ضعف جسمانی

مکمل های غذایی / ضعف جسمانی

برای درمان صعف جسمانی ابتدا باید علت اصلی آن مشخص شود. این ضعف می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و در سنین مختلف اتفاق بیافتد. ضعف جسمانی بعد از کارهای سنگین، ورزش و … تا حدودی طبیعی به نظر می رسد. اما اگر این ضعف ادامه پیدا کند و یا به طور مداوم و بدون دلیل مشخص رخ دهد، می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

برای انجام فعالیت های روزانه احتیاج به حرکت دارید. این حرکات در نتیجه انقباض ماهیچه ها رخ می دهد. فرآیند انقباض ناشی از تعامل بین مغز، اعصاب حسی حرکتی و عضلات است. ضعف بدنی به شکل عدم انقباض به موقع و مناسب عضلات برای انجام فعالیت نمود پیدا می کند. درمان ضعف جسمانی برای بهبود عملکرد فیزیکی و انجام فعالیت های روزانه ضروری است. در این بخش از وبسایت نسخه اول قصد داریم به بررسی مهم ترین دلایل و مکمل های مفید برای درمان ضعف جسمانی بپردازیم.

درمان ضعف جسمانی وابسته به علت آن است

ضعف جسمانی شامل، احساس خستگی، بی حالی و عدم توانایی برای انجام کارهای روزمره است. این عارضه ممکن است به تدریج گسترش پیدا کند و حتی توانایی حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه با رایج ترین دلایل بروز ضعف جسمانی در افراد در دوره های مختلف زندگی آشنا می شوید.

اختلال اعصاب (نورولوژی)

آسیب دیدگی اعصاب حسی و حرکتی منجر به ضعف جسمی و اختلالات حرکتی می شود. این آسیب ممکن است به دلایل مختلفی مانند، ضربه و تروما شدید، مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری ها و حتی اختلالات روانی مانند افسردگی ایجاد شود. درمان ضعف جسمانی ناشی از اختلالات عصبی مستلزم تشخیص دقیق محل آسیب دیدیگی اعصاب است. برای این کار معمولا از روش های تشخیصی مانند MRI استفاده می شود.

 یکی از مهم ترین بیماری های عصبی که منجر به ضعف جسمانی میشود، بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) است. این بیماری در نتیجه اختلال در سیستم ایمنی رخ می دهد. ضعف جسمانی حاصل از این بیماری ممکن است به فلج اندام های حرکتی منجر شود.

تحلیل عضلانی

تحلیل عضلانی روندی است که طی آن سلول های ماهیچه ای به تدریج تخربی می شوند. این تخریب منجر به کاهش حجم و وزن توده عضلانی می شود. مهم ترین پیامد تحلیل عضلات، کاهش توانایی انقباض و از دست رفتن توان حرکتی است. اولین عضلاتی که طی این عارضه تحت تاثیر قرار می گیرند، معمولا عضلات دست و پا هستند. تشخیص این بیماری معمولا به وسیله روش هایی تهیه نوار عصب – عضله از فرد مبتلا صورت می گیرد. درمان ضعف جسمانی حاصل از تحلیل عضلانی نیازمند تجویز دارو توسط پزشک متخصص اعصاب است. تحلیل عضلانی معمولا یک بیماری پیشرونده است. بنابراین تشخیص و درمان به موقع آن، در جلوگیری از گسترش بیماری اهمیت بسیاری دارد.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید یکی از مهم ترین غده های بدن است که در کنترل متابولیسم نقش مهمی دراد. هورمون های تیروئیدی میزان متابولیسم را در بدن تنظیم می کنند. یکی از مشکلات رایج در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید خستگی و بی حالی مداوم است. علت این عارضه کاهش متابولیسم ناشی از کمبود هورمون های تیروئیدی است. در این افراد برای درمان کم کاری تیروئید، هورمون های تیروئیدی به صورت قرص و … تجویز می شوند. مصرف این هورمون ها عوارض هایپوتیروئیدیسم را کنترل می کنند و موجب تعدیل و درمان ضعف جسمانی می شوند.

بیماری های ژنتیکی

همان طور که می دانید بیماری های ژنتیکی از بدو تولد با فرد همراه هستند. اما برخی از این بیماری ممکن است پس از گذشت چند سال بروز پیدا کنند. برای مثال بیماری تحلیل عضلانی دوشن که نوعی بیماری ژنتیکی است، زمانی بروز می کند که کودک فرآیند را رفتن را آغاز می کند. این بیماری منجر به ضعف شدید در عضلات پا می شود و توانایی حرکت را در فرد مختل می کند. مبتلایان به بیماری دوشن معمولا ضعف جسمانی را به میزان متفاوت در تمامی سنین حس می کنند. درمان ضعف جسمانی در این افراد به وسیله ی داروهای تقویتی صورت می گیرد. اما هرگز به طور کامل از بین نمی رود.

یکی دیگر از بیماری های ژنتیکی، پورفریا نام دارد. این بیماری منجر به اختلال در مسیر تولید هموگلوبین می شود. کاهش هموگلوبین در افراد مبتلا به پورفریا باعث کاهش اکسیژن رسانی به سلول های عضلانی و سایر سلول ها می گردد. کاهش اکسیژن رسانی عملکرد سلول را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش عملکرد سلول های عضلانی باعث ضعف جسمانی و اختلال در مسیر انقباض عضلات می گردد. درمان ضعف جسمانی در پورفریا با تزریق خون حاوی هموگلوبین کافی انجام می شود.

سایر بیماری های ژنتیکی که منجر به ضعف جسمانی می شوند شامل، آتاکسی فریدریچ، بیماری کرب و … است. درمان ضعف جسمانی در بیماری های ژنتیکی در برخی از موارد امکان پذیر نیست.

اختلالات تغذیه ای

سوء تغذیه و یا کمبود مواد مغذی، علت عمده بسیاری از موارد ضعف جسمانی است. در این موارد راهکار اصلی برای درمان ضعف جسمانی، بهبود شرایط تغذیه ای است. مصرف رژیم غذایی صحیح و مصرف مکمل های غذایی کمبود مواد مغذی را برطرف می کنند. تامین نیاز سلول های بدن و رفع کمبود، منجر به درمان ضعف جسمانی می شود.

درمان ضعف جسمانی ناشی از کمبود مواد مغذی

درمان ضعف جسمانی ناشی از کمبود های تغذیه ای نسبت به سایر انواع آن، آسان تر است. درواقع ضعف جسمانی ناشی از اختلال در تغذیه قابل پیشگیری و قابل درمان ترین نوع ضعف جسمانی به شمار می رود. مهم ترین موارد کمبود مواد مغذی که باعث ضعف جسمی می شوند عبارتند از:

کمبود پروتئین

کمبود پروتئین در موارد شدید منجر به سوء تغذیه پروتئینی می شود. در این موارد برخلاف سوء تغذیه ناشی از کمبود انرزی، ممکن است افراد از نظر ظاهری نرمال به نظر برسند. در برخی از موارد حتی اضافه وزن نیز به چشم می خورد. در این افراد مصرف زیاد منابع کربوهیدراتی و جایگزین شدن کربوهیدرات و چربی با پروتئین رژیم غذایی منجر به کمبود پروتئین می شود.

کمبود پروتئین روند تغذیه مناسب عضلات را دچار اختلال می کند. حتی ممکن اس منجر به تحلیل سلول به ویژه سلول های عضلانی شود. افراد مبتلا به سوء تغذیه پروتئینی دچار ضعف و خستگی جسمی مداوم هستند و در بسیاری از موارد توان انجام کار های روزانه را ندارند. کمبود پروتئین حتی در ورزشکاران نیز توان جسمی را کاهش می دهد و باعث احساس ضعف در حین و پس از تمرین می گردد.

درمان ضعف جسمانی در مبتلایان به کمبود پروتئین، مستلزم مصرف منابع و مکمل های پروتئینی است. مصرف مکمل پروتئینی در مدت زمان کوتاهی، خستگی و ناتوانی جسمی را کاهش می دهد و منجر به درمان ضعف جسمانی می گردد.

کمبود کلسیم

کلسیم مهم ترین ماده معدنی در تنظیم روند انقبا عضلانی است. کمبود کلسیم و یا فقدان آن منجر به تاخیر و با عدم انقباض عضله می گردد. افراد مبتلا به کمبود های شدید کلسیم در کناز سایر عوارض مانند شکستگی استخوان ها و دندان ها، دچار اختلال در روند انقباض می شوند. توان جرکتی در این افراد، به دلیل فقدان کلسیم کاهش چشمگیری می یابد. درمان ضعف جسمانی و اختلال حرکتی در افراد مبتلا به کمبود کلسیم از طریق مکمل های کلسیم صورت می گیرد. چنانچه درمان این کمبود به تعویق بیوفتد و کمبود کلسیم شدید شود، ممکن است ضعف جسمی و اختلال حرکتی برگشت ناپذیر رخ دهد.

علاوه بر کمبود کلسیم، تجمع کلسیم نیز ممکن است منجر به ضعف جسمانی شود. یه طور کلی مسمویت با مواد مغذی مانند، ویتامین A، ویتامین D، منیزیوم، کلسیم و … منجر به ضعف و بی حالی می شود. اما این ضعف جسمانی به فرم نا پایدار و شدید بروز می کند. بنابراین تشخیص آن از سایر موارد معمولا امکان پذیر است.

کمبود آهن

یکی از علائم اصلی کم خونی ناشی از کمبود آهن ضعف جسمانی است. فقر آهن منجر به کاهش سلول های خونی می شود. در نتیجه اکیسژن رسانی و تغذیه سلول های عضلانی و سایر سلول ها دچار اختلال می گردد. افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن معمولا به طور مداوم خسته و رنگ پریده اند و احساس ضعف جسمانی به ویژه صبح و پس از بیداری هستند. برای درمان ضعف جسمانی در افراد مبتلا به کم خونی، مکمل آهن تجویز می شود. مصرف این مکمل با درمان کم خونی، عوارض ناشی از آن از جمله خستگی و ضعف جسمانی را بهبود می بخشد.

کمبود پتاسیم

هیپوکالمی عارضه ای است که ممکن است در اثر کمبود پتاسیم در رژیم غذایی و یا دفع پتاسیم رخ دهد. کاهش پتاسیم باعث نا منظم شدن ریتم قلبی می شود. علاوه بر این معمولا کمبود پتاسیم در دراز مدت باعث سستی و ضعف جسمانی مداوم می گردد. تشخیص کمبود پتاسیم معمولا زمان بر است. اما درصورتی که مشخص شود فرد مبتلا به هیپوکالمی است، رژیم غذایی پر پتاسیم برای وی تجویز می گردد. درکنار این رژیم غذایی مصرف انواع مکمل های پتاسیم می تواند در روند درمان ضعف جسمانی در این افراد موثر باشد.

کمبود سدیم

سدیم یکی از الکترولیت های ضروری برای حفظ تعادل مایعات در بدن است. هیپوناترمی یا کمبود سدیم ممکن است در اثر تعریق شدید ناشی از ورزش در هوای گرم رخ دهد. علاوه بر این ممکن است افراد ساکن مناطق شرجی و گرمسیری که روزانه سدیم زیادی از طریق عرق از دست می دهند، دچار کمبود سدیم شوند. کمبود سدیم منجر به برهم خوردن تعادل مایعات و به طبع آن سرگیجه، خستگی و ضعف جسمانی می شود.

در موارد خفیف هیپوناترمی مکمل درمانی شایع نمی باشد. تنها در فرم های شدید، تزریق سرم های الکترولیتی برای تعادل مایعات بدن تجویز می شود، که می تواند در درمان ضعف جسمانی ناشی از این عارضه نیز موثر واقع شود.

به طورکلی درمان ضعف جسمانی، بسته به علت و شدت آن می تواند متفاوت باشد. اما لازم است بدانید، که این عارضه را به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید. در صورت طولانی شدن و یا افزایش شدت ضعف جسمی برای تشخیص علت آن حتما به پزشک مراجه کنید. چرا که همانطور که گفته شد می تواند نشان دهدنده ی ابتلا به بیماری های گوناگون باشد.

درصورت اطمینان از کمبود مواد مغذی برای درمان ضعف جسمانی، می توانید مکمل های موجود در بخش زیر را خریداری و مصرف نمایید.

فهرست