افسردگی

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ افسردگی

در زندگی همه ما ممکن است زمان‌هایی پیش بیاید که احساس غم، اندوه، خستگی روحی، ناامیدی، ناراحتی و در یک کلمه افسردگی داشته باشیم. در بسیاری مواقع چنین احساساتی عموما بعد از گذشت زمان کوتاهی، بدون وارد آوردن هیچ گونه خللی در زندگی روزمره برطرف می‌شوند، اما زمانی که این احساسات، مزمن و ناتوان کننده بوده و خلق و رفتار ما را نسبت به شخصیت معمولی‌مان، کاملاً متفاوت سازد با مشکلی جدی به نام افسردگی روبه‌رو خواهیم بود. منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زند که ۸/۱ درصد آمریکایی‌های ۲۰ سال به بالا در هر دوره دو هفته‌ای از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ افسردگی داشته‌اند و آن را به طرق مختلف تجربه کرده‌اند. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است، میزان وقوع افسردگی در طول عمر افراد، ۱۵ درصد است که این میزان برای زنان تا ۲۵ درصد نیز احتمال افزایش دارد. لذا ما در این مقاله ابتدا به بررسی علل، علائم و عوامل ایجاد افسردگی پرداخته‌ایم، روش‌های مختلف درمان افسردگی و انواع آن را شرح داده‌ایم و در انتها با معرفی گیاهان دارویی موثر در درمان افسردگی، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات طبیعی به دست آمده از این گیاهان را معرفی کرده‌ایم تا بتوانیم شما را در درمان مطمئن و ایمن این بیماری یاری کنیم.

علائم افسردگی چیست

افسردگی می‌تواند چیزی بیش از یک حالت ثابت احساس غم باشد. علائم افسردگی می‌تواند در مردان، زنان و کودکان به طور متفاوتی رخ دهد.

 

مردان ممکن است علائم مربوط به موارد زیر را تجربه کنند:

۱) خصوصیاتی مانند عصبانیت، پرخاشگری، تحریک‌پذیری، اضطراب و بی‌قراری می‌تواند رخ دهد.

۲) رفتارهایی مانند از دست دادن علاقه، احساس خستگی، فکر خودکشی، استفاده از مواد مخدر، انجام فعالیت‌های پرخطر می‌تواند بروز کند.

۳) علاقه جنسی، مانند کاهش میل جنسی رخ می‌دهد.

۴) توانایی‌های شناختی، مانند عدم توانایی در تمرکز، دشواری در انجام کارها، تأخیر در پاسخ‌ها هنگام مکالمات اتفاق می‌افتد.

۵) الگوی خواب، مانند بی‌خوابی، خواب ناآرام، خواب آلودگی بیش از حد، نخوابیدن در طول شب از علائم بارز این بیماری است.

 

زنان ممکن است علائم مربوط به موارد زیر را تجربه کنند:

۱) احساس غم، اضطراب یا ناامیدی

۲) رفتارهایی مانند از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها، کناره‌گیری از مشارکت‌های اجتماعی، افکار خودکشی

۳) اختلال در توانایی‌های شناختی، مانند فکر کردن یا صحبت کندتر

۴) کاهش انرژی، خستگی بیشتر، تغییر در اشتها، تغییر وزن، سردرد، افزایش گرفتگی عضلات

 

کودکان ممکن است علائم مربوط به موارد زیر را تجربه کنند:

۱) رفتارهایی مانند تحریک‌پذیری، عصبانیت و گریه کردن

۲) احساس بی کفایتی به عنوان مثال “من نمی توانم کاری درست انجام دهم”، ناامیدی، گریه، غم شدید

۳) رفتارهایی مانند مشکل در مدرسه یا امتناع از رفتن به مدرسه، اجتناب از دوستان، خواهران و برادران، فکر مرگ یا خودکشی

۴) اختلال در توانایی‌های شناختی مانند مشکل در تمرکز، کاهش عملکرد مدرسه و تغییر در نمرات

۵) الگوهای خواب، مانند مشکل خوابیدن یا خواب زیاد

 

 

چه عواملی باعث افسردگی می‌شود

دلایل مختلف برای افسردگی وجود دارد این دلایل می‌تواند بیولوژیکی یا وابسته به شرایط باشد.

۱) سابقه خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی افسردگی یا اختلال خلقی دیگری داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی قرار دارید.

۲) آسیب‌های دوران کودکی

۳) برخی از رویدادها بر نحوه واکنش بدن در برابر ترس و موقعیت های استرس زا تأثیر می گذارند.

۴) ساختار مغز: اگر لوب پیشانی مغز شما فعالیت کمتری داشته باشد، خطر افسردگی بیشتر است. با این حال ، دانشمندان نمی‌دانند این اتفاق قبل یا بعد از شروع علائم افسردگی رخ می‌دهد.

۵) شرایط پزشکی: برخی شرایط ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد، مانند بیماری مزمن، بی خوابی، درد مزمن.

۶) استفاده مواد مخدر: سابقه سو مصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد.

حدود ۲۱ درصد افرادی که مشکل مصرف مواد دارند نیز افسردگی را تجربه می‌کنند. علاوه بر این علل، سایر عوامل خطر افسردگی عبارتند از:

عزت نفس پایین یا انتقاد از خود، داروهای خاص، حوادث استرس زا مانند از دست دادن عزیزی، مشکلات اقتصادی یا طلاق

 

 شرایطی که به دلیل افسردگی می‌توانند بدتر شوند عبارتند از:

۱) آرتروز

۲) آسم

۳) بیماری قلبی عروقی

۴) سرطان

۵) دیابت

۶) چاقی

انواع افسردگی چیست

بسته به شدت علائم، افسردگی را می‌توان به دسته‌هایی تقسیم کرد. برخی از افراد دوره‌های خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند، در حالی که دیگران با افسردگی شدید و مداوم روبرو می‌شوند. دو نوع اصلی وجود دارد: اختلال افسردگی ماژور یا عمده و اختلال افسردگی مداوم.

اختلال افسردگی ماژور

اختلال افسردگی ماژور نوع شدیدتر افسردگی است. این ویژگی با احساس مداوم غم، ناامیدی و بی ارزشی است که به خودی خود از بین نمی‌رود. برای تشخیص باید ۵ تا یا بیشتر، علائم زیر را در طی ۲ هفته تجربه کنید:

۱) بیشتر روز احساس افسردگی می‌کنید

۲) علاقه به بیشتر فعالیتهای منظم را از دست داده‌اید

۳) کاهش یا افزایش وزن قابل توجه داشته‌اید

۴) احسا خستگی یا کمبود انرژی در بیشتر روزها دارید

۵) احساس بی ارزشی یا گناه می‌کنید

۶) تمرکز را از دست داده‌اید یا احساس بلاتکلیفی دارید

۷) افکار مکرر مرگ یا خودکشی شما را همراهی می‌کند

 

اختلال افسردگی مداوم

قبلاً به اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا) گفته می‌شد. این یک نوع افسردگی خفیف، اما مزمن است. برای اینکه تشخیص داده شود، علائم باید حداقل ۲ سال طول بکشد. اختلال افسردگی مداوم می‌تواند بیش از افسردگی اساسی در زندگی شما تأثیر بگذارد زیرا برای مدت طولانی‌تری ادامه دارد. برای افراد مبتلا به PDD معمول است که:

۱) علاقه خود را به فعالیت های عادی روزمره از دست دهند

۲) احساس ناامیدی کنند

۳) فاقد بهره‌وری شوند

۴) عزت نفس پایینی دارند

 

البته مهم است که درک کنیم گاهی اوقات احساس ضعف جزء طبیعی از زندگی است. حوادث غم انگیز و ناراحت کننده برای همه اتفاق می‌افتد. اما، اگر به طور منظم احساس ضعف و ناامیدی می کنید، ممکن است مشکل ایجاد شده باشد. به یاد داشته باشید افسردگی یک بیماری پزشکی جدی تلقی می‌شود که می‌تواند بدون درمان مناسب، بدتر شود و البته کسانی که به دنبال درمان هستند، فقط در طی چند هفته بهبود علائم را مشاهده می‌کنند. برای درمان افسردگی راهکارهای زیر وجود دارد:

تست افسردگی و معاینات بدنی برای تشخیص

یک آزمایش واحد، برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. اما پزشک می‌تواند براساس علائم و ارزیابی روانشناختی افسردگی را تشخیص دهد. از آنجا که افسردگی می‌تواند با سایر مشکلات سلامتی مرتبط باشد، پزشک ممکن است یک معاینه بدنی نیز انجام دهد و دستور کار خون را بدهد. گاهی اوقات مشکلات تیروئید یا کمبود ویتامین D می‌تواند علائم افسردگی را تحریک کند. علائم افسردگی را نادیده نگیرید. اگر خلق و خوی شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به دنبال کمک پزشکی باشید.

در صورت عدم درمان، عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) افزایش یا کاهش وزن

۲) مشکلات مصرف مواد

۳) مشکلات در روابط

۴) افکار خودکشی

راه‌های جلوگیری از افسردگی

افسردگی به طور کلی قابل پیشگیری نیست. تشخیص علت آن دشوار است، به این معنی که جلوگیری از آن دشوارتر است. اما هنگامی که یک دوره افسردگی را تجربه کردید، ممکن است با آموختن تغییر شیوه زندگی و درمان های مفید، آمادگی بیشتری برای جلوگیری از این بیماری  داشته باشید. تکنیک‌هایی که ممکن است کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

۱) ورزش منظم

۲) خواب زیاد

۳) حفظ درمان‌ها

۴) کاهش استرس

۵) ایجاد روابط قوی با دیگران

 

روش‌های درمان افسردگی

زندگی با افسردگی ممکن است دشوار باشد، اما درمان می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. شما ممکن است با یک شکل از درمان علائم را با موفقیت مدیریت کنید، یا ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از روش های درمانی بهترین نتیجه را دارد. استفاده از داروهای شیمیایی، روان درمانی، تمرینات منظم ورزشی، نور درمانی و بالاخره درمان‌های طبیعی بر پایه گیاهان دارویی از روش‌های مختلف درمان افسردگی است.

داروهای شیمیایی

پزشک شما ممکن است برای درمان افسردگی موارد زیر را تجویز کند:

۱) داروهای ضد افسردگی

۲) داروهای ضد اضطراب

۳) داروهای ضد روان پریشی

 

روان درمانی

صحبت با یک درمانگر می‌تواند به شما در یادگیری مهارت‌های کنار آمدن با احساسات منفی کمک کند. همچنین ممکن است از جلسات خانوادگی یا گروه درمانی برای درمان افسردگی خود استفاده کنید.

نور درمانی

قرار گرفتن در معرض دوزهای نور سفید کی دیگر از روش‌های درمان افسردگی است و می‌تواند به تنظیم خلق و خوی شما و بهبود علائم افسردگی کمک کند. نور درمانی معمولاً در افسردگی و اختلال عاطفی فصلی به کار می‌رود، که اکنون اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی نامیده می‌شود.

درمان‌های جایگزین مانند مدیتیشن و طب سوزنی

استفاده از درمان‌های جایگزین مانند انجام تمرینات منظم ورزشی، یوگا یا مدیتیشن و طب سوزنی از دیگر راهکارهای مناسب برای درمان افسردگی است که توصیه می‌شود درباره آنها حتما از پزشک خود سوال کنید. زیرا ممکن است نیاز به همراهی سایر درمان‌ها نیز وجود داشته باشد.

به عنوان مثال ۳ تا ۵ روز در هفته برای ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در نظر بگیرید. ورزش می تواند تولید اندورفین در بدن را افزایش دهد، هورمون‌هایی که باعث بهبود روحیه شما می‌شوند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر ممکن است کمی شما  را بهتر کند اما در طولانی مدت، این مواد می توانند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کنند.

یاد بگیرید چگونه نه بگویید، احساس خستگی مفرط می‌تواند علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند. تعیین مرزهایی در زندگی شغلی و شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

از مکمل‌ها استفاده کنیدتصور می‌شود چندین نوع مکمل تأثیر مثبتی بر علائم افسردگی دارند.

مخمر سنت جان: مطالعات مختلف است، اما این درمان طبیعی در اروپا به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده می شود البته در ایالات متحده تأیید را دریافت نکرده است.

اسیدهای چرب امگا ۳: این چربی‌های اساسی برای رشد عصبی و سلامت مغز مهم هستند. افزودن مکمل‌های امگا ۳ به رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

 ۵-هیدروکسی تریپتوفان (۵-HTP): 5-HTP ممکن است سطح سروتونین را در مغز افزایش دهد، که می تواند علائم را کاهش دهد. بدن شما این ماده شیمیایی را هنگام مصرف تریپتوفان، ماده سازنده پروتئین، تولید می کند.

روغن‌های اساسی و ضروری: این روغن‌ها برای بسیاری از بیماری ها یک درمان طبیعی محبوب هستند، اما تحقیقات در مورد تأثیر آنها بر افسردگی محدود است. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم را با برخی روغن‌ کاهش دهند.

زنجبیل: استنشاق این رایحه قوی ممکن است گیرنده های سروتونین را در مغز شما فعال کند.

ترنج: این روغن ضروری مرکبات باعث کاهش اضطراب در بیماران منتظر جراحی می‌شود. روغن های دیگر، مانند روغن بابونه یا گل رز، ممکن است هنگام استنشاق اثر آرامبخشی داشته باشند.

ویتامین ها: ویتامین‌ها برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم هستند. تحقیقات نشان می‎‌دهد دو ویتامین به ویژه برای کاهش علائم افسردگی مفید است.

 ویتامین B-12 :B  و B-6 برای سلامت مغز حیاتی است. وقتی سطح ویتامین B شما پایین باشد، خطر ابتلا به افسردگی بیشتر است.

ویتامین D: گاهی ویتامین آفتاب خوانده می شود زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب آن را به بدن شما می‌رساند، ویتامین D برای سلامت مغز، قلب و استخوان مهم است. افرادی که افسرده هستند احتمالاً مقادیر کمی از این ویتامین دارند.

تعیین اهداف: هنگامی که افسرده هستید، ممکن است احساس کنید نمی توانید چیزی را به دست آورید. این باعث می‌شود که نسبت به خود احساس بدتری داشته باشید. لذا تعیین هدف در زندگی و رفع این بیماری بسیار با اهمیت می باشد.

به اندازه کافی خوابیدن: افسردگی باعث می‌شود فرد به اندازه کافی چشم بسته را سخت کند و خواب کم نیز می تواند افسردگی را بدتر کند.

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی نیز برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند مانند گیاه زعفران، شمعدانی عطری، گل راعی، اسطوخودوس، کوهش سیاه و گل محمدی. البته در این زمینه نیز ضروری است قبل از مصرف هز گونه فرآورده طبیعی، مکمل یا داروی گیاهی ضد افسردگی با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از فرآورده‌ها می‌توانند با داروهای خاص واکنش نشان دهند. مهم‌ترین گیاهان دارویی موثر برای درمان افسردگی عبارتند از:

گل راعی یا علف چای

گیاه علف چای که با نام‌های گل راعی و هوفاریقون نیز در کتب طب سنتی فارسی شناخته می‌شود، از گیاهان دارویی پرمصرف در صنعت داروسازی است که خاصیت آرامبخش و ضد افسردگی آن به اثبات رسیده است و مورد ‏مطالعه بسیاری از تحقیقات علمی بوده، اثر درمانی آن با بسیاری از داروهای شیمیایی درمان افسردگی مقایسه و تایید شده است‎.‎ علف چای حاوی مقادیر بالای محرک‌هاست که عملکرد آنها مانع از فعالیت مهم‌ترین ناقل‌های عصبی بازدارنده دستگاه عصبی ‏مرکزی بدن می‌شود، ضمن اینکه موجب سطح سلامت این ناقل‌های عصبی نیز ‏خواهد شد، همچنین وجود آنزیم مونو آمینو اکسیداز‎‏ در این گیاه، سبب تجزیه هورمون‌های آدرنالین و نور آدرنالین از عوامل ایجاد کننده افسردگی می‌شود‏. رفع مشکلات خواب و بهبود خلق و خو، کمک به ترک اعتیاد و کمک به درمان برخی ناراحتی‌های پوستی از دیگر خواص درمانی گل راعی است.

جینکوبیلوبا

فرآورده‌های طبیعی تولید شده از گیاه جینکوبیلوبا که با نام‌های جینکو، گینکو و کهن‌دار نیز شناخته می‌شود، یکی از مؤثرترین درمان‌های گیاهی برای بیماران مبتلا به افسردگی است. بخش دارویی این گیاه برگ‌های آن است و امروزه از آن در ساخت انواع داروهای گیاهی تقویت حافظه و تمرکز، پیشگیری و درمان آلزایمر، رفع سرگیجه و تقویت نیروی جنسی نیز استفاده می‌شود. جینکوبیلوبا سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان با اثر محافظت ‌کننده در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد است‏ که سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو سلولی محافظت می‌کند، ‏از این رو به عنوان یک گیاه با خاصیت ضد سرطان نیز شناخته می‌شود و مصرف مکمل‌های تهیه ‏شده از آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است.‏

بلک کوهش

گیاه بلک کوهش یا کوهش سیاه گیاهی دارویی بومی قاره آمریکا است که از ریشه آن برای مصارف دارویی مختلف استفاده می‌شود. ریشه کوهوش سیاه حاوی چندین ترکیب شیمیایی است که تاثیرات درمانی متعددی دارد، برخی از این ترکیبات شیمیایی می‌توانند در عملکرد مغز و اعصاب نقشی مشابه سروتونین داشته باشند و در نتیجه در درمان افسردگی، بهبود خلق و خو و رفع اختلالات خواب موثر هستند. برخی از این ترکیبات نیز بر سیستم ‏ایمنی تاثیر گذاشته و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها دفاع می‌کنند و در کاهش التهاب موثر هستند. تنظیم چرخه قاعدگی، بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی، بهبود آرتروز و پیشگیری از پوکی استخوان از دیگر خواص این گیاه است. ‏

آب بشقابی

گیاه دارویی آب بشقابی که به نام گوتاکولا در دنیا شناخته شده است، یک گیاه کوچک با ساقه‌های رونده باریک و برگ‌های قلبی شکل چندساله است. این گیاه بخشی از طب سنتی ‏کشور هند به شمار می‌رود و به گیاه جوانی شهرت دارد. تمام بخش‌های این گیاه شامل ریشه، برگ‌ها، میوه‌ها و ساقه‌های رونده ‏مصارف درمانی متعدد از جمله کمک به درمان افسردگی، استرس و اضطراب دارند و از آن در ساخت انواع محصولات دارویی برای سیستم اعصاب، قلب، عروق و مشکلات پوستی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از کرم‌های آرایشی و شامپو کاربرد دارد.

زعفران

زعفران گیاه دارویی پرخاصیت، دارای اثرات درمانی متنوعی از جمله خاصیت ضد افسردگی است. این گیاه به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین ب۶ به آرامش اعصاب و رفع افسردگی کمک می‌کند. یافته‌های پزشکی نیز نشان داده است، زعفران یک گیاه ضد افسردگی ایمن، موثر و بدون عوارض جانبی است به طوری که مصرف ۳۰ میلی‌گرم از عصاره زعفران به مدت ۶ هفته باعث کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی در بیماران شده است. همچنین از دیگر خواص زعفران بر روی سیستم عصبی بدن خاصیت تسکین درد، کاهش اضطراب و استرس، بهبود الگوهای خواب و به طور کلی آرامش ذهن و بدن است که به‌دلیل وجود ترکیبی به نام سافرانال در این گیاه است. درمان کبد چرب، جلای چشم‌ها، تسکین درد مفاصل، کمک به درمان نقرس، افزایش میل جنسی، خاصیت ضد سرطان و ضد التهاب از دیگر خواص درانی این گیاه ارزشمند می‌باشد.

شمعدانی عطری

شمعدانی عطری یکی دیگر از گیاهان موثر در درمان افسردگی است که خاصیت آرامبخش نیز دارد. از اسانس (روغن فرار) استخراج شده از برگ‌های شمعدانی عطری به طور گسترده در رایحه درمانی با هدف رفع افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود و ماده اصلی برخی فرآورده‌های دارویی درمان افسردگی است که‏ به کاهش اختلال تمرکز، رفع خستگی مفرط و بی‌انگیزگی و دور کردن تفکرات منفی کمک می‌کند. شمعدانی عطری خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد و در التیام سریع‌تر زخم‌ها، درمان جراحات و تقویت کبد و کلیه موثر است.

گل محمدی

در طب سنتی ما آمده است که بوییدن عطر گل محمدی یا گل سرخ احساس خوشحالی و امید را در فرد ایجاد می‌کند و در کاهش استرس و اضطراب تاثیر زیادی دارد. بهبود افسردگی و رفع علائم آن در مبتلایان یکی از مهمترین خواص این گل است و مصرف فرآورده‌های طبیعی تولید شده از عصاره گل سرخ در افزایش امید و قدرت روحی، تقویت اعتماد به نفس، ایجاد افکار مثبت و احساسات خوشایند در افراد افسرده موثر است. از خواص ديگري كه برای این گیاه ذکر شده است تنظيم اشتها، ترميم زخم‌ها و سوختگی، ضد خشكی و خارش پوست، ضد استفراغ، درمان كننده سنگ صفرا، التهاب كبد، آسم، سرفه، ناتوانی جنسي و سرد مزاجی زنان و مردان، رفع سردرد و بيخوابي است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس یا لاوندر، نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین گیاهان دارویی برای درمان اختلالات روانی است و اثرات درمانی آن برای رفع ‏افسردگی، اضطراب، استرس، بی‌قراری و بی‌خوابی توسط سازمان‌های بین المللی مختلف تایید شده است. از اسانس این گیاه در رایحه درمانی نیز استفاده فراوان می‌شود و ترکیبات موجود در اسانس آن، باعث تحریک انتقال دهنده‌های عصبی می‌شوند و ترشح هورمون‌هایی که استرس اضافی را در ‏بدن مهار می‌کنند، افزایش می‌دهند‎.‎‏ علاوه بر اینکه به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره و تقویت حافظه نیز کمک می‌کند. تسکین سردرد، احساس آرامش، درمان مشکلات خواب، رفع مو خوره، درمان عفونت، کاهش چین و چروک پوست، کمک به درمان روماتیسم مفصلی و تسکین دل درد از دیگر خواص گیاه اسطوخودوس است.

منابع:

https://www.healthline.com/health/depression#prevention

https://www.webmd.com/depression/features/natural-treatments#3

 

معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان افسردگی

قرص گیاهی پرفوران، نروکسین، فیتوریلکس، قطره گیاهی هایپیران، کپسول هایپیفور و کپسول هایپیکام از داروهای گیاهی حاوی عصاره گل راعی (علف چای) هستند. این فرآورده‌ها به درمان افسردگی، رفع اضطراب و بی‌قراری‌های عصبی کمک می‌کنند و در رفع و کاهش عوارض ناشی از اختلالات روحی مانند شب ادراری اطفال، سندرم پیش از قاعدگی، عوارض یائسگی، خستگی یا کاهش انرژی، اختلالات روحی ناشی از تغییر فصل، اختلال خواب، کاهش تمرکز و قوه ادراک موثر هستند. ضمن اینکه عوارض مصرف این محصولات نسبت به برخی دیگر از داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین بسیار کمتر است. 

قرص جینکوگل از عصاره گیاه جینکوبیلوبا تهیه شده است و از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای رفع افسردگی، اضطراب و خستگی است. این قرص گیاهی همچنین برای کمک به درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی مانند کم شدن حافظه و یا اختلالات ادراکی، سرگیجه، وزوز گوش، سردرد، اختلالات عروقی محیطی و زوال عقل ( آلزایمر ) به کار می‌رود.

قرص سیمی فوگل حاوی عصاره خشک ریشه گیاه بلک کوهش است و به درمان افسردگی، بهبود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه ‏کمک می‌کند. جالب است بدانید جامعه متخصصین زنان و مامایی در آمریکا اثر گیاه دارویی بلک کوهش در کاهش علائم یائسگی را تایید و استفاده از آن را تا مدت حداکثر ۶ ماه برای بهبود بی‌خوابی، گرگرفتگی، افسردگی و اختلالات خلقی در زنان یائسه مفید دانسته است.

کپسول سنتلا، یکی دیگر از داروهای گیاهی مناسب برای درمان افسردگی است و از برگ پودر شده گیاه آب بشقابی تهیه شده است. این محصول طبیعی به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند، همچنین باعث تقویت قوای عمومی بدن، افزایش سلامتی، شادابی و طول عمر می‌شود.

کپسول گیاهی ضد افسردگی سافرودیت و قطره دارویی خوراکی زعفران حاوی عصاره گیاه زعفران است و به درمان افسردگی‌های خفیف تا متوسط کمک می‌کند، همچنین مصرف این فرآورده در تقویت عملکرد جنسی بانوان نیز موثر است و اختلالات جنسی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی ضد افسردگی را در زنان کاهش می‌دهد.

شربت مفرح ابریشمی از عصاره گیاهان مختلفی نظیر ابریشم، زعفران، دارچین، میخک، بیدمشک، گلاب و … تهیه شده است و از دیگر فرآورده‌های طبیعی مفید برای ‏کاهش افسردگی‌های خفیف، افزایش نشاط و انرژی و تقویت حافظه است.

کپسول دپروهرب و قطره دپروهرب از عصاره گیاه شمعدانی عطری تهیه شده‌اند و یک داروی گیاهی ضد افسردگی کم خطر هستند که به کاهش اختلال تمرکز، خستگی مفرط، بی‌انگیزگی، تفکرات منفی و رفع سایر علائم افسردگی در بدن کمک می‌کنند.

قطره گل سرخ که توسط شرکت‌های داروسازی مختلف نیز تولید می‌شود، از اسانس گل محمدی تهیه شده است و یکی از فرآورده‌های طبیعی مناسب برای درمان افسردگی با کمترین عوارض جانبی است. این محصول در برطرف کردن استرس و اضطراب نیز موثر  است و باعث افزایش میل جنسی در زنان و مردان موثر می‌شود. اسانس گل سرخ دارای اثر محرک روی مغز انسان است و مصرف آن به افزایش نشاط و شادابی کمک زیادی می‌کند.

قرص گیاهی آنتی دپرسانت حاوی عصاره اسطوخودوس است و مصرف آن برای درمان وسواس، غم اندوه و حالت‌های افسردگی توصیه می‌شود.

فهرست