مکمل فشار خون

مصرف مکمل فشار خون در برنامه ی درمانی بسیار از افراد جامعه به ویژه سالمندان کاربرد دارد. علاوه بر سالمندان امروزه برخی جوانان و حتی کودکان نیز درگیر فشار خون بالا هستند. پرفشاری خون، درواقع فشار بالا و مداوم خون شریانی است که به دیواره ی رگ وارد می شود. فشار خون بالا شامل؛ فشار خون سیستولیک بالای ۱۲۰mmhg و فشار خون دیاستولیک  بیشتر از ۸۰mmhg می باشد. افزایش فشار خون یک عامل زمینه ای بسیار مهم برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته، بیماری های مزمن کلیوی و … است.

در ادامه به توضیح منشاء فشار خون و نقش تاثیرگذار رژیم غذایی در پیشگیری و تعدیل فشار خون بالا پرداخته می شود. هم چنین با مهم ترین و موثر ترین مکمل های فشار خون آشنا می شوید. انواع مکمل فشار خون در داروخانه ی آنلاین نسخه ی اول در دسترس می باشد.

چه زمانی مصرف مکمل فشار خون لازم است؟

شیوع پرفشاری خون در جامعه روز به روز در حال افزایش است. به طورکلی با افزایش سن فشار خون افزایش می یابد. شیوع پرفشاری خون در مردان تا سنین ۴۰-۴۵ سالگی بیشتر از زنان است. بعد از این سن میزان شیوع فشار خون بالا، در زنان نسبت به مردان پیشی می گیرد. برای مصرف مکمل فشار خون ابتدا لازم است مرحله و پیشرفت دقیق بیماری شناسایی شود.

طبقه بندی فشار خون

اگر فشار خون کمتر از ۱۲ روی ۸ نرمال در نظر گرفته شود:

  • فشار خون سیستولیک ۱۳٫۹-۱۲ یا فشار خون دیاستولیک ۸٫۹-۸ به عنوان مرحله ی پیش فشار خون شناخته می شود.
  • فشار خون سیستولیک ۱۵٫۹-۱۴ یا فشار خون دیاستولیک ۹٫۹-۹ به عنوان فشار خون مرحله ی اول نام گذاری می شود.
  • فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۶ یا فشار خون دیاستولیک بالاتر از ۱۰، فشارخون مرحله ی دوم یا فشار خون پیشرفته محسوب می شود.

دستورالعمل پزشکی برای مرحله ی پیش فشار خون بیشتر بر تغییر سبک زندگی تمرکز دارد. مصرف مکمل فشار خون در دوز های پایین و با مشورت پزشک در این مرحله، می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. اما بهتر است توجه اصلی به دریافت ریز مغذی های ضروری، برای کنترل فشار خون، از رژیم غذایی باشد.

مصرف مکمل فشار خون در افراد بالاتر ۶۰ سال درصورت داشتن فشار بالاتر از ۱۵ روی ۹ در کنار دارودرمانی ضروری است. در مورد سنین پایین تر، درصورت فشار خون بالاتر از ۱۴ روی ۹، مکمل فشار خون می تواند یک مداخله ی موثر برای تعویق در شروع مصرف دارو های کاهنده ی فشار خون باشد. علاوه بر این درصورتی که در یک فرد زیر ۶۰ سال، سابقه ی بیماری های زمینه ای هم چون دیابت، بیماری مزمن کلیوی و … وجود داشته باشد، حتی در فشار خون بالاتر از ۱۳ روی ۸ نیز مصرف مکمل کاهش فشار خون و درمواردی مصرف دارو نیز ممکن است ضرورت پیدا کند.

استفاده از مکمل فشار خون با توجه به منشا بیماری

پرفشاری خون می تواند دلایل متعددی داشته باشد. بسته به منشا بیماری مکمل فشار خون می تواند در کنترل فشار خون بالا، موثر عمل کند.

%۹۰-۹۵ از بیماران مبتلا به فشار خون، پر فشاری خون اولیه یا essential دارند. این نوع فشار خون دلیل پزشکی قطعی ندارد. معمولا ابتلا به فشار خون اولیه با سبک زندگی ارتباط تنگاتنگی دارد. فاکتور هایی مانند رژیم غذایی با کیفیت پایین، مصرف بالای نمک، بی تحرکی، اضافه وزن، چاقی طولانی مدت، مصرف سیگار، تنش و استرس عصبی و … از عوامل مهم ابتلا به پرفشاری خون می باشند. مصرف مکمل های فشار خون یکی از اصول تغییر سبک زندگی پرخطر محسوب می شود. این مکمل ها با تامین نیاز بدن به مواد مغذی از بروز کمبود های مرتبط با فشار خون بالا جلوگیری می کنند.

نوع دیگری از فشار خون وجود دارد که ناشی از اختلالات دیگر است. به این نوع از پرفشاری خون که معمولا نادر است، پرفشاری خون ثانویه گفته می شود. بیماری های کلیوی و یا اختلال در غدد درون ریز بدن می تواند باعث افزایش فشار خون به صورت غیر طبیعی شود. مکمل فشار خون در مراحل اولیه درمان پرفشاری خون ثانویه کاربرد چندانی ندارد. چرا که در این مرحله اصل بر برطرف کردن و یا کنترل عامل اصلی بیماری است. اما در مراحل بعدی و در صورت بروز مقاومت در کاهش فشار خون، مصرف مکمل کاهش فشار خون به بهبود و تسریع درمان کمک می کند.

انواع مکمل های فشار خون

ویتامین D

کاهش سطح ویتامین D فعال در خون با افزایش فشار خون و ابتلا به پر فشاری خون در ارتباط است. مصرف مکمل ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، منجر به بهبود عملکرد آندوتلیال (لایه ی داخلی عروق که در تماس مستقیم با خون قرار دارد) می شود. علاوه بر این مکمب ویتامین D به عنوان یک مکمل فشار خون در کاهش ترشح هورومون های پاراتیروئیدی که منجر به افزایش فشار خون می شوند، نقش دارد. در نتیجه می تواند فشار خون را تا حدودی کاهش دهد.  به خاطر داشته باشید مکمل ویتامین D در افرادی که کمبود ویتامین D  ندارند، نمی تواند به عنوان یک مکمل فشار خون کاربرد داشته باشد و عملا تاثیری بر کاهش فشار خون ندارد.

کلسیم

مصرف کلسیم چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق مکمل در کاهش خطر پیشرفت فشار خون بالا نقش موثری دارد. مصرف مکمل کلسیم باعث بهبود و تنظیم انقباض عروق می شود و از این طریق در کنترل و تنظیم فشار خون ایفای نقش می کند. از طرفی کلسیم می تواند به عنوان یک مکمل فشار خون موثر آنزیم هایی که در افزایش فشار خون نقش دارند را غیر فعال می کند. مصرف مکمل کلسیم فشار خون سیستولی و دیاستولی را کاهش می دهد.

منیزیوم

منیزیوم یک مهار کننده قوی برای انقباض عضله صاف است. مکمل منیزیوم در کنار سایر مکمل های کاهش فشار خون به عنوان گشاد کننده ی عروق نقش دارد. گشادی عروق فشار خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. مصرف مکمل منیزیوم می تواند فشار خون سیستولیک را تا ۴mmhg و فشار خون دیاستولیک را تا ۳mmhg کاهش دهد. این میزان کاهش در بهبود و جلوگیری از پیشرفت بیماری از مرحله ی اول به مرحله ی پیشرفته بسیار موثر است. مکمل منیزیوم یکی از موثر ترین مکمل های کاهش خون برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون مرحله ی اول به شمار می رود.

پتاسیم

اثرات کاهندگی فشار خون ناشی از مکمل پتاسیم وابسته به دوز مصرفی است. مکمل یاری با پتاسیم در میزان ۱۹۰۰ تا ۴۵۰۰ میلیگرم در روز می تواند فشار خون سیستولیک را تا ۶mmhg و فشار خون دیاستولیک را تا ۴mmhg کاهش دهد. پتاسیم به صورت مکمل کاهش وزن در مبتلایان به فشار خون اولیه و افرادی که دریافت روزانه ی سدیم بالاتری داشته اند، موثر تر عمل می کند. مکمل فشار خون درواقع با اثر بر عضلات صلف دیواره ی عروق باعث کاهش انقباض و در نتیجه گشادی عروق می شود. و از این طریق فشار خون و خطر سکته ی قلبی را کاهش می دهد. مصرف دوز های بالاتر از ۴۷۰۰mg ممکن است خطر آریتمی قلبی را افزایش دهد.

مصرف مکمل کاهش خون به تنهایی می تواند موثر باشد؟

موثر ترین عامل بر کنترل فشار خون به ویژه در مراحل اولیه اصلاح سبک زندگی است. رعایت رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون درکنار مصرف مکمل فشار خون ضروری است. رژیم غذایی که شامل، میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات کم چرب، غلات کامل و غنی از فیبر و انواع مغز ها به همراه کاهش مصرف نمک و غذا های فرآوری و نمک سود شده، منجر به کاهش قابل توجه در در فشار خون سیتولیک می شود. این رژیم میزان پتاسیم، فسفر و پروتئین بالایی دارد و اثرات مکمل کاهش خون را دوچندان می کند. علاوه بر رژیم غذایی سایر نکات مانند، فعالیت فیزیکی به ویژه ورزش های هوازی، محدودیت مصرف الکل، مصرف روغن های گیاهی یا مکمل روغن ماهی نیز می تواند در کنار مصرف مکمل فشار خون مفید واقع شود.

درصورتی که براساس تشخیص پزشک، مصرف داروهای کاهنده ی فشار خون برای بیمار الزامی باشد، لازم است برای تعیین دوز و مقدار مصرف مکمل های فشار خون نیز با پزشک خود مشورت کند.

در بخش زیر انواع مکمل های کاهش فشار خون موجود در داروخانه را مشاهده می کنید.

فهرست