موهای زائد

فرآورده های طبیعی /پوست و مو/ موهای زائد

همه خانم ها موی بدن دارند، اما ممکن است در بعضی ها بیشتر از دیگران دیده شود و شامل رشد مو در صورت باشد. هیرسوتیسم (Hirsutism )  در زنان زمانی است که این رشد مو بیش از حد شود. درمان هیرسوتیسم در خانم ها با تعیین اینکه آیا رشد مو به یک بیماری زمینه ای یا دلایل دیگر مربوط می شود، شروع می شود. در همه موارد، استفاده از کرم های اصلاح، موچین، اپیلاسیون و موهای زائد برای بعضی از خانم ها مفید است. ما در این مقاله به بررسی علل ایجاد موهای زاید پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در رفع ایین مشکل یاری می رسانیم. 

هیرسوتیسم (Hirsutism )  ممکن است به دلیل یک بیماری پزشکی زمینه ای مانند:

۱) سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، که یک اختلال هورمونی است

۲) هیپرپلازی آدرنال (adrenal hyperplasia)، اختلالی است که بر تولید هورمون های استروئیدی تأثیر می گذارد

۳) diopathic hyperandrogenemia، وضعیتی که بدن بیش از حد آندروژن تولید می کند

۴) تومورهایی که هورمونهای اضافی آزاد می کنند

۵) اختلالات تیروئید که بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد

تا زمانی که علت آن به دلیل یک بیماری زمینه ای نباشد، موهای زائد یا ناخواسته به دلایل پزشکی نگران کننده نیست.

دلایل موهای زائد بدن

هورمون هایی به نام آندروژن (androgens ) دلیل اصلی رشد موهای بدن هستند. پزشکان از آندروژن ها به عنوان هورمون های مردانه یاد می کنند ، اگرچه زنان و مردان این هورمون ها را تولید می کنند. هنگامی که بدن زنان بیش از حد آندروژن تولید می کند، ممکن است موهای بدن بیش از حد معمول ایجاد شود. چندین شرایط پزشکی می تواند باعث تولید بیش از حد آندروژن در بدن شود. PCOS شایعترین علت موهای زائد بدن در زنان است. PCOS نوعی عدم تعادل هورمونی است که باعث می شود بدن مقدار زیادی آندروژن تولید کند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال American Family Physician انجام شد، PCOS 72 تا ۸۲ درصد موارد هیرسوتیسم (Hirsutism) در زنان را تشکیل می دهد. پزشکان علت PCOS را به طور کامل درک نمی کنند، اما افراد می توانند علائم را با قرص های ضد بارداری یا سایر درمان های هورمونی کنترل کنند.

دلایل کمتر شایع موهای زائد بدن در زنان شامل موارد زیر است:

۱) adrenal hyperplasia مادرزاد: این بیماری یک گروه نادر از اختلالات است که بر غدد فوق کلیه تأثیر می گذارد و می تواند علائم شدیدی ایجاد کند. وقتی غدد فوق کلیوی به درستی کار نکنند، بدن ممکن است آندروژن زیادی تولید کند. پزشکان از نظر شرایطی که باعث این بیماری می شوند، معاینه می کنند، اما تشخیص موارد خفیف تا زمان بلوغ امکان پذیر نیست.

۲) تومور: مطالعات نشان داده است که ۲/۰ درصد موارد هیرسوتیسم به دلیل توموری است که آندروژن آزاد می کند. موهای بدن در این موارد به سرعت ظاهر می شوند و ممکن است علائم دیگری مانند توده ای در معده یا لگن را نیز شامل شوند.

دارو

برخی از داروها می توانند باعث رشد اضافی مو شوند. زنی که پس از استفاده از داروی تجویز شده جدید متوجه رشد موی جدید می شود باید به پزشک خود اطلاع دهد. برخی از داروها مرتبط با این عارضه شامل موارد زیر هستند:

۱) داروهای ضد افسردگی

۲) برخی از آنتی بیوتیک ها

۳) داروهای خواب آور

۴) هورمون ها، مانند استروژن و تستوسترون، به علاوه داروهایی که تولید هورمون را تغییر می دهند

درمان های پزشکی برای رشد بیش از حد مو

درمان های پزشکی می توانند به رشد بیش از حد یا ناخواسته مو به دلیل PCOS کمک کنند. بسیاری از خانم ها دریافتند که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به تنظیم هورمون ها و قاعدگی آنها کمک می کند در حالی که رشد مو را کاهش می دهد. درمان پزشکی دیگری که ممکن است مفید باشد، اسپیرونولاکتون (spironolactone) است، دارویی که می تواند اثرات هورمون های خاص را کنترل کند.

اختلالات تیروئید

تیروئید هورمون هایی تولید می کند که به تنظیم متابولیسم و دمای بدن کمک می کنند. هنگامی که تیروئید سوعملکرد داشته باشد، ممکن است عدم تعادل هورمون هایی ایجاد کند که باعث ایجاد موهای زائد بدن می شود.

بعضی مواقع هیرسوتیسم دلیل مشخصی ندارد و پزشکان نمی توانند هیچ دلیل مشخصی از وجود یک اختلال اساسی پیدا کنند. وقتی شرایطی دلیل مشخصی نداشته باشد، پزشک ممکن است از آن به عنوان ایدیوپاتیک (idiopathic) یاد کند. Idiopathic hyperandrogenemia وضعیتی است که بدن بدون دلیل مشخص آندروژن زیادی تولید می کند. وقتی علت hirsutism مشخص نیست، ممکن است ژنتیکی باشد.

رشد “طبیعی” در مقابل رشد”غیر طبیعی” مو در زنان

مقیاس Ferriman-Gallwey بسته به میزان رشد مو در مناطق مختلف بدن، به زنان نمره اختصاص می دهد. وقتی مو در بسیاری از قسمت های بدن ضخیم است، احتمالاً مشکل ساز خواهد بود.

تشخیص hirsutism در زنان

اگر یک معاینه اولیه نشان می دهد زنی بیش از حد رشد مو دارد، سپس پزشک باید علت را تشخیص دهد. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) عملکرد خون برای اندازه گیری سطح آندروژن و سایر هورمون ها

۲) نمودار دوره های شخص و به دست آوردن سابقه قاعدگی دقیق

۳) اسکن تصویربرداری برای بررسی تومورها و سایر رشد ها

گزینه های درمان طبیعی

تغییر رژیم: برای زنانی که مقاومت به انسولین دارند، کاهش مصرف قندها و کربوهیدرات ها به آنها کمک می کند.

مدیریت وزن: کاهش وزن می تواند به کنترل بسیاری از علائم PCOS کمک کند. برای بسیاری از خانم ها، ترکیب مناسب رژیم و ورزش ممکن است کلیدی باشد.

حمایت از سلامت روان: PCOS نوعی اختلال پیچیده است که می تواند ظاهر، باروری و سلامتی زن را تغییر دهد.

روش های از بین بردن مو، مانند اصلاح یا استفاده از کرم های رفع مو، می توانند موثر باشند. با این حال، این روش ها دلیل اصلی رشد موهای زائد را برطرف نمی کنند.

درمان های پزشکی برای رشد بیش از حد مو

درمان های پزشکی می توانند به رشد بیش از حد یا ناخواسته مو به دلیل PCOS کمک کنند. بسیاری از خانم ها دریافتند که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به تنظیم هورمون ها و قاعدگی آنها کمک می کند در حالی که رشد مو را کاهش می دهد. درمان پزشکی دیگری که ممکن است مفید باشد ، اسپیرونولاکتون (spironolactone) است، دارویی که می تواند اثرات هورمون های خاص را کنترل کند. زنان مبتلا به PCOS که می خواهند باردار شوند ممکن است برای القای تخمک گذاری به درمان های هورمونی مصنوعی نیاز داشته باشند. هنگامی که یک زن به غیر از PCOS به بیماری دیگری مبتلا است، درمان به سابقه پزشکی زن و سایر عوامل بستگی دارد. درمان های هورمونی می توانند تعادل هورمونی را برقرار کنند ، اگرچه ممکن است یک زن نیز به درمان های اضافی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر توموری وجود دارد که آندروژن تولید می کند ، ممکن است پزشکان نیاز به برداشتن تومور با جراحی داشته باشند.

چگونه موهای زائد صورت را از بین ببریم

۱) اصلاح: اصلاح یکی از سریع ترین و آسان ترین راه ها برای از بین بردن موها است. خواه از یک ریش تراش یکبار مصرف استفاده کنید و یا از یک ریش تراش برقی، هر دو دارای یک تیغه داخلی هستند که باعث بلند شدن و برش دادن موهای سطح پوست می شود. ریش تراش ها می توانند در قسمت های مختلف بدن کار کنند ، از جمله:

۱) بازوها

۲) پاها

۳) زیر بغل

۴) منطقه بیکینی

۵) صورت

با این حال، نتایج دائمی یا طولانی مدت نیستند. صورت شما به مدت یک تا سه روز بدون مو می ماند و سپس باید اصلاح مجدد کنید. برای بهترین نتیجه، صورت خود را تمیز کرده و یک لایه صابون یا کرم اصلاح بزنید.

۲) موچین

موچین یکی دیگر از روش های موثر و ارزان برای از بین بردن موهای صورت است. این روش کمی متفاوت از اصلاح عمل می کند. موچین برای کندن یا کشیدن مو از ریشه ساخته شده است. موچین روی موی های صورت به خوبی کار می کند.

برای موهای صورت، این مراحل را دنبال کنید:

۱) قبل از شروع، صورت خود را با یک دستمال گرم بشویید تا پوست نرم شود.

۲) موهایی را که می خواهید جدا کنید انتخاب کنید.

۳) در حالی که پوست خود را محکم نگه داشته اید، هر بار یک مو بکشید.

۳) اپیلاسیون

اپیلاسیون گزینه دیگری برای از بین بردن موهای صورت است. این تکنیک می تواند موها را تا چهار هفته از بین ببرد، که اگر مشغول هستید و نمی خواهید به طور مرتب اصلاح کنید، انتخاب بهتری خواهد بود. اپیلاتورها مانند موچین و اصلاح عمل می کنند. با این تفاوت که اپیلاتورها موهای صورت را با گرفتن همزمان چند مو و از بین بردن آنها از ریشه از بین می برند. از آنجا که مو از ریشه برداشته می شود، رشد مجدد آن بیشتر طول می کشد. گاهی اوقات، اپیلاسیون منجر به نرم شدن و ریز شدن موها می شود. ممکن است فقط هنگام برداشتن مو از پاها یا از نواحی بزرگتر بدن به فکر اپیلاتور باشید. اما اپیلاتورها در اندازه های مختلف وجود دارند و آنها را برای از بین بردن مو در تمام قسمت های بدن ایده آل می کند.

 

۴)  Waxing

یک روش موثر برای از بین بردن تمام موهای یک منطقه است. وقتی در حال خرید موم هستید، به دنبال موم نرم یا مومی که برای استفاده در صورت استفاده شده است، بگردید. موم سخت برای پاها و ناحیه بیکینی بهتر است.

۵) لیزر موهای زائد

مشکل اصلی بسیاری از روش های از بین بردن مو این است که نتایج موقتی هستند یا فقط چند هفته طول می کشد. برای نتایج طولانی تر، لیزر موهای زائد را در نظر بگیرید. در این روش از پرتوهای لیزر و ضربان دار برای آسیب رساندن به فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو استفاده می شود. این یک راه حل نیمه دائمی است و پس از حدود شش ماه مو رشد می کند. گاهی موها هرگز دوباره رشد نمی کنند. لیزر موهای زائد ممکن است گران باشد. لیزر موهای زائد را می توان در هر نقطه از صورت مانند لب بالا و چانه انجام داد. اما هنگام برداشتن مو از اطراف پلک ها و نواحی اطراف آن باید از لیزر اجتناب کنید.

۶) کرم های موبر

کرم های موبر گزینه دیگری برای از بین بردن موهای زائد صورت است. نتایج می توانند طولانی تر از اصلاح باشند و ممکن است این کرم ها از waxing ارزان تر باشند. اگر اولین بار است که از کرم موبر استفاده می کنید، ابتدا یک تست انجام دهید و مقدار کمی از کرم را به پوست خود بمالید. علائم واکنش شامل قرمزی پوست، برجستگی و خارش است.

۷) بند انداختن

نتایج می توانند طولانی تر از تراشیدن مو یا موچین باشند.

۸) نسخه ها

حتی اگر موهایتان را اصلاح کنید، موم بزنید، موی خود را بگیرید، موهای ناخواسته صورت دوباره رشد می کند. اگرچه کرم موضعی تجویزی برای از بین بردن موها وجود ندارد، Vaniqa تنها دارویی است که برای کاهش رشد موهای ناخواسته صورت در زنان تأیید شده است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این نسخه برای شما مناسب است یا خیر. این دارو یک شبه کار نمی کند، بنابراین تا زمانی که موثر شود، باید از روش های دیگر حذف مو استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، این دارو به گونه ای طراحی نشده است که به تنهایی استفاده شود. اگر استفاده از کرم را متوقف کنید، موهای صورت دوباره رشد می کنند.

درمان خانگی

۱) آب لیمو و شکر: این یک روش زیبایی باستانی برای از بین بردن موهای ناخواسته است. شکر، آبلیمو و آب بسیار کمی را مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید تا شکر حل شود تا شکر به یک خمیر گرانول چسبناک تبدیل شود.

۲) موز و بلغور جو دوسر: یک موز را له کنید. آن را با بلغور جو دوسر پودر شده مخلوط کنید. خمیر را بمالید و بر خلاف جهت رشد مو، آن را با حرکت دورانی ماساژ دهید. آن را هفته ای یک بار استفاده کنید.

۳) لیمو و عسل: آب لیمو، شکر و عسل را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر صاف بدست آید و در صورت لزوم آب اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۲-۳ دقیقه در مایکروویو گرم کنید و آن را دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

۴) زردچوبه و شیر: ماسک را روی ناحیه موهای زاید بزنید و بگذارید خشک شود.

۵) سفیده تخم مرغ: سفید تخم مرغ، نشاسته ذرت و شکر را مخلوط کرده و از این ماسک استفاده کنید.

۶) سیر: سیر را خرد کرده و آن را روی پوست مالش دهید و بعد از نیم ساعت بشویید. از آن یک بار در روز استفاده کنید.

۷) زرد آلو و عسل: مخلوط را پس از خشک شدن، با حرکات دورانی ماساژ دهید و آن را با آب ولرم بشویید. این را سه بار در هفته استفاده کنید.

خوشبختانه در طب سنتی راه حل های مناسبی برای حل این مشکل وجود دارد.

? از دیرباز  مصرف موضعی گیاهان سمی مانند: تاتوره، شوکران و بذرالبنج (بنگ دانه) برای حذف موهای زائد، به ویژه در ناحیه صورت رایج بوده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ خوشبختانه امروز کرم طبیعی ترکیبی حاوی عصاره این سه گیاه با نام HIRSUTAN در دسترس قرار دارد که می توان از آن برای کم کردن و پیشگیری از رشد موهای زائد صورت بهره گرفت.

رشد موهای زائد در زنان یا هیرسوتیسم، معمولا از سنین بلوغ آغاز می شود.اگرچه همه زنان آندروژن یا هورمون مردانه تولید می کنند، اما افزایش بیش از حد آن منجر به هیرسوتیسم می شود.رشد موهای زائد در ناحیه صورت دختران جوان، یکی از دغدغه های آنان در این سنین محسوب می شود.

خوشبختانه در طب سنتی راه حل های مناسبی برای حل این مشکل وجود دارد.

? از دیرباز  مصرف موضعی گیاهان سمی مانند: تاتوره، شوکران و بذرالبنج (بنگ دانه) برای حذف موهای زائد، به ویژه در ناحیه صورت رایج بوده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ خوشبختانه امروز کرم طبیعی ترکیبی حاوی عصاره این سه گیاه با نام HIRSUTAN در دسترس قرار دارد که می توان از آن برای کم کردن و پیشگیری از رشد موهای زائد صورت بهره گرفت.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323540

https://www.healthline.com/health/how-to-remove-facial-hair#prescriptions

https://parenting.firstcry.com/articles/magazine-simple-home-remedies-for-removal-of-facial-hair/

فهرست