ورزشکاران

مکمل های غذایی / ورزشکاران

مکمل های ورزشی

انجام تمرین های ورزشی از گذشته ی دور امری رایج بوده و در کنار تغذیه صحیح یکی از اصول مهم خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری ها به شمار می رود. ورزش با اهدافی مثل سلامتی و تندرستی ، به تاخیر انداختن روند پیری و از کارافتادگی و به ویژه برای کاهش یا افزایش وزن و تناسب اندام در بین افراد جامعه شایع بوده است چراکه ریشه ی بسیاری از امراض مثل بیماری های قلبی عروقی، آرتروز، پوکی استخوان و… بی تحرکی است.

امروزه تعریف تناسب اندام دربین مردان و حتی زنان تغییر یافته و اکثر ورزشکاران و به خصوص ورزشکاران حرفه ای به دنبال اندامی مطابق با تعریف روز و دستیابی به عضلات قوی، حجیم و خوش فرم و بدنی عاری از چربی های زیرپوستی هستند. در بدنسازی دوره های مختلفی تعریف شده است شامل: دوره حجم، دوره کات و … که هرکدام تعاریف و شرایط خود را دارد ولی آن چیز که در این بین حائز اهمیت است این است که ورزش به تنهایی نمیتواند به ویژه در مدت زمان کوتاه فرد را به این اهداف برساند بنابراین باید در کنار آن رژیم غذایی مناسب با دوره و نوع تمرینات نیز درنظر گرفته شود.

بخشی از این رژیم غذایی شامل مکمل های ورزشی است که امروزه در اشکال گوناگون (مانند قرص، کپسول، پودر، ژل و مایع) و برند های متنوع ایرانی و خارجی در بازار ارائه میشود.

پرسش های زیادی درباره ی این محصولات وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها این است که:

آیا برای رسیدن به اندام ایده آل حتما باید از مکمل استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت که بدن فرد ورزشکار به ویژه شخصی که برای رسیدن به فرم بدنی خاصی تمرینات سخت انجام میدهد سرعت متابولیسم و سوخت و ساز بالاتری نسبت به افراد عادی دارد و درواقع نیاز بدن وی به مواد مغذی شامل درشت مغذی ها (کربوهیدرات ، پروتئین و چربی) و در مواردی ریزمغذی ها (ویتامین ها، مواد معدنی و …) بیشتر است و چه بسا بیشتر افراد نمیتوانند از رژیم غذایی روزمره خود و صرفا مواد غذایی این نیاز را به طور کامل تامین کنند چون در هر وعده باید حجم بالایی مواد مغذی مصرف شود که امری دشوار است و به علاوه اگر هم فردی بتواند این حجم غذا بخورد تحرک و تمرین پس از آن به دلیل احساس سنگینی عملا غیرممکن خواهد بود. پس روآوردن به مکمل های غذایی امری منطقی به نظر می رسد.

انواع مکمل های ورزشی

این مکمل ها تنوع بسیار بالایی دارند و هر روز نیز بر انواع آن ها افزوده میشود اما به طور کلی و براساس ترکیبات سازنده شامل ۶ دسته هستند که هر کدام زیرمجموعه هایی را شامل می شود:

۱)مکمل ها بر پایه پروتئین

۲)مکمل ها بر پایه کربوهیدرات

۳)مکمل ها بر پایه پروتئین و کربوهیدرات

۴)مکمل های چربی سوز

۵)مکمل های انرژی زا یا به اصطلاح پمپ ها

۶)استروئید ها

مصرف هرکدام از مکمل های متعلق به دسته های فوق به شرایط بدنی، نوع تمرینات و ویژگی های هر شخص وابسته است.

شایعات و واقعیات درباره مکمل های ورزشی

مهم ترین مسئله این است که بدانید همه ی مکمل های ورزشی (به جز استروئید ها که در بدن از مسیر های هورمونی وارد عمل میشوند) به تنهایی نمیتوانند تاثیر چشمگیر و مورد انتظار شما را داشته باشند، همراهی مصرف مکمل با تمرینات صحیح و رژیم غذایی اصولی است که میتواند شما را به هدفت تان برساند. درباره ی عوارض مکمل ها نظرات ضد و نقیضی وجود دارد اما صحیح ترین باور این است که هر مکملی اگر در مقادیر مناسب و در دوره ی زمانی مشخص مصرف شود و چنانچه در مصرف آن زیاده روی نشود، اثرات مخربی بر سلامت جسم شما ندارد. مواردی که مبنی بر خطرات مکمل ها ثبت شده ناشی از استفاده نادرست و غیر اصولی یا دریافت مکمل از مراجع غیر مجاز می باشد البته درباره مکمل های استروئیدی نمیتوان به طور قطعی نظر داد چراکه اکثر مکمل های استروئیدی از سوی سازمان غذا و دارو غیر مجاز اعلام شده اند و مگر در موارد خاص توصیه به مصرف این مکمل ها کار درستی نیست چرا که این مکمل ها اکثرا به فرم تزریقی هستند و با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن می توانند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کنند. با این حال از استفاده خودسرانه مکمل های ورزشی خودداری کنید و برای تشخیص نوع و مقدار مکمل مناسب شرایط خود حتما با کارشناس تغذیه یا مربی ورزشی و یا افراد مطلع مشورت کنید به ویژه اگر دچار شرایط خاصی مثل بارداری یا شیردهی و یا بیماری زمینه یا آلرژی هستید.

مهم ترین اصل در مصرف مکمل !

مهم ترین اصل تشخیص و انتخاب مکمل اصل و خودداری از مصرف مکمل تقلبی است چون با توجه به قیمت نسبتا بالای این محصولات امروزه سودجویان همواره به دنبال فروش مکمل های تقلبی و غیراصلی خود به بهانه ی قیمت پایین تر هستند اما مصرف این مکمل ها نه تنها هیچ نتیجه ی مثبتی برای شما ندارد بلکه میتواند خطرات زیادی از جمله ابتلا به بیماری های کبدی، کلیوی و حتی ایست قلبی شود! بنابراین توجه داشته باشید که مکمل های ورزشی را از داروخانه ها و مراکز معتبر خریداری کنید.

فهرست