قاعدگی

امروز، مکمل قاعدگی یکی از نیاز های اساسی بانوان محسوب می شود. قاعدگی فرآیندی است که از زمان بلوغ جنسی در دختران آغاز می شود و تا میانسالی ادامه دارد. علائم و عوارض ناشی از قاعدگی در سنین و در افراد مختلف متفاوت است.  سندرم قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی (PMS) ، شرایطی است که بسیاری از زنان در قاعدگی تجربه می کنند. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) حدود یک هفته قبل از عادت ماهیانه شروع می شود و تا چند روز پس از آن ادامه دارد.

علائم جسمی و روانی رایج این سندروم شامل؛ نفخ شکم، مشکلات گوارشی، سردرد، درد سینه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، بیخوابی، گیجی، حالت افسردگی و … می باشد. شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت است. مصرف مکمل قاعدگی شدت و تکرر این علائم را کاهش می دهد.

مصرف مکمل قاعدگی در چه افرادی توصیه می شود؟

علائم جسمی روانی و درد های ناشی از قاعدگی بیشتر در دختران جوان و در سنین پیش از ازدواج به چشم می خورد. با این حال ممکن است، حتی در میانسالی نیز این علائم رخ دهد. منشا علائم سندرم قاعدگی ممکن است عصبی یا جسمی باشند. برای کنترل درد های عصبی می توان از انواع مسکن ها و دارو های اپیوئیدی با نظر پزشک استفاده نمود؛ اما علائم جسمی معمولا ناشی از عدم تعادل و کمبود مواد مغذی در بدن می باشد.

به طور کلی می توان گفت تمامی خانم ها به جز آن هایی که در شرف بارداری هستند یا اختلالات خاصی از قبیل بیماری های هورمونی، متابولیک یا … دارند، می توانند از مکمل قاعدگی استفاده کنند. این مکمل ها با تامین مواد مغذی، مانع از بروز علائم ناشی از کمبود آن ها می شوند. در مواردی که در شخص کمبود خاصی تشخیص داده شود، بهتر است با مشورت پزشک از مکمل تخصصی مورد نیاز خود استفاده کند.

انواع مواد مغذی موجود در مکمل قاعدگی

مکمل قاعدگی به طور معمول ترکیبی از مواد مغذی و بعضا فراورده های گیاهی است. این ترکیب قادر است، هم درد را در بدن سرکوب کند و هم علائم جسمی و روانی را کنترل نماید. در ادامه برخی از مواد مغذی مورد نیاز در دوران قاعدگی را مشاهده می نمایید.

مکمل آهن

یکی از مهم ترین عوارض دوره قاعدگی سنگین با خون ریزی های شدید، کم خونی است. آنمی ناشی از قاعدگی، در نتیجه کمبود آهن در بدن پدید می آید. کمبود آهن در دوران قاعدگی علائمی از قبیل: ضعف، سردرد، خستگی، بی حالی و … را تشدید می نماید. علاوه بر این در موارد شدید ممکن است، منجر به آمنوره (قطع قاعدگی) گردد. مکمل قاعدگی دارای مقادیر معین آهن، برای تامین آهن از دست رفته در دوران قاعدگی می باشد؛ اما در افراد مبتلا به آنمی با فقر آهن، مصرف مکمل آهن هم به ویژه در دوران قاعدگی توصیه می گردد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از مهم ترین دسته های اسید های چرب ضروری محسوب می شوند. امگا۳ در بدن با مکانیسم های خاصی روند التهاب را سرکوب می نماید. بنابراین درد و التهاب در زمان قاعدگی را کاهش می دهد. کاهش التهاب در دوران قاعدگی از عوارض آن جلوگیری می کند. این اسید چرب با بهبود سیستم عصبی، علائم روانی و عصبی را نیز در دوران قاعدگی کنترل می کند. بنابراین اسید های چرب امگا۳ یکی از اجزای مهم مکمل قاعدگی محسوب می شوند.

ویتامین B6

ویتامین B6 (پیریدوکسین) یک ویتامین اساسی در تنظیم خلق و خو است. وجود ویتامین B6 در ترکیب مکمل قاعدگی، منجر به بهبود شرایط روانی در دوره عادت ماهیانه می شود. بروز بی قراری، عصبانیت، تحریک پذیری و افسردگی در دوران قاعدگی رایج است. ویتامین B6 منجر به تنظیم روند ساخت سروتونین می شود. سروتونین در بهبود خلق و خو نقش تاثیرگذاری دارد. بنابراین ویتامین B6 یکی از ترکیبات اساسی مورد نیاز در دوران قاعدگی، جهت کنترل علائم روانی می باشد.

ویتامینD

ویتامین D، یکی از موثر ترین ویتامین ها در تنظیم سطوح هورمونی در بدن است. کنترل هورمون ها به وسیله مکمل قاعدگی، از تشدید علائم در این دوره جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین D دارای اثرات ضد التهابی است. کاهش التهاب در تخفیف درد های قاعدگی و کاهش علائم سندروم PMS اهمیت دارد. در خانم های مبتلا به کمبود ویتامین D، علائم قاعدگی با شدت بالاتری بروز می کند. بنابراین مصرف مکمل ویتامینD + کلسیم، در کنار مکمل های قاعدگی در این افراد توصیه می شود.

ویتامین E

به طور کلی ویتامین E یکی از مهم ترین ویتامین ها با خواص ضد التهابی محسوب می شود. کنترل التهاب در دوران قاعدگی اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از درد های قاعدگی ناشی از ایجاد شرایط التهابی در بدن می باشند.

مکمل قاعدگی دارای مقادیر موثری ویتامین E، جهت کنترل التهاب می باشد. سرکوب واکنش های التهابی، درد را کاهش می دهد. در نتیجه باعث احساس راحتی و آرامش بیشتری در دوران قاعدگی می شود.

منیزیوم

برای کنترل علائمی از قبیل نفخ، احتباس مایعات و درد، مصرف مکمل منیزیوم می تواند کمک کننده باشد. منیزیوم در برخی از مکمل های قاعدگی وجود دارد؛ اما شواهد کافی برای ضرورت مصرف آن در دوران قاعدگی موجود نیست. درواقع در مبتلایان به کمبود منیزیوم، مصرف این مکمل، ممکن است موثر باشد. توجه به این نکته ضروری است که مکمل منیزیوم در برخی موارد داری عوارض جانبی مانند اسهال یا ناراحتی معده و تغییر فشار خون می باشد.

چه زمانی از مکمل قاعدگی استفاده کنیم؟

سندروم پیش قاعدگی، معمولا چند روز پیش از شروع قاعدگی آغاز می شود. بنابراین جهت کنترل علائم این سندروم، بهتر است، مصرف مکمل قاعدگی را چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه، اغاز کنید. لازم است بدانید که این زمان بندی در خانم هایی که عادات ماهیانه منظمی دارند، توصیه می گردد. مصرف مکمل قاعدگی می تواند تا پایان دوره قاعدگی ادامه یابد. البته در برخی از افراد با قطع علائم، مصرف مکمل نیز پایان می یابد. مکمل قاعدگی را بسته به شدت علائم، روزانه ۱ تا ۲ بار و همراه با وعده غذایی مصرف نمایید.

توجه داشت باشید! در شرایط معمول مکمل های قاعدگی بیشتر برای کنترل علائم رایج این دوران نقش دارند. برخی از ترکیبات گیاهی موجود در این مکمل ها ممکن است، در تنظیم سطوح هورمونی نیز نقش داشته باشد. بنابراین در برخی از موارد مصرف مکمل قاعدگی در تنظیم زمان عادات ماهیانه نیز موثر می باشد. اما درصورت نامنظم بودن مداوم عادت ماهیانه، لازم است با پزشک مشورت نمایید و در صورت نیاز از دارو های هورمونی استفاده کنید.

دز بخش زیر می توانید انواع مکمل های قاعدگی مناسب برای کنترل علائم سندرم قاعدگی را مشاهده نمایید. این مکمل های برای خرید در داروخانه آنلاین نسخه اول در دسترس می باشند.

فهرست