زردی نوزادان

فرآورده های طبیعی /دستگاه گوارش/ زردی نوزاد


زردی نوزاد تازه متولد شده چیست؟

زردی نوزاد تازه متولد شده زردی پوست و چشم کودک است. زردی نوزاد تازه متولد شده بسیار شایع است و می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشند ، این ماده رنگی زرد است که در هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود. در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان، کبد بیلی روبین را تجزیه می کند و سپس آن را از طریق روده دفع می کند. با این حال، کبد هنوز در حال تکامل نوزاد ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را از بین ببرد.

باید توجه کرد که در بیشتر موارد، زردی نوزاد تازه متولد شده با رشد کبد کودک و شروع تغذیه کودک، خود به خود از بین می رود که به عبور بیلی روبین از بدن کمک می کند. در بیشتر موارد ، زردی طی ۲ تا ۳ هفته از بین می رود. زردی که بیش از ۳ هفته ادامه یابد ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای باشد. علاوه بر این، مقادیر زیاد بیلی روبین می تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان و همچنین هنگامی که کودک بین ۳ تا ۵ روزه است از نظر زردی مورد معاینه قرار گیرند. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل این بیماری و علائم آن پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

علت زردی نوزادان چیست؟

نوزادانی که بیشترین خطر ابتلا به زردی را دارند

۱) نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از ۳۷ هفته بارداری متولد شده اند)

۲) نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی کنند

۳) نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیست (نوزادی که گروه خونی آن با مادرش سازگار نیست ، می تواند تجمع آنتی بادی هایی ایجاد کند که می توانند سلول های قرمز خون آنها را از بین ببرند و باعث افزایش ناگهانی سطح بیلی روبین شوند)

۴) مشکلات کبدی

۵) عفونت

۶) کمبود آنزیم

۷) یک ناهنجاری در گلبول های قرمز کودک

علائم زردی نوزاد تازه متولد شده چیست؟

اولین علامت زردی، زردی پوست و چشم کودک است. زردی ممکن است ظرف ۲ تا ۴ روز پس از تولد شروع شود و ممکن است قبل از پخش شدن به پایین بدن، در صورت شروع شود. سطح بیلی روبین معمولاً بین ۳ تا ۷ روز پس از تولد به اوج خود می رسد. اگر انگشتی که به آرامی روی پوست کودک فشار داده شود باعث زرد شدن آن ناحیه از پوست می شود، احتمالاً نشانه زردی است. بیشتر موارد زردی طبیعی است، اما گاهی اوقات زردی می تواند یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد. زردی شدید همچنین خطر عبور بیلی روبین به مغز را افزایش می دهد ، که می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود

در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید

۱) زردی گسترش یابد یا شدیدتر شود.

۲) کودک شما بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد تب کند.

۳) کودک شما تغذیه ضعیفی دارد، بی حال به نظر می رسد و گریه های شدید دارد.

زردی نوزاد تازه متولد شده چگونه تشخیص داده می شود؟

بیمارستان پس از ۷۲ ساعت پس از زایمان، بیشتر مادران و نوزادان را ترخیص می کند. بسیار مهم است که والدین چند روز پس از تولد، نوزادان خود را برای معاینه نزد پزشک ببرند زیرا سطح بیلی روبین بین ۳ تا ۷ روز پس از تولد به اوج خود می رسد. یک رنگ زرد مشخص، زردی نوزاد را تأیید می کند، اما ممکن است برای تعیین شدت زردی آزمایشات دیگری لازم باشد. نوزادانی که در ۲۴ ساعت اول زندگی خود دچار زردی می شوند، باید بلافاصله میزان بیلی روبین، یا از طریق آزمایش پوست یا آزمایش خون، اندازه گیری شود. علاوه بر این، ممکن است آزمایش Coombs برای بررسی افزایش تجزیه سلول های قرمز خون انجام شود.

زردی نوزادان چگونه درمان می شود؟

۱) زردی خفیف معمولاً با بالغ شدن کبد کودک به خودی خود برطرف می شود. تغذیه مکرر (بین ۸ تا ۱۲ بار در روز) به نوزادان کمک می کند تا بیلی روبین را از بدن خود عبور دهند. زردی شدیدتر ممکن است به سایر درمان ها نیاز داشته باشد.

۲) فتوتراپی یک روش متداول و بسیار موثر در درمان است که با استفاده از نور، بیلی روبین را در بدن کودک شما تجزیه می کند. فتوتراپی یک روش متداول و بسیار موثر در درمان است که با استفاده از نورس، بیلی روبین را در بدن کودک شما تجزیه می کند. در فتوتراپی، کودک شما روی تخت مخصوص زیر نور طیف آبی قرار می گیرد در حالی که فقط پوشک و عینک محافظ مخصوص دارد. در موارد بسیار شدید، ممکن است انتقال خون ضروری باشد که در آن کودک مقادیر کمی خون از اهدا کننده یا بانک خون دریافت می کند. این امر همچنین باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز کودک و کاهش سطح بیلی روبین می شود.

۳) نزدیک پنجره بنشینید تا کودک با نور خورشید در تماس باشد. نور خورشید یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن زردی نوزاد تازه متولد شده است. صندلی خود را نزدیک پنجره قرار دهید تا کودک هنگام تغذیه یا فقط دراز کشیدن نور طبیعی بگیرد. اگر هوا این اجازه را می دهد، به پیاده روی بروید و اجازه دهید که آفتاب پوست نوزاد شما را لمس کند (فقط مطمئن شوید که بیش از حد گرم نمی شود یا دچار آفتاب سوختگی نمی شود!). حتی اگر در خارج از آن ابر پوشیده باشد ،کودک شما هنوز هم می تواند از نور طبیعی بهره مند شود.

۴) ویتامین D مصرف کنید. اگر به کودک خود شیر می دهید، ویتامین هایی که مصرف می کنید از طریق شیر به کودک شما منتقل می شود لذا اگر نوزاد تازه متولد شده ای از زردی رنج می برید ، اضافه کردن ویتامین D به رژیم غذایی خود، یا از طریق غذاهایی که می خورید، در نظر بگیرید.

۵) مکمل با پروبیوتیک ها. یک متاآنالیز نشان داده است که مکمل پروبیوتیک در نوزادان می تواند به میزان قابل توجهی سطح بیلی روبین را کاهش دهد. می توانید میزان مصرف پروبیوتیک خود را بالا ببرید و اجازه دهید کودک مقداری از آن را دریافت کند تا از طریق شیر مادر دریافت کند یا یک مکمل مخصوص نوزاد را مستقیماً به کودک خود بدهید.

۶) میزان مصرف منیزیم خود را افزایش دهید. مطالعات نشان داده است که زنانی که در دوران بارداری حداقل ۲۵۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کنند، ۲۰٪ کاهش بیلی روبین اضافی در نوزادان تازه متولد شده خود داشته است.

اگر همه این درمان های طبیعی را امتحان کردید و هنوز علائم زردی را مشاهده کردید، آن را بدون درمان رها نکنید. اکثر نوزادان به طور طبیعی خودشان از بیلی روبین اضافی خلاص می شوند، اما همیشه اینطور نیست.

آیا می توان از زردی نوزاد جلوگیری کرد؟

هیچ راهی واقعی برای جلوگیری از زردی نوزاد وجود ندارد. در دوران بارداری می توانید گروه خونی خود را آزمایش کنید. پس از تولد، در صورت لزوم، گروه خونی کودک شما آزمایش می شود تا احتمال ناسازگاری گروه خونی که منجر به زردی نوزاد می شود را فهمید. اگر کودک شما زردی دارد ، روش هایی وجود دارد که می توانید از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنید:

۱) اطمینان حاصل کنید که کودک شما از طریق شیر مادر تغذیه کافی دارد. تغذیه کودک با ۸ تا ۱۲ بار در روز در چند روز اول ، کمبود آب در بدن کودک را تضمین می کند، که به بیلی روبین کمک می کند تا سریع تر از بدن او عبور کند.

۲) اگر به نوزاد خود شیر نمی دهید، برای هفته اول هر ۲ تا ۳ ساعت ۱ تا ۲ اونس شیرخشک به کودک بدهید. نوزادان نارس یا کوچکتر ممکن است مقادیر کمتری از شیرخشک مصرف کنند ، همچنین نوزادانی که شیر مادر نیز دریافت می کنند.

کودک خود را با دقت در پنج روز اول زندگی از نظر علائم زردی مانند زردی پوست و چشم کنترل کنید. در صورت مشاهده علائم زردی در کودک ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

زردی نوزادان عارضه ای است که از روزهای اولیه تولد آغاز می‌شود. تمام نوزادانی که به دنیا می‌آیند، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌روبین خون می‌شوند، اما تنها نیمی از آنها زردی قابل مشاهده پیدا می‌کنند. سیر حرکت زردی در نوزادان معمولا از بالا به پایین است؛ یعنی ابتدا صورت و چشم نوزاد دچار زردی می‌شود و بعد به پوست قفسه سینه، ‌شکم و اندام‌ها کشیده می‌شود.
زردی علل زیادی دارد که یکی از مهم ترین آنها، کم کاری آنزیمی در کبد است.

? در طب سنتی ما، برای درمان زردی نوزادان، گیاه دارویی شیرخشت معرفی شده است.مان به دست آمده از این گیاه (ترشحات خشک شده حاصل از فعالیت حشرات روی گیاه)، تاثیر به سزایی در رفع زردی نوزادان دارد.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️ داروی گیاهی BILINEASTER فرآورده ای است که از مان گیاه شیرخشت تهیه شده است. این داروی گیاهی، به عنوان درمان کمکی برای زردی نوزادان و موارد مشابه (وقتی که بیلی روبین خون بالا رفته باشد) به کار می‌ رود. در ضمن این دارو دارای خاصیت ملینی نیز می‌ باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/newborn-jaundice

https://www.baby-chick.com/ways-to-help-our-children-build-self-esteem/

فهرست