مغز و اعصاب

مصرف مکمل مغز و اعصاب یکی از روش های کمک درمانی اصلی در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی، است. بیماری های عصبی ممکن است ناشی از علل متفاوتی باشند. برخی از این بیماری های در نتیجه کمبود یا ازدیاد یک ماده مغذی در بدن می باشند. در حالی که برخی دیگر ارتباط چندانی با تغذیه ندارند. تشخیص بیماری های عصبی در انتخاب شیوه درمان و نوع مکمل مغز و اعصاب اهمیت فراوانی دارد. چرا که بسیاری از عوارض بیماری های عصبی شامل، سردرد، سرگیجه، بی خوابی، خستگی، ضعف و … در اکثر موارد مشابه است.

در ادامه با مکمل های مغز و اعصاب برای کمک به درمان بیماری های عصبی و مکمل های تقویت مغز و اعصاب برای بهبود شرایط سیستم عصبی و پیشگیری از بیماری ها، بیشتر آشنا می شوید. این مکمل ها در داروخانه آنلاین نسخه اول برای خرید در دسترس می باشند.

مکمل مغز و اعصاب برای بهبود کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

همانطور که گفته شده، اگرچه همه بیماری های مغز و اعصاب، علت تغذیه ای ندارند، اما مداخلات تغذیه یکی از مهم ترین بخش های درمانی این بیماری ها به شمار می رود. الگوی دریافت مواد مغذی و مصرف مکمل تقویت مغز و اعصاب، بسته به نوع بیماری های عصبی می تواند متفاوت باشد.

سندروم ورنیک کورساکف

 این سندروم که در موارد شدید جنون کورساکف نامیده می شود، ناشی از کمبود ویتامین B1 است. یکی از اجزای ضروری مکمل های تقویت مغز و اعصاب، تیامین است و وجود این ویتامین برای تامین انرژی برای سلول های عصبی ضروری است. کمبود انرژی و فقدان سوخت برای سلول های مغز منجر به ایجاد جنون و عدم درک صحیح از محیط می گردد.

مهم ترین اقدامات برای درمان این ببیماری شامل:

  • مکمل یاری با دوز های بالای مکمل های مغز و اعصاب حاوی تیامین
  •  تامین رژیم غذایی حاوی مقدار کافی انرژی و ویتامین B1
  • مصرف مقدار کافی آب
  • ترک الکل در صورت اعتیاد
  • کاهش منابع پروتئینی رژیم در صورت نیاز

آنمی کشنده

آنمی کشنده یا پرنشیوز، اصطلاحی است که برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 به کار برده می شود. یکی از عوارض رایج این نوع کم خونی در موارد شدید، تخریب سلول های عصبی و سیستم اعصاب است. این تخریب که معمولا برگشت ناپذیر است، منجر به ایجاد اختلالات عصبی متعدد، مانند گیجی، عدم تعادل و… می گردد. بنابراین سطوح خونی نرمال ویتامین B12 در حفظ سلامت سیستم عصبی نقش مهمی دارد. ویتامین B12 در بسیاری از مکمل های مغز و اعصاب، در دوز های متعادل یافت می شود.

مهم ترین اقدام درمانی درمورد آنمی پرنشیوز، تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از تخریب سلول های عصبی است. سایر موارد عبارتند از:

  • تزریق دوز های بالای ویتامین B12
  • دریافت منابع غذایی با پروتئین بالا
  • مکمل یاری با آهن و ویتامین C
  • مصرف مکمل های تقویت اعصاب برای بهبود فعالیت سیستم عصبی

آدرنومیلو لوکو دیستروفی (ALD)

ADL، یک بیماری نادر وراثتی است. علت اصلی این بیماری، کمبود آنزیمی است، که در متابولیسم اسید های چرب بلند زنجیر شرکت دارد. این بیماری منجر به تجمع اسید های چرب در مغز می شود. علائم این بیماری معمولا در سنین پایین تر از ۷ سالگی بروز می کند. بنابراین مصرف مکمل مغز و اعصاب و مکمل های تقویت مغز در کودکانی که به طور مادرزادی دچار این اختلال هستند، از سنین پایین آغاز می گردد.

رایج ترین درمان کمکی در کنار مصرف مکمل تقویت مغز، اجتناب از مصرف رژیم غذایی پر چرب است.

آتروفی عضلات جانبی یا ALS

یکی از بیماری های شایع در اعصاب حرکتی است. ابتلا به این بیماری معمولا منجر به محدودیت خفیف در عملکرد فیزیکی می گردد. علت دقیق این بیماری به درستی مشخص نیست. اما در بسیاری از موارد مرگ نورون ها و سلول های عصبی در اثر عوامل آنتی اکسیدان ممکن است منجر به ALS گردد. پیشرف بیماری باعث تخریب سریع تر اعصاب حرکتی و اختلال در حرکت می گردد.

اقدامات کمک درمانی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری شامل:

  • استفاده از آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E و ویتامین C
  • پیشگیری از سوء تغذیه
  • تامین میزان کافی آب
  • مصرف مکمل تقویت اعصاب حسی و حرکتی

صرع

صرع یک بیماری عصبی مزمن است که شامل، تشنجات بی جهت و مکرر می باشد. تشنج ناشی از فعالیت غیر طبیعی سلول های مغزی است. بیشترین میزان حملات صرع معمولا در کودکی رخ می دهد. بنابراین کودکان مبتلا به صرع در کنار دارو درمانی برای کاهش دفعات و شدت تشنجات، از مکمل های مغز و اعصاب برای بهبود کیفیت زندگی استفاده می کنند.

درمان تغذیه ای جدید و رایج برای بیماران مبتلا به صرع، استفاده از رژیم های کتوژنیک است. پایه و اساس این رژیم ها بر کاهش میزان کربوهیدرات مصرفی و افزایش دریافت کالری از چربی های غیر اشباع است. بنابراین علاوه بر مکمل های تقویت مغز و اعصاب، مصرف مکمل های امگا۳ و امگا۶ نیز به بهبود روند درمان در کنار رژیم کتوژنیک کمک شایانی می نماید.

تروما نخاعی و مغزی

سیستم عصبی مرکزی و محیطی که شامل مغز و نخاع هستند، بسیار آسیب پذیرند. ضربه به سر و یا سایر بخش های سیستم عصبی می تواند منجر به تخریب و آسیب دائمی در اعصاب شود.

در بیمارانی که دچار ضربه به مغز و یا نخاع می شوند، اقدامات مراقبتی پس از ترخیص از بیمارستان اهمیت فراوانی دارد. دریافت یک الگوی غذایی غنی از کالری و مواد مغذی، در کنار مصرف مکمل های تقویت مغز و اعصاب در بهبودی این بیماران نقش مهمی دارد. به گونه ای که رعایت این نکات در کنار دنبال کردن درمان های دارویی و فیزیکی، می تواند بسیاری از این بیماران را به شرایط طبیعی بازگرداند.

سکته مغزی

سکته مغزی، که به معنای توقف اعمال عصبی است، ممکن است در اثر عوامل درونی و یا بیرونی رخ دهد. چاقی، بیماری های قلبی، دیابت و عدم فعالیت فیزیکی، چند مورد از شایع ترین علل سکته مغزی می باشند.

عوارض جانبی سکته مغزی شامل موارد زیر هستند:

  • اختلال در بلع و جویدن (دیسفاژی)
  • سوء تغذیه
  • عفونت های ریوی
  • ناتوانی
  • فلج اندام ها
  • و…

یکی از کاندیدا های اصلی دریافت مکمل مغز و اعصاب، افرادی هستند که در دور نقاهت پس از سکته مغزی به سر می برند. در این افراد الویت اول حفظ عملکرد باقی مانده مغز و بعد از سعی در بازتوانی اعصاب از دست رفته است. رعایت یک رژیم غذایی مناسب در کنار مکمل درمانی با مکمل تقویت مغز و اعصاب، از جمله اقدامات مهم مراقبتی در این بیماران به شمار می روند.

توصیه های رژیمی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سکته مغزی شامل، کنترل فشار خون، چربی خون، وزن بدن و BMI است. علاوه بر این دریافت رژیم با سدیم پایین و غنی از میوه و سبزیجات به پیشگیری از این عارضه کمک شایانی می کند.

تامین مواد مغذی برای سیستم عصبی به وسیله مکمل مغز و اعصاب

مکمل های مغز و اعصاب علاوه بر نقش در درمان بیماری های عصبی، در بسیاری از موارد می توانند از بروز این بیماری ها پیشگیری کنند. مکمل های تقویت مغز و اعصاب از طریق تامین مواد مغذی لازم برای سیستم عصبی و حفظ تعادل آن، در پیشگیری از بیماری های زیر نقش دارند:

تنبلی چشم ناشی از اختلال عصبی

این نوع بیماری که ناشی از تخریب عصب چشم است، ممکن است در هر سنی رخ دهد. علاوه بر عوامل محیطی، کمبود تغذیه ای ویتامین B1، ویتامین B9، ویتامین B12 و در برخی موارد ویتامین B2 در بروز این اختلال نقش موثری دارند. مصرف مکمل تقویت اعصاب در کنار تامین این ویتامین ها از رژیم غذایی احتمال بروز این عارضه را به حداقل می رساند.

آنسفالوپاتی کبدی

این عارضه در اثر پیشرفت بیماری های کبدی رخ می دهد. در مراحل انتهایی اختلالات کبدی، فرد دچار تغییرات خلق و خو می شود و رفتار های غیرمنتظره از خود بروز می دهد. این نشانه ها ناشی از اختلال انسفالوپاتی کبدی می باشند. کاهش سطوح آمونیاک خون در مبتلایان به مشکلات کبدی از طریق، کاهش پروتئین رژیم غذایی و اضافه کردن آمینواسید های ال کارنتین و آسپارتات صورت می گیرد. علاوه بر این مکمل های تقویت مغز نیز می توانند جهت بهبود کارایی مغز مورد استفاده قرار گیرند. رعایت این موارد منجر به کاهش خطر ابتلا به آنسفالوپاتی در مبتلایان به بیماری کبدی می گردد.

سندروم پای سوزان

این سندروم یک بیماری عصبی است، که در اثر اختلال در نورون های حرکتی پا ایجاد می گردد. عملکرد نا مناسب این سلول های عصبی منجر به ایجاد کرختی و سوزش در پاها می شود. در نتیجه ممکن است توان حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف مکمل تقویت اعصاب که حاوی ویتامین های گروه B باشد، منجر به پیشگیری موثر از این بیماری می شود. چرا که مهم ترین علت بروز این بیماری کمبود ویتامین های گروه B، به ویژه عدم تامین نیاسین و ویتامین B5 برای سلول های عصبی می باشد.

در این نوشته از داروخانه آنلاین نسخه اول، به برخی بیماری های کلی سیستم عصبی که مکمل یاری با مکمل مغز و اعصاب، در درمان و پیشگیری از آن ها نقش دارد، اشاره شد. در ادامه با سایر بیماری های عصبی و مکمل های تخصصی مغز و اعصاب پیشگیری و بهبود این بیماری ها آشنا می شوید.

فهرست