تهوع

فرآورده های طبیعی /دستگاه گوارش/ تهوع

حالت تهوع ناراحتی معده و احساس تمایل به استفراغ است. حالت تهوع می تواند پیش ماده استفراغ محتوای معده باشد. این بیماری دلایل زیادی دارد و اغلب می توان از آن جلوگیری کرد. به احساس بالا آوردن غذا و به هم خوردن دل، تهوع گفته شود. این حالت ممکن است ناشی از بیماری‌ها و ناراحتی‌های متعددی باشد. مانند: مشکلات گوارشی، اختلالات مغزی، مشکلات گوش میانی، بیماری های کبدی، عفونت‌های روده‌ای، مسمومیت و عوارض جانبی بعضی از داروها.
لذا با توجه با اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

چه عواملی باعث حالت تهوع می شود؟

حالت تهوع می تواند از دلایل مختلفی ناشی شود. برخی از افراد به حرکت یا بعضی غذاها ، داروها یا اثر برخی شرایط پزشکی بسیار حساس هستند. همه این موارد می توانند حالت تهوع ایجاد کنند. در زیر دلایل شایع حالت تهوع شرح داده شده است:

۱) سوزش معده یا ریفلاکس معده (GERD)

سوزش معده یا ریفلاکس معده (GERD) می تواند باعث شود محتوای معده شما هنگام غذا خوردن به سمت بالا از مری حرکت کند. این احساس سوزش ایجاد می کند که باعث حالت تهوع می شود.

۲) عفونت یا ویروس

باکتری ها یا ویروس ها می توانند بر روی معده تأثیر بگذارند و منجر به حالت تهوع شوند. باکتری های منتقله از غذا می توانند باعث بیماری معروف به مسمومیت غذایی شوند. عفونت های ویروسی همچنین می توانند حالت تهوع ایجاد کنند.

۳) داروها

مصرف برخی از داروها – به عنوان مثال ، درمان های سرطانی مانند شیمی درمانی – می تواند معده را ناراحت کرده یا به حالت تهوع کمک کند. مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به داروها را برای هر روش درمانی جدیدی که می خواهید به دقت بخوانید. خواندن این اطلاعات و صحبت با پزشک در مورد هر دارو و درمانی که دریافت می کنید به شما کمک می کند حالت تهوع مربوط به دارو را به حداقل برسانید.

۴) بیماری حرکتی و دریا

می تواند در نتیجه سوار شدن بر روی یک وسیله نقلیه ایجاد شود. این حرکت می تواند پیام های منتقل شده به مغز را با حواس همگام نکند و منجر به حالت تهوع، سرگیجه یا استفراغ شود.

رژیم غذایی

پرخوری یا خوردن برخی از غذاها مانند غذاهای پرادویه یا پرچرب می تواند معده را ناراحت کرده و حالت تهوع ایجاد کند. خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارید نیز می تواند حالت تهوع ایجاد کند.

درد

درد شدید می تواند به علائم حالت تهوع کمک کند. این در مورد شرایط دردناکی مانند پانکراتیت، سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه صدق می کند.

زخم معده

زخم یا زخم معده یا پوشش روده کوچک می تواند در حالت تهوع نقش داشته باشد. هنگام غذا خوردن، زخم می تواند احساس سوزش و حالت تهوع ناگهانی ایجاد کند.

تهوع همچنین علامت چندین بیماری پزشکی دیگر است، از جمله:

۱) سرگیجه موضعی paroxysmal (BPPV)

۲) عفونت گوش

۳) حمله قلبی

۴) انسداد روده

۵) نارسایی کبد یا سرطان کبد

۶) مننژیت

۷) میگرن

چه موقع باید به دنبال کمک پزشکی باشید

اگر حالت تهوع شما با علائم حمله قلبی همراه است ، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. علائم حمله قلبی شامل درد قفسه سینه، سردرد شدید، درد فک، تعریق یا درد در بازوی چپ شما است. در صورت بروز حالت تهوع همراه با سردرد شدید، سفتی گردن، دشواری در تنفس یا گیجی، باید به دنبال مراقبت های اضطراری باشید. اگر مشکوک هستید که ماده سمی را خورده اید یا کم آب شده اید، به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر حالت تهوع بیش از ۱۲ ساعت باقی ماند و  قادر به خوردن و نوشیدن نبودید، به پزشک مراجعه کنید. اگر تهوع شما ظرف ۲۴ ساعت پس از انجام مداخلات بدون نسخه  فروکش نکرد باید به پزشک خود مراجعه کنید.

حالت تهوع چگونه درمان می شود؟

درمان حالت تهوع به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال نشستن روی صندلی جلو اتومبیل ممکن است بیماری حرکت را برطرف کند. بیماری حرکتی همچنین می تواند با داروهایی مانند دیمن هیدرینات (درامامین)، آنتی هیستامین یا استفاده از پچ اسکوپولامین برای تسکین بیماری دریا زده شدن کمک کند. مصرف داروها برای رفع علت اصلی حالت تهوع نیز می تواند کمک کند. به عنوان مثال می توان به کاهش دهنده های اسید معده برای GERD یا داروهای تسکین دهنده درد برای سردردهای شدید اشاره کرد. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند کمبود آب بدن را بعد از رفع حالت تهوع به شما کمک کند. این شامل نوشیدن جرعه های کوچک و مکرر مایعات شفاف، مانند آب یا یک نوشیدنی حاوی الکترولیت است.

نحوه پیشگیری از حالت تهوع

اجتناب از عوامل تهوع می تواند به جلوگیری از شروع حالت تهوع کمک کند. این شامل اجتناب از موارد زیر است:

۱) چراغ های چشمک زن، که می توانند حملات میگرنی را تحریک کنند

۲) گرما و رطوبت

۳) سفرهای دریایی

۴) بوهای شدید مانند بوی عطر و پخت و پز

مصرف داروی ضد تهوع (اسکوپولامین) قبل از سفر نیز می تواند از بیماری حرکت جلوگیری کند. تغییر در عادات غذایی ، مانند خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر ، می تواند به کاهش علائم حالت تهوع کمک کند. پرهیز از فعالیت شدید بدنی بعد از غذا همچنین می تواند حالت تهوع را به حداقل برساند. پرهیز از غذاهای پرادویه، پرچرب یا چرب نیز می تواند کمک کند.

آیا حالت تهوع در طول دوره پریدی معمول است؟

کاملاً معمول است که در طول دوره قاعدگی حالت تهوع داشته باشید. به طور معمول، علت آن تغییرات هورمونی و شیمیایی است که در طول چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد. این تغییرات طبیعی است و جای نگرانی نیست. هر چند گاهی اوقات، حالت تهوع ممکن است نشان دهنده یک وضعیت جدی تر باشد. در این حالت، حالت تهوع شما احتمالاً با علائم دیگری مانند درد شدید یا تب همراه خواهد بود.

۱۶ روش برتر برای خلاص شدن از حالت تهوع

۱) بعد از غذا خوردن نخوابید. در حالت خوابیده، ممکن است اسید معده افزایش یافته و احساس حالت تهوع و ناراحتی کلی را افزایش دهند، به خصوص اگر دچار ریفلاکس هستید.

۲) پنجره ای را باز کنید یا جلوی پنکه بنشینید.

۳) هوای تازه علائم حالت تهوع را در بسیاری از افراد کاهش می دهد، اگرچه دلیل آن روشن نیست. سعی کنید در اولین علامت تهوع جلوی پنکه یا پنجره بنشینید، به خصوص اگر بیش از حد گرمتان شده باشد.

۴) از کمپرس یخ استفاده کنید. یک کمپرس آرام و خنک که در پشت گردن قرار داده شود می تواند حالت تهوع را تسکین دهد. وقتی حالت تهوع ایجاد می شود، ممکن است دمای بدن شما افزایش یابد. قرار دادن کمپرس خنک در پشت گردن به مدت چند دقیقه می تواند تسکین دهنده باشد. همچنین به کاهش دمای بدن کمک می کند، اگر بالا باشد، ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

۵) فشار وارد کنید. طب فشاری یک درمان جایگزین دارویی است که برای کاهش علائم به مناطق خاصی از بدن فشار وارد می کند. نقطه فشار برای حالت تهوع در مچ دست است، حدود دو و نیم اینچ پایین، در بین دو تاندون بزرگ. برای تسکین حالت تهوع، چند دقیقه با حرکت دورانی روی این نقطه فشار فشار دهید.

۶) مدیتیشن کنید یا نفس های عمیق بکشید. مدیتیشن، تمرین تمرکز و آرامش ذهن، ممکن است به رفع حالت تهوع کمک کند. این نوعی روش آرام سازی است که به ویژه برای حالت تهوع ناشی از استرس و اضطراب مفید است. تنفس عمیق یک روش مدیتیشن است. اما همچنین می توانید برای رفع حالت تهوع ناشی از استرس خود به تنهایی این کار را انجام دهید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید ، نفس خود را به مدت سه ثانیه نگه دارید و به آرامی نفس خود را بیرون دهید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا حالت تهوع فروکش کند.

۷) بر روی موضوع دیگری تمرکز کنید و حواس خود را پرت کنید. هرچه بیشتر روی حالت تهوع خود تمرکز کنید، احساس تهوع بیشتری خواهید داشت. دفعه بعدی که حالت تهوع حمله کرد، با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون حواس خود را پرت کنید. اگر حرکت باعث بدتر شدن شما نمی شود، کارهای سبک خانه انجام دهید یا با بچه های خود بازی کنید درواقع هر کاری که ذهنتان را از احساس خود دور کند.

۸) هیدراته بمانید. اگر به دلیل حالت تهوع نمی توانید غذا بخورید یا بنوشید ، ممکن است کم آبی بدن ایجاد شود. حالت تهوع همچنین یکی از علائم کم آبی بدن است ، با این حال نوشیدن بیش از حد ممکن است با ایجاد احساس ناراحتی سیری در معده ، حالت تهوع را بدتر کند. وقتی احساس آرامش می کنید، مایعات را در طول روز بنوشید.

۹) چای بابونه را انتخاب کنید. چای بابونه یک داروی محبوب مردمی برای حالت تهوع است. این یک اثر آرام بخش است که ممکن است به شما کمک کند هنگام حالت تهوع بخوابید. همچنین ممکن است اضطراب را کاهش دهد.

۱۰) لیمو

لیموها حاوی اسید سیتریک هستند ، یک ترکیب طبیعی که تصور می شود به هضم غذا کمک می کند و معده را تسکین می دهد. سعی کنید آب لیمو تازه فشرده شده را به آب اضافه کنید و در طول روز میل کنید. اگر حالت تهوع به دلیل یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است روده شما را تحریک کند. رایحه لیمو همچنین ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد.

۱۱) زنجبیل

بدون شک زنجبیل محبوب ترین درمان خانگی برای حالت تهوع است. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۲، زنجبیل دارای توانایی ضد استفراغ است، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری لازم است. برای کمک به حالت تهوع، یک تکه کوچک زنجبیل تازه یا آب نبات زنجبیل بخورید. چای زنجبیل خود را با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قطعه یک اینچی ریشه پوست کنده و تازه و زنجبیل درست کنید. حداقل پنج دقیقه صبر کنید، صاف کنید و لذت ببرید.

۱۲) نعناع فلفلی

طبق مطالعه ۲۰۱۳ معتبر، مشخص شد که روغن نعناع فلفلی یک روش ایمن و موثر برای مبارزه با حالت تهوع ناشی از درمان شیمی درمانی است. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است، استنشاق اسانس نعنا یا برگ های تازه نعناع نیز ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد.

۱۳) از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید

نوشیدنی های گازدار ممکن است باعث نفخ شکم شود و ریفلاکس اسید و GERD را بدتر کند، همه اینها باعث تهوع می شود. علاوه بر این، بیشتر نوشیدنی های گازدار مملو از شکر است که ممکن است حال شما را بدتر کند.

۱۴) یک وعده غذایی کوچک بخورید.

رایج ترین رژیم توصیه شده برای بهبودی از حالت تهوع ، رژیم BRAT است. موز، برنج، سس سیب(applesauce) و تست. مقادیر کمی از این مواد غذایی نیز می توانید بخورید: تخم مرغ آب پز، سیب زمینی پخته یا له شده ساده، ماکارونی یا رشته فرنگی ساده. از غذاهای سرخ شده، لبنیات مانند پنیر و شیر، گوشت و غذاهای سرشار از فیبر تا رفع حالت تهوع خودداری کنید.

۱۵) داروهای بدون نسخه (OTC) مصرف کنید.

به داروهای تهوع ضد استفراغ گفته می شود. وقتی حالت تهوع شدید است، ممکن است به یک داروی OTC برای کمک به آرامش و تسکین معده نیاز داشته باشید. برخی از گزینه ها عبارتند از:  NauzeneEmetrol ,Dramamin, Pepto-Bismol, Gravol

۱۶) مکمل های ویتامین B-6 مصرف کنید.

ویتامین B-6 به خودی خود نتایج متفاوتی برای درمان حالت تهوع داشته است. دوز معمول بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز، در ۱ تا ۳ دوز در ۳ هفته است. ویتامین B-6 بیش از حد ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. همچنین ممکن است عوارض جانبی جدی مانند ریتم غیر طبیعی قلب ایجاد کند. به همین دلیل ، فقط زیر نظر پزشک خود از دیکلگیس یا ویتامین B-6 برای حالت تهوع استفاده کنید.

هنگامی که علائم دیگر همراه با حالت تهوع باشد ، ممکن است جدی باشد.

سخن اخر

بیشتر حالت تهوع موقتی است و جدی نیست. داروهای خانگی و داروهای OTC ممکن است کمک کند ، اما گاهی اوقات حالت تهوع ممکن است منجر به استفراغ شود. استفراغ اغلب حالت تهوع را کاهش می دهد و یا باعث از بین رفتن آن می شود. با این حال، استفراغ و حالت تهوع می تواند خیلی زود منجر به کم آبی بدن شود. این روش های درمانی برای بزرگسالان توصیه می شود. از آنجا که کودکان خیلی زودتر دچار کم آبی می شوند، اگر کودک بیش از ۱۲ ساعت استفراغ کرد، کودک را برای مراجعه به پزشک بیاورید. بسیاری از داروهای تجویزی نیز می توانند حالت تهوع ایجاد کنند. اگر بعد از مصرف دارو مرتباً حالت تهوع پیدا می کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا داروی دیگری در دسترس است یا خیر.

? در طب سنتی، داروهای گیاهی بسیاری به عنوان ضدتهوع معرفی شده است که از آنها می توان به زنجبیل و بابونه اشاره کرد.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘ داروهای گیاهی GINGITON  ، ZINTOMA ، VOMIGONE ،ARHEUMIN  حاوی پودر ریشه زنجبیل است، ضدتهوع بوده و در پیشگیری از بیماری مسافرت مصرف می‌شود.

☘ داروی گیاهی MIGRAPHAR حاوی گیاه بابونه آلمانی و بابونه گاو چشم می‌باشد. از این فرآورده برای پیشگیری از میگرن و درمان تهوع و استفراغ ناشی از آن استفاده می‌شود.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/womens-health/nausea-during-period#home-remedies

https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-nausea

 

 

فهرست