داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین یا SSRI

داروها / داروهای مغز و اعصاب / داروشناسی درمان افسردگی / داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین یا SSRI/کاربردهای بالینی

داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین یا SSRI/کاربردهای بالینی ?

? خوشبختانه از شش داروی اصلی که به این گروه تعلق دارند؛ همگی در فهرست دارویی ايران موجود هستند.

? Fluoxetine
? Sertraline
? Citalopram
? Paroxetine
? Fluvoxamine
? Escitalopram

? همه این داروها به طور اختصاصی با جلوگیری از بازجذب سروتونین در سیناپس هاى سلول های عصبی، مقدار سروتونین (عامل احساس خوب) در مغز را افزایش می دهند.

? کاربرد بالینی این داروها شامل موارد زیر می شود:

? افسردگی ماژور یا MDD (اختلالی روانی است که مشخصه اصلی آن، داشتن حالت پریشانی در وضعیت ها و موقعیت های مختلف به مدت حداقل دو هفته می باشد).
معمولاً داروهای SSRI به عنوان خط مقدم درمان افسردگی و اضطراب در نظر گرفته می شوند.

? اختلال اضطراب فراگیر یا GAD (نوعی اختلال اضطرابی که به صورت نگرانی بیش از اندازه و نامعقول در مورد اتفاقات و فعالیت‌های روزمره تظاهر می کند).

? استرس پس از سانحه یا PTSD (سندرمی است که پس از مشاهده، تجربهٔ مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحهٔ جدی منجر شود).

? اختلال وسواس اجباری یا OCD ( یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط درمورد نظم و ترتیب و امور جزئی همراه است).

? اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی یا PMDD (حالتی بسیار شدیدتر از سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است که به عنوان یک اختلال روان-تنی مشابه با افسردگی تک‌قطبی در نظر گرفته می‌شود).

? اختلال هراس یا اختلال پانیک ( نوعی اختلال اضطرابی که توسط وحشت زدگی ناگهانی ایجاد می‌شود. این حملات معمولاً به همراه علایمی همچون تپش قلب، عرق کردن، تکان خوردن، تنگی نفس و بی‌حسی رخ می‌دهد).

? پرخوری عصبی یا بولیمیا (در این بیماری فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می‌خورد و سپس با ایجاد استفراغ عمدی یا مصرف ملین یا مدر می‌کوشد از افزایش وزن خود جلوگیری کند).

? مزایای داروهای SSRI عبارت است از:
سهولت مصرف، طیف اثر وسیع، خطر کم بودن در صورت مصرف بیش از حد، قابل تحمل بودن عوارض جانبى و قیمت مناسب.

⭐️ داروهای ضد افسردگی نسبت به بنزودیازپین ها ( مانند کلردیازپوکساید، اکسازپام و ……) برای درمان اضطراب در بلند مدت موثرترند و ضمنا ریسک تحمل و وابستگی نسبت به آنها کمتر است.
کاربرد بنزودیازپین ها معمولاً براى درمان اضطراب حاد می باشد.

? اثر بخشی داروهایی که اختصاصاً روی سيستم سروتونرژیک مؤثرند (داروهای SSRI)، روی خانم ها بیشتر است. ضمناً خانم ها این داروها را بهتر تحمل می کنند.

فهرست