم توانی جنسی و جلوگیری از بروز آن تاثیرگذارند. این رنگدانه ی طبیعی در میوه و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و گریپ فوروت به وفور یافت می شود. لیکوپن یک آنتی اکسیدان طبیعی است، که درکنار مبارزه با آسیب های اکسیداتیو منجر به بهبود جریان خون و درمان اختلالات نعوظ می گردد.

یکی از خطوط درمان کم توانی جنسی استفاده از داروها بر پایه ی نیتریک اکساید (NO) است. سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز مانند کرفس و اسفناج غلظت نیترات بسیار بالایی دارند. نیترات در بدن به نیتریک اکساید تبدیل می شود. NO قابلیت فوق العاده ای برای گشاد کردن رگ ها دارد. این ماده جریان خون را به تمامی اندام از جمله آلت تناسلی افزایش می دهد و از این طریق باعث تقویت عملکرد جنسی می گردد. یکی دیگر از منابع غنی نیترات، آب چغند است. میزان نیتریک اکساید خون ۳ ساعت بعد از مصرف آب چغند به شدت افزایش پیدا می کند. مقدار مجاز مصرف این ماده روزانه نیم لیتر است. مصرف در مقادیر بالاتر ممکن است باعث تجمع نیترات در بدن شود.

آمینواسید آرژنین یک پیشساز طبیعی برای نیتریک اکساید در بدن است. بنابراین مصرف منابع غذایی آرژنین به ویژه آجیل و مغز ها منجر به ساخت نیتریک اکساید و افزایش جریان خون می شوند. به علاوه می توانید با مصرف مکمل آرژنین توان جنسی خود را افزایش دهید.

فلاونوئیدها که یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی شناخته شده هستند، می توانند در درمان کم توانی جنسی موثر باشند. این مواد از آسیب و تخریب سلول های اندام تناسلی و دیواره ی رگ های خونی آن در برابر عوامل آسیب زا جلوگیری می کنند. از طرفی فلاونوئید های موجود در منابعی مانند شکلات و هندوانه در بهبود فرآیند خون رسانی نیز نقش دارند. بنابراین با مصرف این منابع می توانید توانایی جنسی خود را بهبود ببخشید.

از جمله مهم ترین املاح معدنی موثر در سلامت دستگاه تناسلی، روی است. مصرف منابع غنی از روی مانند میگو، صدف خوراکی، گوشت مرغ و …، ترشح هورمون تستسترون را در بدن تحریک می کنند. این هورمون در افزایش توان جنسی نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر این مصرف مکمل روی در سنین بلوغ، باعث بهبود تکامل سیستم تناسلی و اندام جنسی می گردد.

آیا مصرف مکمل های غذایی در درمان ناتوانی جنسی کاربرد دارد؟

مصرف مکمل در کنار رژیم غذایی متعادل می تواند به بهبود کم توانی و ناتوانی جنسی کمک کند. توجه داشته باشید درصورتی که با مصرف مکمل و مواد غذایی به نتیجه نرسیدید لازم است برای تشخیص و  درمان دارویی یا روان درمانی به پزشک مراجعه کنید.

معمولا مکمل های زیر در درمان کم توانی جنسی موثر هستند:

  • مکمل آرژینین: این مکمل علاوه بر بهبود عملکرد و توان برای ورزشکاران می تواند در تقویت توان جنسی در آقایان نیز موثر باشد.
  • مکمل جینسینگ: این مکمل گیاهی در بهبود اختلالات نعوظ کاربرد دارد.
  • آمپول تستسترون: یک مکمل هورمونی است که در افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد اندام جنسی نقش دارد. توجه داشته باشید بهتر است قبل از مصرف داروها و مکمل های هورمونی، برای جلوگیری از عوارض، با پزشک مشورت کنید.

برای خرید و اطلاعات بیشتر درباره این مکمل ها و سایر مکمل های موثر در درمان کم توانی جنسی به بخش زیر توجه نمایید.

فهرست