بیسموت، اکترئوتاید و پروبیوتیک ها

داروها / داروهای بیماریهای گوارشی / داروهای ضد اسهال / بیسموت، اکترئوتاید و پروبیوتیک ها

بیسموت، اکترئوتاید و پروبیوتیک ها ?

۴️⃣ بیسموت
? Bismuth

?ترکیبات بیسموت برای درمان تعدادی از اختلالات گوارشی از جمله: پیشگیری و درمان اسهال مسافرین، سوء هاضمه، تهوع و دردهای شکمی کاربرد دارد. هر چند که هنوز مکانیسم عمل آنها به طور کامل شناخته نشده است.
بیسموت دارای خواص ضد ترشحی، ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد.

⚠️ در مجموع بیسموت داروی کم عارضه ای محسوب می شود. سیاه شدن مدفوع در اثر مصرف این دارو، ممکن است با خونریزی گوارشی اشتباه گرفته شود (فرمولاسیون های مایع ممکن است باعث سیاه شدن زبان هم شود).
تهوع و استفراغ از عوارض جانبی دیگر این دارو محسوب می شود.
بهتر است دوره مصرف بیسموت طولانی نباشد.

⛔️ بیسموت در بیماران مبتلا به نارسائی کلیه منع مصرف دارد (می تواند باعث انسفالوپاتی شود).

۵️⃣ اکترئوتاید
? Octreotide

? این دارو که یک آنالوگ سنتتیک هورمون سوماتواستاتین است، برای درمان اسهال ترشحی شدید ناشی از تومورهای پانکراس و مجاری گوارش موثر می باشد.
درمان اسهال ناشی از موارد: عمل جراحی قطع عصب واگ، سندرم روده کوتاه، سندرم دامپینگ (عبور سریع غذا از معده به روده کوچک که متعاقب جراحی معده رخ می دهد) و ایدز، از سایر موارد کاربرد داروی اکترئوتاید برای درمان اسهال است.

? تزریق زیر جلدی این دارو، نیمه عمر آن را ۳۰ برابر نسبت به تزریق وریدی افزایش می دهد. تزریق عضلانی اشکال طولانی اثر این دارو ماهانه انجام می شود.

⚠️ اسهال چرب از عوارض جانبی اکترئوتاید است که می تواند منجر به سوء جذب ویتامین های محلول در چربی شود.

⚠️ تغییر در تحرک دستگاه گوارش می تواند عوارضی چون: تهوع، شکم درد، نفخ شکم، سنگ صفرا و حتی اسهال را ایجاد کند.

⚠️ با توجه به اینکه اکترئوتاید باعث تغییر در توازن ترشح هورمون های انسولین، گلوکاگون و هورمون رشد می شود، بالا یا در مواقع نادر پائین رفتن قند خون، کم کاری تیروئید (در مصرف طولانی مدت) و گاهی کاهش ضربان قلب، از عوارض جانبی این دارو محسوب می شود.

۶️⃣ پروبیوتیک ها

?در دستگاه گوارش باکتری های متعدد و متنوعی به طور طبیعی یافت می شود که وجود آنها برای سلامتی ضروری است. یکی از دلایل اصلی وقوع اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها، از بین رفتن یا به هم خوردن تعادل این باکتری های سودمند در مقابل باکتری های بیماری زاست.

? فرآورده های پروبیوتیک حاوی باکتری هایی هستند (به ویژه لاکتوباسیلوس ها) که برای درمان اسهال حاد ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها یا اسهال عفونی سودمند هستند.

فهرست