سرماخوردگی و احتقان بینی

فرآورده های طبیعی /دستگاه تنفس/ سرماخوردگی و احتقان بینی

سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است در ابتدا بسیار شبیه به نظر برسد. در واقع هر دو بیماری تنفسی هستند و می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. با این حال، ویروس های مختلف باعث این دو بیماری می شوند و علائم شما به تدریج به شما کمک می کند بین این دو تفاوت قائل شوید. سرماخوردگی و آنفولانزا علائم مشترک زیادی دارند. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل و علائم این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

افراد مبتلا به هر دو بیماری اغلب موارد زیر را تجربه می کنند:

۱) آبریزش بینی یا گرفتگی بینی

۲) عطسه کردن

۳) بدن درد

۴) خستگی عمومی

به طور معمول، علائم آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. آنفولانزا می تواند منجر به عفونت های سینوسی و گوش ، ذات الریه شود. برای تعیین اینکه علائم شما از سرماخوردگی است یا از آنفولانزا، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد که می تواند به شما کمک کند تا چه چیزی در پشت علائم شما است. اگر پزشک شما سرماخوردگی را تشخیص دهد، فقط تا زمانی که ویروس فرصت ادامه روند بیماری را داشته باشد، باید علائم خود را درمان کنید. این درمان ها می تواند شامل استفاده از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه (OTC)، هیدراته ماندن و استراحت کافی باشد. اگر آنفلوانزا دارید، ممکن است از مصرف داروی آنفلوآنزای OTC در اوایل چرخه ویروس بهره مند شوید. استراحت و آبرسانی برای مبتلایان به آنفولانزا نیز بسیار مفید است. دقیقاً مانند سرماخوردگی، آنفولانزا نیز به زمان نیاز دارد.

علائم سرماخوردگی چیست؟

علائم سرماخوردگی به طور معمول چند روز طول می کشد تا ظاهر شود. علائم سرماخوردگی به ندرت ناگهانی ظاهر می شود. دانستن تفاوت بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چگونه خود را درمان کنید و اینکه آیا لازم است به دکتر خود مراجعه کنید. علائم بینی شامل موارد زیر است:

۱) گرفتگی بینی

۲) آبریزش بینی

۳) از دست دادن بو یا چشایی

۴) عطسه کردن

۵) ترشحات آبکی بینی

۶) چشمان خیس

۷) سر درد

۸) گلو درد

۹) سرفه

۱۰) تورم غدد لنفاوی

۱۱) خستگی عمومی

۱۲) بدن درد

۱۳) تب

۱۴) مشکل در تنفس

درمان

درمان های سرماخوردگی به دو دسته تقسیم می شوند:

۱) داروهای بدون نسخه (OTC): متداول ترین داروهای OTC که برای سرماخوردگی استفاده می شود شامل داروهای ضد احتقان  آنتی هیستامین و مسکن ها است. اگر از آن استفاده می کنید، حتماً برچسب آن را بخوانید و بفهمید که چه چیزی مصرف می کنید تا به طور تصادفی بیش از حد مجاز مصرف نکنید.

درمان های خانگی

موثرترین و رایج ترین درمان های خانگی سرماخوردگی شامل غرغره با آب نمک، استراحت و مرطوب ماندن (نوشیدن مایعات) است. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد گیاهانی مانند اکیناسه ممکن است در کاهش علائم سرماخوردگی موثر باشند. این روش های درمانی سرماخوردگی را درمان نمی کنند. در عوض، آنها فقط می توانند علائم را کمتر و کنترل آن ها را آسان تر کنند. مقدار زیادی سبزیجات، میوه و ادویه بخورید. نمونه هایی از سبزیجات که می توانند از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی کنند فلفل دلمه ای قرمز و کلم بروکلی است. اگر فشار خون دارید، قبل از مصرف هر داروی سرماخوردگی با پزشک خود صحبت کنید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند بدون نگرانی از این داروها استفاده کنند. با این حال، برخی از داروهای ضد احتقان با تنگی عروق خونی کار می کنند. این ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد و اگر در حال حاضر فشار خون دارید، دارو ممکن است وضعیت شما را پیچیده کند.

داروهای سرماخوردگی برای کودکان

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به کودکان زیر ۴ سال را توصیه نمی کند که داروهای سرماخوردگی OTC مصرف کنند. با این درمان های خانگی علائم سرماخوردگی کودک را تسکین دهید:

۱) استراحت: کودکانی که سرما خورده اند ممکن است بیش از حد طبیعی بی حال و بی تحرک شوند. بگذارید در خانه بمانند و تا زمان رفع سرماخوردگی استراحت کنند.

۲) نوشیدن مایعات: بسیار مهم است که کودکان مبتلا به سرماخوردگی مایعات زیادی دریافت کنند. سرماخوردگی می تواند به سرعت باعث کم آبی بدن شود. نوشیدنی های گرم مانند چای می توانند باعث تسکین مضاعف گلودرد شوند.

۳) غذا: کودکان مبتلا به سرماخوردگی ممکن است مثل همیشه احساس گرسنگی نکنند، بنابراین به دنبال راه هایی برای دادن کالری و مایعات به آنها باشید.

۴) حمام های گرم: یک حمام گرم گاهی می تواند به کاهش تب کمک کند و دردهای خفیف و دردهای شایع با سرماخوردگی را تسکین دهد.

داروهای سرماخوردگی

متداول ترین داروهای سرماخوردگی OTC برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال شامل داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین و مسکن ها است. آنتی هیستامین ها از عطسه جلوگیری می کنند و آبریزش بینی را کاهش می دهند. مسکن ها درد عمومی بدن را که گاهی اوقات همراه با سرماخوردگی است، تسکین می دهند. شایعترین عوارض جانبی داروهای سرماخوردگی OTC عبارتند از:

۱) سرگیجه

۲) کمبود آب بدن

۳) دهان خشک

۴) خواب آلودگی

۵) حالت تهوع

۶) سردرد

اگرچه این داروها به شما کمک می کنند تا علائم را تسکین دهید، اما آن ها سرماخوردگی شما را درمان نمی کنند. اگر قبلاً فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده است، باید قبل از استفاده از داروهای سرماخوردگی OTC با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها با تنگی عروق و کاهش جریان خون به تسکین علائم کمک می کنند. اگر فشار خون دارید، این ممکن است بر جریان خون در بدن تأثیر بگذارد. کودکان کوچکتر نباید این داروها را دریافت کنند. استفاده بیش از حد و عوارض جانبی داروهای سرماخوردگی ممکن است مشکلات جدی برای کودکان کوچکتر ایجاد کند.

تشخیص سرماخوردگی

شناختن علائم سرماخوردگی اغلب آن چیزی است که شما برای تشخیص خود لازم دارید. البته اگر علائم پس از گذشت حدود یک هفته بدتر شد یا ادامه یافت، ممکن است لازم باشد به پزشک خود مراجعه کنید. اگر سرما خورده اید، می توانید انتظار داشته باشید که ویروس در طی یک هفته تا ۱۰ روز برطرف شود. اگر به آنفولانزا مبتلا هستید، ممکن است همین ویروس به همان میزان زمان ببرد تا کاملاً از بین برود، اما اگر بعد از روز پنجم علائم بدتر شد یا در طی یک هفته رفع نشد، ممکن است به بیماری دیگری مبتلا شده باشید. تنها راه برای تشخیص قطعی علائم ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا، انجام یک سری آزمایشات توسط پزشک است. از آنجا که علائم و روش های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شبیه به هم هستند، تشخیص فقط به شما کمک می کند مطمئن شوید که بیشتر به بهبودی خود توجه می کنید.

سرماخوردگی چه مدت طول می کشد؟

سرماخوردگی عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی شما است. ویروس ها با آنتی بیوتیک قابل درمان نیستند. در بیشتر موارد، ویروس هایی مانند سرماخوردگی فقط باید روند خود را ادامه دهند. شما می توانید علائم عفونت را درمان کنید، اما در واقع نمی توانید خود عفونت را درمان کنید. سرماخوردگی متوسط از هفت تا ۱۰ روز طول می کشد. بسته به سلامت کلی شما، ممکن است علائم بیشتری برای مدت زمان بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، افرادی که سیگار می کشند یا آسم دارند ممکن است علائم بیشتری را تجربه کنند. اگر علائم شما در طی هفت تا ۱۰ روز کاهش نیافت و از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی که از بین نمی روند می توانند نشانه یک مشکل بزرگتر مانند آنفولانزا یا گلودرد باشند.

در صورت سرماخوردگی چه غذایی باید بخورم؟

وقتی مریض هستید ممکن است اصلاً احساس میل به غذا خوردن نداشته باشید، اما بدن شما هنوز هم به انرژی مورد نیاز غذا نیاز دارد. غذاهای زیر ممکن است برای بهبود سرماخوردگی مفید باشند:

۱) سوپ مرغ: مخصوصاً برای سرماخوردگی عالی است. مایعات گرم برای کمک به باز شدن سینوس ها مفید است بنابراین می توانید راحت تر نفس بکشید.

۲) چای داغ: نوشیدنی های گرم مانند چای برای سرماخوردگی بسیار مناسب هستند. برای تقویت سرفه عسل اضافه کنید. تکه های زنجبیل همچنین می تواند التهاب را کاهش داده و گرفتگی را تسکین دهد. هر چند نباید قهوه بنوشید. کافئین می تواند در داروها تداخل ایجاد کند و ممکن است خطر کمبود آب بدن را افزایش دهد.

۳) ماست: ماست حاوی میلیاردها باکتری سالم است که می تواند سلامت روده را تقویت کند. وجود یک میکروبیوم سالم در روده می تواند به بدن کمک کند تا با هر شرایط و بیماری از جمله سرماخوردگی مقابله کند.

پیشگیری از سرما خوردگی

سرماخوردگی بیماری بسیار جزئی است، اما می تواند ناخوشایند باشد. برای جلوگیری از سرماخوردگی نمی توانید مانند آنفولانزا واکسن بزنید. در اینجا چهار نکته برای پیشگیری از سرماخوردگی آورده شده است:

۱) دست هایتان را بشویید. شستن دست با صابون و آب بهترین روش برای جلوگیری از شیوع میکروب است. فقط در مواقعی که نمی توانید به سینک ظرفشویی برسید از ژل ها و اسپری های ضد باکتری به عنوان آخرین چاره استفاده کنید.

۲) از روده خود مراقبت کنید. مقدار زیادی غذای غنی از باکتری مانند ماست بخورید، یا روزانه یک مکمل پروبیوتیک مصرف کنید. سالم نگه داشتن جامعه باکتری های روده می تواند به سلامت کلی شما کمک کند.

۳) جلوگیری از تماس با افراد بیمار

۴) هنگام صرفه دهان خود را بپوشانید

چه عواملی باعث سرماخوردگی می شوند؟

ویروس ها، اغلب ویروس های سرماخوردگی  می توانند از فردی به فردی دیگر یا از یک سطح به فردی دیگر منتقل شود. ویروس می تواند چندین روز در یک سطح زندگی کند. اگر کسی که ویروس دارد یک دستگیره در را لمس کند، افرادی که چندین روز پس از آن دستگیره را لمس می کنند ممکن است ویروس را بگیرند. داشتن ویروس روی پوست به این معنی نیست که بیمار خواهید شد. برای اینکه بیمار شوید باید ویروس را به چشم، بینی یا دهان خود منتقل کنید.

عوامل خطرناک برای سرماخوردگی

برخی شرایط خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهد. این شامل:

۱) زمان سال: سرماخوردگی می تواند در هر زمان از سال رخ دهد، اما بیشتر در پاییز و زمستان دیده می شود.

۲) سن: کودکان زیر ۶ سال بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار دارند.

۳) محیط: اگر در امحیط هایی هستید که افراد زیادی هستند، مانند هواپیما یا کنسرت، احتمالاً با ویروس هایی روبرو خواهید شد.

۴) سیگار کشیدن: خطر ابتلا به سرماخوردگی در افراد سیگاری افزایش می یابد. همچنین سرماخوردگی آنها شدیدتر می شود.

سرماخوردگی یک عفونت واگیردار خفیف دستگاه تنفس فوقانی است. ویروس های عامل ایجاد این عفونت، متعلق به رینوویروس ها هستند که از طریق گلو، بینی و سینوس ها وارد بدن می شوند.

سرماخوردگی معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه پیدا می کند. علائم سرماخوردگی معمولاً بعد از ۳ تا ۷ روز برطرف می‌شود. البته رفع برخی علائم ممکن است بیشتر طول بکشد.

?در طب سنتی به منظور بهبود سرماخوردگی و رفع احتقان بینی، از گیاهان دارویی مختلفی نام برده شده است که از آنها می توان به ختمی، آقطی، سرخارگل، اکالیپتوس، نعناع، نعناع فلفلی، آویشن، آویشن باریک، آویشن صغیر، مورد، پوتار، رازیانه، بابونه،بومادران، زنجبیل و شیرین بیان نام برد. معمولا این گیاهان دارویی به صورت ترکیب با هم یا با بعضی مواد به دست آمده از گیاهان، مواد معدنی یا مواد شیمیایی مانند: منتول، تیمول، کامفر، بنزوئن، متیل سالیسیلات، اسید اسکوربیک، عسل و روی، عرضه می شوند.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ داروی گیاهی PHYTOCOLD حاوی ریشه ختمی، گل آقطی و اندام های هوایی سرخارگل است و به شکل قرص جهت درمان کمکی علائم سرماخوردگی، گرفتگی بینی، سینوس ها و به عنوان خلط آور به کار می رود.

☘️ داروی گیاهی REMICOLD حاوی عصاره خشک گیاه سرخارگل است که به شکل کپسول و به عنوان تقویت کننده سیستم های دفاعی بدن جهت کمک به درمان عفونت های مجاری تنفسی و ادراری و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

☘️ داروی گیاهی ZINCOLD حاوی عصاره خشک ریشه گیاه سرخارگل، عصاره خشک ریشه شیرین بیان، اسید آسکوربیک و روی می باشد و شکل شربت جهت تقویت سیستم دفاعی بدن در کمک به درمان عفونت های مجاری تنفسی فوقانی، سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.

☘️ داروی گیاهی PHYTOGRIP از ترکیب عصاره فلوئیدی گل خشک آقطی، اندام هوایی اکیناسه، ریزوم زنجبیل، گل بومادران،گل بابونه، برگ نعناع، عصاره خشک میوه آقطی، عسل طبیعی ساخته شده است و به شکل شربت در پیشگیری و درمان سرماخوردگی،سرفه و به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به کار می‌رود.

☘️ قطره گیاهی MENTHORAFORT Drop تهیه شده از اسانس گیاه نعناع، به عنوان ضد احتقان بینی و جهت برطرف نمودن دردهای موضعی، به خصوص در ناحیه سر، صورت و گردن استفاده می شود.

☘️ قطره گیاهی MENTHOL تهیه شده از اسانس گیاه نعناع، به عنوان ضداحتقان بینی و جهت برطرف نمودن دردهای موضعی، به خصوص در ناحیه سر، صورت و گردن به کار می رود.

☘️ قطره گیاهی DINE EUCALYPTUS شامل اسانس اکالیپتوس، اسانس آویشن، اسانس رازیانه، اسانس نعناع و تنتور اکالیپتوس می باشد و جهت رفع نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی به کار می‌رود.

☘️ کرم گیاهی COLDRUB حاوی اسانس اوکالیپتوس، منتول، کامفر است که به عنوان درمان کمکی در برطرف نمودن نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی به کار می‌رود و به عنوان ضد درد موضعی دردهای جزئی عضلانی را تسکین می‌دهد.

☘️ پماد گیاهی THERMORUB Oint شامل اسانس اکالیپتوس، کامفر، ال منتول می باشد و در درمان احتقان بینی، تسکین موقتی دردگلو، سینه و ماهیچه ها مصرف می گردد.

☘️ پماد گیاهی BEBECOLD که حاوی اکالیپتوس، تیمول و منتول است، به صورت استنشاقی به عنوان یک داروی کمکی در درمان سرماخوردگی ناراحتی های تنفسی و سرفه کودکان به کار می رود.

☘️ داروی گیاهی PHYTOCIN حاوی اسانس اکالیپتوس و پودر منتول است و  به شکل سوسپانسیون جهت رفع علایم سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی مصرف می گردد.

☘️ داروی گیاهی DECONJESTANT تهیه شده از ترکیبات گیاهی منتول، کامفر و متیل سالیسیلات؛ جهت برطرف کردن احتقان بینی به شکل قلم استنشاقی به کار می‌رود.

☘️ داروی گیاهی GOLDARU EUCALYPTUS حاوی تنتور اکالیپتوس، تنتور بنزوئن و پودر منتول می باشد و برای برطرف نمودن نشانه های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی، به شکل محلول استنشاقی استفاده می شود.

☘️ داروی گیاهی GOLCHAI EUCALYPTUS تهیه شده از عصاره هیدروالکلی اکالیپتوس و عصاره هیدروالکلی نعناع فلفلی است و جهت رفع نشانه های سرماخوردی، سرفه و احتقان بینی به صورت محلول استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرد.

☘️ داروی گیاهی IRAN DARUK EUCALYPTUS از ترکیب تنتور اکالیپتوس، تنتور مورد، تنتور پوتار و منتول به صورت پودر برای بخور ساخته شده است و جهت رفع نشانه های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی به کار می رود.

☘️ داروی گیاهی IRAN DARUK EUCALYPTUS حاوی برگ اکالیپتوس، برگ مورد، برگ پوتار، برگ آویشن باریک و برگ آویشن صغیر است و به شکل محلول استنشاقی برای برطرف نمودن نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی به کار می‌رود.

☘️ داروی گیاهی DINEH از ترکیب دانه رازیانه، برگ مورد، برگ اکالیپتوس، برگ آویشن و گل بابونه ساخته شده است و به صورت پودر به منظور برطرف نمودن نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی استفاده می شود.

☘️ داروی گیاهی PURSINA EUCALYPTUS از تنتور اکالیپتوس و پودر منتول ساخته شده است و به شکل محلول استنشاقی برای برطرف نمودن نشانه های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی استفاده می شود.

☘️ داروی گیاهی AHURA DAROU EUCALYPTUS که از عصاره هیدروالکلی اکالیپتوس و منتول تهیه شده است و به شکل محلول استنشاقی جهت برطرف نمودن نشانه های سرماخوردگی سرفه و احتقان بینی به کار می رود.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/cold-flu/cold

https://vicks.com/en-us/treatments/how-to-treat-a-cold/how-to-get-rid-of-a-cold?gclid=EAIaIQobChMI8pbrp_6M7gIVAp

فهرست