بی خوابی

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ بی خوابی

افراد مبتلا به بی خوابی نیز اغلب هنگامی که از خواب بیدار می شوند احساس خستگی می کنند. بی خوابی نوعی اختلال خواب است. این می تواند منجر به خستگی و علائم دیگر شود. در حقیقت، APA اظهار می دارد که تقریباً یک سوم کل بزرگسالان علائم بی خوابی را گزارش می کنند. مشکلات خواب باعث ایجاد پریشانی عمده یا مشکلات عملکردی در زندگی فرد می شود. مشکلات خواب حداقل سه شب در هفته اتفاق می افتد. لذا با توجه به اینکه بی خوابی مشکلات فراوانی را برای فرد ایجاد می کند ما در این مقاله به بررسی این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول شما را در درمان این بیماری یاری می دهیم.

دلایل بی خوابی

دلایل بی خوابی به نوع بی خوابی شما بستگی خواهد داشت. بی خوابی کوتاه مدت یا بی خوابی حاد، ممکن است به دلیل موارد مختلفی ایجاد شود:

۱) استرس

۲) یک رویداد ناراحت کننده یا آسیب زا

۳) تغییر در عادات خواب، مانند خوابیدن در هتل یا خانه جدید

۴) درد جسمی

۵) داروهای خاص

۶) شیوه زندگی کم تحرک

۷) درآمد کم

۸) تغییر در ساعت کار یا شیفت شب کار

بی خوابی مزمن حداقل ۳ ماه طول می کشد و می تواند اولیه یا ثانویه باشد. بی خوابی اولیه علت مشخصی ندارد. بی خوابی ثانویه با بیماری دیگری رخ می دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد: ۱) شرایط پزشکی که خوابیدن را دشوارتر می کند، مانند آرتروز یا کمر درد ۲) مسائل روانشناختی، مانند اضطراب یا افسردگی ۳) مصرف مواد ۴) دیابت

بی خوابی در هر سنی ممکن است رخ دهد و بیشتر از مردان در زنان تأثیر می گذارد.

علائم بی خوابی

افرادی که بی خوابی را تجربه می کنند معمولاً حداقل یکی از این علائم را گزارش می کنند:

۱) خواب نا آرام

۲) خواب ماندن

۳) صبح خیلی زود بیدار شدن

این علائم بی خوابی می تواند به علائم دیگری منجر شود، از جمله:

۱) خستگی

۲) تغییرات خلق و خوی

۳) تحریک پذیری

۴) عدم تمرکز

درمان بی خوابی

درمان های دارویی و غیر دارویی برای بی خوابی وجود دارد. پزشک می تواند در مورد اینکه چه روش های درمانی مناسب است با شما صحبت کند. ممکن است لازم باشد قبل از یافتن درمانی که برای شما موثرتر است، چندین روش درمانی مختلف را امتحان کنید.

کالج پزشکان آمریکا (ACP) درمان شناختی رفتاری (CBT) را به عنوان مهم ترین راه درمان بی خوابی مزمن در بزرگسالان توصیه می کند. آموزش بهداشت خواب نیز ممکن است توصیه شود. بعضی اوقات، رفتارهایی که با خواب تداخل دارند باعث بی خوابی می شوند. آموزش بهداشت خواب می تواند به شما کمک کند برخی از این رفتارها را تغییر دهید.

تغییرات پیشنهادی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار نزدیک زمان خواب

۲) اجتناب از ورزش نزدیک به خواب

۳) به حداقل رساندن وقت صرف شده روی تخت خود در زمانی که قصد خوابیدن ندارید، مانند تماشای تلویزیون یا وب گردی در تلفن

اگر یک اختلال روانشناختی یا پزشکی زمینه ای در بی خوابی شما نقش داشته باشد، دریافت درمان مناسب برای آن می تواند مشکلات خواب را کاهش دهد.

داروهای بی خوابی

یک نمونه از داروهای بدون نسخه (OTC) که می تواند برای خواب استفاده شود، آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) است. داروهایی از این قبیل می توانند عوارض جانبی داشته باشند، خصوصاً طولانی مدت، بنابراین مهم است که قبل از شروع مصرف داروی OTC برای بی خوابی، با پزشک صحبت کنید. داروهای تجویزی که ممکن است برای درمان بی خوابی استفاده شود شامل موارد زیر است:

۱) eszopiclone (Lunesta)

۲) zolpidem (Ambien)

قبل از استفاده از هرگونه دارو یا مکمل برای درمان بی خوابی با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است عوارض جانبی خطرناک یا تداخل دارویی وجود داشته باشد. ایجاد تغییر در سبک زندگی یا آزمایش داروهای خانگی می تواند به مدیریت موثر بسیاری از موارد بی خوابی کمک کند. ایجاد تغییر در سبک زندگی یا آزمایش داروهای خانگی می تواند به مدیریت موثر بسیاری از موارد بی خوابی کمک کند.

درمان خانگی بی خوابی

۱) بابونه: سالهاست که چای بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش التهاب و اضطراب و درمان بی خوابی استفاده می شود. در حقیقت، بابونه معمولاً به عنوان یک آرام بخش یا خواب آور ملایم در نظر گرفته می شود. اثرات آرام بخشی آن ممکن است به یک آنتی اکسیدان به نام آپی ژنین نسبت داده شود که به وفور در چای بابونه یافت می شود. آپی ژنین به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود که ممکن است اضطراب را کاهش داده و خواب را شروع کند.

۲) ریشه سنبل الطیب: سنبل الطیب گیاهی است که قرن ها برای درمان مشکلاتی مانند بی خوابی، عصبی و سردرد استفاده می شده است. امروزه سنبل الطیب یکی از محبوب ترین داروهای کمکی خواب گیاهی در اروپا و ایالات متحده است. ریشه سنبل الطیب نیز معمولاً خشک می شود و به صورت چای فروخته می شود.

۳) اسطوخودوس: اسطوخودوس گیاهی است که اغلب به دلیل رایحه معطر و تسکین دهنده آن مفید می باشد. چای اسطوخودوس از جوانه های کوچک بنفش گل گیاه دهنده تهیه می شود. بسیاری از افراد برای استراحت، تسویه اعصاب و کمک به خواب چای اسطوخودوس می نوشند. مطالعه دیگر بر روی ۶۷ زن مبتلا به بی خوابی، کاهش ضربان قلب و تنوع ضربان قلب و همچنین بهبود خواب بعد از ۲۰ دقیقه استنشاق اسطوخودوس دو بار در هفته و به مدت ۱۲ هفته را نشان داد.

۴) بادرنجبویه: در حالی که اغلب به صورت عصاره برای استفاده در آروماتراپی (aromatherapy)  فروخته می شود، برگ های بادرنجبویه برای تهیه چای نیز خشک می شوند. این گیاه معطر با رایحه مرکبات برای کاهش استرس و بهبود خواب از قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفته است.

۵) گل ساعتی: به طور سنتی، برای کاهش اضطراب و بهبود خواب استفاده می شود.

۶) Magnolia bark: ماگنولیا گیاهی گل دهنده است که بیش از ۱۰۰ میلیون سال وجود داشته است. چای ماگنولیا بیشتر از پوست گیاه تهیه می شود اما از برخی جوانه ها و ساقه های خشک نیز تشکیل شده است. به طور سنتی، از ماگنولیا در داروهای چینی برای کاهش علائم مختلف، از جمله ناراحتی شکمی، گرفتگی بینی و استرس استفاده می شد.

۷) نوشیدن شیر گرم قبل از خواب: بخصوص ترکیب شیر و زردچوبه بسیار به آرام خوابیدن فرد کمک می کند.

بی خوابی و بارداری

بی خوابی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول و سوم معمول است. نوسان هورمون ها، حالت تهوع و افزایش نیاز به دفع ادرار از جمله تغییرات بدنی است که ممکن است شما را در اوایل بارداری بیدار نگه دارد. ممکن است با عوامل استرس زای عاطفی مانند اضطراب در مورد مسئولیت های فزاینده ای که به عنوان یک مادر با آن روبرو هستید، روبرو شوید. درد مانند گرفتگی عضلات و ناراحتی در کمر – همچنین ممکن است شما را بیدار نگه دارد. تغییر در سبک زندگی که ممکن است به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

۱) در طول بارداری فعال باشید

۲) حفظ رژیم غذایی سالم

۳) حفظ یک برنامه خواب ثابت

۴) در صورت اضطراب ، تمرین روش های آرام سازی در طول روز یا استحمام گرم قبل از خواب

آزمایش بی خوابی

برای رسیدن به یک تشخیص، دکتر درباره موارد زیر از بیمار سوال می پرسد:

۱) شرایط پزشکی

۲) محیط اجتماعی

۳) شرایط روانی یا عاطفی

۴) تاریخچه خواب

همچنین ممکن است پزشک برای رد کردن مشکلات پزشکی که می تواند در خواب شما تداخل داشته باشد، آزمایشات پزشکی را انجام دهد.

بی خوابی در کودکان

کودکان نیز ممکن است دچار بی خوابی شوند اغلب به دلایلی مانند بزرگسالان. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) استرس

۲) داروها

۳) مصرف بیش از حد کافئین

۴) اختلالات روانی

طبق نظرکلینیک کلیولند (Cleveland)، علائم بی خوابی در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) خواب آلودگی روزانه یا بی قراری

۲) تحریک پذیری و نوسانات خلقی

۳) مسائل انظباطی مکرر

۴) مشکلات حافظه

درمان کودکان اغلب مانند درمان بزرگسالان است.

بی خوابی و اضطراب

اضطراب می تواند باعث بی خوابی شود و بی خوابی می تواند اضطراب ایجاد کند. اضطراب کوتاه مدت زمانی ایجاد می شود که شما مکرراً درباره همان مسئله خاص مانند کار یا روابط شخصی خود نگران باشید. اضطراب کوتاه مدت معمولاً پس از حل مسئله از بین می رود. همان شیوه زندگی و رفتارهای توصیه شده برای سایر اشکال بی خوابی، به کاهش بی خوابی مرتبط با اضطراب کمک می کند، مانند محدود کردن موضوعات استرس زا در مکالمات روزانه.

بی خوابی و افسردگی

طبق یک مطالعه اولیه، نه تنها بی خوابی احتمال ابتلا به افسردگی را در شما ایجاد می کند، بلکه افسردگی همچنین می تواند احتمال بی خوابی شما را افزایش دهد. در یک آنالیز از ۳۴ مطالعه به این نتیجه رسیدند که کم خوابی به ویژه در زمان استرس به طور قابل توجهی خطر افسردگی را افزایش می دهد. مطالعه دیگر نشان داد که با ادامه بی خوابی و بدتر شدن علائم، افراد حتی بیشتر خطر ابتلا به افسردگی را دارند. برای سایر افراد، علائم افسردگی ممکن است مقدم بر بی خوابی باشد. خبر خوب این است که درمان های مشابه اغلب به افسردگی و بی خوابی کمک می کنند، مهم نیست که در چه شرایطی بروز می کند. متداول ترین روش های درمانی عبارتند از:

۱) داروها

۲) تغییر سبک زندگی

این تغییرات در سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) ایجاد عادات خواب بهتر

۲) ورزش در طول روز

۳) داشتن یک وزن متعادل

عوارض بی خوابی

کم خوابیدن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. بی خوابی می تواند خطر ابتلا به تعدادی از شرایط را افزایش دهد از جمله:

۱) اضطراب

۲) افسردگی

۳) سکته

۴) آسم

۵) تشنج

۶) فشار خون بالا

۷) بیماری قلبی

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/teas-that-help-you-sleep#The-bottom-line

 

فهرست