پوست، مو و ناخن

سلامت پوست، مو و ناخن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سلامت این اعضا تاثیر فراوانی در زیبایی دارد. پوست و مو و ناخن، با توجه به بافت حساس خود و با توجه به اینکه در معرض آسیب های متنوعی هستند، نیازمند مراقبت و محافظت دائمی می باشند. کمبود هر ماده ی مغذی اعم از پروتئین، ویتامین و … می تواند آثار مخربی بر سلامت پوست، مو و ناخن ها داشته باشد. با این حال در ادامه به بررسی مهم ترین مواد مغذی برای محافظت و سلامت پوست و مو و ناخن می پردازیم.

مواد مغذی موثر در سلامت پوست، مو و ناخن

پروتئین

پروتئین های در روند تقسیم و تمایز سلول های مختلف در بدن نقش دارند. یکی از مهم ترین انواع پروتئین ها، پروتئین های ساختاری هستند. این پروتئین ها در ساختار بافت پیوندی، پوست و لایه های مخاطی، مو و … نقش بسیار مهمی دارند. کلاژن شناخته شده ترین پروتئین ساختاری است که از ترکیب دو اسید آمینه ی پرولین و گلایسین ساخته می شود. به طور کلی ۴ نوع پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد:

نوع I: در ساختار لایه های عمقی پوست، استخوان ها، غضروف ، بافت همبند و دندان ها

نوع II: در ساختار مفاصل

نوع III: در ساختار عضلات و عروق

نوع IV:  در لایه ی سطحی پوست

در کمبود کلاژن به ویژه کلاژن نوع IV سطح پوست و مو ها دچار شکنندگی و آسیب می شوند. در این شرایط می توانید از مکمل های پروتئینی و یا کرم های حاوی کلاژن برای احیا و بازسازی سلول های پوست و مو استفاده کنید.

اسید های چرب امگا ۶

اسید لینولئیک یک اسید چرب ضروری است که در حفظ ساختار و رطوبت پوست اهمیت ویژه ای دارد. درواقع وجود این اسید چرب امگا۶ در غشای سلول های پوستی باعث افزایش سیالیت و لغزندگی سلول ها می شود. یکی از علائم اصلی کمبود اسید های چرب ضروری پوسته پوسته و زخیم شدن پوست است. مصرف مکمل امگا ۶ به حفظ رطوبت پوست کمک شایانی می کند.

ویتامین های گروه B

معمولا علائم کمبود تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پنتوتنیک اسید و پریدوکسین مشترک است. یکی از رایج ترین علائم کمبود این ویتامین ها بروز اختلالات پوستی (درماتیت) و به خصوص تورم و زخم اطراف بینی و لب هاست. مصرف مکمل مولتی ویتامین یا ب کمپلکس می تواند در تخفیف علائم درماتیت (التهاب پوست) موثر باشد. علاوه بر این کمبود منابع ویتامین B1 در رژیم غذایی که شامل؛ نان سبوس دار، حبوبات، برنج کامل و … است، می تواند منجر به ریزش مو شود.

بیوتین

بیوتین که به ویتامین B7 معروف است؛ یکی از موثر ترین مواد مغذی برای حفظ سلامت موهاست. بیوتین غالبا برای تقویت کردن مو و ناخن‌  از طریق ساخت سلول های سالم به کار می رود. کمبود این ویتامین ‌می‌تواند باعث گیجی، حالت تهوع، درد عضلانی، تغییرات پوستی و ریزش مو شود. علائم دیگر کمبود ویتامینB7 عبارت است از:

  • زبان متورم و قرمز رنگ
  • خشکی چشم‌ها
  • زخم‌های گوشه دهان
  • احساس خستگی
  • کم اشتهایی
  • بی‌خوابی
  • افسردگی

بیوتین در اکثر مکمل های تقویت کننده ی مو وجود دارد و منجر به درخشندگی و شادابی پوست و مو ها می شود. علاوه بر این مصرف مکمل بیوتین در افزایش استحکام و بهبود فرم ناخن ها نیز تاثیر زیادی دارد. توجه داشته باشید که مصرف اضافی بیوتین نمی تواند زیبایی مو ها و ناخن های شما را تقویت کند.۳۰ میکرو گرم دوز مورد نیاز روزانه بیوتین است. این مقدار از مصرف منابعی هم چون؛ تخم مرغ، سالمون، دانه های آفتاب گردان، سیب زمینی شیرین، بادام، بروکلی و اسفناج تامین می شود. اما چنانچه این مواد غذایی به مقدار کافی در رژیم غذایی شما وجود ندارد مصرف مکمل بیوتین می تواند از ریزش مو، اختلالات پوستی، و شکنندگی ناخن های شما جلوگیری کند.ویتامین A

کمبود ویتامین A یکی از دلایل پنهان ریزش مو هاست. در برخی موارد ریزش موی مقاوم به درمان با مصرف مکمل ویتامین A درمان می شود. اما در اکثر موارد کمبود ویتامین A منجر به الگوی ریزش موی سکه ای (آلوپسی) می شود که با مکمل یاری قابل درمان است. علاوه بر موارد ذکر شده دوز بالایی از ویتامین A در قرص های آکوتان (راکوتان) وجود دارد. این قرص امروزه به یکی از خطوط اول درمان آکنه در پوست های چرب تبدیل شده است. مصرف دوز بالای ویتامین A ممکن است منجر به خشکی پوست و به ویژه لب ها شود بنابراین در دورهی مصرف این دارو سعی کنید لب های خود را مرطوب نگه دارید. ای داروها را حتما با مشورت و تجویز پزشک مصرف کنید، چراکه مصرف آکوتان و دوز بالای ویتامین A می تواند اختلالات کبدی متعددی به دنبال داشته باشد.

ویتامین C

ویتامین C نشان داده که می تواند به صورت بالقوه با تقویت تولید کلاژن، پیشگیری از کاهش کلاژن و مقابله با تشکیل ملانین، به جلوگیری از پیری و رشد سلول های سرطان پوست کمک کند. ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز بدن می باشد. وجود این ویتامین برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است و بدون وجود آن فرآیند بهبود زخم ها (به دلیل ساخته نشدن کلاژن) اتفاق نمی افتد. علاوه بر این مکمل ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب سلول های پوست و مو دارد.

ویتامین E

ویتامین E در فهرست مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت پوست و تا حدودی ناخن و مو قرار دارد. ویتامین E با تقویت دیواره‌های مویرگی و بهبود رطوبت و کشش سلولی، به‌عنوان یک ماده مغذی طبیعی ضد‌پیری در بدن عمل کرده و به شادابی پوست کمک می‌کند. ویتامین E از ریزش مو به ویژه زمانی که  به علت استرس باشد جلوگیری می کند. علاوه بر این ظاهر زیباتری به مو می دهد و آن را قوی تر می کند. به طور کلی ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان التهاب را در بدن و پوست کاهش می‌دهد و باعث می شود پوست سالم و جوانی داشته باشید. درصورت کمبود ویتامین E پوست و به تدریج ناخن ها و موها دچار آسیب می شوند. ب مصرف مکمل ویتامین E می توانید به شادابی، طراوت و روشنی پوست خود کمک کنید.

روی

روی یکی از موثر ترین املاح معدنی برای رشد و تکامل است. در شرایط کمبود آن رشد تمامی سلول های بدن اعم از پوست و مو دچار اختلال می شود. کمبود روی منجر به ریزش مو، شکنندگی و تیرگی موها، شکنندگی ناخن ها و عدم ترمیم زخم های پوستی می شود. مکمل روی (زینک) یکی از موثر ترین مکمل ها برای درمان ریزش مو است. پس از گذشت مدت کوتاهی از مصرف مکمل روی رشد قدی موها و رشد ناخن ها افزایش چشم گیری پیدا می کند. توجه داشته باشید که مصرف مکمل روی ممکن است منجر به افزایش اشتها و ایجاد اشتهای کاذب شود. بنابراین در زمان مصرف این مکمل به مقدار کالری دریافتی خود توجه کنید.

لازم است بدانید که درکنار مصرف مکمل های ذکر شده، نوشیدن مقدار کافی آب در طول شبانه روز در شادابی، طراوت، درخشندگی و جوان سازی پوست، مو و ناخن ها تاثیر شفت انگیزی دارد.

در بخش زیر مناسب ترین مکمل ها برای سلامت پوست، مو و ناخن را مشاهده می کنید.

فهرست