مکمل پمپ(انرژی زایی و ریکاوری)

مکمل های غذایی / ورزشکاران / پمپ ( افزایش توان )

پمپ و افزایش فوق العاده توان ورزشی

یکی از چالش های پیش روی ورزشکاران افزایش توان و به تاخیر انداختن خستگی طی ورزش های استقامتی است .مکمل پمپ انتخابی مناسب جهت افزایش انرژی و ایجاد روحیه حین تمرین می باشد.

مکمل پمپ چیست؟

مکمل پمپ متشکل از آمینواسید هایی است که درمجموع توان ورزشی را به طرز چشمگیری افزایش می دهند . ماده موثره اصلی این مکمل آمینواسیدی به نام آرژینین است که پیشساز ترکیبی تحت عنوان نیتریک اکساید (NO)  می باشد .این ترکیب در بدن قادر است عروق را منبسط کند و مقاومت آن ها را کاهش دهد در نتیجه ظرفیت بستر عروقی برای انتقال خون افزایش می یابد و حجم خون بیشتری را به عضلات می رساند که این خود سبب افزایش مواد مغذی و اکسیژن دریافتی عضلات می گردد.

مکمل پمپ چگونه و چه اثری بر بدن می گذارد؟

با ورود مکمل پمپ به بدن ترکیبات آن اثرات فوق العاده خود را بر سیستم قلبی عروقی و سایر ارگان ها آغاز می کنند. آرژینین به عنوان یکی از ترکیبات اصلی علاوه عمل به عنوان پیش ساز نیتریک اکساید و در نتیجه گشاد کردن سیستم عروقی، می تواند وارد مسیر ساخت پروتئین های عضلانی ازقبیل کراتین شود. کراتین می تواند به عنوان سوخت عضلات طی تمرین به کار رود بسیاری از مکمل های پمپ درکنار مواد دیگر حاوی کراتین به صورت کراتین مونوهیدرات یا کراتین سیترات نیز می باشند. آرژینین همچنین قادر است مسیر ترشح هورمون های آنابولیک که منجر به عضله سازی می شوند مانند انسولین و هورمون رشد را تحریک کند و از این طریق باعث رشد عضلات شود. یکی دیگر از کاربرد های مکمل پمپ به تاخیر انداختن روند خستگی می باشد بنابراین بسیاری از مکمل های پمپ درکنار پروتئین ها و آمینواسید ها حاوی کافئین هستند که انرژی زاست و باعث کاهش خستگی بعد از تمرین می شود. نکته حائز اهمیت این است که مکمل پمپ ای که مصرف می کنید در کنار آرژینین حاوی مقادیر مورد نیاز کربوهیدرات و سایر پروتیین ها و برخی آمینواسید های ضروری دیگر نیز باشد و در نتیجه افزایش نیاز عضلات و ارگان های بدن به مواد مغذی را جبران نماید.

فواید دیگر و سایر ترکیبات موجود در مکمل پمپ

افزایش سرعت ریکاوری پس از تمرین

یکی از مشکلات ورزشکاران پس از تمرین های سنگین و قدرتی، گرفتگی و اسپاسم عضلانی است که سبب می شود ورزشکار از ادامه تمرین بازماند؛ اما مصرف مکمل پمپ جریان خون اکسیژن رسانی به عضلات را تسریع میکند و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. از سوی دیگر کافئین موجود در مکمل پمپ، پتاسیم تجمع یافته در عضلات که ناشی از سوخت کراتین فسفات (اصلی ترین سوخت عضلانی) طی تمرین است را از عضلات جمع آوری می کند و بدین طریق اسپاسم را درحد زیادی بزطرف مي نمايد. علت اصلی گرفتگی عضلات تجمع محصولات زائد حاصل از متابولیسم مواد سوختی عضلات است؛ بنابراین ماده ای لازم است تا با ترکیب شدن با ابن مواد زائد باعث دفع این مواد از عضلات شود؛ به این مواد اصطلاحا بافر های عضلانی می گویند. یکی از این مواد کارنوزین است که از ترکیبی به نام بتاآلانین ساخته می شود این ترکیب نیز در بسیاری از مکمل های پمپ وجود دارد و اثر ریکاوری این مکمل ها را افزایش می دهد.

افزایش انرژی و قندخون طی ورزش

این مکمل باعث افزایش خون رسانی و علاوه بر آن افزایش گلوکز خون طی ورزش و افزایش ورود گلوکز به عضلات جهت تامین سوخت عضلات می شود؛ بنابراین عضلات قدرت بیشتری برای انجام تمرینات خواهند داشت.

افزایش ضخامت عروق و برجسته شدن رگ ها

بسیاری از افراد تصور می کنند مصرف مکمل پمپ به اصطلاح باعث رگی شدن بدن می شود اما این امر بسته به شرایط بدنی ورزشکار دارد. در ورزشکاران با سنین پایین تر این مکمل از طریق آرژینین قدرت آنژیوژنز یا رگ زایی را افزایش می دهد در نتیجه منجر به افزایش تعداد رگ های سیستم عروقی می شود اما درافراد با سنین بالاتر مکمل قادر است قطر و ضخامت دیواره عروق را افزایش دهد که در این مرحله هرچه چربی بدن فرد کمتر باشد برجستگی عروق سطح بدن چشمگیر تر خواهد بود. مزیت مکمل پمپ نسبت به سایر مکمل های افزایش دهنده توان ورزشی این است که فاقد چربی و کلسترول است .علاوه براین مقدار کربوهیدرات کمتری در هر serving دارد.

مقدار و نحوه مصرف مکمل پمپ

یک اسکوپ از مکمل را ۱۵-۳۰ دقیقه قبل و بعد از تمرین با حداقل ۱ لیوان آب مخلوط کنید .مکمل پمپ را با قاشق و به ‌آرامی در آب حل کنید زیرا درصورت مخلوط کردن در shaker ترکیب نیتریک اکساید موجود در مکمل آزاد شده و اثرات آن کاهش می یابد. بهترین زمان مصرف پمپ، مصرف این مكمل ها دو یا سه بار در هفته می باشد كه قبل و بعد از تمرین باید مصرف شود.

آیا مکمل پمپ می تواند عوارضی ایجاد کند؟

مصرف هر ماده ای خارج از چارچوب صحیح می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.مهم‌ترین عوارض مکمل پمپ که در صورت رعایت نکردن اصول مصرف صحیح آن  و استفاده بیش از حد به صورت مکرر و در بازه زمانی طولانی رخ می دهد؛ عبارت است از: ضخیم شدن بیش از حد دیواره رگ‌ها، افزایش فشارخون، افت قند خون، حالت تهوع، اسهال و بهم خوردن ریتم شبانه روزی

موارد منبع یا احتیاط در مصرف مکمل پمپ

در صورت ابتلا به بیماری فشار خون قبل از مصرف مکمل پمپ با پزشک خود مشورت کنید.ممکن است مکمل پمپ ریتم خواب شبانه شمارا به هم بریزد بنابراین در صورت ابتلا به اختلالات خواب این مکمل را مورد مصرف قرار ندهید.

فهرست